20282 schreef:onverstandig om zonder BE opstap te gaan.
En waarom dan wel?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Toydoll schreef:Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.
Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.
Terug keuren werd tot vorig jaar gedaan omdat, tot vorig jaar, om met B een aanhanger te mogen trekken, het Totale Maximum Massa van de aanhanger onder het ledig (!!!) gewicht van de auto moest liggen. Tegenwoordig is die eis vervallen en is er (qua rijbewijs) ALLEEN nog maar de eis dat totale combinatie totaal maximum gewicht onder de 3500 kilo moet liggen. Terug keuren is in de meeste gevallen dus niet meer nodig!
20282 schreef:onverstandig om zonder BE opstap te gaan.
Rex_Rolfo schreef:Toydoll schreef:Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.
Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.
Terug keuren werd tot vorig jaar gedaan omdat, tot vorig jaar, om met B een aanhanger te mogen trekken, het Totale Maximum Massa van de aanhanger onder het ledig (!!!) gewicht van de auto moest liggen. Tegenwoordig is die eis vervallen en is er (qua rijbewijs) ALLEEN nog maar de eis dat totale combinatie totaal maximum gewicht onder de 3500 kilo moet liggen. Terug keuren is in de meeste gevallen dus niet meer nodig!
Zo heb ik het ook altijd begrepen:
rijbewijs = max gewicht op papier
toegestaan achter de auto = werkelijk gewicht
In mijn geval zou de trailer dus ondanks de nieuwe regels teruggekeurd moeten worden omdat nu max auto + max trailer boven de 3500 kg uitkomt. Ander cijfertje in de kentekenpapieren van de trailer laten zetten, totaal blijft onder de 3,5 ton en RR mag ermee de weg op. Nu mag alleen mevrouw RR met de trailer op stap.
Dus wat is het verschil? rommulus schreef:20282 schreef:onverstandig om zonder BE opstap te gaan.
Grappig dat je dit zegt ..
Mijn moeder heeft een oud rijbewijs en mag be rijden.
banketstaaf is dat ik beter met aanhangers kan rijden dan zij.
Als er dan ook een aanhanger gereden moet worden kruip ik vaak achter het stuur als het een is die mijn rijbewijs overschrijd doe ik alles wat niet rechtuit rijden is of smalle stukjes oid.
Mijn moeder kan gewoon niet manoeuvreren met een aanhanger.
En dit gaat op voor veel mensen.
Ik ben ooit voor be gegaan maar ben door zenuwen/ongeduld gezakt.