paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:16

Moeilijke situatie zeg en wat jammer dat de koetsier zo moeilijk doet terwijl het gewoon simpel af te handelen is.
In principe valt de koetsier weinig te verwijten denk ik, wel zou ik de gemeente een brief sturen. Als er iemand wettelijk gezien aansprakelijk is, zou ik zeggen de gemeente.
Blijft wel: de koetsier kan dmv zijn wa of zelf de verzekering die jij noemde gemakkelijk jou schadeloos stellen. Daarmee help je elkaar en het kost hem verder niets. Dan is het gewoon jammer dat hij je niet wilt helpen. Dit is gewoon pech en gewoon een ongeluk. Het zou een mooie wereld zijn als we elkaar dan gewoon zouden helpen, het is tenslotte al vervelend genoeg...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:29

Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden want ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop.

Overigens bestaan er ruiterregels die op de site van de SRR staan maar ook bij het ruiterbewijs, koetsiersbewijs, manege's geleerd worden en daar staat toch echt dat je andere ruiters c.q. menners in stap moet passeren. Nee, dit staat niet in de wegenverkeersweg maar is een fatsoensregel en ik ben blij dat de meeste ruiters, menners zich daaraan houden want hoe braaf een paard ook, ze winden zich vaak meer op wanneer er iemand in een snellere gang voorbij komt. Je weet nooit of het andere paard rustig gaat blijven en dus is rekening houden met elkaar door even over te gaan in stap wel zo netjes. Dat heeft niets te maken met de controle over je paard houden, die ruiterregel is er niet voor niets.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:32

stef schreef:
Om het op de hond te gooien vind ik eigenlijk een beetje triest. Als je buiten gaat rijden kan je blaffende honden tegen komen, dat wéét je.
Dat een paard een aangespannen combinatie spannend vind kan ik inkomen. Diverse paarden op stal vonden mijn combinatie (shet met sulky ;) ) al verschrikkelijk.

Het hele aansprakelijk stellen vind ik eigenlijk te ver gaan, maar het lijkt een nieuwe hype te worden om overal maar kosten te gaan verhalen.

Ben ik het helemaal mee eens!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:43

ben ik nu de enige in dit verhaal die zich afvraagt of het wel echt zo gelopen is als er in de OP staat?

Toen de bijrijder zag dat het niet ging passen heeft ze zich omgedraaid, hoe ver was de aanspanning toen verwijderd van haar? Toen ze omdraaide werd het paard druk dus is ze afgestapt. Maar dat duurt toch niet zo lang? Als ze vervolgens in stap in dezelfde richting is gegaan als de aanspanning liep ze (lijkt mij) even hard als de aanspanning. Hoe kan het dan dat de aanspanning haar ongewenst gepasseerd is? Zo veel harder kan een aangespannen tinker in stap toch niet lopen dan een quarter aan de hand? Ze had aan de hand eventueel ook een stukje kunnen draven?

Weet je écht zeker dat haar verhaal klopt en dat ze niet is afgestapt en vertraagde of stopte om de aanspanning te láten passeren en dat het paard tijdens het passeren in paniek is geraakt?

Het lijkt me echt heel onlogisch dat iemand die ziet dat een ander probeert voor hem uit weg te komen expres harder gaat en 'doordrukt' in dezelfde gang. Logischer lijkt het me dat de bijrijder het verhaal (misschien wel onbewust) toch wat meer in eigen voordeel laat uitvallen.

Hoe is het eigenlijk met de bijrijder? Het lijkt me een aardig traumatisch voorval.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:29

sallandval schreef:
ben ik nu de enige in dit verhaal die zich afvraagt of het wel echt zo gelopen is als er in de OP staat?

Toen de bijrijder zag dat het niet ging passen heeft ze zich omgedraaid, hoe ver was de aanspanning toen verwijderd van haar? Toen ze omdraaide werd het paard druk dus is ze afgestapt. Maar dat duurt toch niet zo lang? Als ze vervolgens in stap in dezelfde richting is gegaan als de aanspanning liep ze (lijkt mij) even hard als de aanspanning. Hoe kan het dan dat de aanspanning haar ongewenst gepasseerd is? Zo veel harder kan een aangespannen tinker in stap toch niet lopen dan een quarter aan de hand? Ze had aan de hand eventueel ook een stukje kunnen draven?

Weet je écht zeker dat haar verhaal klopt en dat ze niet is afgestapt en vertraagde of stopte om de aanspanning te láten passeren en dat het paard tijdens het passeren in paniek is geraakt?

Het lijkt me echt heel onlogisch dat iemand die ziet dat een ander probeert voor hem uit weg te komen expres harder gaat en 'doordrukt' in dezelfde gang. Logischer lijkt het me dat de bijrijder het verhaal (misschien wel onbewust) toch wat meer in eigen voordeel laat uitvallen.

Hoe is het eigenlijk met de bijrijder? Het lijkt me een aardig traumatisch voorval.

Zij waren ca. 20 m van elkaar verwijderd toen bijrijdster besloot om te draaien. Het paard had de aanspanning al lang al gezien en dat moet op een afstand van zo'n 50m. (met 20 m zitten beide combinaties al "gevangen" tussen de vangrail). Druk paard omdraaien en rustig houden zal wel wat tijd hebben gekost en als de aanspanning doorstapt (ze zijn wel in stap gepasseerd ! maar het is gewoonweg te smal!). Dus druk paard en dan afstappen... ook niet echt makkelijk. En op dat moment passeren ?? Er was meer dan voldoende tijd en ruimte om te zien dat er een probleem was.
Ik wil ook heel graag horen wat de mening van de menner is (kan heel goed zijn dat zij een redelijke mening hebben) maar ik krijg geen/nauwelijks contact met ze. (Misschien kan hun paard niet stilstaan of zo.. ? of was het punt verkeerd ? Of zag het er niet zo gevaarlijk uit ? geen flauw idee.)

Mijn bijrijdster is helemaal van de kaart. (je kan je goed voorstellen als ze erop had gezeten dan had het paard beide voorbenen gebroken/ of ze waren wel op de rijksweg terecht gekomen en dan hadden er nog heeeeel veel ergere dingen kunnen gebeuren, waar je maar niet te lang over moet nadenken).

chevax

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:47

Was je er eigenlijk zelf ook bij of is het de versie van je bijrijdster?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:51

MiraLooks schreef:
Zij waren ca. 20 m van elkaar verwijderd toen bijrijdster besloot om te draaien. Het paard had de aanspanning al lang al gezien en dat moet op een afstand van zo'n 50m. (met 20 m zitten beide combinaties al "gevangen" tussen de vangrail). Druk paard omdraaien en rustig houden zal wel wat tijd hebben gekost en als de aanspanning doorstapt (ze zijn wel in stap gepasseerd ! maar het is gewoonweg te smal!). Dus druk paard en dan afstappen... ook niet echt makkelijk. En op dat moment passeren ?? Er was meer dan voldoende tijd en ruimte om te zien dat er een probleem was.
Ik wil ook heel graag horen wat de mening van de menner is (kan heel goed zijn dat zij een redelijke mening hebben) maar ik krijg geen/nauwelijks contact met ze. (Misschien kan hun paard niet stilstaan of zo.. ? of was het punt verkeerd ? Of zag het er niet zo gevaarlijk uit ? geen flauw idee.)

Mijn bijrijdster is helemaal van de kaart. (je kan je goed voorstellen als ze erop had gezeten dan had het paard beide voorbenen gebroken/ of ze waren wel op de rijksweg terecht gekomen en dan hadden er nog heeeeel veel ergere dingen kunnen gebeuren, waar je maar niet te lang over moet nadenken).

Vreselijk voor je bijrijdster zeg! Wat er had kunnen gebeuren is inderdaad niets iets om je hoofd over te breken, dit is al erg genoeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:56

ts hoe is het met je paard nu?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:58

en met jou?

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:47

Het paard staat na 4 weken Utrecht sinds van de week weer thuis. Er is 1 wond opengeknapt maar dit is gelukkig niets ernstig. We moeten nog2 weken Box rust en wat stappen aan de hand. Het ziet er goed uit. En het komt allemaal wel goed het heeft gewoon tijd nodig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:08

Yuri schreef:
Ik passeer ALTIJD in stap. Het is het eerste wat je leert tijdens buitenrijden, ruiterbewijs, koetsierbewijs whatever.
Dat het met een endurance rit of abop anders is, is logisch, maar dat weet je van tevoren. Net als met paardenvierdaagsen bijvoorbeeld.

Ik ben het helemaal eens met Mang, het is altijd veiliger en getuigd gewoon van goed fatsoen.
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of iemand dan bijvoorbeeld fietsers en voetgangers ook in handgalop passeert, want ook dat vind ik ronduit asociaal (tenzij je op het strand 100 meter verder galoppeerd ofzo, maar in bermen etc vind ik dit niet kunnen.

Mensen happen daarna zand en daarnaast is het gewoon niet netjes. Omdat soort acties worden ruiters naar mijn mening steeds meer geweert uit gebieden. helaas.

Ik doe dus inderdaad vlak voordat ik een tegenligger passeer terug naar de stap, elkaar rustig een meter of 10-15 voorbij en rustig weer aandraven en daarna naar handgalop.

Als ik achter iemand zit in bijvoorbeeld een ruiterpad heb ik dus pech, komt iemand bij mij achterop en ik wil verder gaan galopperen geef ik het aan, draaf rustig weg en galoppeer na een meter of 20-30? aan.

Juist, en als je in de endurance zit wil nog niet zeggen dat je zo overal mag gedragen of je op het moment in de endurance wedstrijd aan het uitrijden bent.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:57

Wie bepaald dat?

Ik maak zeker toch altijd zelf wel uit hoe ik rij. :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:52

Dat is in het hele leven zo. Je mag altijd zelf bepalen hoe je je gedraagt. Maar er zijn wel bepaalde fatsoensregels (geen wetten), die sommige mensen wel oppakken en anderen niet. Dat geeft een beetje aan wat voor type mens je bent. In hoeverre je rekening wil houden met anderen, en in hoeverre je je eigen belang voorop stelt. En dat maak je natuurlijk allemaal zelf uit.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:07

Anoeska schreef:
Dat is in het hele leven zo. Je mag altijd zelf bepalen hoe je je gedraagt. Maar er zijn wel bepaalde fatsoensregels (geen wetten), die sommige mensen wel oppakken en anderen niet. Dat geeft een beetje aan wat voor type mens je bent. In hoeverre je rekening wil houden met anderen, en in hoeverre je je eigen belang voorop stelt. En dat maak je natuurlijk allemaal zelf uit.

_/-\o_ helemaal mee eens, zo zie ik het dus ook.

Ik blijf het een rot situatie vinden, maar hoelang ik er ook over nadenk, in deze situatie niet de schuld van de menner, hoe ik het ook lees.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het recht dit ziet en wat er uiteindelijk uitkomt.
Fijn dat het inmiddels wel beter gaat met je paard ts.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:04

En die (ongeschreven) paarden-fatsoensregels zijn dat je een ander IN STAP passeert.

Iemand die zo een simpele onderlinge en in de paardenwereld dacht ik wijd verbreide en geaccepteerde fatsoensregel al aan de laars wil lappen zou ik ook asociaal willen noemen.

Je weet NOOIT wat voor ander iemand met een wat voor paard (jong, oud, bomvast, net voor het eerst naar buiten) je te maken krijgt. Leuk als ze dan zo'n aso tegenkomen die iets heeft van "dat is niet mijn probleem", als de andere paarden onrustig reageren.
Dat interesseert men niet want "wij willen per se draven/galopperen"?
Zeer onaangename instelling.

Mij interesseert als paardenliefhebbeer het welzijn en welbevinden van zowel een aanspanning als welk paard/ponie dan ook onderweg. Ik ga er namelijk van uit dat die OOK paardenliefhebbers zijn. De totale minachting voor andermans paard om dan maar in je eigen ritme en gang er langs te willen gaan, vind ik zeer asociaal.

Ik zou de andere partij nooit in gevaar of in een moeilijke situatie willen brengen.

Die hebben immers ook een paard/ponie en willen ook niet dat daar iets mee misgaat.

Dus passeer ik stapvoets.

Ben ook blij als ze dat bij mij doen, no matter op welk paard ik rijd.
Is een fatsoenskwestie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:43

helemaal mee eens, ik rij altijd buiten en ik ga ook stappen als ik voetgangers of fietsers tegenkom en er niet veel ruimte is
vaak vinden mensen paarden eng en helemaal als je in draf of galop zou passeren
ik rij in de bermen naast het fietspad,en heel vaak zeggen ze bedankt als ze me passeren, en zo hoort het!
beetje rekening houden met elkaar.
ik moet vanaf stal ook over de busbaan en alle buschauffeurs zwaaien :j en remmen wat af als ze me zien rijden
ook de boeren hier in de omgeving remmen af met de trekkers als ze paarden tegenkomen

er zijn altijd aso`s met aanspanningen die gewoon doordraven als ze van voor of achter komen, nu reageert mijn paard daar niet op maar de meeste vinden dat wel spannend

zelfs de Ronde die ik weleens met zijn 4span bonte paarden tegenkom gaat in stap over als hij paarden tegenkomt, soms dribbelen wel maar hij mindert vaart.
en de meeste ruiters kennen elkaar hier ook misschien dat dat scheelt?

en als ik ingehaald word of ik ga inhalen roepen we naar de ander en dan wacht ik of diegene tot we naast elkaar lopen en vragen dan of het een probleem is om door te draven, maar iemand in draf of galop inhalen :n

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:45

Ik heb het topic mee gelezen maar ben nu toch wel erg benieuwd hoe het afgelopen is en hoe het nu met je paard gaat.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 20:06

De zaak is in behandeling bij de rechtsbijstandsverzekering en de menner is aansprakelijk gesteld ivm onzorgvuldig handelen.. Ik wacht op hun reactie.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:16

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit juridisch zit, spannend voor je!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:08

Ik ben ook heel benieuwd en ik hoop voor je dat het goed voor je uitpakt!

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 08:29

Ik heb zojuist ontdekt dat zij geen schade hebben gemeld bij de SRR. (overigen mogen zij NIET doorgeven of iemand wel of geen lid is maar zij mochten mij wel doorgeven of er schade is gemeld waarbij ik partij ben).
Ik ben bang dat ik wel kan aannemen dat ze geen koetsiersbewijs hebben... ;(
en als ze ook niet netjes genoeg zijn om te melden bij hun WA verzekering dan wordt het op zn Velserbroeks gezegd nog een heeeeeeel gezeik. :?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:51

Dat maakt voor jou toch verder niet uit? Je hebt hem aansprakelijk gesteld en dat betekent dat hij of z'n verzekering moet betalen als hij veroordeeld wordt en dat hij niet hoeft te betalen als hij niet veroordeeld wordt. Hoe hij dat voor de rest achter de schermen regelt maakt voor jou verder niet uit.
Want je denkt toch niet dat een verzekeringsmaatschappij zonder slag of stoot dit zomaar uit gaat betalen? Een verzekeringsmaatschappij heeft als doel geld verdienen en niet sinterklaas spelen. Die zullen het altijd op een rechtszaak aan laten komen en echt niet spontaan zo'n bedrag gaan ophoesten.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:24

Karl66 schreef:
Dat maakt voor jou toch verder niet uit? Je hebt hem aansprakelijk gesteld en dat betekent dat hij of z'n verzekering moet betalen als hij veroordeeld wordt en dat hij niet hoeft te betalen als hij niet veroordeeld wordt. Hoe hij dat voor de rest achter de schermen regelt maakt voor jou verder niet uit.
Want je denkt toch niet dat een verzekeringsmaatschappij zonder slag of stoot dit zomaar uit gaat betalen? Een verzekeringsmaatschappij heeft als doel geld verdienen en niet sinterklaas spelen. Die zullen het altijd op een rechtszaak aan laten komen en echt niet spontaan zo'n bedrag gaan ophoesten.

Je hebt gelijk. En ook al zou een verzekering uitkeren dan zal ik toch eerst de rekeningen moeten betalen. De eerste ligt er al van € 1193,00 en Utrecht wordt geschat op €6000,00 !!!!! Dus aangezien het om een behoorlijk bedrag gaat vind ik het niet meer dan fatsoenlijk dat je als weggebruiker (lees diereneigenaar) zorgt datje verzekering fatsoenlijk in orde is voordatje de weg opgaat. En zoals het er nu steeds meer naar gaat uit zien zijn deze mensen NIET verzekerd. (Ook geen WA dus - je bent wel wettelijk aansprakelijk maar je bent niet verplicht een verzekering af te sluiten!!!). Dus afgezien of een verzekering zonder slag of stoot uitkeert draai ik nu op voor onzorgvuldig asociaal gedrag !
ik ben mij wel van mijn verantwoordelijkheid bewust en draai ik op voor hun gedrag!
(Excuus voor de tonen maar ik begin steeds bozer te worden op een situatie waar ik door deze eikels in gedwongen ben _-:( en waar ze van geen enkele kant willen meewerken. Dit gun ik echt niemand!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:37

Maar je weet toch nog helemaal niet of zij wettelijk aansprakelijk zijn? Er kan ook nog anders geoordeeld worden. En mocht hij wel aansprakelijk zijn, dan maakt het uiteindelijk voor jou toch niet uit of hij een verzekering heeft, of dat hij het uit eigen zak moet betalen. Dat is dan zijn probleem.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:41

Anoeska schreef:
Maar je weet toch nog helemaal niet of zij wettelijk aansprakelijk zijn? Er kan ook nog anders geoordeeld worden. En mocht hij wel aansprakelijk zijn, dan maakt het uiteindelijk voor jou toch niet uit of hij een verzekering heeft, of dat hij het uit eigen zak moet betalen. Dat is dan zijn probleem.

Klopt als. Er een verzekering zou zijn die aannemelijk kan maken in een rechtbank dat ik geen zaak heb..

Maar ik weet inmiddels wel dat er sprake is van verwijtbaar onzorgvuldig gedrag, dus grond voor aansprakelijkheid. De truc zit m nu in de bewijslast..... Zoals ik al eerder heb gezegd gezeik dus.

Als deze nou alleen maar zo vriendelijk waren geweest om een WA verzekering af te sluiten of netjes een koetsiersbewijs te halen ....... Kijk als er dan een uitspraak komt dat de rekening bij mij ligt dat zou dan verschrikkelijk k*t zijn maar helaas. Maar zo ver kom ik dus al niet eens! (En van een kale kip valt niet te plukken)
Stel je voor dat deze aanspanning een aanrijding veroorzaakt en daarbij jouw Ferrari volledig in de prak rijdt, denk je dat hij jou dan uit eigen zak betaald???? Zou je dat dan wel OK vinden???

Ik vind het asociaal om met je paard de weg op te gaan zonder een fatsoenlijke verzekering!!!!
Laatst bijgewerkt door MiraLooks op 05-06-13 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt