Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:44

habotrading schreef:
Zie http://www.habotrading.nl op de pagina links staat een link van RDW

Het komt er op neer met alleen B
Niet meer dan 3500 kg treingewicht (gewicht ledige auto samen met trailer incl laadvermogen)
Het te trekken gewicht (trailer incl laadvermogen) moet wel kloppen met het trekkend gewicht geremd wat op kenteken van de auto staat !
Dat wil niet zeggen dat als je BE hebt, dat je dan van dat trekkend gewicht gevrijwaard bent, dat heeft alleen maar te maken met het treingewicht wat je mag overschrijden.

Als je na 11 pagina`s in een topic iets komt melden, zorg dan dat het klopt. Je veroorzaakt nu alleen maar onduidelijkheid.

Die 3500kg treingewicht die voor B geldt, is Maximale totale massa van de auto + maximala totale massa van de aanhanger.
Voor B tot 19 januari 2013 gold de regel dat de MTM van de aanhanger niet zwaarder mocht zijn dan het ledig gewicht van de auto, waarschijnlijk komt daar jouw vergissing vandaan. Voor onderbouwing van mijn uitspraak verwijs ik je graag naar de afgelopen 11 pagina`s waar dit meerdere keren vanuit diverse invalshoeken (Politie, RDW, CBR) bevestigd is.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:45

Nee, je moet uitgaan van het gewicht van de auto inclusief laadvermogen plus het gewicht van de trailer. Het ledig gewicht van de auto moest voorheen hoger zijn dan het gewicht van de trailer inclusief laadvermogen, maar die regel is per 19 januari vervallen.

Onze auto weegt inclusief laadvermogen krap 2000 kilo (het ledig gewicht is rond de 1300 kilo). Dit betekent dat de trailer maximaal 1500 kilo mag wegen, om zo onder die 3500 kilo MTM te blijven :) Dit mag de auto ook trekken. Onze trailer weegt op papier 1300 kilo, dus dit is geen enkel probleem. Een trailer die 1600 kilo weegt, mag dus echter niet worden getrokken met enkel het B-rijbewijs in deze situatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:08

habotrading schreef:
Zie http://www.habotrading.nl op de pagina links staat een link van RDW

Het komt er op neer met alleen B
Niet meer dan 3500 kg treingewicht (gewicht ledige auto samen met trailer incl laadvermogen)
Het te trekken gewicht (trailer incl laadvermogen) moet wel kloppen met het trekkend gewicht geremd wat op kenteken van de auto staat !
Dat wil niet zeggen dat als je BE hebt, dat je dan van dat trekkend gewicht gevrijwaard bent, dat heeft alleen maar te maken met het treingewicht wat je mag overschrijden.

Wat heb jij toch tegen dat laadvermogen van de auto??

Het was en is gewoon TMM auto + TMM trailer < 3500kg. Dat was zo en dat is nog steeds zo en ook geldt nog steeds dat Toegestane Maximum Massa = Ledeg gewicht + laadvermogen!

Odin schreef:
Dus dat wil zeggen dat ik met mijn auto die een ledig gewicht heeft van 1.810 kilo, (gewicht inclusief laadvermogen van de auto is 2.540 maar dat is zoals ik jouw tekst lees dus nog steeds NIET van belang, zoals ik voorheen ook altijd begrepen heb?) gewoon legaal met rijbewijs B mijn trailer mag trekken, die een gewicht inclusief laadvermogen heeft van 1.600 kilo?

Nee dus! Laat je niks wijs maken; voor de auto ga je bij B en B+ rijbewijs uit van de 2540kg TMM!! En dat is ook altijd zo geweest!

Je hebt voor B rijbewijs dus nog 960kg "ruimte" voor een aanhanger (TMM aanhanger!!!) of bij B+ rijbewijs 1710kg.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:12

ikke schreef:
Odin schreef:
Dus dat wil zeggen dat ik met mijn auto die een ledig gewicht heeft van 1.810 kilo, (gewicht inclusief laadvermogen van de auto is 2.540 maar dat is zoals ik jouw tekst lees dus nog steeds NIET van belang, zoals ik voorheen ook altijd begrepen heb?) gewoon legaal met rijbewijs B mijn trailer mag trekken, die een gewicht inclusief laadvermogen heeft van 1.600 kilo?

Nee dus! Laat je niks wijs maken; voor de auto ga je bij B en B+ rijbewijs uit van de 2540kg TMM!! En dat is ook altijd zo geweest!

Je hebt voor B rijbewijs dus nog 960kg "ruimte" voor een aanhanger (TMM aanhanger!!!) of bij B+ rijbewijs 1710kg.

Dat is 100% zeker niet altijd zo geweest, ik heb mijn rijbewijs B in 1989 gehaald en toen was het wel degelijk zo dat het LEDIG gewicht van het trekkende voertuig geteld werd. Dat stond ook zo op de papieren rijbewijzen die in die tijd werden uitgegeven.

Dat het nu anders is, daar ga ik maar van uit, de berekening dat ik inderdaad nog maar 960 kg ruimte over heb voor een aanhanger had ik zelf ook gemaakt, dat gaat hem dus niet worden zonder BE-rijbewijs met deze auto.
Dus als iemand nog een fijne Jeep Cherokee uit 2003 zoekt op grijs kenteken, stuur maar een PB'tje. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:21

Odin schreef:
ikke schreef:

Dat is 100% zeker niet altijd zo geweest, ik heb mijn rijbewijs B in 1989 gehaald en toen was het wel degelijk zo dat het LEDIG gewicht van het trekkende voertuig geteld werd. Dat stond ook zo op de papieren rijbewijzen die in die tijd werden uitgegeven.

Dat het nu anders is, daar ga ik maar van uit, de berekening dat ik inderdaad nog maar 960 kg ruimte over heb voor een aanhanger had ik zelf ook gemaakt, dat gaat hem dus niet worden zonder BE-rijbewijs met deze auto.
Dus als iemand nog een fijne Jeep Cherokee uit 2003 zoekt op grijs kenteken, stuur maar een PB'tje. :D

Nee, ook dat is een misvatting!
In de periode 1984 - 2012 golden twee regels en aan BEIDE moest men voldoen:
1) het ledig gewicht van de auto moest lager zijn dan de TMM van de aanhanger
2) Het samenstel TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg.

vanaf 19-01-2013 is regel 1 vervallen maar regel 2 bestaat nog gewoon!

Amaryllis

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:49

Voor b+ moet je wel examen BE doen hè, die valt meer in die categorie dan de b :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:54

ikke schreef:
Nee, ook dat is een misvatting!
In de periode 1984 - 2012 golden twee regels en aan BEIDE moest men voldoen:
1) het ledig gewicht van de auto moest lager zijn dan de TMM van de aanhanger
2) Het samenstel TMM auto + TMM aanhanger < 3500kg.

vanaf 19-01-2013 is regel 1 vervallen maar regel 2 bestaat nog gewoon!

Oei, hier heb ik een joekel van een typefout gemaakt, zie ik nu!!!!

Regel 1 moet zijn:
Het ledig gewicht van de auto moet HOGER zijn dan de TMM van de aanhanger.

Welliswaar is de regel niet meer van toepassing, maar het geeft wel een verklaring waarom vaak gedacht wordt dat het ledig gewicht plus TMM aanhanger < 3500kg moest zijn.
Die fout is zo hardnekkig, blijkbaar, dat ie vanaf dag een van de reging gemaakt werd en het heeft volgehouden tot de regeling op 19-01 overleed. Knap staaltje eigenwijsheid........

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:34

Wij hebben vandaag een andere auto aangeschaft, eentje die 3 jaar nieuwer is dan mijn Jeep en die bovenal aan alle eisen voldoet om met B-rijbewijs en trailer te mogen rijden. Gewicht inclusief laadvermogen 1.945 kilo, dus nog ruim 1.550 kilo over voor trailer inclusief laadvermogen. Mijn trailer laten we terugkeuren van 1.600 naar 1.500 kilo en dan klopt alles weer.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:28

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand wist of deze regeling ook voor België geldt? Ik denk dat het sowieso in grote lijnen hetzelfde is. Ik was dit topic beginnen lezen, maar het is nog niet helemaal duidelijk. Ik sta op het punt een Freelander van 2006, 2.0 diesel, gewicht 1555 kg (laadvermogen vd auto zelf weet ik nog niet) te kopen en de bedoeling is dat ik een trailer koop van 1,5 paard voor mijn merrie. Indien bv de trailer een MTM heeft van 1400 kg, ben ik dan in regel?

Alvast bedankt voor de hulp! Heb er met vrienden ook al over gebrainstormd maar we kwamen er niet uit...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:35

Diortje_vds schreef:
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand wist of deze regeling ook voor België geldt? Ik denk dat het sowieso in grote lijnen hetzelfde is. Ik was dit topic beginnen lezen, maar het is nog niet helemaal duidelijk. Ik sta op het punt een Freelander van 2006, 2.0 diesel, gewicht 1555 kg (laadvermogen vd auto zelf weet ik nog niet) te kopen en de bedoeling is dat ik een trailer koop van 1,5 paard voor mijn merrie. Indien bv de trailer een MTM heeft van 1400 kg, ben ik dan in regel?

Alvast bedankt voor de hulp! Heb er met vrienden ook al over gebrainstormd maar we kwamen er niet uit...

Ik weet niet of Belgie mee gaat in deze regels, maar of je nu volgens de oude of de nieuwe regels kijkt, het is op het randje.
Volgens autoweek mag de Freebee 2080kg wegen: http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 0&cache=no
Die trailer van 1400kg TMM houdt je net binnen de regels (3480kg combinatiegewicht), er vanuitgaand dat ik de juiste versie heb gekozen en de gegevens van autoweek ook kloppen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:46

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord! ook voor de interessante link! ondertussen heb ik ook gezien dat de max kogeldruk 75 kg is, nu nog ontdekken wat voor trekhaak er juist op staat...
Het model dat ik op het oog heb is iets ouder, en 3 deurs, dus iétsje lichter heb ik gezien op de fiche, maar het zal dus op het randje zijn, maar dan kan het best wel...ik vreesde echter dat het erover zou zijn doordat hij 2000 kilo mag trekken.
Thanx!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:01

Ik heb een Freelander van 2003 en die mag 2000kg trekken hoor. En die trekhaak zal het wel kunnen, daar ben ik niet zo bang voor. Ik geloof dat er op die van mij 140kg. staat.
En wat de Belgische regels betreft; volgens mij zijn de nieuwe regels Europees.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:29

Ik heb de eerste vijf pagina"s doorgelezen en ik denk het nu te snappen.

Mijn auto heeft een TMM van 1980. Mag geremd 1500 trekken.
1980+ 1500 = 3480.
Ik zou dus aan de max. van mijn auto mogen zitten,mits de TMM van de trailer de 1500 niet zal overschrijden?
Alvast bedankt!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:40

Bijna. Die 1500 kg trekgewicht van de auto heeft niets te maken met het soort rijbewijs dat je nodig hebt, maar met het wel of niet overbeladen zijn. En dat hoort altijd op een weegbrug bepaald te worden, aan de hand van het daadwerkelijke gewicht van de trailer. Er wordt door rdw en cbr gezegd dat de politie bij afwezigheid van een weegbrug dit gelijk mag stellen aan de TMM van de trailer, maar dit mag eigenlijk niet (links naar betreffende artikel van openbaar ministerie staat een stukje terug in dit topic) en je kunt dus een weging eisen als dit aan de hand is (bekeuring wegens overbeladen zonder te wegen). Ga je daarentegen over die 3500 kg heen vwb totale maximum massa, dan krijg je een bekeuring voor rijden zonder geldig rijbewijs.

Edit: die 3500 kg is dus het totaal van max gewicht auto plus TMM trailer. Trekgewicht auto speelt hierbij geen rol.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:19

Rebeccatjuh schreef:
Ik heb de eerste vijf pagina"s doorgelezen en ik denk het nu te snappen.

Mijn auto heeft een TMM van 1980. Mag geremd 1500 trekken.
1980+ 1500 = 3480.
Ik zou dus aan de max. van mijn auto mogen zitten,mits de TMM van de trailer de 1500 niet zal overschrijden?
Alvast bedankt!

Inderdaad, je snapt het bijna.
Zoals Speedster ook al zegt, wat op kenteken staat over trekgewichten staat los van de aanhanger.
Maar in jouw geval kan en mag je met jouw auto een trailer trekken met een TMM van 1500kg op B-rijbewijs.

Feitelijk moet je hierbij naar twee dingen kijken:
1) TMM auto + TMM trailer < 3500kg. in jouw geval dus 1980 +1500 = 3480 = goed.
2) De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken. Zelfs met een volledig geladen trailer voldoe je in jouw voorbeeld aan de regels.

Voor de puristen: Let erop dat de daadwerkelijke kogeldruk (formeel: vertikale last onder de koppeling) van de trailer lager is dan de toegestane kogeldruk van de auto/trekhaak.
Hoe je dat kunt meten, zal vervolgens niemand hier je vertellen, want niemand durft die geladen paardentrailer los te koppelen, maar het kan wel.......

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:44

Speedster en Ikke, bedankt! Het is mij nu duidelijk!