Sorry
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:Onderwerp: uitleg aanhanger trekken met B rijbewijs
Vraag:
Betreft nieuwe regels europees rijbewijs: hieronder twee passages uit uw eigen document (PDF). In de eerste passage wordt gesproken over het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen, en in het tweede wordt gesproken over het gewicht van beide voertuigen samen. Mijn conclusie is, dat het in de oude situatie ging over de mtm van beide voertuigen (op papier dus) en in de nieuwe situatie wordt er naar het feitelijke gewicht gekeken. Klopt dat? anders staat het diverse malen fout op de site.
Zie hier het citaat met de passages die ik bedoel:
Met een rijbewijs B mag u tot 19 januari 2013
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
Citaat:Geachte mevrouw Janssen,
Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt welke gewicht precies aangehouden dient te worden bij het bepalen of men met rijbewijscategorie B een aanhanger getrokken mag worden.
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo. Het totaalgewicht van auto en aanhanger mag niet meer zijn dan 3.500 kilo.
Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B alleen toegestaan als het totale gewicht (van auto en aanhanger samen) niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) via onderstaande contactgegevens.
CBR
Sir Winston Churchilllaan 297
Postbus 5301
2280 HH Rijswijk (ZH)
Tel: 0900-02 10 (€ 0,10/min.)
E-mail: via het contactformulier op de website
Internet: http://www.cbr.nl
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Hassan El Bacha
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren. Remy schreef:Als je dit uitprint en in bij je rijbewijs stopt, kan niemand je hier een bekeuring voor geven als je je hieraan houdt, toch?
artikel 15 lid e reglement rijbewijzen schreef:motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
art 15 lid j schreef:motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C1, C, D1 of D voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen of oplegger dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (rijbewijs E), mits:
I. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie B
1°. de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, dan wel
2°. de toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen meer bedraagt dan 3500 kg, mits:
a. de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend motorrijtuig en de massa in rijklare toestand, bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, van het trekkend motorrijtuig, en
b. de toegestane maximum aslast respectievelijk de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg;
II. in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 12.000 kg,
een en ander afhankelijk van de gegevens die op het kentekenbewijs of in het kentekenregister ten aanzien van het in dit onderdeel bedoelde trekkende motorrijtuig zijn vermeld.
miss_lizje schreef:Ik hoorde vandaag een grote roddel waarvan ik zeker wil weten dat hij niet waar is. Volgens een studiegenootje zou mogelijk het E rijbewijs weer gaan zoals vroeger(het er bij B bij krijgen). Zij wou namelijk voor haar trailer rijbewijs gaan, maar de rijschool raade haar dat dus om deze reden af.
Ik zelf geloof er geen snars van.Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren.

Remy schreef:Hahaha, Ikke, daar valt geen speld tussen te krijgen
Jammer dat de Rijksoverheid mij daar geen correct antwoord over kon geven, zelfs na het specifiek stellen van de vraag. Zo creëer je verwarring. Minpuntjes voor de rijksvoorlichting.
Remy schreef:Mijn vraag had ik ook niet aan het CBR gesteld maar aan de RDW, die zou het toch moeten weten? Deze man is publieksvoorlichter voor de overheid
Hij verwijst me wel door naar het CBR, maar is zelf overheid.

ikke schreef:Remy schreef:Mijn vraag had ik ook niet aan het CBR gesteld maar aan de RDW, die zou het toch moeten weten? Deze man is publieksvoorlichter voor de overheid
Hij verwijst me wel door naar het CBR, maar is zelf overheid.
Oh, sorry, verkeerd gelezen.
Maarre, als zelfs de politie op straat er regelmatig naast zit op details, hoe kun je dan verwachten dat zo'n persvoorlichter wel in detail de weg weet in het wetboek.
ikke schreef:Oh, sorry, verkeerd gelezen.
Maarre, als zelfs de politie op straat er regelmatig naast zit op details, hoe kun je dan verwachten dat zo'n persvoorlichter wel in detail de weg weet in het wetboek.
Ethirty schreef:ikke schreef:Oh, sorry, verkeerd gelezen.
De overheid verwacht ook dat de burgers de wet kennen, dan mag je toch aannemen dat een ambtenaar of agent het op zijn minst beter weet dan een burger.
ikke schreef:miss_lizje schreef:Ik hoorde vandaag een grote roddel waarvan ik zeker wil weten dat hij niet waar is. Volgens een studiegenootje zou mogelijk het E rijbewijs weer gaan zoals vroeger(het er bij B bij krijgen). Zij wou namelijk voor haar trailer rijbewijs gaan, maar de rijschool raade haar dat dus om deze reden af.
Ik zelf geloof er geen snars van.Ik kan me niet voorstellen dat dit zou gebeuren.
Ik zou graag horen waar dat verhaal op gebaseerd is, maar vertrouwen zou ik er voorlopig niet in hebben, eerlijk gezegd.
Oftewel; je hebt er bij controle niks aan, ook al klopt het verhaal dat erop staat. Je moet gewoon zorgen dat je je rijbewijzen en spullen voor elkaar hebt. En helemaal met het vervoer van paarden, zoek je toch niet steeds de grenzen (van de wet, voertuig, rijbewijs, whatever) op? Dan wil je toch op safe spelen?Ethirty schreef:44Myrthe44 schreef:appeltje-eitje bedoel je denk ik, hahaha.
Maar wat is dan het voordeel van het rijbewijs t.o.v. een les?
Het voordel van elk rijbewijs? Een wettelijk internationaal bewijs dat je onder toeziend oog van een examinator heb bewezen vaardig te zijn in het besturen van je voertuig (al vraag ik me soms af hoe sommige wegpiraten dat papiertje hebben bemachtigd).
sflj schreef:Het RDW is volgens mij niet meer van de overheid.
Maar afgezien daarvan; een agent heeft natuurlijk sch**t aan een papiertje dat jij ooit hebt geprint. Da's geen rijbewijs of ander officieel document. Iedereen kan wel zeggen dat het een mail van een wetsdienaar is. Waar staat dat?Oftewel; je hebt er bij controle niks aan, ook al klopt het verhaal dat erop staat. Je moet gewoon zorgen dat je je rijbewijzen en spullen voor elkaar hebt. En helemaal met het vervoer van paarden, zoek je toch niet steeds de grenzen (van de wet, voertuig, rijbewijs, whatever) op? Dan wil je toch op safe spelen?
Daarin moet ik bokker huertecilla gelijk geven; mensen willen zo graag met hun paard op pad en zoeken dan maar de goedkoopste / eenvoudigste manier om dat voor elkaar te krijgen. Maar of dat ook verantwoord is voor het paard, henzelf, de andere weggebruikers....
Wat ik wil zeggen; zorg voor een fatsoenlijke combinatie van voertuigen. Een deugdelijke trailer, een dikke auto er voor, een chauffeur met de benodigde papieren én de ervaring om met die voertuigen + levende have te rijden!
Heb je al die dingen niet? (tot je beschikking) Doe dan je paard, je omgeving en jezelf een plezier en blijf thuis!
44Myrthe44 schreef:Ja, maar daarvoor hoef ik het dus niet te doen. Ik mag al rijden met deze combinatie met mijn B-rijbewijs.
Als dit het enige voordeel is kan ik dus beter voor een losse les gaan, omdat dat veel goedkoper is. Maar leer je in een losse les echt evenveel als voor je examen? Is er een meerwaarde om met een lange aanhanger te gaan oefenen i.p.v. de trailer? Dat is meer waar ik op doelde.
ikke schreef:Daar heb ik dan wel een kleine kanttekening bij: hoe moet iemand die ervaring opdoen? Juist, door met z'n paard te gaan rijden. Zelfs al doe je dat onder het toeziend oog van een ervaren chauffeur, dan nog zul je fouten maken die niet altijd even aangenaam zijn voor het paard. Oftewel een stukje GBV is nooit weg.......
sflj schreef:ikke schreef:Daar heb ik dan wel een kleine kanttekening bij: hoe moet iemand die ervaring opdoen? Juist, door met z'n paard te gaan rijden. Zelfs al doe je dat onder het toeziend oog van een ervaren chauffeur, dan nog zul je fouten maken die niet altijd even aangenaam zijn voor het paard. Oftewel een stukje GBV is nooit weg.......
Exact! Rijden maar met een ervaren chauffeur ernaast! En fouten maakt een ervaren chauffeur ook. Zaak is om de gevolgen van die fouten binnen de perken te houden!
lamark schreef:sflj schreef:Exact! Rijden maar met een ervaren chauffeur ernaast! En fouten maakt een ervaren chauffeur ook. Zaak is om de gevolgen van die fouten binnen de perken te houden!
Ervaren chauffeur kan je echter wel tips geven bij kleine foutjes omdat die waarschijnlijk al bekend zijn bij hem/haar.
sflj schreef:Ik vind echter wel dat (te) veel mensen er te licht over denken, afgaande op de posts hier op het forum! Getuige het feit dat er zoveel mensen met een zo licht mogelijke auto een trailer met paard willen trekken, het liefst zonder dat ze daar een extra (E) rijbewijs voor hoeven te halen.
sflj schreef:Ik vind echter wel dat (te) veel mensen er te licht over denken, afgaande op de posts hier op het forum! Getuige het feit dat er zoveel mensen met een zo licht mogelijke auto een trailer met paard willen trekken, het liefst zonder dat ze daar een extra (E) rijbewijs voor hoeven te halen.