Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
winny66 schreef:jongens even serieus de ideale trekauto is een land rover ik heb een freelander benzine mag max 2000kg trekken en bij gewoon gebruik zonder trailer loopt hij 1. op 12 dus ik vind dat netjes! nou zweer ik zowie zo bij de land rover,is ook de eerste terrein wagen de rest is allemaal nagemaakt.
En de kia rot onder je kont weg,dus kortom eens een land rover altijd
GamblersCup schreef:Van kogeldruk heb ik geen idee, ik heb ook verschillende trailers en aanhangers staan die er wisselend achter komen te hangen, dus dan zou ik het bij alle aanhangers na moeten kijken.... weten jullie allemaal de kogeldruk en houden jullie daar allemaal rekening mee? Heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, ik krijg tot nu toe andere auto's mee met verschillende trailers en aanhangers, ik denk niet dat iemand ooit naar die kogeldruk heeft gekeken...
Trekazam schreef:Ik had een vraagje...
Wij zijn nu druk aan het zoeken naar een auto om onze 1,5 paardtrailer met paardje (kwpn, ong. 600/650 kg) te trekken.
Ons oog was gevallen op een Kia Sorento uit 2005 met een 2,4 liter motor en 139 pk.
Nou is mijn vader aan het twijfelen geslaan, omdat hij bang is dat wanneer het paard een keer zijn evenwicht verliest ofzo, zijstap maakt, noem maar op, hij niet stevig op de weg zal liggen.
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze auto? En of het een verstandige keus is om deze wel te nemen? Auto is verder prima onderhouden en heeft geen mankementen.
Alvast bedankt
Paul11 schreef:@ikke, klopt helemaal
Alleen in mijn instructie boekje staat aanbevolen kogel druk en in mijn beleving is dat wat anders als de toegestane kogeldruk.
Vandaar dat ik voor mijn peugeot probeer te achterhalen, wat die toegestane kogeldruk is.
Lijkt me ook onzinnig om een trekhaak te monteren die een max kogeldruk heeft van 75 kg als de constuctie van de auto slechts 60 kg toestaat. ( als die 60 kg aanbevolen, wordt gelezen als 60 kg toegestane ).
Ik hoop snel antwoord van peugeot nederland te krijgen.
De wet houdt geen rekening met de aanbeveling, maar met de toegestane, daar zit dus het verschil in.
En wat jij je kan permiteren, heb ik eigenlijk geen boodschap aan, dat is fijn voor jou, maar ik trek mijn eigen plan, waarbij ik wel binnen de wettelijke regels wil blijven.
Die regels zijn helder, alleen de opgave van peugeot is dubieus en daar probeer ik helderheid in te krijgen.
Limonade schreef:Tsjah, maar een Range Rover of een Sorento is gewoon een groot verschil in prijsklasse.
Voor een Sorento uit 2005 betaal je max. 10.000 euro, voor een Range Rover uit dat jaartal betaal je veel meer. Dan moet je naar een wat ouder model, maar dat wil lang niet iedereen.
Daarnaast, ik persoonlijk vind de ( oudere ) Range Rover verschrikkelijk lelijk. En het oog wil ook wat
En ik denk dat een Sorento prima geschikt is om een trailer te trekken. Maar nu maken mij de maandlasten ook niet zo bar veel uit
Paul11 schreef:@hoeno, ik kan me niet voorstellen, dat iemand veel wijzer wordt van het alleen maar vermelden van merkauto en type trailer, met als enig commentaar het rijdt goed,zoiets als, ik heb een fiat panda en heb er een tweepaards trailer achter en het rijd
Paul11 schreef:@ Ikke, het punt hier is, is die 60 kg wel de enige waarde ?, de rdw houdt heel wat meer gegevens van jouw auto bij dan jij op je kenteken hebt staan, waaronder die kogel druk en totaal treingewicht ect.
Daarbij komt nog, dat hoewel trekhaakfabricanten graag van standaardisatie houden, ze natuurlijk wel voor een bepaald merk/type auto zich naar de specificaties van de autofabricant moeten richten en het komt me vreemd voor, dat een autofabricant toestaat dat een trekhaakfabricant een trekhaak levert voor een merk/type auto die niet aan hun specificaties voldoet en ik kan m.b.t. peugeot geen enkele zinnige reden verzinnen om een veel zwaardere trekhaak te accepteren, dan dat hun type auto toestaat.
Daarbij is het volgens mij ook nog eens niet toegestaan om een trekhaak te monteren, die niet aan de specificatie van de autoconstructeur voldoet, dus als dat zo is, geven de specificaties van peugeot aan, dat er een trekhaak van max75 kg gemonteerd mag worden en dan komt het nog vreemder over, dat ze dan de maximale kogeldruk maar zetten op 60 kg.
Als ik de info van peugeot hebt, zal ik dat hier wel weergeven.
Paul11 schreef:@ikke, die vangmuil heb ik al hoor, heb je al eens naar de voorkant van een peugeot 407 gekeken![]()
Verders, je zou gelijk hebben, als de autofabricant aan de trekhaak fabricant zou opgeven, qua constructie minimaal 60 kg kogeldruk, dan mag je inderdaad een zwaardere trekhaak monteren, uiteraard kunnen ze dan nog aan de rdw opgeven dat de max kogeldruk van de auto 60 kg is. Maar als de autofabricant aan de trekhaak fabricant qua constructie op geeft maximale kogeldruk 60 kg, mag je wettelijk gezien volgens mij geen zwaardere trekhaak monteren.
De rest van je betoog snap ik echt wel hoor,
ikke schreef:En ja, dat rijdt nog, ook! Ik kan het uit persoonlijke vaststelling bevestigen
Paul11 schreef:J@ ikke, juist ja, en waar hangt die type goedkeuring dan vanaf, dat zal dan toch gebaseerd moeten zijn op de constructie informatie van de autofabricant, m.a.w. peugeot geeft aan dat er een 75 kg haak onder gehangen mag worden.
Wat ik dan weer niet zo slim zou vinden van peugeot, als de auto wellicht wel 75 kg zou kunnen hebben.
Als keurende instantie zou ik ook nog wel eens een hartig woordje met peugeot willen spreken, als ze 75 kg qua constructie toelaten, maar zelf 60 kg hanteren, komt mij net erg eenduidig over.
En waarom dan vermelden "aanbevolen" in plaats van "max" zoals de meeste autofabricanten doen ( bedenk me ineens het zijn wel Fransen natuurlijk![]()
![]()
)
nou ja, we zien het antwoord van peugeot met spanning tegemoet.
Paul11 schreef:Quebelle schreef:Wij hebben er een Nissan X trail voor hangen
Trekt het met gemak
@ Quebelle, mag ik u vragen, als ik u niet ontrief, waar u die X trail voor hebt hangen en wat hij dan met gemak trekt![]()
![]()
Paul11 schreef:ikke schreef:zolang het allemaal niet exorbitant wordt, zoals die 4-paards Ifor die ik op de Equitana zag staan (1400kg leeg, 3500kg TMM, 150kg koppeling)
En dat zeg jij, die een tweepaards achter een fiat panda hangt, zaten er ook paarden in, ik vermoed van niet he.