Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:58

Het is zinnig om te informeren bij verschillende DA wat de tarieven zijn, vóór je eentje nodig hebt.
Da zijn is tegenwoordig ' }:0 handel ' (ook voor kleine huisdieren)
Bij mijn paard komt een DA van een dorp 20 km verderop, een stuk goedkoper en prima.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:06

Ja dat vind ik ook een beetje bizar. Haha dan jengel ik die spuit er zelf wel in, als het niet in een ader moet. :P

Dat ze kosten vragen voor de producten zelf is logisch, die moeten ze immers zelf ook betalen.

AngelofLove

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:09

Ja, dat je betaalt voor het product is logisch, maar dat hij ook daadwerkelijk wat vraagt voor het inspuiten, dat heb ik echt nog nooit gezien en heb toch al aardig wat dierenartsen gezien :-)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:09

russel schreef:
Dus jij werkt voor 14 euro bruto per uur als gediplomeerde DA bij een kliniek?????

Veel beginnende dierenartsen krijgen dat ongeveer. Met wat geluk wat meer.

http://www.dierenzorggroep.nl/administr ... 5B1%5D.pdf

Zie pagina 40. Dit tabelletje wordt nog ongeveer aangehouden zal nu iets meer zijn. Nou dat noem ik voor een academisch beroep geen monster salaris. Toen ik naast mijn studie nog werkte bij de appie had ik daar 11 euro bruto per uur en krijg nu voor waarnemingen tussen de 15 en 16 euro per uur, terwijl je er veel harder voor moet werken, een veel grotere verantwoording met je meedraagt en mensen veel meer van je verlangen. En dat is nog een geluk want ik ken er zat die al een jaar werken in een praktijk en een vast contract hebben en nog niet eens op de 16 euro zitten. Dus als ik rijk had willen worden had ik wel wat anders gestudeerd. En dan daarbij ik vind het logisch dat ook zoiets als diergeneeskunde commercieel is, je moet toch gewoon je brood verdienen (dierenartsen, assistentes, laboratoria, farmaceuten, leveranciers van echo apparaten, rontgen, etc etc), het is geen liefdadigheidswerk, het is het runnen van een eigen bedrijf met personeel en klanten. Wat niet weg neemt dat je dit vak niet kunt uit oefenen als je niks om dieren geeft anders heb je het er zo mee gehad. Hoogste percentage burn outs is onder de dierenartsen. Komt ook niet uit de luchtvallen...........

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:11

Nee ik ook niet. Dat lijkt me gewoon onder het concult vallen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:16

beantsje schreef:
Ik snap het!!
Ik kan beter voortaan de huisarts bellen dan ben ik goedkoper uit!!

Wat grappig hier kun je beter met een DA te doen hebben dan met een huisarts dan wel niet om de kosten.
Maar dierenarts staat teminste binnen 15 min op de stoep. Huisarts mag je blij zijn dat je over een paar uur nog zelf langs ken komen.
Maar goed ik betaal graag extra als ze er zo snel staan en hier is de dierenarts van de paarden een stuk goedkoper als die van onze hond en die van de paarden komt dan nog wel aan huis en met de hond moet je zelf langskomen. Maar goed voor een goede dierenarts betaal je nu eenmaal wat meer.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:18

Het is mij nog nooit gelukt de huisarts thuis te krijgen. Wel een ambulance en dat kostte me toen 750 euro. Had de dierenarts weer goedkoper geweest waarschijnlijk.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:25

En daarbij heeft de huisarts tegenwoordig ook maar een baantje van (hier tenminste) 9 tot 5, daarna komt de HAP in actie waar ze maar eens in de zoveel tijd een nachtje dienst moeten draaien. En over huisartsen gesproken 'Neem maar een asperintje' terwijl het over een beroerte gaat. Nee geef me dan maar een dierenarts die gewoon komt als ik er om vraag. Die ik dag en nacht kan bellen en altijd voor me klaar staan.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:47

Wij hebben 2 jaar zitten wachten op de rekening van het ziekenhuis voor een gekneusde pols. Was een aardig bedrag en was nog heibel over met de verzekering dat de rekening te laat zou zijn. Heb vorig jaar tot 4x toe bij de huisarts gezeten met oorontsteking die mij zo'n pijn gaf dat ik niet kon slapen. Heb nog oordruppels van m gekregen die de pijn alleen maar erger maakte.. Ik zit daar altijd nog minimaal een kwartier te wachten als ik een afspraak heb gemaakt, en als je 's middags komt zit je minimaal een half uur langer. En dan kan je ook nog 's ochtends voor 8en bellen, dan hebben ze misschien een plekje voor je de volgende dag.

DA staat hier met 'spoed' met een uur op de stoep.
Metacam is hier ook een duur goedje ja..
Net als weekendtarief (Heb de Da al 2x met 'spoed' in het weekend langs gehad, maar ik was dolblij dat hij nog dezelfde dag kwam, en nog snel ook)

Heb laatst voor de korting meegedaan met de grootschalige enting van DAP Bodegraven. Kon er zelf niet bij zijn, verhaal wat ik te horen krijg is dat meneer de DA even de spuit liet vallen in stal voor hij erin kon prikken, ben ik even blij dat ik zo'n vreselijk braaf paard heb bij de DA. Geen enkel paard is gecontroleerd op gezondheid, na de enting plots een uitbraak van hoestende paarden (thank god, die van mij niet)..

Dus geef mij dan maar de extra voorrij kosten van mijn eigen Da die netjes hartslag en temp meet, vraagt of het goed met haar gaat, en of er nog dingetjes zijn. En de tijd voor je neemt. Vergeet niet dat jij naar een HA komt, en over het algemeen de DA naar jou toe komt.
Wij hebben hier al eens gegrapt, zou liever een paard zijn als ik wat had, de da neemt hier tenminste tijd voor je er is er als je m nodig hebt.

Weet niet precies meer hoeveel, maar voor de 'vitaminespuit' (of iets dergelijks) van de kat waren we ook een aardige duit kwijt :+ godzijdank kosten haar allergiepillen vrij weinig..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:25

Ben ook niet erg onder de indruk van de vergelijking met de huisarts...die komt inderdaad alleen maar als je erg aandringt: 'Kunt u niet morgenvroeg op het spreekur komen?'
Telefonische consulten zijn trouwens altijd gratis hier, als er wat is kun je altijd even overleggen, wordt nooit in rekening gebracht. Ook brengen zij niets in rekening als je even wat medicatie moet halen, terwijl dat bij de huisarts direct x euro kost.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:31

Indra schreef:
En daarbij heeft de huisarts tegenwoordig ook maar een baantje van (hier tenminste) 9 tot 5, daarna komt de HAP in actie waar ze maar eens in de zoveel tijd een nachtje dienst moeten draaien. En over huisartsen gesproken 'Neem maar een asperintje' terwijl het over een beroerte gaat. Nee geef me dan maar een dierenarts die gewoon komt als ik er om vraag. Die ik dag en nacht kan bellen en altijd voor me klaar staan.

Nou ik wilde het niet zeggen maar het is dus blijkbaar niet alleen hier in de regio triest gesteld met de huisartsen.

sorry is een beetje offtopic

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:03

AngelofLove schreef:
@ beantsje, vind het wel belachelijk dat jouw dierenarts én kosten rekent voor de producten zelf én kosten rekent voor het inspuiten daarvan!!!

En waarom is dit zo raar? Een loodgieter bijvoorbeeld rekent toch ook zijn materiaal aan en dan nog eens het werk dat hij doet? Dat is toch gewoon hetzelfde als een uurloon rekenen voor de tijd die je bezig bent? Voor jou zou een DA dus mogen een visite aanrekenen, maar als hij vervolgens dan twee uur bezig is, dan zou hij alleen maar mogen de producten aanrekenen? Wat een onzin is dat. Jij werkt toch ook niet voor niets? Dat is bij de DA net hetzelfde, zoals reeds gezegd, het is geen liefdadigheidsinstelling! Hij moet er zijn brood mee verdienen en een gezin onderhouden.

Ik denk dat er hier veel mensen zijn die echt een verkeerd beeld hebben van het beroep als DA. Het is zeker geen droomjob, zeer zwaar en voor het geld hoef je het niet te doen. Stel nu nog dat je DA per maand 4000 euro netto heeft (en dit is echt een belachelijk hoog bedrag, de meeste zullen rond de 2000 euro schommelen, maar ik wil maar tonen hoe erg het gesteld is). Een DA werkt 7/7, 24/24. Gemiddeld zullen ze een 14 uur per dag werken (en dit is nog weinig gerekend!). Stel dat er 30 dagen in de maand zijn, dan komt hij aan 420 werkuren per maand. Dat is 9,5 euro netto per uur! Nu vraag ik je hoeveel van jullie er voor dergelijk belachelijk laag bedrag zulke uren/dagen/maanden en jaren werken? Ik denk dat het er niet veel zijn. Ik heb enorm veel respect voor mij DA en ik betaal mijn rekeningen met plezier om het zo te zeggen, want hij is echt goed en hij verdient er iedere euro van. Ik moet zelfs zeggen dat hij voor sommige werken eigenlijk nog meer had mogen rekenen. En hij staat al bekend als de duurste DA in omstreken. Geen haar op mijn hoofd echter dat er aan denkt om te veranderen, want hij staat ook bekend als de beste...

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:16

wow wat een bedragen.

Mijn dierenartsen maar ook de kliniek zijn echt geweldig geweest. Zowel in het werk wat ze leverden als wat ze ervoor rekenden.

Mijn eerste dierenarts heeft veel gratis bezoeken afgelegd toen we erachter kwamen dat mijn haf onverwacht drachtig bleek te zijn. Hij is vanaf dat we dit ontdekten tot de bevalling ongeveer 8 keer geweest incl. de bevalling en heeft hier niets voor in rekening gebracht.

Bij mijn andere haf toen bleek dat de behandeling erg lang ging duren heeft hij de voorrij kosten niet berekend.

Ook bij de koliek heeft hij geen voorrijkosten berekend en de kliniek heeft niet het volledige bedrag in rekening gebracht gezien die situatie.

Nou dat vind ik dus echt meelevend van deze dierenartsen!

top!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:54

Dierenartsen werken hard en mogen daar van mij gerust eerlijk voor vergoed worden.
Maar als je 250 euro kwijt bent voor één enkel huisbezoek, waarbij er enkel wat metacam is toegediend, dan is dat toch extreem. Een DA die zulke prijzen rekent zou bij mij toch maar één keer gevraagd worden.
Bij ons is de normale prijs 30 euro voorrijkosten, en daarbij natuurlijk alle kosten van medicijnen en materiaal. Als ze meerdere keren moeten terugkomen betaal je iedere keer opnieuw de voorrijkost. Dat lijkt mij een eerlijke regeling.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:58

Zo ben je indd direct failliet..
Zo zou ik mijn paard ook echt niet kunnen houden.
Bij mij zijn de voorrijkosten 35 € en mijn da woont een half uur van me vandaan..
Ik heb overlaatst voor visite, jaarlijkse inentingen, + extra enting tegen rhino, + schetsen en papieren in orde maken voor zijn boekje en inschrijving in België 85 € betaald.
In oktober met zijn lichte koliek, 150€ voorrijkosten, spuit, spoelen met olie en opvoelen en alles bij in.
Dus het is bij jullie echt wel absurd duur..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:02

Rapperijder schreef:
Dierenartsen werken hard en mogen daar van mij gerust eerlijk voor vergoed worden.
Maar als je 250 euro kwijt bent voor één enkel huisbezoek, waarbij er enkel wat metacam is toegediend, dan is dat toch extreem. Een DA die zulke prijzen rekent zou bij mij toch maar één keer gevraagd worden.

Maar het probleem is, in mijn geval, als ik een andere dierenarts neem die verder weg zit ben ik nog meer kwijt. Ik heb hiervoor een dierenarts gehad waarvan ik me niet elke keer een hoepeltje schrok. Na mijn verhuizing een andere dierenarts en sindsdien ben ik al het dubbele kwijt dan in al de jaren ervoor, maar dan in 4 maanden tijd. Tja, het is heel erg krom. Ook ik ben niet tegen een goed salaris, integendeel, maar de verschillen zijn zo groot ergens klopt het gewoon niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:10

Vanmiddag komt de DA hier voor een kreupelheidsonderzoek.
Heb deze DA nog niet eerder gehad.
Zal me eens benieuwen. :P

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:10

Toen mijn verzorgpony droge pulp gevoerd had gekregen van een vriend van de eigenaren (die op vakantie waren) heb ik ook de DA gebeld. Nu staat ze wel in België. Het was op zondag en hij heeft 2x medicijnen komen geven (hij is dus 2x bij ons geweest) en heeft nog met een slang de keel in moeten gaan.. Daarvoor was de eigenaar geloof ik €79,00 of zelfs minder kwijt. Overigens moest daarna nog een DA komen die avond, omdat het niet gelukt was, maar door de medicijnen lukte het die avond gelukkig wel. Maar als ik dit allemaal lees vond ik zijn prijzen erg meevallen. Wij gaan ook altijd met de hond bij deze dierenarts en ik moet zeggen het is een behoorlijk verschil met de prijzen in Nederland!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:11

Idd het is haast niet meer te betalen.
Ik heb een erg koliek gevoelig paard wat al last heeft bij hogedruks/lagedruks veranderingen, een paar maanden geleden was het weer eens zover dus veearts laten komen.
Eigenlijk haast geen onderzoek want tja het probleem is al bekend dus spuitje erin en klaar, handje geven veel succes ermee en weg was de veearts weer.
Weekje later de rekening, 250 pleuro's KASSA!!!!.

Niet normaal echt niet. Ik probeer het dus meestal zelf op te lossen maar helaas kom je er soms gewoon weg niet onderuit.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

jeetje, 255 euro is echt niet veel als je bedenkt dat ik voor mijn hond al 130 euro kwijt ben voor 2 doosjes met pillen voor zijn epilepsie en een consult bij de dierenarts. %)
Misschien had ik beter dierenarts kunnen worden,was ik nu waarschijnlijk hard op weg rijk te worden ;)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:14

[quote="Koia"]jeetje, 255 euro is echt niet veel als je bedenkt dat ik voor mijn hond al 130 euro kwijt ben voor 2 doosjes met pillen voor zijn epilepsie en een consult bij de dierenarts. %)
Misschien had ik beter dierenarts kunnen worden,was ik nu waarschijnlijk hard op weg rijk te worden ;)[/quote]

Denk het niet. Maar het geeft wel een goed gevoel als je een dier weer op de rit hebt geholpen. Das ook veel waard.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:19

De laatste keer had ik hetzelfde als TS.
Niet lekker, hangerig en idd 41 graden.
Da op vrijdag-zaterdag en zondag geweest en dan nog in de avonden.... dus ik maakte me al op voor een flinke rekening.
Het viel mee. Eur 161.00 incl iets van 10 spuiten medicatie.

Tja ik had vorige week 2 bussen aanvullend supplementen en iets voor mezelf (ja ook ik gebruik paardenmiddelen).. 150 euro ofzo....

Dat weet je als je een dier neem kost het geld en je kan niet zeggen ik bel voor het spreekuur en ik ga morgen even naar de dokter....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 18:05

Monica_1987 schreef:
beantsje schreef:
Ik snap het!!
Ik kan beter voortaan de huisarts bellen dan ben ik goedkoper uit!!

Wat grappig hier kun je beter met een DA te doen hebben dan met een huisarts dan wel niet om de kosten.
Maar dierenarts staat teminste binnen 15 min op de stoep. Huisarts mag je blij zijn dat je over een paar uur nog zelf langs ken komen.
Maar goed ik betaal graag extra als ze er zo snel staan en hier is de dierenarts van de paarden een stuk goedkoper als die van onze hond en die van de paarden komt dan nog wel aan huis en met de hond moet je zelf langskomen. Maar goed voor een goede dierenarts betaal je nu eenmaal wat meer.

Ik weet niet waar jij woont, maar binnen 15 minuten na het bellen op de stoep is hier nog nooit gelukt volgens mij!
Ook als een paard koliek heeft duurt het toch minstens een 1/2 uur voor er een binnen rijd.
En bij zware koliek is dat lang kan ik je vertellen!!...heel erg lang als je moet wachten met een paard dat veel pijn heeft.
Ik begrijp natuurlijk dat het verkeer ook niet meewerkt..ik zit op de enige weg naar Zandvoort en als het b.v mooi weer is...je snapt hem al..staat hier alles vast!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:23

JaBa schreef:
AngelofLove schreef:
@ beantsje, vind het wel belachelijk dat jouw dierenarts én kosten rekent voor de producten zelf én kosten rekent voor het inspuiten daarvan!!!

En waarom is dit zo raar? Een loodgieter bijvoorbeeld rekent toch ook zijn materiaal aan en dan nog eens het werk dat hij doet? Dat is toch gewoon hetzelfde als een uurloon rekenen voor de tijd die je bezig bent? Voor jou zou een DA dus mogen een visite aanrekenen, maar als hij vervolgens dan twee uur bezig is, dan zou hij alleen maar mogen de producten aanrekenen? Wat een onzin is dat. Jij werkt toch ook niet voor niets? Dat is bij de DA net hetzelfde, zoals reeds gezegd, het is geen liefdadigheidsinstelling! Hij moet er zijn brood mee verdienen en een gezin onderhouden.

Begrijp mij niet verkeerd maar heb bij diverse (paarden)dierenartsen gewerkt en stage gelopen en ik heb dus nog nooit meegemaakt dat ze én het product zelf én het inspuiten apart rekenden. Daarom vind ik het raar. Meestal zorgen ze wel dat er in de productkosten al het e.e.a zit ingerekend, vooral met de injecteerbare producten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:28

@ AngelofLove: ik ken ook aardig wat praktijken en uiteindelijk betaal je het overal wel, alleen niet elke praktijk is zo eerlijk om het op de rekening te zetten ;)

Maar er zijn er echt zat die dat wel doen hoor.
En dat is eigenlijk wel zo eerlijk, want dan weet je wat je voor een product kwijt bent en wat voor het werk van je DA.