[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:51

trouwens, iemand zin om de chocomel test hier in belgie te komen doen? hoe smooth je ook rijdt, de wegen hier zijn zo bagger dat de chocomel op je hoedenplank (ja vanachter) hangt en de slagroom in je nek ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:31

Duhelo schreef:
trouwens, iemand zin om de chocomel test hier in belgie te komen doen? hoe smooth je ook rijdt, de wegen hier zijn zo bagger dat de chocomel op je hoedenplank (ja vanachter) hangt en de slagroom in je nek ...

_O- _O-

Daar heb je een punt........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 02:49

Ariebren schreef:
Op de 80 km wegen rijd ik vaak in de vier.
En in zijn vijf kom ik boven de 85 op 2400 toeren en dan gaat de blower lekker meedoen.

Na ervaren tunen (afstellen) blaast de mijne vanaf 1000 rpm mee en vanaf 1500 op max. boost. Maakt uiteraard niet uit in welke versnelling.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:18

Hai, na ongeveer het halve topic te hebben doorgelezen, maar nog niet heel veel wijzer geworden wil ik jullie graag mijn vraag voorleggen:
Ik ben op zoek naar een auto waarmee ik niet alleen elke dag naar mijn werk moet gaan tuffen, maar ook af en toe een 1.5-paardstrailer met mijn haflinger kan vervoeren.
Mijn voorkeur gaat uit naar een niet te enorm benzineslurpend monster (voor zover mogelijk), maar ik wil uiteraard wel een veilige combinatie. Het zou leuk zijn als ik de combinatie kan rijden zonder E-rijbewijs, maar als dat niet kan is dat geen enorm probleem.
Problematisch in dit alles is dat ik 0 verstand heb van auto's (en eigenlijk ook 0 interesse).
Hebben jullie niet ergens een rijtje voor me met auto's die aan mijn eisen voldoen? Of van een aantal merken enkele uitvoeringen waarmee ik een veilige trekcombinatie kan maken?
Bedankt!

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 02:34

Hoi,

iemand ervaring met het trekken van een 1,5 prds trailer (ledig gewicht 550kg) met een Volvo c30 1.6D??
op papier zou het moeten kunnen; ledig gewicht van 1265 kg, max. geremd 1300 kg en een koppel van 75 kg. Iemand ervaring mee??

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 18:28

Even over de chocomel test gesproken; Ik heb in het begin dat ik met de trailer ging rijden en mijn vader voor de zekerheid nog meeging, ooit eens een bakje met voer achterop de trailer gereden. Die was ik er vergeten af te halen. Bij aankomst op bestemming vroegen wij ons af waar dat bakje voer gebleven was: Oeps vergeten en dus vast verloren... Nou niet dus, mooi dat mijn bakje voer nog op mijn trailer stond (zonder snelweg) :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:17

Heel goed!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:55

Ik kom hier even binnenvallen maar wil mijn vraag toch graag stellen. Heb zelf het idee dat 't wel kan, maar graag jullie (onderbouwde?) visie/mening.

Januari dit jaar heb ik mijn E achter B rijbewijs gehaald, dat vooropgesteld.
Mijn paps heeft een Dacia Logan MCV. Ledige massa 1140 (massa rijklaar 1240, max. laadvermogen 1740kg) mag max. 1300kg geremd trekken. Vermogen 64KW, 4 cilinder motor. Maximaal toegestane kogeldruk zou ik even op moeten zoeken.
Ik heb (momenteel nog) geen eigen trailer, maar zijn zat trailers met een max. laadvermogen van 1300kg.
Daarbij heb ik een haflinger, zal een kilootje of 450-500 wegen.. Dus zeg dat de trailer 650 kilo weegt, paard erin, zit je op een aanhanger die 1150 kilo weegt. Is dus niet zwaarder dan de trekkende auto.

De vraag is: mag dit, is het veilig, etc? Mijn vader kwam met het verhaal dat je een 4wheeldrive auto voor een paardentrailer moet hebben. Ik kan ook bedenken dat dat natuurlijk verstandiger en stabieler is.... Maar ik kan nu eenmaal niet zo'n auto betalen ;)
Daarbij, ik zal niet wekelijks rijden met deze combinatie. Bedoeling is af en toe naar het strand, hooguit 2x per jaar verder weg (randstad - Veluwe)..

Maar gezien mijn beste maatje achterin staat, wil ik het natuurlijk wel verantwoord doen....

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:37

het gewicht van de auto is niet meer belangrijk bij de nieuwe regel sinds januari 2013. Je blijft binnen het gewicht van wat de auto mag trekken. Dus officeel mag je hier mee rijden.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:48

Dat is wel waar... Alleen lijkt het mij niet verstandig om met een aanhanger die (veel) zwaarder dan de auto is te gaan rijden. Mocht er dan iets mis gaan, is de kans dat de aanhanger er met de auto vandoor gaat een stuk groter dan wanneer dat gewicht gelijk is (of dan wanneer de auto zwaarder is)..
De vraag is... Is deze combinatie (Dacia + trailer) verstandig?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:53

klopt heb je zeker gelijk in! alleen kan ik je daar niet mee helpen, rij zelf niet met auto en trailer nooit gedaan ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 21:57

Je moet dat niet willen lijkt mij, een auto voor een trailer met je paard erin en de gewichten liggen zo dicht bij elkaar. Een auto mag het wellicht makkelijk kunnen maar er is ook nog een aspect medeweggebruikers en veiligheid/verantwoording. Het is hierboven al genoemd, de trailer gaat met de auto aan de haal als deze zwaarder is dan de auto die ervoor staat. Zeker als je weinig ervaring hebt in het rijden van zo'n combinatie.
Je paard staat er wel in en je wilt toch graag dat deze heel aankomt en er weer makkelijk in gaat.
Plus dat er genoeg mede weggebruikers rond rijden die idioot kunnen reageren op een trailer voor hun, want ja dan zien ze niets meer dus rijden ze er maar liever voor, inhalen ach ja dat kan vast wel, dat jij dan af moet gaan remmen voor zo iemand en eventuele verdere gevolgen vandien....
(heb het helaas meegemaakt, een idioot die m er nog even snel voorgooide op een 80 km weg, hij moest vanuit stilstand de auto op snelheid brengen terwijl wij er aankwamen met een gang van 70.... zag al in dat hij niet van plan was om te wachten totdat we er voorbij waren, we moesten even goed nog aardig remmen ondanks dat ik het gas al had los gelaten, veel gestommel achterin, medepasagier had het kenteken genoteerd van die ander, gestopt verder op, paard had tussenschot er finaal scheef inliggen, pin om het schot in de bodem te vergrendelen stak gevaarlijk dicht bij het achterbeen langs....)_
Daarom kies een auto die het gemakkelijk kan trekken, ga niet lopen stunten met gewichten die het net kunnen, elke auto zal van zijn plek komen maar of het verantwoord is is een tweede!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 23:29

Dat met die dacia moet kunnen, alleen een beetje underpowered. Dat ga je wel merken dat ie er aardig aan moet trekken.
Maximum kogeldruk bij orginele aanhangekoppeling is 75 kg.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:39

Ik heb een Mitsubishi Pajero Pinin gezien uit 2001: 1.8L en 4WD, 120pk. Bij mijn zoektocht op bokt, bleek dat bokkers dit een prettige auto vonden voor de trailer (dit was wel een poosje geleden). Mijn vader zegt echter dan 120pk niet echt over houdt en een 1.8L motor ook net een slag te klein is.
Wat vinden jullie hiervan, is deze auto (na al die jaren) nog een veilige trekauto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 11:56

Ilsje_007 schreef:
Ik heb een Mitsubishi Pajero Pinin gezien uit 2001: 1.8L en 4WD, 120pk. Bij mijn zoektocht op bokt, bleek dat bokkers dit een prettige auto vonden voor de trailer (dit was wel een poosje geleden). Mijn vader zegt echter dan 120pk niet echt over houdt en een 1.8L motor ook net een slag te klein is.
Wat vinden jullie hiervan, is deze auto (na al die jaren) nog een veilige trekauto?

Wellicht dat het koppel niet overhoud, maar in de basis is die 120pk prima om moeiteloos 80 - 90km/h te rijden.
Koppel heb je bij deze combi graag boven 200Nm en ik vraag me af of ie dat gaat halen.

Punt blijft of die auto heel braafjes behandeld is, of dat ie als een bruut werkpaard is afgetrapt.

Natuurlijk heb je liever een 180pk V8 voor je trailer :D maar niet iedereen kan en wil het prijskaartje ervan betalen.....

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:16

Ilsje_007 schreef:

Ik heb een 2.0 liter, fijne auto voor een anderhalf paards trailer. Ik heb de korte uitvoering, dat vind ik wel wat jammer, maar hij kan het op z'n gemakkie aan hoor.
Volgende auto, wordt wel wat groter :o

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:33

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik begrijp dat ie het dus kan trekken, dan moet ik er wel een vinden die niet teveel is afgeragd ;-).
@ Morris: Gebruik je de auto alleen als trekauto of ook gewoon voor naar je werk rijden ed.? De auto heeft weinig bagageruimte he, de longbody uitvoering is dan beter. Ik ben juist op zoek naar een niet te grote auto, vandaar dat deze auto me opviel.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:23

Ik gebruik de auto ook voor woon- werkverkeer, zo'n kleine 40 km per dag. Hij loopt 1:10.
Inderdaad weinig ruimte, is even wennen. En ik gebruik de auto gemiddeld 1 keer in de twee weken voor de trailer.
Hij is wel lekker vlot, dat verwachten mensen vaak niet :D

Shanti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:16

Hoi,

Ik heb een vraagje waar ik al heel het internet voor heb afgespeurd maar niet echt op een antwoord kom.

Ik heb een tweepaards trailer met een gewicht van 899 kilo. Het laadvermogen is 1501 kg en de massa 2400 kg. Hoeveel moet een auto minimaal kunnen trekken om deze trailer met twee paarden te vervoeren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:33

Shanti_ schreef:
Hoi,

Ik heb een vraagje waar ik al heel het internet voor heb afgespeurd maar niet echt op een antwoord kom.

Ik heb een tweepaards trailer met een gewicht van 899 kilo. Het laadvermogen is 1501 kg en de massa 2400 kg. Hoeveel moet een auto minimaal kunnen trekken om deze trailer met twee paarden te vervoeren?

Om te beginnen MOET je een E-rijbewijs hebben om met deze trailer te mogen rijden; ik ga er dus even vanuit dat je een E-rijbewijs hebt.

De auto moet het daadwerkelijke gewicht van de trailer kunnen en mogen trekken. Bovendien moet de auto de feitelijke kogeldruk (vertikale last onder de koppeling) kunnen hebben.
Als jij dus twee Shetten van elk 300kg laadt, is het voldoende als de auto 1499kg mag trekken. 899+300+300=1499
Stop je er echter twee KWPN-kastelen van elk 700kg, dan weegt die geladen trailer 2299kg, en zul je een knap grotere auto voor die trailer moeten zetten. 899+700+700=2299

Het is dus volledig afhankelijk van het gebruik dat je maakt van die trailer. JIJ bent als chauffeur altijd verantwoordelijk voor een kloppende combi.

Shanti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:45

@Ikke, dankjewel! Ja ik ben in bezit van een E rijbewijs.

Het is dus niet zo dat mijn auto het maximaal toelaatbare gewicht moet kunnen trekken?
Dus stel, mijn auto trekt 1800 kilo, mijn trailer is 899 + 400 + 400 = 1699 dan mag ik er legaal mee rijden. Wat als ik dan gecontroleerd wordt door de politie? Ik kan niet aantonen hoe zwaar mijn paardje zijn op dat moment, waar kijken zij dan naar? (Ik ga er nu even vanuit dat mijn paarden 400 kilo wegen).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:56

Nee dat is fout.

Op het moment dat jij met een trailer rijd. En deze weegt 900 kilo en hij mag beladen worden tot 1000. Dan kom je samen op een gewicht van 1900 kilo.

Al rij jij op dat moment met een lege trailer. Dan nog geeft oom agent jou een bon. Hij kijkt namelijk naar wat er op papier staat en niet dat wat er achter je auto hangt. En je auto mag maar 1800 trekken.

Je kan je trailer wel laten terug keuren naar een laad gewicht van bijv 900 kilo. Dan zou je wel uit komen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:28

malih dat schijnt niet zo te zijn omdat je E achter B rijbewijs hebt. Dan mag je met een aanhanger rijden die op papier zwaarder beladen mag zijn dan wat jouw auto op papier mag trekken, zolang het daadwerkelijke trekgewicht maar niet boven het gewicht komt wat jouw auto op papier mag trekken.

Wat doet oom agent? Dan zul je de boel moeten laten wegen als ie 't niet vertrouwt...

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:30

Wij hebben een volvo V50 2.0D voor onze nieuwe 2paards trailer :D en mn vriend de chauffeur is in bezit van rijbewijs B tot C E en een helehoop ervaring met allerei soorten ladingen :D voor mij een fijne combi

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:26

malih schreef:
Nee dat is fout.

Op het moment dat jij met een trailer rijd. En deze weegt 900 kilo en hij mag beladen worden tot 1000. Dan kom je samen op een gewicht van 1900 kilo.

Al rij jij op dat moment met een lege trailer. Dan nog geeft oom agent jou een bon. Hij kijkt namelijk naar wat er op papier staat en niet dat wat er achter je auto hangt. En je auto mag maar 1800 trekken.

Je kan je trailer wel laten terug keuren naar een laad gewicht van bijv 900 kilo. Dan zou je wel uit komen.

NEE!!!! Lees GVD art 15 reglement rijbewijzen eens goed, voordat je nog meer verwarrende onzin rondstrooit!

Indien de chauffeur E-rijbewijs heeft (wat hier het geval is!!) MOET oom agent kijken naar het FEITELIJKE gewicht van de aanhanger. Dat weet de politie ook en doet dat ook!