[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:34

En vergeet niet :7

Onderhoud status van de aanhanger / trailer

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:47

Ik ben het er ook niet mee eens dat je per se met een grote auto moet rijden, moet het veilig zijn.
De regels die in Nederland gehanteerd worden maken dat wel duidelijk, of de chauffeur hier kundig genoeg voor is, is een tweede.
Daarom ben ik nog steeds voorstander om íedereen die met een aanhanger wil rijden, te verplichten een BE rijbewijs te halen. Niet dat dat garantie geeft dat er daarna niets meer kan gebeuren, maar je leert wel even anders naar het verkeer te kijken en naar je combinatie.

Ik heb straks een auto die ruim 1800kg weegt en 1500 kg mag trekken, ik heb een BE rijbewijs en daarmee hoop ik een veilige combinatie te zijn (al zal het niet allemaal vlekkeloos lopen in het begin)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:06

ivy_power89 schreef:
Ik heb straks een auto die ruim 1800kg weegt en 1500 kg mag trekken, ik heb een BE rijbewijs en daarmee hoop ik een veilige combinatie te zijn (al zal het niet allemaal vlekkeloos lopen in het begin)

De warme-chocomel-met-slagroom-test.........

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:09

Uuuh???

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:11

ivy_power89 schreef:
Uuuh???

Je zet een grote mok warme chocomel met slagroom los op je dashboard. Als je kunt rijden zonder chocomel en/of slagroom te morsen, mag je ook met paarden aan de haak rijden.........
Enne, die mok wel tot de rand gevuld!

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:12

Bij ons moet je met bijna elke combi een BE rijbewijs hebben, op enkele uitzonderingen na.
De fout vind ik dat je voor het examen met een klein gewicht maar moet rijden, niet te vergelijken met een volgeladen trailer.

Ik heb niet gezegd dat iedereen die een passat voor de trailer hangt gevaarlijk bezig is.
Maar wel dat er een merkbaar verschil is.

Ik blijf erbij in België heb je meer kans om zonder ongelukken de ring van Antwerpen door te komen met een zware auto dan met een gewone personenwagen.

En natuurlijk zijn die gekken die een F250 kopen omdat ze niet weten wat ze met hun geld moeten doen en er dan is een keertje een trailer achter hangen zonder de nodige kennis. Die vormen een gevaar op de weg.
Maar zo zijn er even goed gekken die een snelle sportwagen kopen met veel teveel pk en daarmee een familie de dood in jagen.

Er zijn veel meer factoren dan het hebben van een zware auto die bepalen of het een veilige combi is.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:14

En wat bewijst die test? Dat heeft toch alleen maar met de vering te maken. Ik ben zeker dat je in een Amerikaanse pick up sneller morst dan in een Toyota GT86. En toch hang ik geen trailer achter de GT...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:18

Kirrr schreef:
Bij ons moet je met bijna elke combi een BE rijbewijs hebben, op enkele uitzonderingen na.
De fout vind ik dat je voor het examen met een klein gewicht maar moet rijden, niet te vergelijken met een volgeladen trailer.

Ik heb niet gezegd dat iedereen die een passat voor de trailer hangt gevaarlijk bezig is.
Maar wel dat er een merkbaar verschil is.

Ik blijf erbij in België heb je meer kans om zonder ongelukken de ring van Antwerpen door te komen met een zware auto dan met een gewone personenwagen.

En natuurlijk zijn die gekken die een F250 kopen omdat ze niet weten wat ze met hun geld moeten doen en er dan is een keertje een trailer achter hangen zonder de nodige kennis. Die vormen een gevaar op de weg.
Maar zo zijn er even goed gekken die een snelle sportwagen kopen met veel teveel pk en daarmee een familie de dood in jagen.

Er zijn veel meer factoren dan het hebben van een zware auto die bepalen of het een veilige combi is.

Nee, er is maar een factor die bepalend is: de chauffeur! Zoals jij tegen een F250 aankijkt, dan zeg ik: dat is voor de sukkeltjes; als je het goed wil doen, neem je een 20-tonner!

Kirrr schreef:
En wat bewijst die test? Dat heeft toch alleen maar met de vering te maken. Ik ben zeker dat je in een Amerikaanse pick up sneller morst dan in een Toyota GT86. En toch hang ik geen trailer achter de GT...

Wat dat bewijst? Ik zou zeggen, probeer het eens uit!

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:30

De F250 is maar een hypothetische wagen. De regels in België zijn heel anders, dit is 1 vd zwaarste wagens die mensen zonder C rijbewijs hier nog voor de trailer kunnen hangen.
Ik denk niet dat je mensen die ervaring hebben met het rijden met een 20 tonner kan gaan vergelijken met mensen die af en toe een trailer van 2 ton, dus hooguit een ton of 4 bij hebben.

Het resultaat van de test zegt alleen of je wel of niet morst, niet wat het bewijst. Als je zo overtuigd bent van de test hoor ik graag de theorie erachter.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:36

Ik heb al het 1 en ander gelezen, maar ik heb een vraag over een combinatie..
Mijn vader heeft de volgende auto:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... -1997.html (maar dan op benzine) Hij is ook in het bezit van een BE-rijbewijs en heeft ervaring met trailers, maar nog niet met deze auto. Nou vroegen wij ons af of deze auto een simpele trailer kan trekken met een shetlander er in.
Waar moet ik op letten om dat te weten of waar kan ik dat opzoeken?

Hopelijk kan iemand dat mij uitleggen, dan kunnen we daarna de warme-chocomelk-met-slagroom-test uitvoeren :P

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:40

Wat weegt de trailer, wat weegt de pony, wat mag de wagen trekken, wat weegt de wagen en wat is de kogeldruk? Op basis van dat kan je al een stuk zekerder hierover oordelen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:01

Steefjevos schreef:
Ik heb al het 1 en ander gelezen, maar ik heb een vraag over een combinatie..
Mijn vader heeft de volgende auto:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... -1997.html (maar dan op benzine) Hij is ook in het bezit van een BE-rijbewijs en heeft ervaring met trailers, maar nog niet met deze auto. Nou vroegen wij ons af of deze auto een simpele trailer kan trekken met een shetlander er in.
Waar moet ik op letten om dat te weten of waar kan ik dat opzoeken?

Hopelijk kan iemand dat mij uitleggen, dan kunnen we daarna de warme-chocomelk-met-slagroom-test uitvoeren :P

Even uitgaande van deze auto: http://www.autoweek.nl/auto/11786/opel-vectra-16i-gl
Dan zegt Autoweek.nl dat er 1000kg aan de haak mag hangen bij 75kg kogeldruk. Een simpele 1,5 paards met een Shetlander zal nog net kunnen, maar overhouden doet het al niet meer.
Om heel eerlijk te zijn, die getallen vallen mij erg tegen. Controleer dus even aan de hand van het kentekenbewijs of dat wel klopt.

De chocomel-met-slagroom-test kun je altijd uitvoeren, daar is geen trailer voor nodig :D

Voor Kirrr: wanneer je niet morst en de mok niet omvalt, kun je "smooth" rijden. Daarmee zal het voor het paard ook een aangename reis zijn.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:27

Dag allen, even ter info:
ik verkoop mijn audi a6 2.7 quattro, met geremd trekgewicht van 1900 kg en weegt zelf 1750.
Wie weet heeft iemand interesse?

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:35

ikke schreef:
Steefjevos schreef:
Ik heb al het 1 en ander gelezen, maar ik heb een vraag over een combinatie..
Mijn vader heeft de volgende auto:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... -1997.html (maar dan op benzine) Hij is ook in het bezit van een BE-rijbewijs en heeft ervaring met trailers, maar nog niet met deze auto. Nou vroegen wij ons af of deze auto een simpele trailer kan trekken met een shetlander er in.
Waar moet ik op letten om dat te weten of waar kan ik dat opzoeken?

Hopelijk kan iemand dat mij uitleggen, dan kunnen we daarna de warme-chocomelk-met-slagroom-test uitvoeren :P

Even uitgaande van deze auto: http://www.autoweek.nl/auto/11786/opel-vectra-16i-gl
Dan zegt Autoweek.nl dat er 1000kg aan de haak mag hangen bij 75kg kogeldruk. Een simpele 1,5 paards met een Shetlander zal nog net kunnen, maar overhouden doet het al niet meer.
Om heel eerlijk te zijn, die getallen vallen mij erg tegen. Controleer dus even aan de hand van het kentekenbewijs of dat wel klopt.


Hmmm, dat valt inderdaad erg tegen! Ik ga even de exacte gegevens van de auto na, ook even de trailergegevens nakijken en dan even bekijken wat zou kunnen via Autoweek. Dan weet ik in ieder geval waar ik het kan vinden :) Bedankt!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:32

Op de kentekenpapieren staat dat die Vectra 1250kg mag trekken.

Voor wat betreft de rest van dit topic: Ik begin spijt te krijgen dat ik het ooit begonnen ben. Er wordt te pas en te onpas advies gegeven dat kant noch wal raakt en niemand wordt er wijzer van.

De ene vindt een Vectra een capabele auto voor een trailer, de ander raadt een Ford F250 aan voor een 1,5-paards trailer.

Die persoon vindt dat dan weer belachelijk omdat hij/zij eigenlijk bijna nooit met de trailer rijdt. Nu wordt onveilige seks wel minder risicovol als je het minder vaak doet (geloof dat de kans op AIDS bij één onveilig contact met een besmet persoon 25% is? Statistisch gezien wordt het dus gevaarlijker als je het vaker doet), maar wie van jullie wil het risico lopen...?

Het antwoord is niemand. Gevolg is dat er weer een aantal beginnen te schreeuwen dat het het best is om dan inderdaad maar dat groot bakbeest voor de trailer te zetten. Wat men daarbij even vergeet is dat de omstandigheden er ook toe doen. Heb je onveilig seksueel contact met je buurvrouw of buurman of gaat het om een prostituee of gigolo? Of gaat het toch gewoon om je partner die je vertrouwt?

Mijn conclusie is dit:

Er is geen ideale trailerauto of een ideale combinatie. Ieder zal voor zich moeten bepalen of hij/zij zijn/haar paarden veilig vervoert of niet. Sommige mensen kiezen er by character voor om wat dichter op het randje te gaan zitten dan anderen. Anderen kiezen er by character voor om een Land Cruiser V8 te kopen om 2x per jaar het paard te verplaatsen in een gehuurde trailer.
Hier zitten helaas best wel wat mensen die er by character voor kiezen om alles wat ze zelf hebben of doen als de heilige graal en de enige juiste weg te zien en anderen daarmee te bekritiseren.

Aan alle paardentransporteurs in spé die hier hun informatie vandaan willen halen: Je BE-rijbewijs kan heel veel winst opleveren als je ooit in een lastige situatie komt met die trailer. Het ding bestaat niet voor niks. Zodra je dat papiertje hebt kan degene die je les gegeven heeft geen geld meer aan je verdienen. Mensen die de wijsheid in pacht hebben, niet met je hoeven concurreren op een forum én geen geld aan je kunnen verdienen zijn je beste adviseurs.


Succes & tabee.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:53

Goed gesproken, ik ben het hier in grote zin absoluut met je eens!
Zo zie ik het al dat ik sprak over mijn hybride outlander, die flink aan het gewicht is maar door sommige niet als ideale auto werd gezien, omdat de baterij er ooit eens mee ophoud... of omdat hij maar 1500kg mag trekken.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:10

En lezen en dan ook nog begrijpen wat er geschreven wordt is het allerbelangrijkste.

Voorbeeld,
Er is nergens genoemd dat de batterij een risico is.
Er is wel een vraag gesteld over hoe lang de batterijen mee gaan.
Dat is gewoon belangstelling.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:13

Dat is noem ik zeker geen belangstelling,
Want er is wel degelijk genoemd dat het een risico is vanwege het onbekende levensduur,
En het gaat vooral om de manier waaróp het gevraagd/gemeld wordt

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:24

Ariebren schreef:
Ik denk dat we moeten wachten totdat die hybride auto's op de sloop terecht komen.
De motor met generator en accu's zullen dan weinig gaan kosten.
En met zo'n set kan je aardig stroom draaien voor je zelf.

Trouwens, hoe lang gaan die hybride auto accu's mee ??



Is dat een vervelende vraag over de accu's ??

Voor mij is dit een gewone vraag, gesteld door iemand, zie onderschrift.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:28

Ik heb toch ook geen specifieke namen genoemd!

Maargoed, ik sluit mij bij HLPhoto aan, ik houd het hier voor gezien

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:54

Jammer dat je het voor gezien houdt, ik denk dat er hier alleen maar open en opbouwende discussies gevoerd werden. Ik zie in andere topics wel andere dingen, kan je beter gwn met bokt stoppen.
Wat je zegt is in grote lijnen juist, je gaat alleen wat kort door de bocht over je uitspraken over de meningen van andere.
Maar je bent vrij om te doen en zeggen wat je wil.
Voor de trailer en ook in dit topic ;-)

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:47

Er zijn heel veel mensen met een 2 paards trailer en die ook met 2 paarden op pad gaan, daarvoor is die mooie Hybride helaas niet geschikt, daar is ook mijn opmerking gebasseerd.
Dat als je zo'n auto zou willen (welke in vele gevallen echt wel geschikt is), je beperkt wordt door het trekvermogen en dat vind ik jammer, je hebt meer aan een auto die 2000kg kan trekken (maar die wordt in die vorm nog niet gemaakt) en trek je een breder publiek, in algemene zin.
Daarnaast weet een ieder dat de accuus een probleem kunnen zijn op ten duur en een dure aanschaf, als je zou moeten vervangen.
Net als bv. een distributieriem (uitgaande van het feit dat je het niet zelf kan) en zo zijn er nog wel meer dure reparaties te bedenken.
Voor een aanschaf is het wel handig als je alles zo veel mogelijk op een rijtje hebt (wat voor jou handig is en haalbaar), dan kan je ook beter een goede beslissing nemen. :)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:05

Ik denk dan ook dat de meeste auto's gemaakt worden voor het trekken van een caravan.
Heel het "sleur" paarden verhaal is voor de fabrikant niet interessant.

Ik kan mij nog een advertentie campagne op tv herrinneren van een Japans auto merk.

Van elk boutje, moertje, schroefje, enz haal ik een grammetje af.
Dus ook de tandwielen van de versnellingsbak, cardan en steekassen, alles wordt lichter en zwakker.

Dus de auto wordt lichter, goedkoper in belasting en gebruikt minder brandstof, maar het maximale toegestane trekvermogen neemt hierdoor ook af. :7

En vooral voor een hybride die een hoog aanzet moment heeft door de elektro motoren, moet je heel voorzichtig zijn, om die niet te overbelasten.

Die auto van @ivy-power zou makkelijk 3500 kg kunnen trekken met zijn bestaande elektro aandrijving.
Alleen dan hadden alle assen een paar gram zwaarder uitgevoerd moeten worden.

Een elektro motor heeft een groot koppel.

Maar de assen moeten dat koppel wel aankunnen.

En is mijn verhaal niet begrijpbaar of ergert iemand zich eraan ???
Lees het dan niet en probeer vooral geen kennis op te doen. :7

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:43

:x kan wel wat zeggen over lichter en dan automatisch zwakker maar doe het niet....

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:50

Tuihanti schreef:
:x kan wel wat zeggen over lichter en dan automatisch zwakker maar doe het niet....


Waarom niet ??