[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renep
Berichten: 194
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Yeovil UK

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:30

Hyundai terracan 2.9 cdt max trekgewicht 3000kg. Dus ifor williams 510 met twee grote paarden van 700 kg per stuk gaat prima.
Zelfs hier in de klei en heuvels op van 15%. Nog nooit zo'n fijne 4wd gehad.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:40

tenerife schreef:
@ikke en @ariebren 7500 kWh wek je op met een installatie van 8.800 Wp vermogen. Dit zijn 35 zonnepanelen met het aantal wp's dat een zonnepaneel op het moment heeft en een oppervlakte van ca. 50 vierkante meter. Dus het is niet zo moeilijk, snap ook niet hoe jullie rekenen dat je op dat soort getallen uitkomt.

Leg eens uit hoe ik 7,5MW opwek met 8,8kW opwekkend vermogen?? Nou zit ik al 30 jaar in het vak, maar dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.......
Wel even zorgen dat de grootheden bij elkaar passen!

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:42

hoi hoi,
mag ik me hier ook melden?

wij hebben een mercedes ml 320 voor de trailer staan.
ideaal hij mag tot 3500 kilo trekken.

onwijs blij met deze auto.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:46

Hij bedoelt gewoon 7,5 kWh en dat klopt wel met de 50m2

En zou het 7,5 mW zijn ??, dan moet hij wel een hele dikke kabel rechtstreeks op het netwerk van Stedin of die andere hebben.
Dat loopt niet meer over de meterkast, maar trafootje ertussen van een paar honderduizend euro, enz, enz.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:47

uuhm, dit gaat volgens mij niet meer over auto's :+

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:48

tenerife schreef:
@ikke en @ariebren 7500 kWh wek je op met een installatie van 8.800 Wp vermogen. Dit zijn 35 zonnepanelen met het aantal wp's dat een zonnepaneel op het moment heeft en een oppervlakte van ca. 50 vierkante meter. Dus het is niet zo moeilijk, snap ook niet hoe jullie rekenen dat je op dat soort getallen uitkomt.



kwh is kilo watt uur.

of bedoel je met de 7500 kWh de jaar opbrengst ??

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:51

Ariebren schreef:
Hij bedoelt gewoon 7,5 kWh en dat klopt wel met de 50m2

En zou het 7,5 mW zijn ??, dan moet hij wel een hele dikke kabel rechtstreeks op het netwerk van Stedin of die andere hebben.
Dat loopt niet meer over de meterkast, maar trafootje ertussen van een paar honderduizend euro, enz, enz.

Yep, die 7,5kWh lukt inderdaad wel, geen probleem.

7,5milliWatt lijkt me niet de moeite waard om in het net te stoppen, eerlijk gezegd }:) Daar kun je net je penlites mee opladen.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:53

Misschien moeten jullie die discussie verder zetten via pb... Dit heeft totaal niets meer met dit topic te maken...

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:57

Kirrr schreef:
Misschien moeten jullie die discussie verder zetten via pb... Dit heeft totaal niets meer met dit topic te maken...

Nou, jawel, toch wel. Hier begon het mee: http://www.zonderbenzine.com/

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:58

@Kirr. Je hebt gelijk;)... Gave foto's op je profiel trouwens!!

Voor het topic. Wil waarschijnlijk de nieuwe Skoda Octavia 2013 kopen. Maar is nog niet uit in Nederland dus even wachten welke motoren deze mee geleverd worden en wat die dus mag trekken. Waarschijnlijk 1400 kg in elk geval. Maargoed hoeft ook zelfden een kar achter.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:45

Ik heb gelezen waarmee het begonnen is, maar wat hier nu gepost wordt is wel erg ver van de bedoeling van dit topic. Zeker al die details met cijfers, voor een leek is het Chinees.

Bedankt Tenerife!
Als zelden uitzonderlijk is, dan kan het. Maar 1400 vind ik toch wel de ondergrens voor op stap te gaan met de trailer.

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:16

Ah, octavia is geen kleine auto. Met voldoende pk's. Doet niet onder voor een passat of dergelijke auto's. Ik denk trouwens dat die octavia 1400 mag trekken met de kleinste dieselmotor. Ik verwacht dat die met een slag zwaardere motor wel 1500 of 1600 mag trekken. Het gaat bij ons ook om een 1,5 paards.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:24

tenerife schreef:
Ah, octavia is geen kleine auto. Met voldoende pk's. Doet niet onder voor een passat of dergelijke auto's. Ik denk trouwens dat die octavia 1400 mag trekken met de kleinste dieselmotor. Ik verwacht dat die met een slag zwaardere motor wel 1500 of 1600 mag trekken. Het gaat bij ons ook om een 1,5 paards.

Ehm, de Octavia is de Skoda-tegenhanger van de Golf en doet strikt genomen dus onder voor de Passat (=Superb)
Maar als je dan toch een nieuwe besteld, neem dan de versie met 4x4. Als je het doet, doe het dan gewoon goed.....

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:45

Is dat zo? Weet wel dat ze zelfde platform als Golf gebruiken, maar de nieuwe octavia is wel een slag groter weer dan de huidige Octavia. De 4x4 zit er niet in voor mij;)... ben 23 dus moet beetje op de centjes letten. De 4x4 zal ongetwijfeld nog weer duizend of 5 duurder zijn.

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:49

Ariebren schreef:
tenerife schreef:
@ikke en @ariebren 7500 kWh wek je op met een installatie van 8.800 Wp vermogen. Dit zijn 35 zonnepanelen met het aantal wp's dat een zonnepaneel op het moment heeft en een oppervlakte van ca. 50 vierkante meter. Dus het is niet zo moeilijk, snap ook niet hoe jullie rekenen dat je op dat soort getallen uitkomt.



kwh is kilo watt uur.

of bedoel je met de 7500 kWh de jaar opbrengst ??



Ik kom er nog 1x op terug, 7500 kWh gaat uiteraard over de JAARopbrengst...
35 panelen, in 1 rij, op de binnenpiste.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:52

[
tenerife schreef:
@ikke en @ariebren 7500 kWh wek je op met een installatie van 8.800 Wp vermogen. Dit zijn 35 zonnepanelen met het aantal wp's dat een zonnepaneel op het moment heeft en een oppervlakte van ca. 50 vierkante meter. Dus het is niet zo moeilijk, snap ook niet hoe jullie rekenen dat je op dat soort getallen uitkomt.



kwh is kilo watt uur.

of bedoel je met de 7500 kWh de jaar opbrengst ??[/quote]


Ik kom er nog 1x op terug, 7500 kWh gaat uiteraard over de JAARopbrengst...
35 panelen, in 1 rij, op de binnenpiste.[/quote]


Dus geen "h" meer zetten bij het aantal kW. :7

Was ff raden, ik heb de hoofdprijs, maar nu weten we het.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:04

Meen passat is ook geen wagen om voor de trailer te zetten... Maar dat is mijn mening natuurlijk. Hoewel ik zeker ben dat mensen die heel veel met de trailer rijden of toch 90% mij daarin steunen.
Zoveel te meer km ik doe met de trailer, zoveel te meer overtuigd ik hier van geraak.

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:22

Moet zeggen dat ik toch wel veel mensen met passat, A4, c-klasse met trailers zie rijden. Ook die veel met trailer rijden. Snap wel dat jeep net weer stapje verder gaat of een a6 of e300. Maar zeker geen noodzaak.

Een passat met een tweeliter motor of c200 is in mijn ogen sterk om met een 1,5 paards veilig te kunnen sturen.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:08

Om in moeilijke situaties goed te handelen is het wel een noodzaak en zeker om je wagen te sparen. Gewicht trekken is zwaar werk, zelfs voor een jeep, kan je je wel bedenken wat schade dat het aanricht bij een gewone wagen. Dan spreek ik niet over enkele keren per jaar een trailer trekken.
Wij (daar bedoel ik een hele groep mee) gaan vaak op pad met paard, iedereen, stuk voor stuk heeft een jeep en die krijg je echt niet overtuigd om een trailer te gaan trekken met een gewone wagen.

Rij maar eens met een Ram, f150, ... of elke andere zware jeep voor de trailer. Ik ben benieuwd of je dan nog zegt dat een passat ed een goede wagen vr de trailer is.

Een zware wagen kost veel geld, maar een nieuw paard, nieuwe trailer en BM stijging kost veel meer.

Ik heb al in situaties gezeten waarbij ik durf veel geld te verwedden dat het slecht zou hebben afgelopen indien er een gewone wagen voor de trailer stond.

Het cijfer dat bij trekkracht staat op het papier van de wagen, is geen garantie voor veilig en comfortabel levend (!!) gewicht te trekken.

Ik vind de examens van de BE rijbewijzen dan ook helemaal fout, maar dat is nog een andere discussie natuurlijk.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:17

Kirrr schreef:
Om in moeilijke situaties goed te handelen is het wel een noodzaak en zeker om je wagen te sparen. Gewicht trekken is zwaar werk, zelfs voor een jeep, kan je je wel bedenken wat schade dat het aanricht bij een gewone wagen. Dan spreek ik niet over enkele keren per jaar een trailer trekken.
Wij (daar bedoel ik een hele groep mee) gaan vaak op pad met paard, iedereen, stuk voor stuk heeft een jeep en die krijg je echt niet overtuigd om een trailer te gaan trekken met een gewone wagen.

Rij maar eens met een Ram, f150, ... of elke andere zware jeep voor de trailer. Ik ben benieuwd of je dan nog zegt dat een passat ed een goede wagen vr de trailer is.

Een zware wagen kost veel geld, maar een nieuw paard, nieuwe trailer en BM stijging kost veel meer.

Ik heb al in situaties gezeten waarbij ik durf veel geld te verwedden dat het slecht zou hebben afgelopen indien er een gewone wagen voor de trailer stond.

Het cijfer dat bij trekkracht staat op het papier van de wagen, is geen garantie voor veilig en comfortabel levend (!!) gewicht te trekken.

Ik vind de examens van de BE rijbewijzen dan ook helemaal fout, maar dat is nog een andere discussie natuurlijk.

Ik heb met alles voor een trailer gereden, van 4 ton vrachtwagen tot Opel Kadett 1.7D en al die auto's brachten me waar ik moest wezen, zonder daar problemen van te ondervinden.
Natuurlijk is mijn Range prima in staat de volle tweepaards te trekken, waar die Opel best hard moest werken met een 1,5 en een licht paard erop, maar ook dat Opeltje bracht me waar ik moest zijn.

Hoe gek mensen elkaar maken met horrorverhalen die vaker terug te voeren zijn op onkunde dan op technisch falen, dat blijkt wel.

Ik zie liever iemand in een Passat-combi rijden die precies weet waar z'n combi uithangt en wat de grenzen van die combi zijn; dan een een malloot zoder vlieguren in een Dodge F150. En ja, ik heb een Ford F250 gereden, ik WEET waar ik over praat!

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:22

Natuurlijk is de bestuurder enorm belangrijk.
Maar ga er vanuit dat zowel in de passat als in de F250 kundige mensen met ervaring zitten. Wie heeft de meeste kans in een noodgeval?
Misschien is dat in Nederland anders, maar wat je hier op de baan ziet... Ongelofelijk. Mensen houden geen rekening met wagens met gewicht achter en gaan er vanuit dat er zomaar gestopt en gereageerd kan worden.
En eerlijk, als je een F250 op de oprit hebt staan, kies je dan echt de Opel om met de trailer op pad te gaan?
Het verschil in comfort vr de bestuurder is immens.
En geloof me, heb gng km en wagens vr de trailer en paarden in de trailer gehad om te WETEN waarover ik spreek.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:35

Kirrr schreef:
Natuurlijk is de bestuurder enorm belangrijk.
Maar ga er vanuit dat zowel in de passat als in de F250 kundige mensen met ervaring zitten. Wie heeft de meeste kans in een noodgeval?
Misschien is dat in Nederland anders, maar wat je hier op de baan ziet... Ongelofelijk. Mensen houden geen rekening met wagens met gewicht achter en gaan er vanuit dat er zomaar gestopt en gereageerd kan worden.
En eerlijk, als je een F250 op de oprit hebt staan, kies je dan echt de Opel om met de trailer op pad te gaan?
Het verschil in comfort vr de bestuurder is immens.
En geloof me, heb gng km en wagens vr de trailer en paarden in de trailer gehad om te WETEN waarover ik spreek.

Ik denk dat die Passat meer kans maakt. De combi is kleiner en kan dus eenvoudiger door het verkeer manouvreren.

Neem van mij aan, dat voertuig maakt niet het verschil. Als de chauffeur weet waar ie mee bezig is; in staat is het verkeersgedrag om 'm heen te voorspellen en daarop te anticiperen, dan is elke combi goed die vanaf 80km/h nog kan accelereren. Remvermogen is namelijk zelden een probleem, maar je in een hachelijke situatie uit de voeten maken is iets waar je niet op zit te wachten, maar wat wel het verschil kan zijn tussen de boel heel houden of in de vernieling gereden worden. Een goed gemotoriseerde Passat kan dat net zo goed als een dikke F150; been there, done that!

Inzicht heeft maar betrekkelijk iets uit te staan met vlieguren en al helemaal niet met het voertuig. Juist die overmaatse bakken rijden vaak als gekken met een trailer aan de haak! Er is tot op heden zegge EEN persoon geweest die het lef heeft gehad bij mij de Warme-Chocomel-met-slagroom-test te komen doen en dat was niet in een F250............ be my guest.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:59

In dit geval moet ik Kirrr wel gelijk geven.
In Belgie, bijvoorbeeld, kunnen ze niet vloeiend auto rijden zoals in Nederland.
Daar wordt met 40 km/h ingevoegd, pal voor je.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:06

Natuurlijk is een goede chauffeur in een lichtere auto voor de trailer beter dan een onervaren piloot in een dikke fourwheeldrive!
Maar dat is appels met peren vergelijken! Bovendien denkt iedereen dat ie een goede chauffeur is. ;)
Voor de trailer geldt; hoe zwaarder / sterker, hoe beter! Dus natuurlijk maakt het voertuig verschil! Met deze gladde weersomstandigheden bijvoorbeeld, wil je zoveel mogelijk gewicht op de aangedreven- en gestuurde wielen! En dan maakt het niet uit wie er achter het stuur zit! De ervaren bestuurder wil dat juist!

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:15

Ariebren schreef:
In dit geval moet ik Kirrr wel gelijk geven.
In Belgie, bijvoorbeeld, kunnen ze niet vloeiend auto rijden zoals in Nederland.
Daar wordt met 40 km/h ingevoegd, pal voor je.

Dat klopt; even zo vrolijk komen ze met 7 ton IN je trekhaak wonen, zodanig dat je de koelbuisjes in de radiator kunt tellen in je spiegel! Wat diezelfde idioot kort daarvoor deed bij een 40-tonner-collega, zullen we het verder niet over hebben........

sflj schreef:
Natuurlijk is een goede chauffeur in een lichtere auto voor de trailer beter dan een onervaren piloot in een dikke fourwheeldrive!
Maar dat is appels met peren vergelijken! Bovendien denkt iedereen dat ie een goede chauffeur is. ;)
Voor de trailer geldt; hoe zwaarder / sterker, hoe beter! Dus natuurlijk maakt het voertuig verschil! Met deze gladde weersomstandigheden bijvoorbeeld, wil je zoveel mogelijk gewicht op de aangedreven- en gestuurde wielen! En dan maakt het niet uit wie er achter het stuur zit! De ervaren bestuurder wil dat juist!

natuurlijk rijdt mijn Range voor de trailer en stuk fijner dan dat Opeltje. maar om te zeggen dat alleen een F250 voldoende is, is natuurlijk volstrekte kolder.

Daarom ook vind ik dat je gewoon de sterkste, zwaarste auto moet nemen die je je kunt permiteren. Voor sommigen is dat een 6-pitter Passat en anderen worden niet warm of koud als ze een nieuwe F350 bestellen. Maar om te zeggen dat degenen met hun Passatjes nu per se gevaarlijk bezig zijn, nee, daar ben ik het absoluut NIET mee eens!

Mensen die niet kunnen rijden, zijn een gevaar op de weg en hoe groter de auto, hoe groter het gevaar........