[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:20

Ik weet nog wel op een windstille dag dat de APX gigantisch omhoog vloog.
Geen windmolens in duitsland die meedoen.
Wat dacht je van al die atoom centrales ??
Er zijn al diverse atoomcentrales uitgezet.
De waterturbines in Zwitserland, probleempje daar, APX vliegt omhoog.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:23

ikke schreef:
Ariebren schreef:
Klopt wat je zegt @ ikke.

Met zonnepanelen verminder je de afname van je energie bedrijf.

Ga je te veel terug leveren zit er zelfs een rem op.

Maar ik heb jarenlang met de APX gewerkt als energie leverancier. (ouwe werkgever)
Doe je mee op de APX markt, dan pak je in piek periodes wel eens 1000 euro per Mwh. (1 euro per kwh)

Maar dat kan je als particuliertje niet aan meedoen. :7

1000 euro maar? goh, watje }:) Poosje geleden nog voor het dubbele staan draaien; leuk binnenlopen :D

Maar inderdaad, als je teveel gaat terugleveren, wordt dat weer ontmoedigd. ik ken niet het exacte grensgetal, maar heel hoog is het niet, begreep ik van een collega.

Je kan beter die extra watjes opslaan in accu's.
Zodat je over het hele jaar die energie maatschappij kan laten afkoppelen.
Voor die paar uurtjes dat je stroom tekort komt, een eenvoudige generator neerzetten voor een paar honderd gulden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:28

Ariebren schreef:
ikke schreef:
1000 euro maar? goh, watje }:) Poosje geleden nog voor het dubbele staan draaien; leuk binnenlopen :D

Maar inderdaad, als je teveel gaat terugleveren, wordt dat weer ontmoedigd. ik ken niet het exacte grensgetal, maar heel hoog is het niet, begreep ik van een collega.

Je kan beter die extra watjes opslaan in accu's.
Zodat je over het hele jaar die energie maatschappij kan laten afkoppelen.
Voor die paar uurtjes dat je stroom tekort komt, een eenvoudige generator neerzetten voor een paar honderd gulden.

Ehm, in Japan zijn ze daarmee aan het experimenteren. kwam laatst een stuk tegen in een blad; even uit het blote hoofd, ik dacht 34MW gedurende 24uur uit accu's. Hoe groot die accu-sets waren, zullen we even niet over praten.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:28

Heb er wel eens op zitten rekenen.
Zonne panelen, kleine wind turbine, accu set en een noodstroom generator.
Schakelbord om het elektrisch te regelen en te koppelen.
Kost meer dan 25.000 euro voor een woonboerderij zoals ikke heb met 20 paarden.

Dan moet je ook gelijk elektrisch gaan verwarmen, met zonne collectoren voor warm water.

Komt er nog een berg geld bij.
Verdien je nooit terug.

Dat dunne gaspijpje en stroomdraadje uit de straat is veel goedkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:31

Yep. Klein setje, pak 'm beet 2500W kost alleen aan materiaal al een slordige 5000 euro. Belangrijkste kostenpost: accu's........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:37

Had ik het geld gehad om in zo'n komplete energie installatie te investeren dan had ik voor dat geld uiteindelijk meer rente opbrengst gehad.
Maar, helaas, het enige wat ik gewonnen heb bij de postcode loterij is een viertal fietsen en soms een bakkie ijs of een stroopwafel doosje.

Maar we zijn weer lekker off topic bezig. :7

Hulpveren bij mijn Patrol achter is de oplossing geweest voor het zwabber probleem op de grote weg.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:40

Je kunt ook enkel zon overwegen natuurlijk als eerste stap. Heb je om en bij jaar 10 terugverdiend

Ariebren

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:52

Ja, dan moet je wat jonger zijn.
En natuurlijk het geld hebben om daar in te investeren.

Kijk de kosten van energie zit in de verwarming om je huis behaagelijk te hebben en te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:12

tenerife schreef:
Je kunt ook enkel zon overwegen natuurlijk als eerste stap. Heb je om en bij jaar 10 terugverdiend

Het klopt dat je die zonnepanelen in 10 jaar terugverdient hebt. Maar niemand durft te garanderen dat ze het daarna nog eens 5 jaar volhouden, zodat je er ook iets aan VERDIENT!
Voorlopig zijn zonnepanelen alleen zinvol bij goede subsidies en daar is de NL-overheid te laf voor, stelletje kruideniers! Dat hebben onze oosterburen iets beter begrepen (en ook daar blijkt het niet de gouden oplossing).......

Ariebren schreef:
Ja, dan moet je wat jonger zijn.
En natuurlijk het geld hebben om daar in te investeren.

Kijk de kosten van energie zit in de verwarming om je huis behaagelijk te hebben en te houden.

Verwarming is inderdaad een dijk van een kostenpost. Echt revolutionaire stappen zijn daar ook nog niet in gemaakt. Stadsverwarming is leuk bedacht, maar de manier waarop we dat in NL doen is ook niet de meest efficiente oplossing. Bovendien hebben de energiebedrijven ook niet de ballen (en vooral rugdekking van de overheid) om daar mega-investeringen in te doen.

Mooi dat je Patrol het weer veilig doet.
Range is door de APK met slechts het dringende en terechte verzoek de voorbanden te wisselen.
Krijg wel ook het advies om met name de achterremmelarij eens heel kritisch te bekijken. Ik heb dus een boodschappenlijstje voor de trip naar GB, komend voorjaar.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:27

De goede kwaliteit zonnepanelen hebben een productgarantie van 12 jaar en een vermogensgarantie van 25 jaar. Daarnaast liggen er al vele systemen 30 jaar op het dak die nog produceren. Ik denk dus dat die bezwaren voldoende zijn afgedekt. Dan kun je dus nog 15 jaar verdienen als dat je doel is en niet het besparen en duurzaam opwekken.

En in een heel aantal situatie zijn ze ook in 7-8 jaar terug te verdienen. Maar dan praat je over verbruikers rond de 6000 tot 10.000 kWh. Dus de woonboerderijen in het bukte gebied.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:38

tenerife schreef:
De goede kwaliteit zonnepanelen hebben een productgarantie van 12 jaar en een vermogensgarantie van 25 jaar. Daarnaast liggen er al vele systemen 30 jaar op het dak die nog produceren. Ik denk dus dat die bezwaren voldoende zijn afgedekt. Dan kun je dus nog 15 jaar verdienen als dat je doel is en niet het besparen en duurzaam opwekken.

En in een heel aantal situatie zijn ze ook in 7-8 jaar terug te verdienen. Maar dan praat je over verbruikers rond de 6000 tot 10.000 kWh. Dus de woonboerderijen in het bukte gebied.

Ik zou me over de duurzaamheid van die zonnepanelen niet al te veel illusies maken. Zo "schoon" is dat produktieproces niet, dus dat milieu-argument pleur maar gelijk in de vuilnisbak!

Er zijn systemen van 30 jaar oud, maar om te zeggen dat het er vele zijn, is wat optimistisch.
Garanties van 25 jaar zijn redelijk zinloos; 99,9% kans dat die hele toko tegen die tijd niet meer bestaat en die hele garantie volstrekt waardeloos is! Bovendien zitten de kleine lettertjes zodanig in elkaar dat ze er vrij gemakkelijk onderuit kunnen......

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:24

Als je met zonnepanelen geld wilt verdienen moet je nu een systeem uitdokteren om ze later te recycleren, want dat gaat nog een van de grootste kostenplaatjes worden.

In elk geval, wij hebben een installatie liggen van 7500 kWh en zijn er best tevreden over...

Maar dan nog, auto's op accu's... imo is het een hopeloze zaak. Beter investeren in brandstofcellen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:01

s0173957 schreef:
Als je met zonnepanelen geld wilt verdienen moet je nu een systeem uitdokteren om ze later te recycleren, want dat gaat nog een van de grootste kostenplaatjes worden.

In elk geval, wij hebben een installatie liggen van 7500 kWh en zijn er best tevreden over...

Maar dan nog, auto's op accu's... imo is het een hopeloze zaak. Beter investeren in brandstofcellen!

7,5MW?? Waar?? DAT wil ik zien!! Volgens mij vergeet je ergens een komma. :+
Recycling is allang voor elkaar. Dat gebeurt al sinds jaar en dag met oude electronica en zoveel anders zijn zonnecellen nu ook weer niet ten opzichte van IC's en transistortjes :D

Brandstofcellen is ook betrekkelijk. HET probleem is en blijft energiedichtheid en geen enkel systeem komt op dit moment in de buurt van een simpele liter benzine of Diesel.......

Als electriciteit daadwerkelijk de toekomst is voor transport, dan zal dat volgens hetzelfde principe gaan als de monorail.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:51

Ik vind dat we nog weinig kunnen zeggen over electrische auto's.
Laten we eerst zeggen, eerst de boel maar eens zien voor we er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Ja de mitsubishi heeft een laag bereik op alleen electra, maar daarin tegen rijd hij ALTIJD electrisch en benzine gecombineerd, omdat de dynamo onderweg ook oplaad.

Waarom investeren in goede brandstof, als blijkt dat daar de komende jaren een tekort aan gaat komen?

Wellicht rijden we ooit wel rond met zonnepanelen op ons dak :+

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:00

@ ikke... ze gaf een installatie aan van 7500 kWh. Kan prima, vrij normale omvang. Maar wat betreft die garanties, als je zo wilt denken kom je nergens. Dan kun je overal wel iets op verzinnen om het niet te gaan doen. Bij een auto wat veel meer techniek is krijg je maar twee jaar garantie dit terwijl een auto veel meer techniek bevat dan een simpel zonnepaneel waar nauwelijks techniek in zit.

Als je zo wilt redeneren kun je net zo goed ook geen auto kopen. Of een televisie, van welk product vallen bedrijven wel is om en bestaat het risico dat je de garanties niet kunt verhalen. Ondanks dat er veel bedrijven in de zon-pv omvallen zullen er ook genoeg blijven staan. Bijvoorbeeld BYD ook producent van elektrische auto's, batterijen enz. Daarnaast Sharp bij voorbeeld die ook vele andere takken heeft en daardoor vrij stabiel is Kyocera enz....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:05

400 watt per zonnepaneel dat is 7500.000 / 400 is ongeveer 16000 panelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:17

tenerife schreef:
@ ikke... ze gaf een installatie aan van 7500 kWh. Kan prima, vrij normale omvang. Maar wat betreft die garanties, als je zo wilt denken kom je nergens. Dan kun je overal wel iets op verzinnen om het niet te gaan doen. Bij een auto wat veel meer techniek is krijg je maar twee jaar garantie dit terwijl een auto veel meer techniek bevat dan een simpel zonnepaneel waar nauwelijks techniek in zit.

Als je zo wilt redeneren kun je net zo goed ook geen auto kopen. Of een televisie, van welk product vallen bedrijven wel is om en bestaat het risico dat je de garanties niet kunt verhalen. Ondanks dat er veel bedrijven in de zon-pv omvallen zullen er ook genoeg blijven staan. Bijvoorbeeld BYD ook producent van elektrische auto's, batterijen enz. Daarnaast Sharp bij voorbeeld die ook vele andere takken heeft en daardoor vrij stabiel is Kyocera enz....

Ik weet vrij goed waar het over gaat in energieland; elektrotechniek is mijn vak en dagelijks werk, dus ik heb het nodige al langs zien komen. De ontwikkelingen staan niet stil en er is nog een heleboel potentieel. Maar er worden ook veel dingen veel mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.

Ik ben op dit moment bezig met wat rekenwerk aan een zonne-installatie, maar het kan voor mij nog niet uit, hoewel de cijfers al veel beter zijn dan enkele jaren geleden, dus we zijn op de goede weg.
Voor een kleine installatie (caravannetje) wordt het serieus het overwegen waard, aangezien ik niet van het standaard-kamperen ben en dus graag ook zonder steker uit de voeten kan, maar echt goedkoop is het nog niet.

Enne, 7500kWh is een heleboel panelen, zoals Ariebren al voorrekend. Als het werkelijk zo simpel is als jij wil suggereren, dan snap ik niet dat we nog conventioneel bezig zijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:27

Ik denk dat we moeten wachten totdat die hybride auto's op de sloop terecht komen.
De motor met generator en accu's zullen dan weinig gaan kosten.
En met zo'n set kan je aardig stroom draaien voor je zelf.

Trouwens, hoe lang gaan die hybride auto accu's mee ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:11

Ariebren schreef:
Ik denk dat we moeten wachten totdat die hybride auto's op de sloop terecht komen.
De motor met generator en accu's zullen dan weinig gaan kosten.
En met zo'n set kan je aardig stroom draaien voor je zelf.

Trouwens, hoe lang gaan die hybride auto accu's mee ??

Een autoleven lang _O- _O- volgens meneer Toyota.

Maar als ik dan zo eens op bepaalde sites rondkijk en Lagonda Tourers tegenkom uit de tijd dat mijn pa nog uit twee delen bestond, dan is dat vast niet wat Toyota bedoeld met " een autoleven lang".......

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:13

Was het niet dat ze 10 jaar claimen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:21

ivy_power89 schreef:
Was het niet dat ze 10 jaar claimen?

Dan zou mijn Range nu aan z'n derde set beginnen; die is 21 jaar oud; en ik ben toch eigenlijk wel serieus van plan 'm belastingvrij te krijgen (als die regel tegen die tijd nog bestaat).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:24

Volgens mij bestaat die niet meer!

Vrijstelling oldtimers in MRB
Volgens het Regeerakkoord komt de oldtimervrijstelling per 1 januari 2014 te vervallen, waarbij gezocht wordt naar de mogelijkheid om het rijdend cultureel erfgoed te ontzien. In 2013 is de vrijstelling voor oldtimers nog van kracht. Alle auto’s die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren (eerste toelating vóór 1 januari 1987), blijven ook in 2013 vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en hoeven geen brandstoftoeslag te betalen. Oldtimers met een eerste toelating van 1 januari 1987 of later zijn alleen nog vrijgesteld van de MRB. Voor oldtimers op diesel of LPG moet wel de zogenaamde brandstoftoeslag worden betaald.

*bron is rijksoverheid

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:26

*breekt even in*

Betekent dat dat mijn tuut van '92 toch nog belastingvrij kan worden? Ik dacht dat heel die regeling afgeschaft was? Maar als ik bovenstaande lees dus niet (en dan zou ik ook het geluk hebben dat ik op benzine rij).

Ik ga eens even googlen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:28

ivy_power89 schreef:
Volgens mij bestaat die niet meer!

Vrijstelling oldtimers in MRB
Volgens het Regeerakkoord komt de oldtimervrijstelling per 1 januari 2014 te vervallen, waarbij gezocht wordt naar de mogelijkheid om het rijdend cultureel erfgoed te ontzien. In 2013 is de vrijstelling voor oldtimers nog van kracht. Alle auto’s die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren (eerste toelating vóór 1 januari 1987), blijven ook in 2013 vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en hoeven geen brandstoftoeslag te betalen. Oldtimers met een eerste toelating van 1 januari 1987 of later zijn alleen nog vrijgesteld van de MRB. Voor oldtimers op diesel of LPG moet wel de zogenaamde brandstoftoeslag worden betaald.

*bron is rijksoverheid

De regels zijn dat vanaf 1987 steeds een jaar bij komt, totdat auto's van 1990 30 jaar oud moeten zijn. Die regel is, voor zover ik weet, nog steeds van kracht. Ik heb de vrijstellingen voor beide '87-ers tenminste gewoon binnen gekregen......

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:19

@ikke en @ariebren 7500 kWh wek je op met een installatie van 8.800 Wp vermogen. Dit zijn 35 zonnepanelen met het aantal wp's dat een zonnepaneel op het moment heeft en een oppervlakte van ca. 50 vierkante meter. Dus het is niet zo moeilijk, snap ook niet hoe jullie rekenen dat je op dat soort getallen uitkomt.