Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:Ariebren schreef:Klopt wat je zegt @ ikke.
Met zonnepanelen verminder je de afname van je energie bedrijf.
Ga je te veel terug leveren zit er zelfs een rem op.
Maar ik heb jarenlang met de APX gewerkt als energie leverancier. (ouwe werkgever)
Doe je mee op de APX markt, dan pak je in piek periodes wel eens 1000 euro per Mwh. (1 euro per kwh)
Maar dat kan je als particuliertje niet aan meedoen.
1000 euro maar? goh, watjePoosje geleden nog voor het dubbele staan draaien; leuk binnenlopen
![]()
Maar inderdaad, als je teveel gaat terugleveren, wordt dat weer ontmoedigd. ik ken niet het exacte grensgetal, maar heel hoog is het niet, begreep ik van een collega.
Ariebren schreef:ikke schreef:1000 euro maar? goh, watjePoosje geleden nog voor het dubbele staan draaien; leuk binnenlopen
![]()
Maar inderdaad, als je teveel gaat terugleveren, wordt dat weer ontmoedigd. ik ken niet het exacte grensgetal, maar heel hoog is het niet, begreep ik van een collega.
Je kan beter die extra watjes opslaan in accu's.
Zodat je over het hele jaar die energie maatschappij kan laten afkoppelen.
Voor die paar uurtjes dat je stroom tekort komt, een eenvoudige generator neerzetten voor een paar honderd gulden.
tenerife schreef:Je kunt ook enkel zon overwegen natuurlijk als eerste stap. Heb je om en bij jaar 10 terugverdiend
Ariebren schreef:Ja, dan moet je wat jonger zijn.
En natuurlijk het geld hebben om daar in te investeren.
Kijk de kosten van energie zit in de verwarming om je huis behaagelijk te hebben en te houden.
tenerife schreef:De goede kwaliteit zonnepanelen hebben een productgarantie van 12 jaar en een vermogensgarantie van 25 jaar. Daarnaast liggen er al vele systemen 30 jaar op het dak die nog produceren. Ik denk dus dat die bezwaren voldoende zijn afgedekt. Dan kun je dus nog 15 jaar verdienen als dat je doel is en niet het besparen en duurzaam opwekken.
En in een heel aantal situatie zijn ze ook in 7-8 jaar terug te verdienen. Maar dan praat je over verbruikers rond de 6000 tot 10.000 kWh. Dus de woonboerderijen in het bukte gebied.
s0173957 schreef:Als je met zonnepanelen geld wilt verdienen moet je nu een systeem uitdokteren om ze later te recycleren, want dat gaat nog een van de grootste kostenplaatjes worden.
In elk geval, wij hebben een installatie liggen van 7500 kWh en zijn er best tevreden over...
Maar dan nog, auto's op accu's... imo is het een hopeloze zaak. Beter investeren in brandstofcellen!
tenerife schreef:@ ikke... ze gaf een installatie aan van 7500 kWh. Kan prima, vrij normale omvang. Maar wat betreft die garanties, als je zo wilt denken kom je nergens. Dan kun je overal wel iets op verzinnen om het niet te gaan doen. Bij een auto wat veel meer techniek is krijg je maar twee jaar garantie dit terwijl een auto veel meer techniek bevat dan een simpel zonnepaneel waar nauwelijks techniek in zit.
Als je zo wilt redeneren kun je net zo goed ook geen auto kopen. Of een televisie, van welk product vallen bedrijven wel is om en bestaat het risico dat je de garanties niet kunt verhalen. Ondanks dat er veel bedrijven in de zon-pv omvallen zullen er ook genoeg blijven staan. Bijvoorbeeld BYD ook producent van elektrische auto's, batterijen enz. Daarnaast Sharp bij voorbeeld die ook vele andere takken heeft en daardoor vrij stabiel is Kyocera enz....
Ariebren schreef:Ik denk dat we moeten wachten totdat die hybride auto's op de sloop terecht komen.
De motor met generator en accu's zullen dan weinig gaan kosten.
En met zo'n set kan je aardig stroom draaien voor je zelf.
Trouwens, hoe lang gaan die hybride auto accu's mee ??
ivy_power89 schreef:Volgens mij bestaat die niet meer!
Vrijstelling oldtimers in MRB
Volgens het Regeerakkoord komt de oldtimervrijstelling per 1 januari 2014 te vervallen, waarbij gezocht wordt naar de mogelijkheid om het rijdend cultureel erfgoed te ontzien. In 2013 is de vrijstelling voor oldtimers nog van kracht. Alle auto’s die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder waren (eerste toelating vóór 1 januari 1987), blijven ook in 2013 vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en hoeven geen brandstoftoeslag te betalen. Oldtimers met een eerste toelating van 1 januari 1987 of later zijn alleen nog vrijgesteld van de MRB. Voor oldtimers op diesel of LPG moet wel de zogenaamde brandstoftoeslag worden betaald.
*bron is rijksoverheid