[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:55

Als we massaal zo'n auto zouden willen hebben, varen de trailerboeren er wel bij :D , want men ruild dan massaal hun 2 paards in voor een 1.5 paards, auto mag 1500 kg trekken, beetje paard en beetje 1.5 paards trailer, kan krapjes worden overigens..........
En wat als je na 5 jaar de accuus zou moeten vervangen? := , rib uit je lijf waarschijnlijk...........
Verwacht niet dat dit de reeele verbruikscijfers zijn, zonder bij te laden, die kosten hoor je ook mee te nemen :)

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:05

Nou de gemiddelde auto die een 1,5 paards trailer mag trekken zit toch richting de 1500kg.
Dus waarom zou dat met deze auto wel een probleem moeten worden?
Daarbij weegt deze auto al 1800 kg en is hij door de EU terug gekeurd van 1600 naar 1500 kg geremd

mitsubishi claimt dat je de komende 10 jaar 2x per dag je auto kunt opladen en dat er dan nog geen baterij verlies optreed.
Ik verbaas mij erover, dat er mensen zijn die zo negatief denken, alsof dat de experts zijn op het gebied van electrische auto's.
Ik heb deze auto op mijn bedrijf gekocht, en aan het einde van de rit kan het maar zo zijn dat ik hier ruim 20.000 euro minder voor heb "betaald" (tuurlijk moet de dealer betaald worden, maar er zitten zoveel zakelijke aftrekposten op deze auto, geen wegenbelasting, ik rijd 90% alleen maar stad dus waarschijnlijk electra, ik sta nu gemiddeld iedere week bij de pomp op alleen maar stadswerk, gaat me dus even flink schelen)

Over een half jaar rijd ik deze auto, en dan kan ik hier prima een review geven over het rij gedrag met trailer etc.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:13

overigens geloof ik het verhaal 1 op 67 ook niet helemaal hoor :')
Dat is bij mij wel een gevalletje van eerst zien en dan geloven

urosa

Berichten: 2475
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:16

Ivy_power: ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, mensen zijn altijd erg achterdochtig bij nieuwe techniek... in onze omgeving wil nog niemand geloven dat LPG net zo goed rijd als Benzine.. en als ik dan zeg dat je bij onze auto het verschil echt niet verneemt (bij de vorige ook niet) wil nog steeds niemand dat geloven.. (en denken ze dat over een jaar de moter uit elkaar ploft :roll: ) terwijl dit toch al vrij lang in NL is.. met elektrische auto's is deze 'angst' voor het nieuwe en onbekende nog groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:28

Inderdaad, mijn S60 rijdt ook op LPG. Mensen doen alsof het een inferieure brandstof is, terwijl het enige verschil is dat ik lachend bij de pomp sta en benzine-rijders jankend :D

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:31

Ja ik hoop straks lachend het tankstation voorbij te rijden :D

Urosa, ik zal ook zeker een update plaatsen hier,
Voor ons is het ook een hele overgang, van een ford Ka (model 2009) naar een outlander :oo
En ik blijf erbij, zonder die subsidies was dit nooit mogelijk geweest!

ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:57

Ik dacht altijd dat je met een elektrische wagen geen trailer mocht trekken, iig niet zoveel.
Ik vraag me af hoe sterk die wagens zijn. Hoeveel bespaar je met een elektrische wagen? Wat milieu vriendelijk van het maken van eennelektrische wagen is het niet....

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:06

Of je stopt de energie in de wagen met brandstof, zoals benzine of diesel (of afgewerkte patat olie)
Of je stopt de energie erin via het stopcontact.

Alleen de reclame voor de hybride wagen bestaat alleen uit brandstof verbruik.
De stopcontact kosten worden nooit genoemd.
Ook een accu opladen uit je stopcontact heeft rendements verlies.

Het enige voordeel van een hybride systeem is dat je een uitgekiend benzine motortje erin zet die vwb rendement optimaal draait.
Maar leuk voor de buren als je automotor 's nachts de accu oplaadt.

CO technisch gezien is het een verplaatsen van de CO uitstoot.
De energie centrale heeft ook CO uitstoot.
De bouw van een windmolen of zonnepaneel geeft ook meer CO uitstoot dan dat je die ooit terug haalt in de jaren dat zo'n ding zijn werk doet.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 13-02-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:10

ivy_power89 schreef:
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/130 ... ander-phev

Het is wel benzine gecombineerd met electra,

Jaja, ik heb 'm door. Hetzelfde principe als de Opel Ampera. De spoorwegen hanteerd dit systeem al vele tientallen jaren en noemen dat diesel-elektrische aandrijving; waarbij de Dieselmotor een generator aandrijft die vervolgens de elektromotor aanstuurt.
Wat ze hier doen is met een benzinemotor een generator aandrijven, die vervolgens de elektromotoren aandrijven en eventueel de accu's bijlaadt. Ik trek die 2ltr op 100km ernstig in twijfel. Ik denk niet dat Mitshubishi met mij de weddenschap aangaat met de Outlander als inzet :D

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:15

Ook een generator en ook een elektro motor heeft 5 tot 10% rendements verlies.

De spoorwegen draaien het liefst diesel elektrisch, of alleen elektrisch omdat dat een hoog aanzetkoppel geeft met een eenvoudige snelheids regeling.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:20

Ariebren: verdiep je even in techniek en regels voor je wat plaatst ;)

Je auto parkeren bij een oplaadpaal is gratis en de brandstofmotor draait alleen tijdens het rijden.

1 op 67 is echter een illusie als je een beetje afstanden maakt met trailer omdat de brandstofmotor dan vaak bij moet springen.
Rijd je vooral in de stad, dan is elektriciteit ideaal zolang de overheid het zo blijft steunen als ze nu doen.

Valt dat in de toekomst weg (wat ongetwijfeld gaat gebeuren als elektro populair wordt), dan is het maar de vraag hoe de restwaarde is.

Wat betreft LPG: in principe is die brandstof beter dan benzine. Zie Wikipedia voor meer info waarom :)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:27

5-10%? Dat is een optimistische schatting. Denk dat de combi z'n voordeel met name haalt uit het feit dat men de brandstofmotor op een efficiënt toerental kan laten draaien.

Het verlies van een generator met gelijkrichting en spanningsregeling is vaak wel meer dan dat.

trapgeneratoren (voor op de fiets) pieken op 86% bij 90 rpm en elektromotoren scoren max rond de 90.
Een autodynamo doet ca. 50%.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:30

Ho, kijk ff in de link van die mooie auto, daar staat het in dat de auto zich zelf 'snachts kan opladen.

En aangezien ik wat meer kennis heb van voortstuwing, brandstof verbruik en rendementen, moet je dit keer mij een beetje geloven.

Tegen susidie kan je het niet winnen.
Maar dat houdt wel in dat jij en ik het via de loonbelasting betalen.

Voor niets gaat de zon op.

Energie kost brandstof of energie komt uit een apparaat wat veel energie kost om te maken.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:36

oliebol, je hebt gelijk Arie. Bij deze mijn welgemeende excuses :)

Wat betreft die subsidie: Als heel Nederland mee betaalt is het een stuk goedkoper want dan smeer je de kosten uit.

Het is sowieso het best om ergens in te springen als het niet populair is en de overheid er alles aan doet om dat zo te krijgen. Ik denk dat je een Volvo V60 D6 of Citroën DS5 over 10 jaar naar de sloop kan brengen als er naar het daadwerkelijke verbruik gekeken wordt.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:47

@HLPhoto, :7 bedankt.

De enige reden van die subsidie is dat Nederland ook zijn CO verlagings norm moet halen.
Hoe heet dat ook alweer ??
Kyoto verdrag ???

Dus dat hele hybride verhaal is gebaseerd op vermindering van CO uitstoot.
De zonnepanelen kopen we in China.
De windmolens bouw wordt al wat minder.
Die molens zijn stervens duur in aanschaf en het plaatsen kost ook kapitalen.
En de CO uitstoot die je bij de bouw en plaatsing creëert is ook niet mis.

Wisten jullie dat je maar 5 eurocent krijgt voor een opgewekte kwh bij levering aan het net ??
En dat je zelf door belastingen maar 28 tot 30 cent moet betalen voor een kwh ??

Kan daar nog veel meer over vertellen.
Ga maar eens googelen op APX.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:49

Die 5 eurocent, dat is hier, toch?
In Duitsland is het een stuk lucratiever. Een bekende van me die de omzet uit z'n paarden wat te onzeker vond worden heeft nu een heel park windmolens samen met z'n achterbuurman.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:56

Maar Duitsland gaf jaren geleden al een dikke subsidie op alternatieve stroom opwekking.

En de Hollander buren willen zo'n ding niet in de buurt.

Ze maken ongemerkt een hoop wind lawaai.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:10

Ariebren schreef:
Wisten jullie dat je maar 5 eurocent krijgt voor een opgewekte kwh bij levering aan het net ??
En dat je zelf door belastingen maar 28 tot 30 cent moet betalen voor een kwh ??

Kan daar nog veel meer over vertellen.
Ga maar eens googelen op APX.

Dat klopt ook wel. De produktiekosten van een kWh is ongeveer 5 cent met een conventionele eenheid (gas, kolen). Dat zul je ook zien op de APX.
De rest van de kosten is ordinaire belasting, ongeveer 14cent per kWh.
Anders gezegd: voor elke kWh die je gebruikt, krijgt de elektriciteitsmaatschappij ongeveer 5 cent. De overheid vangt er ongeveer 14 cent van!! Klein beetje vast recht (je aansluiting en meter) en transportkosten maken uiteindelijk de totale prijs.
Als je even gaat grasduinen op de sites van de E-maatschappijen, dan zie je die prijsopbouw ook terug.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:12

Klopt, paarden moesten er ook even aan wennen.
Ik denk dat we geen keus hebben.

Wat betreft elektrisch vervoer: Onze auto's zijn te snel, te groot en te zwaar geworden.

Steeds maar compenseren met motorvermogen is echt een fout besluit geweest. Klimaatneutraal is verre van mogelijk als we ons huidige beeld van gemotoriseerd vervoer niet heel gauw loslaten.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:13

Ik weet nog van vroeger op de zeevaart school dat de verhouding van snelheid en vermogen bij een schip een derde macht was.
Denk dat dat voor een auto ook geldt.

Jaren lang werden de auto's alleen maar verder ontwikkeld op snelheid en als eerste weg sprinten bij een stoplicht.
Nu mag je niet meer hard rijden, max is 130 km in Nederland.

Dus al die grote pk motoren in die kleine autootjes ??
Nergens voor nodig, zijn alleen maar benzine slurpers.

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:46

Bij zonne-energie kun je gewoon salderen, oftewel inkoop en verkoop tegen elkaar wegstrepen. Een kWh zon kost nog zeker geen 28 cent. Die kost op het moment all-in 22 à 23 cent. Meer opwekken op jaarbasis dan verbruiken is niet interessant. Echter levert dit wel meer op dan 5 cent. Op het moment doorgaans 7 cent. Bij sommigen zelfs nog wat meer.

De belasting is geen 14 cent daarnaast maar 11 cent. Oftwel de prijs voor een particulier is 7 cent stroom 11 cent energiebelasting (reb) + btw = ca. 22 cent.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:58

tenerife schreef:
Bij zonne-energie kun je gewoon salderen, oftewel inkoop en verkoop tegen elkaar wegstrepen. Een kWh zon kost nog zeker geen 28 cent. Die kost op het moment all-in 22 à 23 cent. Meer opwekken op jaarbasis dan verbruiken is niet interessant. Echter levert dit wel meer op dan 5 cent. Op het moment doorgaans 7 cent. Bij sommigen zelfs nog wat meer.

De belasting is geen 14 cent daarnaast maar 11 cent. Oftwel de prijs voor een particulier is 7 cent stroom 11 cent energiebelasting (reb) + btw = ca. 22 cent.

Ehm, sorry, maar als ik even bij mijn elektriekleverancier kijk, zie ik 0,08 euro basistarief en 0,14 euro energiebelasting per kWh, in de BTW!

Bij zonne-energie gebruik je zelf wat je opwekt en dat betaal je dus niet. Kun je heel duur "salderen" noemen, maar het is gewoon de meter die minder snel loopt.
Ik denk niet dat de elektriekmaatschappij jouw meer gaat betalen voor je opgewekte kWh dan waar ze het zelf voor in de markt zetten. Produktiekosten liggen op dit moment in de buurt van de 5 cent per kWh. Check de APX voor de exacte waarde.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:04

Klopt wat je zegt @ ikke.

Met zonnepanelen verminder je de afname van je energie bedrijf.

Ga je te veel terug leveren zit er zelfs een rem op.

Maar ik heb jarenlang met de APX gewerkt als energie leverancier. (ouwe werkgever)
Doe je mee op de APX markt, dan pak je in piek periodes wel eens 1000 euro per Mwh. (1 euro per kwh)

Maar dat kan je als particuliertje niet aan meedoen. :7

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:12

Andere leverancier pakken. ex. Btw liggen de tarieven op ca. 6.5 cent tot 7 cent. Die energiebelasting reken jij dus al met btw, maar ik vermoedt dat jij de stroom ook met btw doet, dan is het namelijk 7 cent * 1,21 = 8,5 cent + de energiebelasting van 14 cent in btw maakt dan samen 22,5 in. Btw. Dus nog lang geen 28.

Salderen is overigens iets wezenlijks anders dan zoals jij het aangeeft. Je gebruik is immers niet afgestemd op het moment van opwekking. Je gebruikt het net dus als buffer. Dit heet salderen, aan het eind van het jaar bekijk je het verschil tussen de teruglevermeter en afnamemeter. Dit tekort betaal je bij.

Bij terugleveren wordt op het moment anno de dagprijs van vandaag bijvoorbeeld 6,95 cent betaald. De apx is namelijk inprincipe de grijze stroom. Hierbij praat men over groene stroom en daar WRR meer voor betaald. Eneco betaald op het moment zelfs 9,2 cent.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:16

Ariebren schreef:
Klopt wat je zegt @ ikke.

Met zonnepanelen verminder je de afname van je energie bedrijf.

Ga je te veel terug leveren zit er zelfs een rem op.

Maar ik heb jarenlang met de APX gewerkt als energie leverancier. (ouwe werkgever)
Doe je mee op de APX markt, dan pak je in piek periodes wel eens 1000 euro per Mwh. (1 euro per kwh)

Maar dat kan je als particuliertje niet aan meedoen. :7

1000 euro maar? goh, watje }:) Poosje geleden nog voor het dubbele staan draaien; leuk binnenlopen :D

Maar inderdaad, als je teveel gaat terugleveren, wordt dat weer ontmoedigd. ik ken niet het exacte grensgetal, maar heel hoog is het niet, begreep ik van een collega.