tenerife schreef:Bij zonne-energie kun je gewoon salderen, oftewel inkoop en verkoop tegen elkaar wegstrepen. Een kWh zon kost nog zeker geen 28 cent. Die kost op het moment all-in 22 à 23 cent. Meer opwekken op jaarbasis dan verbruiken is niet interessant. Echter levert dit wel meer op dan 5 cent. Op het moment doorgaans 7 cent. Bij sommigen zelfs nog wat meer.
De belasting is geen 14 cent daarnaast maar 11 cent. Oftwel de prijs voor een particulier is 7 cent stroom 11 cent energiebelasting (reb) + btw = ca. 22 cent.
Ehm, sorry, maar als ik even bij mijn elektriekleverancier kijk, zie ik 0,08 euro basistarief en 0,14 euro energiebelasting per kWh, in de BTW!
Bij zonne-energie gebruik je zelf wat je opwekt en dat betaal je dus niet. Kun je heel duur "salderen" noemen, maar het is gewoon de meter die minder snel loopt.
Ik denk niet dat de elektriekmaatschappij jouw meer gaat betalen voor je opgewekte kWh dan waar ze het zelf voor in de markt zetten. Produktiekosten liggen op dit moment in de buurt van de 5 cent per kWh. Check de APX voor de exacte waarde.