[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:22

Ariebren schreef:
ff googel gedaan ter info.

Het is anders om, je auto moet minimaal 60 kunnen rijden om op de snelweg te mogen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rkeer.html

dat is exact wat ik zei.

overigens heeft ikke inderdaad gelijk; die regel is ergens tussen 16-5-2001 (toen ik m'n rijbewijs haalde) en 2010 veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:24

Ariebren schreef:
En dan lust ik er ook nog eentje.

Op een 80 km weg moet je 80 rijden.

Nou, die gasten mogen dan van mij hier eventjes allemaal komen. Want in Drenthe hebben we meer dan genoeg zandwegen waar je 80 mag, maar al met 50 je auto total loss rijdt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:37

Joram schreef:
Ariebren schreef:
En dan lust ik er ook nog eentje.

Op een 80 km weg moet je 80 rijden.

Nou, die gasten mogen dan van mij hier eventjes allemaal komen. Want in Drenthe hebben we meer dan genoeg zandwegen waar je 80 mag, maar al met 50 je auto total loss rijdt.

Helaas zijn die oude zandweggetjes van 80 km hier in de polder een beetje opgewerkt naar asfalt weggetjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 03:00

HLPhoto schreef:
Huertecilla schreef:
Nee, dar moet je helemaal geen 80.
80 is het máximum.
Je mag daar gerust langzamer.
Zo ook op de snelweg. In NL mag je onder gunstige omstandigheden 90 met paarden in de aanhanger. Je mag gerust langzamer en dat is minder risico.
Met de uitzondering dat je als je gemeten 62 km/h rijdt op de autosnelweg omdat je Transporter 1.7D niet harder kán met een dubbelasser met huif erachter je gewoon een dikke bon krijgt voor gevaarlijk rijgedrag. En die blijft staan bij de rechter.

Niet verzonnen voorbeeld, maar gebeurd.

Naar de Hoge Raad ermee. Een voertuig hoeft maar 60 te kúnnen op de snelweg :)*
Kan dus hooguit een symbolische boete van nul op volgen en dan nog alleen als het tijdens de spits is bijvoorbeeld, anders is de hermandad fout met uitschrijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 03:12

ikke schreef:
Ariebren schreef:
ff googel gedaan ter info.

Het is anders om, je auto moet minimaal 60 kunnen rijden om op de snelweg te mogen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rkeer.html

Jawel, maar er was in ieder geval een wet die je verplichtte om minimaal 70km/h te rijden op de autosnelweg!

Dat is onzin.
Hoe zit dat bij file, mist, regenval, gladheid, etc?

Samengevat:

1. Er is geen minimum!!!!!

2. Het voertuig moet 60 kúnnen.

3. Het kapstokartikel van het verkeer in gevaar brengen en dat is zo zacht als boter.
Dat geldt namelijk net zo goed voor de rést die zich OOK moet aanpassen en niet sneller mag dan de remafstand voor hen.
Boven de 60 is dat dus vrijwel niet hard te maken. Voor de Hoge Raad ermee!

Langzamer en minder mag en geeft meer veiligheidsmarge :)*
Bepaal zelf maar hoe jouw eigen prioriteiten liggen.

Ík rij in de regel langzamer dan max. en dat is zónder de relatief erg lichte paardenaanhanger want die heb ik verkocht; vind zelfs met onze zwaar overbemeten combinatie de andere weggebruikers veel te gevaarlijk voor mijn paarden, dan rij ik liever alleen dicht bij huis. Ze zijn mij liever dan mijn rij-ambities.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:12

Huertecilla schreef:
Dat is onzin.
Hoe zit dat bij file, mist, regenval, gladheid, etc?

Samengevat:

1. Er is geen minimum!!!!!

2. Het voertuig moet 60 kúnnen.

3. Het kapstokartikel van het verkeer in gevaar brengen en dat is zo zacht als boter.
Dat geldt namelijk net zo goed voor de rést die zich OOK moet aanpassen en niet sneller mag dan de remafstand voor hen.
Boven de 60 is dat dus vrijwel niet hard te maken. Voor de Hoge Raad ermee!

Langzamer en minder mag en geeft meer veiligheidsmarge :)*
Bepaal zelf maar hoe jouw eigen prioriteiten liggen.

Ík rij in de regel langzamer dan max. en dat is zónder de relatief erg lichte paardenaanhanger want die heb ik verkocht; vind zelfs met onze zwaar overbemeten combinatie de andere weggebruikers veel te gevaarlijk voor mijn paarden, dan rij ik liever alleen dicht bij huis. Ze zijn mij liever dan mijn rij-ambities.

Nee, dat is geen onzin, het is een feit! Er was een wet die je verplichtte minimaal 70km/h te rijden als de verkeersomstandigheden dat toelieten. Wat men onder "toelaten" verstond was zelfs vrij expliciet beschreven! En 60km/h rijden omdat je domweg niet harder kon, was absoluut een reden om een bon te krijgen.

Enne, zelfs nu is er simpele wegeving die gevaarlijk rijgedrag afstraft en 60km/h rijden kan gevaarlijk rijgedrag zijn en dan veegt zelfs de hoge raad het in een veeg van tafel.
Ik kan wel even laten nazoeken; daar zijn vast uitspraken over gedaan door de hoge raad......

pasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:03

Hallo,

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met een BMW X5 {4.4 V8 } voor een twee paards Bockmann trailer?

Voorheen hadden wij altijd een Toyota Landcruiser 3.0 turbo diesel, werkelijk een "geweldige" auto om trailers mee te trekken!

Maar helaas zijn de regels in Duitsland een beetje anders dan in Nederland en werd het voor ons veel goedkoper om
een minder vervuilende auto aan te schaffen, in Duitsland betaal je naar de uitstoot van je auto.

In ons geval is het een X5 geworden een combi benzine/Lpg , maar omdat het weer nog niet mee zit zijn we nog niet op pad geweest.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen

Volgens de papieren moet alles makkelijk kunnen maar wat ik graag wil weten is de ervaringen van mensen met zo'n combi.

Apostrof

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:50

@ Huertecilla: je hebt gelijk. Als jij vooraan de file 40 rijdt en midden op de weg omdat het risico dat je de berm raakt dan kleiner is, kunnen wij er niet voorbij. Jij krijgt dan de boete en voor ons is het overmacht :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:52

@ pasp: vragen of een mastodont als een X5 V8 een trailertje kan trekken is als vragen of het Badr Hari lukt om een prijs te winnen bij de boksbal op de kermis. Veel rijplezier toegewenst :D

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:36

Wij gaan vandaag naar een subbie forester en legacy kijken, super spannend :):)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:36

ShadowFax schreef:
Wij gaan vandaag naar een subbie forester en legacy kijken, super spannend :):)

Hhhmmm, is dat niet een beetje appels met peren vergelijken? Ieder voor zich zijn het prima auto's, voor zover ik weet, maar om ze in het kader van dit topic te vergelijken, lijkt me niet helemaal eerlijk. De Forester is toch een andere klasse auto dan de Legacy.......

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:44

Ik heb ook een subbie, dan wel een impreza zonder trekhaak 8)7
Maar het zijn heerlijke autos. Ik ben benieuwd wat je er van vind. Ik vind de koppeling nogal snel aangrijpen.

Een stalgenootje heeft ook een legacy / of is het een impreza plus?, ik weet het even niet meer. Maar zij rijd de hele wereld rond met haar anderhalfpaards trailer met grote dressuur ruin erin..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:46

Vind je ikke? Ik denk dat ze technisch niet eens zo ver van elkaar liggen. Moet bekennen dat ik Subaru niet goed ken, maar ik zou voor gelijke formaten auto's gewoon een bodemplaatje delen denk ik...

vergelijkje van 2.0 en 2.5. motoren en versnellingsbakken lijken vrij uitwisselbaar, spoorbreedte is vergelijkbaar, lengte wielbasis en lengte auto komt ook in de buurt

Wat betreft snel aangrijpende koppelingen: Is die koppeling al ooit vervangen? Zo ja: Originele plaat+drukgroep gemonteerd of goedkope imitatie? Scheelt bij Peugeot en Porsche een hoop.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:52

Ik vergelijk ze ook niet Ikke. We orienteren ons al maanden op de toyota rav, subbie forester of legacy. We hebben ook al in verschillende auto's proefgereden. Over allemaal super positief en op een gegeven moment speelt gewoon waar we de beste deal mee kunnen behalen. Wat in ieder opzicht de beste keus is. De legacy heeft absoluut een voorsprong omdat ie iets zuiniger rijdt en dat voor mijn pieken wel een belangrijk ding.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:56

Dus is het idd een auto die qua gebruiksgemak vergelijkbaar is met de Rav en de Forester, iets beter scoort op brandstofverbruik en vermoedelijk iets slechter voor de trailer?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:02

HLPhoto schreef:
Vind je ikke? Ik denk dat ze technisch niet eens zo ver van elkaar liggen. Moet bekennen dat ik Subaru niet goed ken, maar ik zou voor gelijke formaten auto's gewoon een bodemplaatje delen denk ik...

vergelijkje van 2.0 en 2.5. motoren en versnellingsbakken lijken vrij uitwisselbaar, spoorbreedte is vergelijkbaar, lengte wielbasis en lengte auto komt ook in de buurt

Wat betreft snel aangrijpende koppelingen: Is die koppeling al ooit vervangen? Zo ja: Originele plaat+drukgroep gemonteerd of goedkope imitatie? Scheelt bij Peugeot en Porsche een hoop.

Auto is vanaf oktober in bezit. Bij ons nooit wat vervangen, maar het schijnt dat dit hoort bij de impreza GX2.0. Schijnbaar omdat het een ''snelle-auto'' moeten zijn...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:05

hmm, dat is op zich wel een verklaring idd. koppelingen in auto's met veel vermogen gaan meestal wat zwaarder of grijpen wat grover aan. nu is de Impreza GX 2.0 alleen niet echt een auto met veel vermogen :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:13

Mijn schoonvader heeft de subary XV voor zijn caravan staan.
Die hebben zij specifiek uitgezocht op zijn zuinigheid en manier van trekken :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:15

Wij gaan morgen voor het eerste op pad met onze nieuwe combi.. dat moet echt genieten worden :D

Rav4 heeft een stalgenootje van mij voor de trailer, erg fijn autootje. doet het makkelijk.. de forester is idd ook wel aantrekkelijk niet zo zwaar en wel 4x4...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:24

ikke schreef:
Nee, dat is geen onzin, het is een feit! Er was een wet die je verplichtte minimaal 70km/h te rijden als de verkeersomstandigheden dat toelieten. Wat men onder "toelaten" verstond was zelfs vrij expliciet beschreven! En 60km/h rijden omdat je domweg niet harder kon, was absoluut een reden om een bon te krijgen.

Als het wegenverkeersregelement voorschrijft dat het voertuig niet sneller dan 60 hoeft te kunnen is dat defacto het minimum (indien dat kan).
Als ... 70 ..... etc.

Zou idioot zijn dat je niet harder dan 60 hoeft te kunne maar minimaal 70 moet rijden (indien dat kan).

Hoe dan ook 60 of 70 is heel wat anders dan 80 of 90.
Idem 80 of 90% versus het maximaal toelaatbare op het kenteken.

Het bitneuken over 60 versus 70 is een rookscherm voor de kern dat je meer veiligheidsmarge hebt naarmate je mindedr achter de auto hebt hangen.
Of iets theoretisch mág ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid voor je paarden.
Helaas is het maximum in de ruiterij een alibi om het eigen egoïstische ruiterbelang het zwaarts te laten wegen en de paarden het maximale risisco te laten lopen.
Bepaal zelf maar of met met mx. gewicht 90 rijdt of met 80% 80 of ertussen; je laat daarmee zien wat hoe zwaar weegt; eigenbelang versus paardenbelang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:37

HLPhoto schreef:
@ Huertecilla: je hebt gelijk. Als jij vooraan de file 40 rijdt en midden op de weg omdat het risico dat je de berm raakt dan kleiner is, kunnen wij er niet voorbij. Jij krijgt dan de boete en voor ons is het overmacht :+

Dat is een vréémde reactie.

Op de snelweg mag je (onder normale onstandigheden) geen 40 en ook moet je binnen de grenzen van je rijbaan blijven.

Als je op een weg waar je 80 of 60 mag 40 rijdt op de linkerzijde van je rijbaan is dat volstrekt toegestaan.

Je mag ook gerust 10 in een 30 zone.

Nogmaals; een maximum snelheid is de grenswaarde en je hoéft zo snel niet.

De duwers achter het stuur vertonen hetzelfde gedrag als bestuurders die dit bij ruiters doen.
Het is namelijk dezelfde egocentrische aso mentaliteit.
Dat je ergens 60, 80 of 100 mág is geen plicht en het is wél een plicht om je aan te passen bij een bestuurder die langzamer gaat. Maakt niet uit of die een auto, trekker of paard bestuurt :)*

Nogmaals; hoe minder gewicht achter de auto = hoe meer veiligheidmarge. Idem snelheid.
De evidence based best practice vuistregel opgesteld door veiligheidsexperts is 80 (op de snelweg) met 80%.
Het is niet míjn advies en als je het er niet mee eens bent ben je het niet met míj maar met de europese veiligheidsinstituten oneens.

Bepaal zelf maar of je jouw paarden het maximale risico laat lopen of dat hun veiligheid zwaar weegt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

De snelheid die ik op de grote weg aanhoud, met mijn sleurpaard, is de vrachtwagen snelheid op de door de weekse dagen.
Dus mee gaan met de stroom, geen gedoe met inhalen, enz.

In het weekend ga ik naar 90, 95, dan loopt de Patrol in zijn turbo gebied, dus veel fijner.
Wat was ik blij dat de aanhanger snelheid opgetrokken werd van 80 naar 90 km.

Nu nog wachten totdat die caravan trekkers ook eens wat harder gaan rijden.
Die leven vaak nog in het 70 km tijdperk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:04

Je laat dus je paarden met een hogere snelheid meer risico lopen omdat jij vindt dat de auto dan prettiger rijdt. Dat is een heldere illustratie van jouw prioriteiten.
Bedankt

Ariebren schreef:
Nu nog wachten totdat die caravan trekkers ook eens wat harder gaan rijden.
Die leven vaak nog in het 70 km tijdperk.

Goede zaak dat die de voorlichting door de veiligheidsexpert serieus nemen.
Ze mógen 70 dus pas je maar aan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:06

@ Ariebren met het verkeer mee is inderdaad verreweg het veiligst in een druk land als het onze. Kwestie van zorgen dat je combinatie daar ook voor geschikt is.

Wat betreft 90-95 km/h: Helpt het niet om gewoon een versnellingkje terug te schakelen?

De Rexton waar ik het kortgeleden over had heeft meer dan 200 pk en heel veel koppel, maar loopt op de snelweg in de 5 niet echt lekker. Ik merkte dat ook al toen ik er mee aan het proefrijden was; doortrekken vanaf 80 duurt even in de 5, vanaf 100 km/h krijg je meteen een vette duw in je rug en zit je op 160 voor je het door hebt.
In de 4 is dat helemaal weg en kan ie volop druk leveren. Steile helling op in België is door nieuwe eigenaar inmiddels al geprobeerd (met 1 paard in een driepaards trailer); het ding sjouwt vrolijk door en verliest geen vaart :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:23

Op de 80 km wegen rijd ik vaak in de vier.
En in zijn vijf kom ik boven de 85 op 2400 toeren en dan gaat de blower lekker meedoen.