[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:10

ikke schreef:
Die 1800kg trekkende Mondeo is de 2,5 6-pitter. Elke auto die in dezelfde range zit, voldoet, zoals de Passat, Audi
ch_ntii123 schreef:
Het gaat niet om het max laadvermogen van je auto. Mijn auto weegt zonder laadvermogen rond de 1600kilo, mijn trailer weegt rond de 1300 dus blijf ik legaal rijden met b rijbewijs.
Als ik mijn laadvermogen erbij zou tellen dan ben ik nietlegaal... En zo schrijven de regels het ook niet.. of wel?
Helaas wel.

Yep, inderdaad. Het gaat nog steeds (is ook altijd al zo geweest hoor!) om de TMM van auto + aanhanger en TMM staat voor Toegestane Maximum Massa en dat is toch echt Leeggewicht + Laadvermogen!

Dus helaas, je bent niet alleen illegaal bezig; je rijdt onverzekerd rond met die trailer![/quote]

Je heb gelijk, mijn auto mag 2100kilo wegen , en dus ben ik wel verzekerd, gelukkig 8-)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:20

ch_ntii123 schreef:
ikke schreef:
Yep, inderdaad. Het gaat nog steeds (is ook altijd al zo geweest hoor!) om de TMM van auto + aanhanger en TMM staat voor Toegestane Maximum Massa en dat is toch echt Leeggewicht + Laadvermogen!

Dus helaas, je bent niet alleen illegaal bezig; je rijdt onverzekerd rond met die trailer!


Je heb gelijk, mijn auto mag 2100kilo wegen , en dus ben ik wel verzekerd, gelukkig 8-)

Als in dat je trailer op papier een TMM van 1300kg heeft? In dat geval is het inderdaad legaal.

sunnystar

Berichten: 108
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:23

Wij hebben een Mercedes C200 en die mag als ik het goed heb 1800kg trekken. Gaat goed met de trailer, vind ik!

s0173957

Berichten: 5571
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:29

Ik zou achter onze C220 NOOIT een trailer hangen, gewoon nooit... da's toch absoluut geen trekauto...

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:42

Ik zou niet weten waarom niet. Zijn taai, stevig chassis en redelijk zwaar. Daarbij vind ik de RWD ook een pluspunt (maar da's deels persoonlijk).
Dat anderen een bétere trailerauto kunnen/willen betalen doet er niet aan af dat een C200 behoorlijk capabel is.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:14

s0173957 schreef:
Wrm dan geen nieuwe L200 gekocht?
Voor een pick-up redelijk schappelijk qua prijs.

Wel spuuglelijk...


De mijne was al 16 jaar oud. Het oude model dus. Het nieuwe model vindt ik niet mooi en bovendien heb ik ook het geld niet voor een nieuwe. Heb geen bedrijf, dus moet het volle pond betalen. Dan is hij dus echt niet goedkoop. Kon ook geen tweedehandse vinden en bovendien had mijn echtgenoot liever een Pajero.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:44

Het is legaal en verzekerd dus wat maakt het uit of het veilig is?! Het zijn maar paarden tenslotte... 8)7

Dit topic is en blijft m.i. een voorbeeld van dat de ruiterij hoofdzakelijk niet uit páárdenliehebbers maar uit paardgebruíksliefhebbers bestaat -O-

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:44

Huertecilla schreef:
Het is legaal en verzekerd dus wat maakt het uit of het veilig is?! Het zijn maar paarden tenslotte... 8)7

Dit topic is en blijft m.i. een voorbeeld van dat de ruiterij hoofdzakelijk niet uit páárdenliehebbers maar uit paardgebruíksliefhebbers bestaat -O-

wat is er legaal en verzekerd?
ik denk dat het grootste deel van de paardenliefhebbers ook niet altijd een hele grote portemonnee hebben.
(zoals ik bv, moest ik het geld hebben koop ik direct een dodge ram, en een luxe twee of 4 paardstrailer, en rij daar wel mee rond.
Helaas zijn we hard aan het sparen om een huisje te kunnen kopen, wonen we sinds een jaartje samen, hebben momenteel twee auto's, twee paarden, twee katten, twee hamsters en onszelf te onderhouden, vriendlief is nét zelfstandig begonnen, dus het budget voor een dure wagen is er simpelweg niet. Een oude suv is ivm onderhoudskosten momenteel ook geen optie. Dus kijken wij naar een middenklasse, eentje die 1600 of 1800 kilo kan trekken, niet te duur is in onderhouden, en idd niet ideaal is om een trailer te trekken, maar als het moet moet het, helaas ...)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:45

@ Duhelo: Legaal en verzekerd houdt in dat onze staat (en tegenwoordig niet alleen dat, maar alle Europese lidstaten) en de hier geldige verzekeringen de combinatie afdoende veilig vinden.

De wetten aanhouden en daarbij een beetje gezond verstand gebruiken zou volgens mij voldoende moeten zijn. Dat anderen die wetten (en degenen die daar lang en hard over nagedacht hebben) naar het rijk der fabelen verwijzen is bij wet toegestaan.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:48

HLPhoto schreef:
@ Duhelo: Legaal en verzekerd houdt in dat onze staat (en tegenwoordig niet alleen dat, maar alle Europese lidstaten) en de hier geldige verzekeringen de combinatie afdoende veilig vinden.

De wetten aanhouden en daarbij een beetje gezond verstand gebruiken zou volgens mij voldoende moeten zijn. Dat anderen die wetten (en degenen die daar lang en hard over nagedacht hebben) naar het rijk der fabelen verwijzen is bij wet toegestaan.

ik dacht eventjes dat hij het op een bepaalde bokker had (maar kon niet goed thuiswijzen op wie :D), maar dit verklaart het inderdaad.
ik veronderstel ook dat legale en verzekerde combi's effectief veilig genoeg zijn, (mits de rijstijl uiteraard ook veilig is :D).

Hier in belgie hebben wij ook een jaarlijkse keuring voor de trailer (waar lichten,remmen, chassis etc gekeurd worden) hebben jullie dit ook? (de auto's hebben bij jullie een APK dacht ik, maar ik geloof dat die niet zo grondig gekeurd worden als in belgie?)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:51

:) Mits je uiteraard rekening houdt met de combinatie waarmee je rijdt. De grenzen opzoeken is niet handig, maar dat is het nooit in het verkeer. Een lekker S-bochtje in de snelweg hier in de buurt op de snelweg kan met 180 km/h, maar meestal rijd ik zo rond de helft ;)

De APK hier is er volgens mij nog steeds niet voor trailers, al laat een verantwoordelijk automobilist z'n trailer wel regelmatig controleren.
APK op zich is hier niet zo streng als bijvoorbeeld de TÜV in Duitsland en modificaties aan een auto worden hier veel meer gedoogd dan in België (waar je volgens mij voor een ander stuur al een attest moet hebben). Ook zijn niet alle garagisten even nauwkeurig (zo lang als het duurt... een paar misstappen = licentie kwijt). Zo zal een auto die echt niet deugdelijk is bij een steekproef wel degelijk door de mand vallen.

Op zich denk ik dat er aan de bewustwording nog wel wat gedaan mag worden. Ik zie soms trailers staan met knetterdroge banden eronder, omdat ze 3x per jaar uit het stof getrokken worden om "een klein stukje te rijden". Wat velen zich niet realiseren is dat een ervaren automobilist een auto met een klapband in veel gevallen nog wel weet te corrigeren als ie voldoende ruimte heeft, maar dat het met een trailer ongehoord mis gaat.

Verder is er weinig mis met ons systeem; we leggen de verantwoordelijkheid gewoon wat meer bij de burger :)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:59

En dan lust ik er ook nog eentje.

Op een 80 km weg moet je 80 rijden.
Rijd je 60 km dan doe je het niet goed.

Is een wijsheid die ik hier op stal hoor.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:00

Als het ter plekke niet veilig is om 80 te rijden moet je geen 80 rijden ;) Lijkt me vrij eenvoudig. En is daarnaast ook wettelijk te onderbouwen :D

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:04

HLPhoto schreef:
:) Mits je uiteraard rekening houdt met de combinatie waarmee je rijdt. De grenzen opzoeken is niet handig, maar dat is het nooit in het verkeer. Een lekker S-bochtje in de snelweg hier in de buurt op de snelweg kan met 180 km/h, maar meestal rijd ik zo rond de helft ;)

De APK hier is er volgens mij nog steeds niet voor trailers, al laat een verantwoordelijk automobilist z'n trailer wel regelmatig controleren.
APK op zich is hier niet zo streng als bijvoorbeeld de TÜV in Duitsland en modificaties aan een auto worden hier veel meer gedoogd dan in België (waar je volgens mij voor een ander stuur al een attest moet hebben). Ook zijn niet alle garagisten even nauwkeurig (zo lang als het duurt... een paar misstappen = licentie kwijt). Zo zal een auto die echt niet deugdelijk is bij een steekproef wel degelijk door de mand vallen.

Op zich denk ik dat er aan de bewustwording nog wel wat gedaan mag worden. Ik zie soms trailers staan met knetterdroge banden eronder, omdat ze 3x per jaar uit het stof getrokken worden om "een klein stukje te rijden". Wat velen zich niet realiseren is dat een ervaren automobilist een auto met een klapband in veel gevallen nog wel weet te corrigeren als ie voldoende ruimte heeft, maar dat het met een trailer ongehoord mis gaat.

Verder is er weinig mis met ons systeem; we leggen de verantwoordelijkheid gewoon wat meer bij de burger :)

ik vind die jaarlijkse keuring ook wel goed (ongeacht de stress die het opleverd, maar goed)
Die mannen op de keuring zien wel meer dan wij alleen.
Wij werken trouwens met onafhankelijke keuringsstations, alle auto's en aanhangwagens die 2 of meer assen hebben dienen jaarlijks gekeurd te worden, en dat gebeurt vrij grondig ook.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:11

Mijn idee.

En waar iedereen mee de boot in gaat ??

De auto van de laatste 40 jaar rijdt zo soepel en lekker, ook met de trailer erachter.

Maar men heeft niet door dat het soepele rijden ,rechtuit, ook eens een keertje een noodstop moet maken.

En waardoor gebeuren de trailer met paard ongelukken ??

Verzin ze maar.

Er zijn diverse "trailer ongeval" topics waar ik op gereageerd hebt.
Ik ben de boosdoener.
Maar degene die rijd met de combinatie is de schuldige.

Met levend gewicht achter de auto krijg je met hele rare situaties te maken in een tunnel, of noodstop, of een aanrijding van achteren.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:43

sunnystar schreef:
Wij hebben een Mercedes C200 en die mag als ik het goed heb 1800kg trekken. Gaat goed met de trailer, vind ik!


Als ik het goed heb bij de W203 (tot bj 2007) 1500 kg, bij de W204 (vanaf 2007) 1800 kg.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:06

Ariebren schreef:
En dan lust ik er ook nog eentje.

Op een 80 km weg moet je 80 rijden.
Rijd je 60 km dan doe je het niet goed.

Is een wijsheid die ik hier op stal hoor.


Nee, dar moet je helemaal geen 80.
80 is het máximum.
Je mag daar gerust langzamer.
Zo ook op de snelweg. In NL mag je onder gunstige omstandigheden 90 met paarden in de aanhanger. Je mag gerust langzamer en dat is minder risico.
Dat er mensen met haast zijn die gaan bumperkleven e.d. is iets wat veel zwaarder aangepakt zou moeten worden. Dat is iemand direct in gevaar brengen.
Maxima zijn exact dát: sneller mag niet, langzamer mág :j +:)+

Idem max. aanhanger gewicht.
Er is een verschil tussen wettelijk maximum en een optimaal veiligheidscompromis.
Er is inderdaad lang nagedacht over de wet en de optima.
De wet dient ook het economisch belang.

De veiligheidsexperts laten dat minder zwaar wegen en komen daarom met de 80% regel.
De maxima die je als individu kiest zijn een gevolg van de individuele prioriteiten. Bij de ene is dat de veiligheid van inzittenden /paarden in de kar, bij de ander zijn dat haast, geld, gebruiksbelang.
Kies dus maar; wat max. mág of wat veiliger is.
Je mág 90 met max. aanhangergewichtt, veiliger voor je paard(en) is wat langzamer met minder.
De keuze laat zien hoe zwaar het paardwelzijn voor je weegt. Zo simpel ís het.
Als je niet leuk vindt wat jouw keuze illustreert; neem dat dan alleen jezélf kwalijk en maak dan een andere keuze :)*

Overigens;
De snelrijders/bumperklevers achter het stuur hebben dezelfde :r mentaliteit als de weggebruikers die je te snel/-dichtbij inhalen als je te paard op de weg rijdt :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:15

Ariebren schreef:
Met levend gewicht achter de auto krijg je met hele rare situaties te maken in een tunnel, of noodstop, of een aanrijding van achteren.


_/-\o_


Je bent zélf verantwoordelijk voor de paarden. Niet de wetgever. Een bak vol kratten bier is niet dezelfde verantwoordelijkheid als twee paarden; de wettelijke maxima zijn daar wel hetzelfde voor. Dus hou je zélf een grotere veiligheidsmarge aan.

Alles minder dan max. geeft extra marge om dat op te vangen.
Rij dus liever wat rustiger met een veiliger combinatie.

@HL-foto; ben je er inmiddels achter dat de ´kogeldruk´-onzin bij tandemassers nvt is?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:37

Huertecilla schreef:
Nee, dar moet je helemaal geen 80.
80 is het máximum.
Je mag daar gerust langzamer.
Zo ook op de snelweg. In NL mag je onder gunstige omstandigheden 90 met paarden in de aanhanger. Je mag gerust langzamer en dat is minder risico.
Met de uitzondering dat je als je gemeten 62 km/h rijdt op de autosnelweg omdat je Transporter 1.7D niet harder kán met een dubbelasser met huif erachter je gewoon een dikke bon krijgt voor gevaarlijk rijgedrag. En die blijft staan bij de rechter.

Niet verzonnen voorbeeld, maar gebeurd.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:45

Er is voor de snelweg ook een regeltje in de wet over minimum snelheid.

Hoe laag, 60 of 70, weet het niet meer.

Halen ze dan ook nog de 5 km fout correctie eraf bij de gemeten snelheid ??

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:47

Er is geen minimumsnelheid in de wet. Er is een minimumsnelheid die je voertuig moet kunnen halen.
De boete is echter gegeven op basis van gevaarlijk rijgedrag.

Reden hiervoor was volgens mij voornamelijk dat auto in kwestie om de haverklap door vrachtwagens werd ingehaald (op een druk moment) en dat veroorzaakt chaos.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:55


ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:05

Ariebren schreef:
ff googel gedaan ter info.

Het is anders om, je auto moet minimaal 60 kunnen rijden om op de snelweg te mogen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rkeer.html

Jawel, maar er was in ieder geval een wet die je verplichtte om minimaal 70km/h te rijden op de autosnelweg! Ik heb er eens op gezocht en niet meer terug kunnen vinden, dus wellicht is die wet aangepast, maar hij heeft bestaan, dat weet ik zeker! Het was namelijk een vraag in de theorie toen ik m'n rijbewijs haalde.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:14

@ikke,
Ik ben ook van de oude garde.
Enne mijn rijbewijs heb ik ook gehaald op de kennis van minimaal 70 km/hr op de snelweg.

Al die wijzigingen, de laatste 45 jaar, in het verkeers regelement zijn toch niet meer bij te houden. :7

pasp
Berichten: 64
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:58

Hallo,

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring hebben met een BMW X5 {4.4 V8 } voor een twee paards Bockmann trailer?

Voorheen hadden wij altijd een Toyota Landcruiser 3.0 turbo diesel, werkelijk een "geweldige" auto om trailers mee te trekken!

Maar helaas zijn de regels in Duitsland een beetje anders dan in Nederland en werd het voor ons veel goedkoper om
een minder vervuilende auto aan te schaffen, in Duitsland betaal je naar de uitstoot van je auto.

In ons geval is het een X5 geworden een combi benzine/Lpg , maar omdat het weer nog niet mee zit zijn we nog niet op pad geweest.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen :j

Volgens de papieren moet alles makkelijk kunnen maar wat ik graag wil weten is de ervaringen van mensen met zo'n combi.