Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shanny

Re: Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:34

Dat lijkt mij ook! Het zou toch heel vreemd zijn en ook vreemd overkomen bij de verkoper wanneer je als je belangstelling hebt voor een te koop staand paard eerst zou moeten onderzoeken of degene waarmee je contact hebt wel de eigenaar is van het paard.
Het is toch normaal dat je dat gewoon aanneemt.... op die manier gaat het toch eigenlijk altijd!

Als het echt zo geregeld is dat de koop niet door hoeft te gaan omdat de dochter niet gerechtigd was het paard te verkopen en er dus geen sprake is van een verkoper, een koper, een te koop staand paard enz dan vraag ik me af waarom iemand geld aanbiedt aan TS.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:38

DubbelDun schreef:
In Nederland geldt een omgekeerde bewijslast. 'Jij' moet bewijzen dat iemand 'schuldig' is, de ander hoeft niet zijn onmschuld te bewijzen.

De hoofdregel is: 'Wie stelt, moet bewijzen'. Maar er zijn uitzonderingen op deze hoofdregel. Ja

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:15

ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 07:23

De situatie is inderdaad heel erg vervelend. Toch zien wij dit wel als de beste oplossing. Het is gerechtelijk gezien zo een lastige en ingewikkelde zaak dat de rechtsbijstand dit ook een verstandige keuze vind.

In de brief dat de dochter reageerd draait ze de rollen namelijk wel zo dat ze echt geen kant op kan en stelt ze zelf dat ze geen toestemming had van d'r vader maar het uit wanhoop heeft gedaan. Terwijl ze wel tegen ons heeft gezegd dat ze dit paard mocht verkopen, alleen hebben wij dit mondelijk gehoord en is het andere schriftelijk. Zo zijn er nog een paar dingen die de zaak nogal veranderen wanneer de dochter het anders gaat uitleggen. Gecompliceerd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:42

DubbelDun schreef:
Nou na 6 weken heb je eindelijk duidelijkheid dus. Ik denk dat het een verstandige keus is en voor iedereen die voortaan een paard wil kopen: vraag vooraf aan de verkopende partij een bewijs van eigenaarschap !!

Ik heb de laatste keren bij het kopen van een paard in het koopcontract opgenomen dat verkoper verklaart eigenaar te zijn van het paard. Is dat voldoende? Als het dan toch geen eigenaar blijkt te zijn, maakt hij zich strafbaar aan dwaling, toch?

Overigens zijn er veel eigenaren die helemaal niet kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

is er al meer bekend?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:01

DubbelDun schreef:
Nou na 6 weken heb je eindelijk duidelijkheid dus. Ik denk dat het een verstandige keus is en voor iedereen die voortaan een paard wil kopen: vraag vooraf aan de verkopende partij een bewijs van eigenaarschap !!
beantsje schreef:
Ik heb de laatste keren bij het kopen van een paard in het koopcontract opgenomen dat verkoper verklaart eigenaar te zijn van het paard. Is dat voldoende? Als het dan toch geen eigenaar blijkt te zijn, maakt hij zich strafbaar aan dwaling, toch?

Overigens zijn er veel eigenaren die helemaal niet kunnen aantonen dat ze eigenaar zijn.
In hoeverre het strafbaar is of niet ben ik niet bekend genoeg mee. Lijkt me een 'leuke' voor iemand met een funktie op dat gebied.
Wél zou ik persoonlijk niet tevreden zijn als een verkoper niet kan aantonen de eigenaar te zijn en dus het paard laten staan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:32

We hebben de advocaat laten weten akkoord te gaan met de afkoopsom. Heel jammer dat we de merrie niet alsnog hebben kunnen kopen, maar we moesten dan bewijzen dat de verkopende dochter de daadwerkelijke eigenaar van het paard was en dat is een moeilijke kwestie. Dus voor ons is het hiermee afgerond.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:36

Jammer MissHis maar ik zou het ook zo gedaan hebben, het is anders zo'n lijdensweg die je veel energie zou gaan kosten.
Dan maar op zoek naar een goed ander paard, succes daarmee.