Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloen

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:28

Oké jongens, ik heb bijgelezen, vooral ikkes post (soms wat cru, maar wel bruikbaar Knipoog )

De minimale eisen voor 1,5 paards trailer:

MOTOR:
- minimaal 90 kW of 120 pk
- max. koppel: 200 Nm bij 2500-3000 toeren (mag toerental ook lager of is het beter als die juist hoger is?)

AUTO:

- Gewicht auto: 1300-1400 kg
- Trekgewicht: min. 1400 kg
- Toegestane kogeldruk: min. 75 kg

Goed, vw Passaat is inderdaad erg mooi. Ik leg de keuze nog even voor.
Audi? Jullie ideeën? En nee, ik wil dus inderdaad geen onveilige situatie doordat de trailer getrokken wordt door koekblik.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:32

Wat vind je van een mercedes E-klasse?
Kan 1900 trekken, weegt ongeveer 1500 kg en heeft ongeveer 145 pk.
Je kan hiermee dus zelfs een tweepaards trailer trekken Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:34

sdi schreef:
val_lover schreef:
ik heb niet alles doorgelezen
maar heeft iemand ervaring met het trekken van een 1,5 paards trailer(+KWPN'er) met de grand vitara 3-drs
het laatste model en dan gewoon de goedkoopste uitvoering

Wat voor motor? 1.6 benzine (78kw en 145nm) is de goedkoopste die ik kan vinden.
mag op papier 1600kg trekken en weegt zelf 1345 kilo
controleer kentekenbewijs + trekhaak op de auto + de maximaal te behalen kogeldruk

Ik denk dat je met deze wagen een trailer tot ca. 1300kg prima kan trekken. Heb alleen zelf geen ervaring met deze wagen. Je mag zelfs met een B rijbewijs rijden indien je een kleine 1,5 paards hebt. De meeste van die trailers gaan tot een totaalgewicht (maximum toelaatbaar) van 1300kg.
Ingevoerd op http://www.caravantrekker.nl/basisberek ... apport.php dan geeft ie voor een trailer van 1300kg aan dat dit wel kan maar dat je verhouding gewicht trailer aan de hoge kant is. 84% t.ov. een advieswaarde van 75 - 80%.

Ik vind dat te hoog. Knipoog
Bij onze combinatie staat er 56% en dat met een tweepaards trailer

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:14

Dagmar_k schreef:
mag toerental ook lager of is het beter als die juist hoger is?
Hoe lager het toerental van waaraf het max. koppel beschikbaar is, hoe beter. Hoger dan 3000 rpm liever niet, dan heeft de auto teveel moeite om de combinatie op gang te trekken.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:35

Oke dank je EricPrast, dat begreep ik maar niet.
Maar inderdaad, lagere toerental klinkt dan ook opeens logisch.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:09

Dagmar_k schreef:
Wat vinden jullie van een Audi A3? of misschien wordt het toch een Audi A4, even afwachten naar wat het leasebedrag wordt en alle kosten..
Naar vergelijkbare Audi A3's gekeken op mp, en die mogen 1400 kg trekken.

@Sdi: je hebt gelijk, meestal is er een standaard lijst. We weten sowieso dat de audi en de bmw er opstaan. Ik geloof niet dat de scoda eropstaat, hoe wel wij dat een leuke auto vinden.
Maar ik geloof dat scoda snel daalt in de prijs? Verward

Ik heb een A3 maar dat werd afgeraden hier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:16

Het is voor de auto wel wat beter als je wat kilo's overhoudt om te trekken. Een personenauto is niet gemaakt voor veelvuldig trekken van zware gewichten. Bij onze luxe auto houdt ik 300 kg over en dat vind ik eigenlijk toch wel minimaal, heb er liever onze andere auto voor staan die mag 3000 kg trekken.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:53

Meggiemeg: niet iedereen kan een 3000 kg trekkende auto permiteren.
Bij ons is dat ook geen optie, aangezien je dan spreekt over terreinwagens.
De volkswagen passat is ook mogelijkheid die wij in gedachten houden, en ook zo'n mooie wagen vind ik persoonlijk. Ben gek van de vw!
De audi A3 vind mijn vriend mooie auto. Maar waarom deze afgeraden wordt snap ik niet helemaal.
Mits het om de kogeldruk gaat, want wat deze is bij de Audi a3 dat weet ik niet meer.
En de koppel is goed dacht ik..
* gaat het even opzoeken op anwb.nl*

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:03

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:08

Dagmar_k schreef:
De audi A3 vind mijn vriend mooie auto. Maar waarom deze afgeraden wordt snap ik niet helemaal.
Mits het om de kogeldruk gaat, want wat deze is bij de Audi a3 dat weet ik niet meer.
En de koppel is goed dacht ik...
Het koppel zal misschien goed zijn, maar er is - de toegestane kogeldruk even buiten beschouwing latend - nog een aantal zaken meer van belang bij het bepalen of een auto geschikt is om een paardentrailer mee te trekken. Eén ervan is de verhouding tussen eigen gewicht van de auto en het gewicht van trailer plus paard.

Wat het vervoer van een paard aanzienlijk anders maakt dan rijden met je caravan of een boedelbak met verhuisdozen, is dat een paard dynamische (bewegende) lading is met een hoog zwaartepunt. Hierdoor is het risico dat je combinatie aan het slingeren - en ultimo aan het scharen - raakt aanzienlijk hoger, wanneer je een te lichte auto voor je trailer hebt staan.

Aangezien een A3 niet heel veel groter is dan een Golfje, denk ik dat je het "probleem" bij het trekken van een trailer met een A3 in die hoek moet zoeken.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:09

Dagmar_k schreef:

Aanhanger geremd 1.300 kg ....
Ledig gewicht 1.120 kg
Kogeldruk is 75 kilo.

Het zijn gewoon niet geschikte auto's met hun 1120 kilo gewicht en 1300 Aanhanger geremd. Aanhanger gaat dan aan de hobbel met de auto....
Audi A4 daar integen is weer zwaarder en mag ook weer meer trekken.

Zit zelf nog te dubben tussen:

Volkswagen Passat 2.5 TDI Synchro (4x4) 1800 trekkracht.
Audi A4 2.5 TDI Quattro (4x4) 1800 trekkracht
Saab 9000/95 estate (geen 4x4) 1800 trekkracht.

Deze auto's zijn allemaal rond de 150/180 PK.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:23

EricPrast schreef:
Dagmar_k schreef:
En de koppel is goed dacht ik...
Het koppel zal misschien goed zijn, maar er is - de toegestane kogeldruk even buiten beschouwing latend - nog een aantal zaken meer van belang bij het bepalen of een auto geschikt is om een paardentrailer mee te trekken. Eén ervan is de verhouding tussen eigen gewicht van de auto en het gewicht van trailer plus paard.

Wat het vervoer van een paard aanzienlijk anders maakt dan rijden met je caravan of een boedelbak met verhuisdozen, is dat een paard dynamische (bewegende) lading is met een hoog zwaartepunt. Hierdoor is het risico dat je combinatie aan het slingeren - en ultimo aan het scharen - raakt aanzienlijk hoger, wanneer je een te lichte auto voor je trailer hebt staan.

Aangezien een A3 niet heel veel groter is dan een Golfje, denk ik dat je het "probleem" bij het trekken van een trailer met een A3 in die hoek moet zoeken.

Een golfje weegt meer dan onze Mazda 626 terwijl je dat niet zou verwachten. Volgens mij weegt de golf waarin ik les 1300k, dat valt dus best mee lijkt mij. Niet dat ik ermee zou gaan rijden hoor, maar kwa gewicht zegt het niet zo heel veel in deze situatie denk ik....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:25

gisteren 2 paarden weggebracht met de Vito, en echt het is net alsof er niks achterhangt... zo makkelijk trekt die wagen alles

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:55

Sundancer schreef:
Aanhanger geremd 1.300 kg ....
Ledig gewicht 1.120 kg
Kogeldruk is 75 kilo.

Het zijn gewoon niet geschikte auto's met hun 1120 kilo gewicht en 1300 Aanhanger geremd. Aanhanger gaat dan aan de hobbel met de auto....
Audi A4 daar integen is weer zwaarder en mag ook weer meer trekken.

Er zijn Audi A3 modellen, althans volgens Anwb.nl, die 1300 kg wegen, en zelfs max. 1500 kg mogen trekken.
Mocht de audi A3 aan alle eisen voldoen, die ik al eerder genoemd hebt aan de hand van ikkes posts, dan is dit dan toch wel een mogelijkheid???

Moet zeggen, dat mijn voorkeur uitgaat naar vw passat rekeninghoudend met alle eisen dus..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:46

Na 6 jaar met een Renault Scenic 1.4 te hebben rondgereden (jaja met trailer Bloos ) vond ik dat het tijd werd voor het iets grotere werk. Woensdag mogen we onze "nieuwe" auto ophalen, een Honda CR-V uit 2004. 108 Kw/147 pk/koppel 182 en mag 1500 kg trekken. Het is een 4x4 benzine en de auto weegt 1360 kg. Ik hoop dat ik met deze auto net zoveel plezierige ritjes mag maken als met mijn Renaultje Knipoog

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:11

er is al eerder een vraag over de grand vitara gesteld maar ik vraag het nog even voor deze versie:

grand vitara Van 2.0
2001
benzine
gewicht 1400 kg
vermogen 94 Kw
cilinderinhoud 1995 cc

de auto heeft nog niet eerder getrokken.

wat kan ik er mee trekken denken jullie?

ik heb vandaag een proefrit gereden in deze auto.
Auto lijkt helemaal in orde. Altijd dealer onderhouden ( heb het boekje gezien) Geen rare geluidjes of trillend stuur.
wel vond ik dat hij wat zwaar schakelde. Heeft iemand hier ervaring mee?

zit er over na te denken om een aankoopskeuring te doen voor deze auto. aangezien het er verder allemaal prima uit ziet en het een lease auto was ga ik er niet vanuit dat er rare dingen naar voren komen behalve misschien die schakelbak.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:48

Heb ff op Autotrader de specs opgezocht:

Ledig gewicht: 1330 kg.
MTM auto: 1950 kg.
MTM Ahw.: 1850 kg (geremd).

Hetgeen betekent dat je een trailer met een MTM tot 1330 kg. met deze auto mag trekken op rbw. B.
Als MTM trailer die 1330 kg. te boven gaat heb je rbw. BE nodig ivm. het overschrijden van MTM Ahw. tov. ledig gewicht auto.
In de praktijk betekent dit, dat er een best nog flink aantal 1½-paards trailers op de markt is die je met deze auto mag trekken. Een trailer met een hogere MTM kun je eventueel terug laten keuren naar een MTM van bijv. 1300 kg. Dit is een administratieve handeling bij de RDW die ca. € 70,- kost. Als het ff meezit kan/wil de dealer waar je je trailer koopt/gekocht hebt/in onderhoud hebt dit wel ff voor je regelen.

Het vermogen van 94 kW/128 pk is prima in orde. Wat mij persoonlijk minder aanstaat (maar dat is een bezwaar van bijna alle benzinemotoren, ongeacht merk/type auto waar ie in ligt) is dat het maximale koppel van 174 Nm (dat op zich voor een 1½-paards trailer wel voldoende is) pas beschikbaar is bij/vanaf 4300 rpm. Hetgeen betekent dat je waarschijnlijk met een (geladen) trailer erachter aardig wat gas zult moeten geven om de boel op gang getrokken te krijgen. Als de combinatie eenmaal vaart heeft, zal het verder wel lukken.

Edit: link naar specs en foutje in verhaal over gewichten auto/ahw.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 28-05-08 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:55

dank je wel voor het snelle reageren!
ik had in eerste instantie zelf verwacht dat het wel tegen de 2000 kg trekvermogen zou zitten. ( wel met een kromme redenatie waarschijnlijk Haha!)
1 paard mogen trekken is genoeg, maar het is best handig als je er ook 2 mag trekken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:13

@ kylah: lees mijn edit nog ff, was nog niet helemaal wakker toen ik mijn originele post plaatste.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:31

duidelijk!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:36

Ik rij met een grand vitara (een 5 deurs) met mijn 1.5 paards trailer en deze auto trekt het echt met gemak Lachen
Maar die van mij weegt ook 1450 kg volgens mij.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:38

ok! super om te weten.
ben me even goed aan het orienteren.
beter even wat langer er over doen dan een impuls aankoop

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:43

@superpluisje: wat ie weegt is voor hoe goed ie kan trekken van ondergeschikt belang tov. welke motor er in ligt.
Als het ledig gewicht van 1450 kg. dat jij opgeeft correct is, heb jij wrs. een 2.0 Dti uitvoering.

Die heeft een aanzienlijk lager (64 kW/87 pk) vermogen dan de 2.0l benzine, maar wel een véél gunstiger koppel: 216 Nm bij 2000 rpm. Dan klopt het dus wel dat jouw Grand Vitara een 1½-paards trailer gemakkelijk trekt.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:51

Nee ik heb geen diesel gewoon benzine uitvoering...
Ow ik zie bij de RDW dat tie 1400 kg weegt.
Ik snap wel dat dat voor het trekken ondergeschikt is maar voor je wegligging is het zeker wel van belang wat je auto weegt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:41

Mijn nieuwe maatje voor de komende jaren Haha! Ik heb 'm vanmiddag opgehaald en morgenavond gaan we voor het eerst met de trailer op pad. Moest vanmiddag wel even stoeien met de trekhaak, dat is zo'n afneembare met een slot erop. Maar we kunnen het Clown

Afbeelding
Afbeelding