Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:20

Miss_Montana schreef:
Ik ben nu 19 en wil al sinds mijn 6e een paard. Nu ik eindelijk een baan heb en mijn opleiding ga afronden kan ik eindelijk een paard betalen en onderhouden, de tijd heb ik er ook voor. Waarschijnlijk ga ik ook binnenkort een paard kopen. Maar je kan beter even wachten op de goede omstandigheden dan dat je straks je lieve paard moet verkopen.

Ik ben nu 14, en wil ook al zo lang ik me kan herinneren een pony. Maar sinds een paar jaar heb ik die droom ook maar gelaten voor wat het was. Ik heb toen ook heel goed nagedacht over alles wat er bij komt kijken. En bovendien, dacht ik als dat ik naar de middelbare school zou gaan, ik daar écht geen tijd voor zou hebben.

Als ik jou was zou ik dus nog sowiezo even een paar maandjes wachten. Je schrijft dat het niet goed gaat op school, en dat zou ik dus eerst bijwerken. Dan heb je al een last minder van je schouders af gewerkt, en je zult zien dat je vader hier ook blij mee is. Daarna kun je gaan nadenken over een bijbaantje naast school, het verdiende geld spaar je op, zodat je altijd nog redelijk wat geld achter de hand hebt. Daarna kan je er nog een tweede keer gaan over nadenken of je het nog steeds zo graag wilt, en of je het dan met je baantje erbij kan realiseren.

Je moet het stap voor stap opbouwen, als je alles in één keer erbij neemt, dan wordt het echt té zwaar! Dan kan je school hard naar beneden gaan en dan is de lol er echt gauw een keer af. Ik geloof dat je het op deze manier best wel aan kunt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:24

sterkte met het verlies van de verzorgpony..
het was de shet met dwerggroei toch, ik had je profiel even gelezen laatst.
je krijgt nu een beetje en harde les, maar idd, zoals dit, onverwachte dingen, die kunnen dus zoals je ziet gebeuren..
jammer dat de stalling daar niet kan, maar zoek eens uit wat er in het echt, dus zeker weten, wél kan?
eerder weet je toch niet eens of het haalbaar is enzo..
en prober ook uit te vinden wat je vader nou precies wil, als hij de kosten zou betalen zou ik een heel stuk realistischer vinden!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:32

Ten eerste sterkte met het verlies van je (ex)verzorgshet! Ach gut

Ten tweede...denk héél goed na over de kosten van een pony!
Ik wilde op jouw leeftijd ook een eigen pony, maar mijn ouders konden dat echt niet betalen (stalling was echt heel duur). Heb nog geopperd dat de pony best in de grote schuur kon, maar gelukkig waren mijn ouders wijzer. Haha!

Ik heb sinds m'n 27-ste eindelijk pony's en ik moet zeggen dat er veel tijd in gaat zitten. Er zit echt veel meer werk in dan jij wss nu denkt, niet echt te vergelijken met een verzorgpony. Ik heb een Welsh-Cob en een Dartmoor, 2 robuuste pony's die weinig voer nodig hebben, maar die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid...zoals zoveel robuuste pony's. En dan krijg je kosten.....dat wil jij echt niet weten! Bloos

Omdat één van mijn pony's hoefbevangen is geraakt, kunnen ze niet veel meer op het gras. Dus moet je dan meer hooi gaan voeren....ik gebruik zo ongeveer een dikke 300 (!!!) balen hooi per jaar à 4 euro per baal (25 kilo). Krachtvoer krijgen ze niet, dus dat scheelt weer.

De hoefsmid komt elke 2 maanden à 42,50 per keer. In de hoefbevangen tijd elke 4 weken. Wormmiddelen kosten ongeveer 65 euro per jaar. Enting kost ongeveer 65 euro per twee pony's. Bij een aandoening of ziekte schieten de DA-kosten natuurlijk als een raket omhoog en denk niet dat "jouw" pony nooit wat krijgt. Het zou kunnen, mijn Dartmoor heeft ook nooit wat, maar ga er niet van uit.
Ik heb m'n pony's bij huis staan, dus ik weet niet wat stalling kost (ligt ook heel erg aan waar je woont).

Hoe wil jij trouwens èn de pony afbetalen èn de kosten die je meteen krijgt betalen (huur weide, voer, DA, hoefsmid enz.) èn ook nog eens een jaar "voorsparen"? Verward Da's echt onmogelijk hoor, met jouw verdiensten. Pas bovendien op met het voeren van appels, wortels en brood....daar kun je op den duur zeer hoge DA-kosten mee krijgen. Gewoon goed hooi (liefst onbeperkt) en -als je een robuuste pony koopt- voorzichtig met gras (dus een paddock ter beschikking hebben), da's een stuk beter. En nog goedkoper ook. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 04-01-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:33

Dankjewel , ja het was de pony met dwerggroei.
En mijn ex verzorg nooit , mijn verzorg voor eeuwig Verdrietig

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:34

Als ik eerlijk ben Tong uitsteken en je verdeel je tijd in stukken kan het best lukken maar met geld weet ik het niet als je rond de 65 euro een wei heb en je steeds wat geld aan je vader geeft lukt het best maar dan moet je niet alles het duurste willen en NOG WAT Tong uitsteken:+ probeer meerdere ponys uit ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:37

Je vader weet toch ook wel hoeveel een pony kost neem ik aan? Ik heb net weer 1150 euro aan de veearts over gemaakt toen ik 14 was zou ik dat niet kunnen betalen.Hou wel rekening met onverwachte kosten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:38

heel veel pony's en paarden lijken op de foto erg leuk maar in werkelijkheid kan het soms totaal niet bij je passen. Zo was ik 4 maanden bezig om mijn maatje te vinden, want dat zijn ze en zo moet je het ook zien. wacht met kopen als je dat dan toch doet tot je er een gevonden hebt waar het mee klikt. het is lastig uit te leggen maar dat voel je als het goed is en dat moet wedserzijds zijn.

sterkte met je shet

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:39

marleen_usar schreef:
Je vader weet toch ook wel hoeveel een pony kost neem ik aan? Ik heb net weer 1150 euro aan de veearts over gemaakt toen ik 14 was zou ik dat niet kunnen betalen.Hou wel rekening met onverwachte kosten.

ha en als ik zo'n rekening nu krijg moet ik ook effe slikken hoor. Knipoog
Ben vorig jaar ook bijna 3000 euries achteruit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:40

Ik heb ieder jaar zo,n beetje 2200 euro aan veearts kosten, ben dan wel verzekerd maar dat is ook al 500 per jaar.Iedere 6 weken 80 euro aan ijzers en ga zo maar door.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:43

Ik heb dit met mijn vader en moeder afgesproken (mijn moeder wilde het eerst écht niet , maar nu maakt het haar niets uit:P)

Ik moet tot de zomervakantie al het huishouden doen voor bij te verdienen.
Als ik over ga krijg ik 200 euro voor erbij.
Daarna betalen zij alles , maar moet ik wel nog wát bij betalen.
Dus is de pony niet alleen van mij afhankelijk.
Nu heb ik een vraag :
Moet ik nu al zoeken voor een pony ? ( kan langer duren , ik moet wel naa verschillende pony's kunnen gaan kijken)
En wat moet ik nu nog meer alvast regelen om het goed te doen ?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:45

jep eowyn is ook verzekerd a bijna 700 euries per jaar.
Dan heb je nog een eigen risico van 150 euries per jaar.

Iris is niet verzekerd.

Ik heb bij eowyn (nog) geen ijzers, hopelijk blijft dat zo en bij ierjte enkelt voor.
Gelukkig hoef ik maar om de 10 weken, dus scheelt weer ietsje

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:46

Ik zou eerst eeens gaan kijken waar je hem neer gaat zette !
en wat voor ras je wil en ik zou een beetje rond gaan neuzen op het internet enzo of je er wat leuk tussen ziet zitte
AANRADER xD : neem een pony met de spullen erbij dat scheelt je weer zon 500 euro Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:47

Zoals eerder gezegd, ga vaak kijken met iemand die er verstand van heeft. Het is ook verstandig als diegene verstand heeft van het daadwerkelijk kopen van een paard (kan je wat afdingen).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:49

Goed nieuws dat je ouders bijlappen maar vreemd dat het je moeder niks uitmaakt. Uberhaupt vreemd dat er zoveel duidelijk wordt in zo'n korte tijd maar goed dat was je vraag niet.

Ja je kan vast kijken wat voor soort pony je wil om je te orienteren en de stalling kan je ook vast zoeken wat je aanstaat. Ook is het vast handig om verzekering te gaan zoeken wat in je straatje valt.
Ga wel kijken met iemand die er verstand van heeft je instructrice bijvoorbeeld

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:49

Enn nog ff een vraagje hoeveel dagen per week verzorgde je die andere pony ??

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:50

Ik ga elke dag naar mensen die er verstand van hebben.
Ik heb met mijn vader net overlegt dat ik een paar pony's uitkies en erheen mocht gaan.
Het verbaast mij eigenlijk hoe makkelijk mijn ouders erop zijn.!

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:53

even een vraag wat doe je als je het weiland uitmoet waar kan je hem tijdelijk neerzetten enzo want dat had een vriendin ook weiland ging weg en toen moest ze haar pony verkopen en mijn verzorgpony Boos!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:53

Hiddex schreef:
Enn nog ff een vraagje hoeveel dagen per week verzorgde je die andere pony ??

Ik ging er ongeveer elke mogelijke dag heen.
Ik vond het heerlijk om daar bij al die dieren te zijn .
Ik mocht er altijd komen wanneer ik wilde , gewoon een tweede thuis.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:55

Hiddex schreef:
even een vraag wat doe je als je het weiland uitmoet waar kan je hem tijdelijk neerzetten enzo want dat had een vriendin ook weiland ging weg en toen moest ze haar pony verkopen en mijn verzorgpony Boos!

Wij hebben hier op 5 minuutjes fietsen een groot stuk Staatbosbeheer waar ik hem kan neerzetten , daar staan de verzorgpony's van mijn vriendin ook , of ik kan ze eventueel bij die pony's zetten.
Het is een hele kudde.

2 hengsten
3 merrie's

Staan wel appart trouwens

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:56

oke Lachen en zou ik met 150 euro per maand een pony kunne onderhoude

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:57

TO het zou ook eens fijn zijn als je inhoudelijk op posten van mij en andere mensen reageerd (wel zo netjes). Heb het idee dat je ALLEEN naar de positieve reactie´s kijkt en de rest totaal links laat liggen. Terwijl erg toch zeker zeer bruikbare antwoorden en opmerkingen tussen zitten, waar je gewoon is over na moet denken Knipoog

Ik schetste alleen een situatie voor van hoe ik denk dat t zou kunnen gaan lopen! Bovendien school is BELANGRIJKER (iig in mijn ogen) dan een paard! Van een goede opleiding profiteer je je hele leven!! Aangezien de aankomende generatie toch zeker tot zijn 65ste moet werken. Nou dan kies ik toch wel voor LEUK werk met een LEUK salaris.

(en er zijn genoeg mensen die zich voor hun hoofd slaan omdat ze zich vroeger te veel met andere dingen bezig hielden waardoor ze een bepaalde studie/beroep niet konden gaan studeren/uitoefenen)

En in de voorwaarden van haar vader stond ook dat ze goed der best moet doen op school!En ik denk idd dat de TO straks veelste weinig tijd heeft om aan school te kunnen besteden -->kortom school gaat achteruit nou en geloof mij maar dat een ouder daar niet blij van wordt.
Iemand van 13/14 jaar zit op 2 HAVO toch aardig vol op school. Iedere dag van 8:30 tot pak hem beet 15:15. Daarna nog huiswerk maken en leren en owja TO MOET ook nog werken omdat ze anders haar pony + onderhoud niet kan betalen/terugbetalen. En ik neem aan dat haar ouders het ook prettig vinden als ze met het eten gewoon thuis is.

Ik denk dat iedereen hier wel eens flink op zijn kop heeft gehad vanwege slechte schoolprestatie´s al dan niet met uitspraak: school moet beter anders maar even geen ponygebeuren.(verkoop bv)

Kortom om 15:30 thuis, ff uitrusten (koppie thee/koekje) dan huiswerk en leren -->om 18 uur eten. Daarna naar je paard..waar blijft dan de tijd om te werken??? wordt krap hoor.

Ok zaterdags heb je meer tijd, maar ik weet zeker dat JIJ het ook erg fijn vindt om ook is te luieren ipv te MOETEN werken Ach gut

En ik denk overigens dat IEDEREEN jou een pony gunt hoor!! waarom niet? echter je moet wel reeel blijven toch Cool en de meeste denken gewoon met je mee.

en ik vind het ook gewoon ontzettend jammer dat je geen feedback geeft over het school gebeuren!! Hoe zie je dat voor je ??? Wat is jou gedachte gang daarover

en tot slot uiteraard sterkte met je ex verzorgshet Ach gut

groetjes SMM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:58

Leuk dat je een eigen paardje mag! Trouwens wat is er mis mee?
Ik neem aan daat ze ervaring heeft, en begelijding (les ectr) krijgt.. Als ik jou was zou ik een wat ouder paardje doen Lachen
Ik gok dat de kosten per maand 200 euro zijn. Trouwens ik vind het wel goed dat je vader je alles zelf laat betalen, zo leer je met geld om te gaan Haha!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:59

studiemiep schreef:
TO het zou ook eens fijn zijn als je inhoudelijk op posten van mij en andere mensen reageerd (wel zo netjes). Heb het idee dat je ALLEEN naar de positieve reactie´s kijkt en de rest totaal links laat liggen. Terwijl erg toch zeker zeer bruikbare antwoorden en opmerkingen tussen zitten, waar je gewoon is over na moet denken Knipoog

Ik schetste alleen een situatie voor van hoe ik denk dat t zou kunnen gaan lopen! Bovendien school is BELANGRIJKER (iig in mijn ogen) dan een paard! Van een goede opleiding profiteer je je hele leven!! Aangezien de aankomende generatie toch zeker tot zijn 65ste moet werken. Nou dan kies ik toch wel voor LEUK werk met een LEUK salaris.

(en er zijn genoeg mensen die zich voor hun hoofd slaan omdat ze zich vroeger te veel met andere dingen bezig hielden waardoor ze een bepaalde studie/beroep niet konden gaan studeren/uitoefenen)

En in de voorwaarden van haar vader stond ook dat ze goed der best moet doen op school!En ik denk idd dat de TO straks veelste weinig tijd heeft om aan school te kunnen besteden -->kortom school gaat achteruit nou en geloof mij maar dat een ouder daar niet blij van wordt.
Iemand van 13/14 jaar zit op 2 HAVO toch aardig vol op school. Iedere dag van 8:30 tot pak hem beet 15:15. Daarna nog huiswerk maken en leren en owja TO MOET ook nog werken omdat ze anders haar pony + onderhoud niet kan betalen/terugbetalen. En ik neem aan dat haar ouders het ook prettig vinden als ze met het eten gewoon thuis is.

Ik denk dat iedereen hier wel eens flink op zijn kop heeft gehad vanwege slechte schoolprestatie´s al dan niet met uitspraak: school moet beter anders maar even geen ponygebeuren.(verkoop bv)

Kortom om 15:30 thuis, ff uitrusten (koppie thee/koekje) dan huiswerk en leren -->om 18 uur eten. Daarna naar je paard..waar blijft dan de tijd om te werken??? wordt krap hoor.

Ok zaterdags heb je meer tijd, maar ik weet zeker dat JIJ het ook erg fijn vindt om ook is te luieren ipv te MOETEN werken Ach gut

En ik denk overigens dat IEDEREEN jou een pony gunt hoor!! waarom niet? echter je moet wel reeel blijven toch Cool en de meeste denken gewoon met je mee.

en ik vind het ook gewoon ontzettend jammer dat je geen feedback geeft over het school gebeuren!! Hoe zie je dat voor je ??? Wat is jou gedachte gang daarover

en tot slot uiteraard sterkte met je ex verzorgshet Ach gut

groetjes SMM

Sorry , ik was beetje van mijn stuk af van Mary.
Ik heb al getypt dat ik moest werken tot de zomervakantie en dat mijn ouders dan de kosten op zich zouden nemen.
Ik moet zeggen , het is een hele motivatie voor school , dat ik als beloning gewoon een pony krijg!!
Daardoor ga ik éxtra mijn best doen!
Met de goede wil , en de goede daad , komt school wel goed!!

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:00

Paulaa_ schreef:
Leuk dat je een eigen paardje mag! Trouwens wat is er mis mee?
Ik neem aan daat ze ervaring heeft, en begelijding (les ectr) krijgt.. Als ik jou was zou ik een wat ouder paardje doen Lachen
Ik gok dat de kosten per maand 200 euro zijn. Trouwens ik vind het wel goed dat je vader je alles zelf laat betalen, zo leer je met geld om te gaan Haha!

Dankje Lachen ik denk dat ik nog ff wacht met een eigen ponytje

ik zoek wel even veder naar een verzorgpony

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:00

Je hebt wel goed nagedacht over de kosten (terwijl ik ook vind dat je een beetje té makkelijk denkt over alles), maar:
Heb je ook al nagedacht over de tijd die je moet besteden aan je pony? Je zegt dat je naar school gaat (+ het huiswerk lijkt me dan), werk gaat zoeken, allerlei klusjes gaat doen. Hoe wil je dan genoeg tijd overhouden om naar je pony toe te gaan? Je moet wel elke dag rijden (een rustdag hoort er natuurlijk wel bij) of longeren. Een paard kost gewoon heel veel tijd! Dus houd er wel rekening mee zou ik zeggen Knipoog En misschien moet je ook nog naar de club met de trailer of als de buitenbak niet te berijden is kun je ergens naar een binnenbak (ik zeg maar even wat), en dat kost nóg meer tijd. Moet je de pony ook zelf voeren en stallen uitmesten enzovoort? Dan moet je 's ochtends vroeg opstaan om te gaan voeren. En je bent dan nog extra tijd kwijt door het uitmesten... Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, maar ik vind gewoon dat je het niet door je ene oor erin moet laten gaan en door het andere eruit zegmaar Tong uitsteken
-Ik heb geen eigen paard gehad maar ik kan je wel zeggen dat het niet makkelijk wordt, omdat je levensritme zegmaar anders wordt, en je moet ook dingen opgeven voor je paard (sociale leven, minder uitgaan en shoppen om de kosten die jij met betalen op te kunnen brengen- Je hebt in ieder geval wél heel erg geluk dat je ouders zoveel willen doen om jouw droom te verwezelijken!