Handelaar neemt paard terug maar wil 2000 euro minder terugg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Handelaar neemt paard terug maar wil 2000 euro minder terugg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:13

Barmat wil gaan rijden, voor alleen maar te tuttelen heeft ze haar shetje al.

Kan zijn, maar heeft de ervaren buurvrouw dan ook hersenletsel?

En waarom kan ze dan wel gewoon op de paarden van Diablo rijden?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:14

Wat verwacht je van een 4-jarige shire? Natuurlijk zijn die licht aangereden en niet doorgereden. Sterker nog.....4 jaar is een mooie puberleeftijd voor koudbloeden. En als je je eenmaal in 't ras verdiept zul je zien dat een goed doorgereden oudere shire vet meer kost van EUR 5500 alhoewel ik het met een ieder eens bent die over die prijs valt. Voor dat geld heb je ook een ander braaf paard. Maar dat is de hype van dit moment en 't bedrag wat voor een shire betaald wordt.

Er is een oplossing geboden voor omruilgarantie, maar RHS heeft op dit moment niets anders. Je kunt ze nu eenmaal niet op bestelling uit de lucht toveren. Als ik in de schoenen van RHS stond, had ik exact hetzelfde gereageerd. Het is een bedrijf en geen filantropische instelling. Barmat heeft Major een paar maanden gehad, wat kan er in die paar maanden allemaal gebeurd zijn met Major. Dat weet RHS niet. Ze hebben een inruildeal gemaakt bij de aanschaf van Major en nu wil ze omdat er niet direct een shire beschikbaar is Major inruilen en geld terug. Dan krijg je altijd minder terug dan dat je er voor betaald hebt (tenzij het binnen misschien 1 of 2 weken proefperiode is). RHS loopt nu ook een risico met het terugnemen van Major.

Nogmaals.......ik val Barmat niet af of aan, maar wil ook de andere kant even naar voren halen. Ik vind het gewoon erg kortzichtig dat het gros gewoon meegaat in de stelling, je kent maar één zijde van 't verhaal en men oordeelt al.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:15

Bij mijn weten heeft Barbara haar geld voor Major al gekregen. Zij heeft het aanbod van RHS geaccepteerd, maar onder protest. Gewoon, omdat ze niet meer wil vechten, omdat ze het toch niet voor elkaar krijgt.

Eigenlijk doet de reden er helemaal niet toe waarom Major weg moet. Hij voldoet niet aan Barbara's eisen en dus heeft de handelaar de plicht haar geld terug te geven, that's it.

Maar ik wil toch even zeggen dat Barbara niet met onzekerheid en angst op paarden stapt. Ze rijdt voor mij Diablo. Nu is dit natuurlijk een coole kikker, maar ze rijdt hem perfect. Verder rijdt ze ook wel eens op mijn kwnp-er en dat is zacht gezegd geen makkelijke dame en ook daar stapt ze zonder schroom op en ook haar rijdt ze goed. Dus ik geloof echt niet dat ze het met Major helemaal verkeerd aanpakt.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:15

MamboBeach schreef:
Zoals ik lees is het eigenlijk niet mogelijk om een lieve, goede betrouwbare shire te kopen voor 5500 euro.
Hoe is het dan mogelijk dat TS deze shire voor dit geld heeft gekocht?
Dat wil ik nu wel eens weten.

Een lieve, goede betrouwbare shire wel, maar geen goed doorgereden Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:17

Barbara hoefde ook niet perse een goed doorgereden Shire, maar ook niet één die recht overeind staat als je alleen maar op wil stijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:18

Barmat heeft het nooit gehad over een goed door gereden paard, wel over een braaf paard.
En een 4 jarige kan ook braaf zijn, daar hoeft hij niet ver voor doorgereden te zijn.
En zijn omschrijving is niet braaf, maar als een paard met een trauma.

Citaat:
tenzij het binnen misschien 1 of 2 weken proefperiode is
Barmat heeft in 2 weken tijd al aangegeven dat het niet klikt
Dus??
Had hij daar al kunnen doen wat jij zegt.

verder filantropische instelling of niet...hij heeft zich aan de wet te houden en dan hoor je binnen 6 maanden je geld compleet terug te krijgen.
Hier hebben we het zelfs nog maar over weken

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:19

MamboBeach schreef:
Ik vind ook dat men zich hier erg tegenspreekt die het het "opnemen" van de handelaar.
Zoals ik lees is het eigenlijk niet mogelijk om een lieve, goede betrouwbare shire te kopen voor 5500 euro.

Het paard wat de eerste keus was was een wat ouder paard, betrouwbaar en doorgereden dus bomproof.
Major is een jong groen paard wat nog maar net ingereden is en als je staat te vertellen dat je z ruiter bent en de pittigste paarden gereden hebt dan zou je als fokker kunnen denken dat major wel een goede tweede keus zou zijn vooral omdat dat ook binnen het budget past.
Major is aangekocht van een particulier en dat zal niet voor 7000 euro geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:20

Hoe weet jij wat Barmat heeft staan te vertellen?
Heb je erbij gestaan soms??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:20

Boya schreef:
Barmat heeft Major een paar maanden gehad, wat kan er in die paar maanden allemaal gebeurd zijn met Major. Dat weet RHS niet. Ze hebben een inruildeal gemaakt bij de aanschaf van Major en nu wil ze omdat er niet direct een shire beschikbaar is Major inruilen en geld terug. Dan krijg je altijd minder terug dan dat je er voor betaald hebt (tenzij het binnen misschien 1 of 2 weken proefperiode is). RHS loopt nu ook een risico met het terugnemen van Major.

Barbara heeft na 2 weken al aangegeven dat Major niet het paard was wat ze wilde. Dat hij al 2 maanden bij haar staat, ligt niet aan haar.
Bovendien, en ik snap niet dat iedereen daar maar steeds overheen stapt, heeft de handelaar de plicht om het paard tegen het hetzelfde bedrag weer terug te nemen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:27

Boya schreef:
MamboBeach schreef:

Een lieve, goede betrouwbare shire wel, maar geen goed doorgereden Knipoog

Als hij niet goed doorgereden is hoe kun je dan zeggen dat hij betrouwbaar is? Koppel ik er toch aan vast...

Maargoed, het is goed van je om de 2 "kanten" te laten zien.
Ik heb al eerder aangegeven in dit topic dat ik daar ook altijd aan denk.
Maar ik vind het wel een uitermate slechte zaak dat TS dan 2000 euro minder krijgt voor haar shire, kom op jongens, dat kan toch niet.
Toen ik mijn paard kocht bij een handelaar in Schoorl zei hij zelf, als het paard je niet bevalt dan kun je haar terugbrengen en kijken wat bij je past.
Gelukkig heb ik dat niet hoeven te doen.
En ja, over deze man hoor ik ook goede en slechte verhalen, die ervaringen zullen altijd gemengd zijn over mensen die dit soort werk doen.
Om erop terug te komen, 2000 euro minder dus...
Vindt jij dat nu echt heel normaal, zeg eens eerlijk.
En geloof jij ook echt dat TS haar vorige paard voor zo weinig geld is verkocht?
Laat me niet lachen, dan had hij hem nog even laten staan hoor,
daarom, ik geloof geen snars van die man.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:28

Diablo schreef:
Boya schreef:
Barmat heeft Major een paar maanden gehad, wat kan er in die paar maanden allemaal gebeurd zijn met Major. Dat weet RHS niet. Ze hebben een inruildeal gemaakt bij de aanschaf van Major en nu wil ze omdat er niet direct een shire beschikbaar is Major inruilen en geld terug. Dan krijg je altijd minder terug dan dat je er voor betaald hebt (tenzij het binnen misschien 1 of 2 weken proefperiode is). RHS loopt nu ook een risico met het terugnemen van Major.

Barbara heeft na 2 weken al aangegeven dat Major niet het paard was wat ze wilde. Dat hij al 2 maanden bij haar staat, ligt niet aan haar.
Bovendien, en ik snap niet dat iedereen daar maar steeds overheen stapt, heeft de handelaar de plicht om het paard tegen het hetzelfde bedrag weer terug te nemen.

Ik ben niet op de hoogte van de wetten, maar praat even vanuit eigen ondernemer schap. Als dit de wet is, vraag ik me werkelijk af wat het bestaansrecht van handelaren is (maar dat is dan een andere discussie Clown ).

Die omruilgarantie zijn ze toch ook al mee bezig geweest, alleen tot nu toe was er nog geen passend paard. Het is niet zo dat RHS niets gedaan heeft. Omruilgarantie is geen teruggeefgarantie in mijn ogen (los van hoe 't wettelijk geregeld is, want daar zijn andere mensen die daar verstand van hebben).

Ik krijg sterk 't vermoeden dat het een heen en weer van opmerkingen gaat worden en we hier toch niet uit gaan komen Haha! Geeft niets.....zoveel mensen.....zoveel meningen.....
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 05-10-07 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:29

Ik snap eigenlijk het hele probleem niet meer.
Barmat is toch akkoord gegaan met het aanbod? Dan moet het paard gewoon terug and that's it.
Daarmee verspeelt ze wel haar kansen tijdens een procedure omdat ze ermee instemt, maar die keuze ligt bij haar en dat kan ik me ook wel voorstellen.
Maar het belang van een zaak of nog meer aantijgingen zie ik niet. Ze is akkoord gegaan en daarmee zou het dus juridisch afgehandeld moeten zijn.

Verder geloof ik ook niet dat je er vanuit kunt gaan dat een shire van 5500 euro mak is en aan alle opgegeven eisen doet, maar dat is een ander verhaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:30

Jij bent niet op de hoogte van de wetten...maar om die wetten gaat het nu net!

RHS heeft als bedrijf de verplichting om een paard dat om wat voor reden ook niet aan de wensen van TS voldoet terug te nemen voor het volle aankoop bedrag

Omruil garantie is iets wat RHS liever wil...maar wettelijk niet zoals het hoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:32

@Cayenne

Met protest, maar wat voor keus heeft ze?
Ze staat met de rug tegen de muur met haar ziekte...de handelaar maakt daar heel vies misbruik van...dat maakt het verhaal nog veel belacherlijker...

Advocaten gedoe kan goed 2 jaar duren.
Al die tijd staat Major daar, gaat ze er nog meer aan hechten...dat is toch ook geen keuze.
Verder is een rechtzaak een hoop gestress...iets wat Barmat nu niet kan hebben....

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:33

runningkawa schreef:
Barmat wil gaan rijden, voor alleen maar te tuttelen heeft ze haar shetje al.

Kan zijn, maar heeft de ervaren buurvrouw dan ook hersenletsel?

En waarom kan ze dan wel gewoon op de paarden van Diablo rijden?

En hoeveel tijd ging daar aan vooraf? Is die buurvrouw de eerste die erop gestapt is?
Was Barmat mischien heel erg onzeker en bang toen ze voor de eerste keer op major stapte en wist dat jonge groene paard zich daar geen raad mee? Heeft ze het eerst zelf een aantal keer geprobeerd voordat de buurvrouw te hulp schoot? Is Major nu angstig geworden omdat hij niet weet hoe hij moet reageren of is Major een slimme jongen die een loopje neemt met allebei?

Ze wil rijden, heeft het geld niet voor een goed doorgereden shire maar was er zeker van dat ze een groen paard wel aankon. Major heeft geen trauma's opgelopen in zijn onbezorgde jeugd en ook niet bij de fokker.

Het verlies dat ze lijd is geen 2000 euro maar 1750.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:34

Volgens FloortjeM (en dat is toch een advocaat?) zou ze zeker nog wat kunnen doen, omdat ze onder protest akkoord is gegaan. Ze kan de zaak alsnog in handen van een jurist leggen.
Verder zegt dezelfde FloortjeM hier eerder in het topic dat ze gereageerd heeft binnen de wettelijk geldende termijn van 6 maanden en dat de handelaar dus gewoon het paard terug moet nemen en Barbara het volledige bedrag terug moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:35

Achilles, hoe weet jij dit allemaal? Was je er bij, werk je er, zijn het kennissen van jouw en spreek je namens hen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:37

Juist diablo...en daar wordt maar overheen gewalst
Zo zit het simpelweg...wat verhaal er hier ook verder gedaan wordt.

Barmat vroeg een braaf paard en dat is het bij haar niet.
Reden doet er gewoon geen hol toe.
Dat heeft ze na 2 weken al aangegeven. Paard is in 2 weken echt niet in waarde gedaald...dus dáár had de handelaar al Major terug kunnen halen.
Maar dat deed hij niet....dus dat is toch niet de schuld van Barmat dat het paard er na 2 maanden nog staat??
Hoe kunnen mensen dat in hemelsnaam goed praten...er is er maar 1 in gebreken..deze stal. Die handeld niet volgens de wet..simpel klaar. Meer hoef je niet te weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:39

Citaat:
Ze wil rijden, heeft het geld niet voor een goed doorgereden shire maar was er zeker van dat ze een groen paard wel aankon. Major heeft geen trauma's opgelopen in zijn onbezorgde jeugd en ook niet bij de fokker.

Hoe weet jij dat hij geen trauma's heeft...zelfs mijn groene paard stresst niet eens om een dekje.

En ja, waarom zou ze een normale groene niet aan kunnen?
Dat kan zelfs een bijna beginner.
Een mafkees kan bijna niemand aan...

En voor de 2e keer, hoe weet jij wat Barmat verteld heeft bij de koop?
Ben jij soms jan?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:40

Ik ken de fokker, ik ken de stal en ik ken de vorige eigenaar van Major.
Ik heb hem op zien groeien en het was een zorgeloze lieve sukkel die net iets te groen en jong was voor zijn baasje die absoluut nog niet kan rijden.

Het was een welles nietes gedoe rondom Major. Ga alles maar eens terug lezen. Ze doet hem weg, doet hem niet weg, doet hem weg, doet hem niet weg en het aanbod een geschikt paard te zoeken is geen geduld voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:41

@ RK: Nou, dan is het toch simpel? Hup naar de rechter ermee Clown

In een zaak als deze worden altijd beide kanten gehoord. Dat heeft niets met goed praten te maken, maar met relativeren Lachen

Kijk, interessant dat Achilles een persoon is die deze mensen ook werkelijk kent Lachen Dat maakt het alweer een stuk duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:42

Ze doet hem niet weg omdat er geen ander paard is...
Had de handelaar geld terug geven hadden ze hem op kunnen halen...maar dat deed RHS niet

Je zegt zelf dat de vorige eigenaar niet kundig was...wie zegt dat die hem niet totaal verkloot heeft?
was dat de eigenaar in Helden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:44

Nogmaals mijn vragen:

-Vind je het dan normaal dat je in 2 maanden tijd zoveel minder krijgt voor je paard?
-Denk je echt dat TS haar vorige paard voor zo weinig geld is verkocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:44

Cayenne schreef:
@ RK: Nou, dan is het toch simpel? Hup naar de rechter ermee Clown

In een zaak als deze worden altijd beide kanten gehoord. Dat heeft niets met goed praten te maken, maar met relativeren Lachen

Kijk, interessant dat Achilles een persoon is die deze mensen ook werkelijk kent Lachen Dat maakt het alweer een stuk duidelijker.

Ja klopt...zo simpel is het idd Ja
maar het nadeel...je moet eerst wel je advocaat zelf dokken, pas als je wint krijg je het geld terug.
Een rechtzaak kan 2 jaar lang duren...kost veel. Niet iedereen heeft dat geld los in de zak zitten.
En het kost vooral veel stress...wat TS nu niet kan hebben met haar ziekte.

Dus hup naar de rechter....ik zou het doen ja...omdat ik rechtsbijstand heb die in NL werkt.
Flikkerde die knol op de wei...en dat was het...TS kan dat dus niet.
Daarom is het dus zo zuur!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:45

Ik heb er 2 keer tot volle tevredenheid een paard gekocht en een heel groot deel van mijn vriendenkring bestaat uit mensen die daar tot volle tevredenheid een paard hebben gekocht.
Ik zat daar ook voor de eerste keeruit te leggen wat ik zocht omdat ik hersenletsel had opgelopen.
Ik heb wel Jan zijn eerste keus mee naar huis genomen en het paardje laten staan die ik leuk vond omdat die niet bij me paste.
Als ik die stal niet zo kennen waarom zou ik dan zo reageren? Ik zit niet bij jan op schoot maar ik ben wel een tevreden klant zoals zo velen met mij.

En helaas, ik ben niet Jan, was ik dat maar dan had ik heel veel shires.