[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:09

Hilli schreef:
Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Die van mij ook zoiets. Boordcomp zegt 7,3l per 100km, over 125K levensduur. Af en toe met trailer.

Autoweek geeft voor Rav verbruik 13,3 km op 1 liter (benzine), Mazda 16,6 km.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:21

ikke schreef:
Hilli schreef:
Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Dat is vrij aardig wat onze stalhouder ook redt.
Die loopt iets minder zuinig maar waarschijnlijk iets meer met de aanhanger en wat meer kortere ritten.

Probleem van LPG dat het soort van weg gereguleerd is door strengere eisen waardoor je op steeds minder plaatsen LPG kan tanken.
Op zich is LPG G3 echt interessanter dan Diesel maar je moet wel redelijk in de buurt kunnen tanken.

Ik weet niet waar jij woont maar ik kan overal LPG tanken met uitzondering van BBK en onbemande pompen.

Moska

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:06

Lpg lukt hier nog prima, maar is idd de vraag hoe lang nog. De Rav4 was idd met een deur opzij met het reservewiel er aan.

Youngtimer diesel op grijs kenteken is voor ons ook nog een optie (vriend heeft een bedrijf). Heb gelukkig inmiddels wel mijn vriend overtuigd dat we iets meer auto moeten zoeken om twee paarden te kunnen vervoeren :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 04:06

Moska schreef:
Lpg lukt hier nog prima, maar is idd de vraag hoe lang nog. De Rav4 was idd met een deur opzij met het reservewiel er aan.

Youngtimer diesel op grijs kenteken is voor ons ook nog een optie (vriend heeft een bedrijf). Heb gelukkig inmiddels wel mijn vriend overtuigd dat we iets meer auto moeten zoeken om twee paarden te kunnen vervoeren :D

Als het nieuwe kabinet de zero-emissie zone's niet stopt is een youngtimer op grijs kenteken helaas geen optie meer. Dan kom je geen stad meer in.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:37

Hi allen, onderhand een trouwe meelezer maar nu ben ik zelf wat meer aan het kijken naar een auto voor een 1,5 paards trailer heb ik even twee vragen:
Ik kijk naar de Ford Focus 1.5, die mag 1500 kg trekken. Is dat genoeg? Gaat om een PRE van 165 (nog niet gewogen)
Tevens heb ik geen trailer en zou ik deze trailer kunnen huren met de volgende specificaties:
leeggewicht 767 kg
laadvermogen 833 kg
Bruto laadvermogen: 1.600 kg
Ga ik dat redden met de Ford Focus 1.5?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:54

Wat betreft de stad niet meer in mogen; als je eigenlijk nooit in de stad komt, behalve bezoek aan een zorginstelling, zoals een ziekenhuis dan hoef je er imo geen rekening mee te houden.
Dergelijke instellingen moeten altijd bereikbaar zijn met eigen vervoer.
In je dorp of dorp verderop is ook alles te koop wat je in de stad kunt kopen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 10:04

janderegelaa schreef:
Moska schreef:

Als het nieuwe kabinet de zero-emissie zone's niet stopt is een youngtimer op grijs kenteken helaas geen optie meer. Dan kom je geen stad meer in.

We hebben nog een auto op benzine en anders zijn er genoeg andere te leen. En de trekauto zal hooguit de rondwegen rondom een stad nemen, maar verwacht dat we 99% van de tijd in het buitengebied rijden (waar we ook wonen) en door de dorpen. Het zal geen boodschappenauto zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:41

Autumnn schreef:
Hi allen, onderhand een trouwe meelezer maar nu ben ik zelf wat meer aan het kijken naar een auto voor een 1,5 paards trailer heb ik even twee vragen:
Ik kijk naar de Ford Focus 1.5, die mag 1500 kg trekken. Is dat genoeg? Gaat om een PRE van 165 (nog niet gewogen)
Tevens heb ik geen trailer en zou ik deze trailer kunnen huren met de volgende specificaties:
leeggewicht 767 kg
laadvermogen 833 kg

Zo'n 1.5 3-pitter ecoboost benzine? Nee, werkt niet.

Tenzij je het leuk om constant 4000 toeren te draaien om een beetje gang erin te houden en voldoende power van de turbo te krijgen om het spul aan de 80 te houden....

janderegelaa schreef:
Moska schreef:

Dan ga je voor een old-timer, minimaal 40 jaar oud, probleem opgelost }>

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:50

Haal je nu niet de jaren 70 turbo en de moderne turbo door elkaar? Waarom wordt een diesel als goede trek motor gezien? Omdat er al decennia geen diesel zonder turbo te krijgen is.

1.5 ecoboost: max. koppel 240 Nm/1600 tpm
1.8 viercilinder: max. koppel 165 Nm/4000 tpm
2.0 vierpitter: max. koppel 185 Nm/4500 tpm

Was even terug in de tijd om de niet-ecoboost te vinden (2009), maar de getallen spreken voor zich.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:00

Rex_Rolfo schreef:
Haal je nu niet de jaren 70 turbo en de moderne turbo door elkaar? Waarom wordt een diesel als goede trek motor gezien? Omdat er al decennia geen diesel zonder turbo te krijgen is.

1.5 ecoboost: max. koppel 240 Nm/1600 tpm
1.8 viercilinder: max. koppel 165 Nm/4000 tpm
2.0 vierpitter: max. koppel 185 Nm/4500 tpm

Was even terug in de tijd om de niet-ecoboost te vinden (2009), maar de getallen spreken voor zich.

Je hebt niks aan koppel als je daar geen vermogen bij hebt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:16

Vermogen is koppel x toeren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:02

Rex_Rolfo schreef:
Vermogen is koppel x toeren

Dat is leuke theorie maar daar heb je niks aan als je bij 2500 toeren maar 30% van je vermogen beschikbaar hebt. Dan kun je het verplaatsen maar vervolgens kom je er nergens mee op de snelweg want je houdt de boel niet op tempo.

Je weet wel, je hebt koppel nodig om het weg te krijgen maar hebt vermogen nodig om dat aan een zekere snelheid te doen. Dat geldt in je simpele autootje precies als in de formule 1.

Ik heb max koppel bij 1500 toeren maar je merkt aan alles dat de auto daar niks mee kan. Pas bij 1800 - 2000 toeren gebeurt er echt wat. Zeker met de trailer aan de haak moet ik 'm niet onder de 2000 toeren hebben. Dan gebeurt er niks als je gas geeft.
En ja, dat is een "moderne" turbo 5-pitter die 200pk uit 2,5liter haalt (een jaar later trokken ze 240pk uit datzelfde blok, de R-design deed 300pk).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 00:28

Autumnn schreef:
leeggewicht 767 kg
laadvermogen 833 kg

Voor het geval dat je geen zin hebt in de fijnproeverij van hierboven:
Die 1.5 motor van Ford is een aantal jaar geleden mooi wel Trekauto van het Jaar geweest.
Die kan echt wel een Pre in een trailer trekken.

Maar als je nog moet kopen, misschien is het handiger om eentje te kiezen die met wat meer overcapaciteit kan doen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:07

Best kans dat je ledig gewicht ook niet helemaal klopt. De meeste trailers zijn zwaarder op de weegbrug, dus ik zou zeker een goede marge aanhouden

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:44

Zijn er hier mensen die bekend zijn met een Nissan X trail of Mitsubischi Outlander benzine voor een trailer?
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe auto voor een 1.5 paards trailer en een paard van max 500 kg. Maar ik heb de ´handicap´dat het een 7 persoons auto moet zijn ivm het hebben van 5 kids.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:49

Geen ervaring mee. Mijn hyundai santa fe is ook 7 persoons. Dus misschien is dat ook nog een optie voor je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:05

Milka schreef:
Zijn er hier mensen die bekend zijn met een Nissan X trail of Mitsubischi Outlander benzine voor een trailer?
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe auto voor een 1.5 paards trailer en een paard van max 500 kg. Maar ik heb de ´handicap´dat het een 7 persoons auto moet zijn ivm het hebben van 5 kids.

Volvo V70 heeft ook de optie voor extra bankje in de kofferbak. Ook als 4x4 verkrijgbaar, als je dat noodzaak vindt.

Als je 7 volwaardige zitplaatsen wil hebben en 4x4 is geen noodzaak, kun je ook nog denken aan auto's ala Ford Windstar, Chrysler Voyager en derivaten (Dodge, Chevrolet e.d.) maar ook de Ford Galaxy (en de Seat/VW derivaten; de oudere types komen uit één fabriek). Daar zijn ook modernere varianten van maar dat is niet de groep auto's die mijn aandacht heeft. Daar ben ik iets minder goed in thuis.

Discovery II (bijna niet te vinden) en III hebben ook die optie, maar je rijdt twee van die "van" types voor de prijs van één Disco III en dat geldt ook voor de Santa Fé; die dingen zijn lomp zwaar.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:45

Sure_lee schreef:
Geen ervaring mee. Mijn hyundai santa fe is ook 7 persoons. Dus misschien is dat ook nog een optie voor je?

Is ook zeker een optie, maar kom er niet veel tegen op marktplaats van een beetje een geschikt bouwjaar en niet al te veel kilometers en binnen budget :')

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:47

ikke schreef:
Milka schreef:

Volvo V70 heeft ook de optie voor extra bankje in de kofferbak. Ook als 4x4 verkrijgbaar, als je dat noodzaak vindt.

Als je 7 volwaardige zitplaatsen wil hebben en 4x4 is geen noodzaak, kun je ook nog denken aan auto's ala Ford Windstar, Chrysler Voyager en derivaten (Dodge, Chevrolet e.d.) maar ook de Ford Galaxy (en de Seat/VW derivaten; de oudere types komen uit één fabriek). Daar zijn ook modernere varianten van maar dat is niet de groep auto's die mijn aandacht heeft. Daar ben ik iets minder goed in thuis.

Discovery II (bijna niet te vinden) en III hebben ook die optie, maar je rijdt twee van die "van" types voor de prijs van één Disco III en dat geldt ook voor de Santa Fé; die dingen zijn lomp zwaar.

4x4 is voor mij niet noodzakelijk.
Mijn enige wensen zijn een volwaardige 7 zitter, mijn kinderen gaan richting pubers, dus hebben ook wat ruimte nodig, genoeg trekkracht voor een 1.5 paards trailer met een paard van om en nabij 500 kg en binnen mijn budget (tot aan 20.000 euro) en niet al te veel kilometers.
Heb zelf een lichte voorkeur voor een SUV model, maar dat is puur cosmetisch :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:18

Volvo xc90 is ook zeven zitter.
Op het achterste bankje kunnen kinderen en niet al te lange tieners prima zitten.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:19

Milka schreef:

Geen ervaring met betrekking tot de 7 zittingen. Ik heb een aantal jaar een Nissan Xtrail gehad, 2,5L benzine uit 2001. Mocht 2000kg trekken en mega tevreden mee geweest. Onwijs fijne auto, trok de trailer super en zou hem zo weer willen kopen. Was wel een zuipschuit.
Uiteindelijk moest hij wel weg want hij was op.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:56

tienus63 schreef:
Volvo xc90 is ook zeven zitter.
Op het achterste bankje kunnen kinderen en niet al te lange tieners prima zitten.

XC90 is ook mijn eerste ingeving. Ford S-max de tweede

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:16

Volkswagen Sharan 7-persoons en volwaardige banken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:36

De eerste generatie VW Sharan, Seat Alhambra en Ford Galaxy zijn zoals ikke al noemde een drieling. Gen2 werd een tweeling want de Galaxy 2 werd door Ford zelf gemaakt als broertje van de S-Max.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:18

Volvo XC90 is een prima trekker en heeft echt heel mooie volwaardige (en ruime) zetels. Superfijne wagen an sich. Alleen vrees ik ervoor of je die binnen het budget zal vinden.