Ik denk dat je met hooi echt te hoog zit. Een baaltje hooi weegt 15-22kg en gemiddelde prijs nu is 4,50 voor gewoon weidehooi. 2/3 pakje hooi per dag a €4,50 is €3,- per dag. €21,- per week en ong. €90,- per maand zonder weidegang. Bij 15kg pakjes.
Als de paarden overdag op het land lopen waar voldoende gras staat voer je die maanden ongeveer de helft er van. Dus €45,- per maand.
Staan ze 24/7 op de wei dan hangt het er vanaf of je nog bij voert.
Op jaarbasis lopen ook in de nattere gebieden de paarden meestal van mei tot/met september in elk geval deels op het gras. De drogere gebieden vaak van maart/april t/m november/december als er genoeg gras is. En heel soms jaar rond.
Dit maakt erg grote verschillen in hoeveel er bijgevoerd moet worden.
Ik denk dat €7,- per pak stro ook vrij veel is. Ik zie prijzen van €3,50 tot €5,- per pakje
Als ik jouw verbruik aan houd kost het €25,- per week. Dat scheelt €10,- per week aan stro bij die €5,-
Als je zaagsel onder je stro gebruikt gaat je verbruik van stropakjes drastisch naar beneden. Als je gebruik maakt van vlas of gehakseld koolzaadstro is je verbruik 1 tot 2 pakken strooisel per week. Kosten per pak van 20kg ongeveer €7,- Dat scheelt ook enorm op maandbasis.
Grote pakken stro zijn meestal veel voordeliger dan kleine pakjes.
Aan hooi en stro kom ik met die uitgebreide berekening op ongeveer
€46,- per week. Dus rond de €210,- per maand zonder weidegang.
Krachtvoer als je 2x per dag volle schep geeft ong. 60kg per maand met prijzen van €10,- tot €20,- per 15-20kg. Dus varieert tussen de €40,- tot €80,- per maand.
Maar dit is allemaal vrij ruim gerekend.
In de praktijk kost mijn paard, die jaar rond op stal staat in de nacht bij mij aan huis tussen de €90,- en €120,- aan hooi, strooisel en krachtvoer. Daar komen de vaste lasten en andere kosten voor stal en stalterrein nog overheen natuurlijk.
Ik heb paarden van anderen lopen.
Om de kosten te drukken. Ik reken geen uurloon. Alleen een bijdrage voor de plek waarbij ik de vaste lasten van de stal en het land en een geschat deel onderhoudskosten, gedeeld heb door het aantal plekken wat ik heb. Er bovenop nog de gemiddelde kosten voor ruwvoer en minimaal strooisel voor de inloopstal. Voir een paard vraag ik nu nog €180,-
In de praktijk investeer ik in dingen en kost het grote onderhoud meer waardoor ik niet de vaste lasten als afschrijving/hypotheek er uit haal.
Zeker niet als niet alle plekken bezet zijn. Zoals nu. Bewust al een half jaar 2 lege plekken in belang van onszelf en geblesseerd paard.
Willen ze hun paard in individuele box dan betalen ze strooisel naar verbruik.
Het krachtvoer kopen ze ook zelf.
Ik hoor wel prijzen vol pension voor €150,- of €180,- zelfs met binnenbak er bij... Dan denk ik ook... Hoe dan?
WHorse schreef:Voorbeeld berekening Paard 500 kilo
10 kilo weidehooi per dag:4,50 = 31,50 per week
1,5 kilo brok per dag: 1,50 = 10,50 per week
Stro 5 pakjes per week = 35,- (kleine pakjes 7,-, grote stal vol stro, overdag buiten)
(Consumentenprijzen die ik online kon vinden)
Ik denk dat ik met stro te ruim inschat en iemand met een grote stal kan waarschijnlijk goedkoper inkopen maar dat verbruikt een paard toch 77 euro in de week. Dat is ongeveer 320 in de maand.
Arbeid: uitmesten 15 min, buitenzetten en paddock/wei uitmesten 15 min, voerbeurten 15 min: 45 min per paard per dag. Dat is 1.323 minuten per maand, dus ruim 22 uur. Salaris stalhulp 12,50 dus arbeid per paard is al 275 euro per maand (ook als de pensionhouder het zelf doet, want hij werkt ook niet voor niets)
Dus kosten paard: 595 per maand
Natuurlijk: grotere stallen kunnen goedkoper uit zijn (schaalvergrotingsvoordelen) maar ik heb Gwl en onderhoud terrein en bakken etc nog niet eens meegenomen.
Of ik zit gigantisch verkeerd met mijn grove berekening…..of die goedkope pensionstallen kunnen echt niet uit.