Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:32

StalNollie schreef:
Valiant dat heb ik al eens gevraagd in dit topic hoe werd de pony aangeboden. Helaas geen antwoord

Hoe is de pony aangeboden wat heeft de verkoper verteld aan de koper over de pony , wat heeft de koper aangegeven als gebruiksdoel , wat heeft de koper aangegeven wat haar nichtje wel of niet kan!

Wij vormen er zelf een beeld van , maar weten niet wat er echt bij aankoop besproken is.
Zaken die ons uiteraard ook niet aan gaan , maar wel zeer relevant zijn als zij de koop eventueel wil ontbinden op basis van non-conformiteit "geen kinderpony" !
Is de pony überhaupt verkocht met een koopcontract , wat je wel mag verwachten bij een prof handelaar.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:35

Hoe is je contact nu met de verkoper ts?
Ik begrijp dat je dit dier niet voor ogen had.
Wat is nu je plan? Terug brengen,verkopen, proffesioneel door laten rijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:38

Ik vind het ook gek dat er in dit topic precies maar koste wat het kost bewezen moet worden dat het gedrag van de pony normaal is en dat die met een ander zadel/geen hulpteugels/een weekje wei/*vul maar in* de perfecte pony wordt.

Natuurlijk zijn er paarden die gaan rennen wanneer een grasspriet beweegt, paarden die omhoog komen wanneer er opgestapt wordt en paarden die helemaal van de leg zijn wanneer een andere ruiter op hun rug kruipt. Dat zijn echter niet de paarden die je aan een negenjarig meisje en haar moeder verkoopt. Daar heb je andere klandizie voor.

Ik heb mijn paarden graag tot op bepaalde hoogte vergevingsgezind en bij een kind moet dat gewoon een absolute basisvereiste zijn. Want ja, in de toekomst zal dat kind wel eens foute of minder handige dingen doen, daar zijn het kinderen voor. Dan wil je geen pony hebben die meteen omhoog komt en die onhandigheid dus wel heel zwaar afstraft.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:44

Citaat:
Paard is aangeboden als (doorgereden) rijpaard en niet te rijden.

Dat was dus het antwoord op mijn eerdere vraag .
Dus het begrip 'kinderpony' kan bij dan deze overboord ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:45

Wat een vervelend probleem TS, denk je een fijne pony te hebben gekocht krijg je dit. Super hoe nuchter je er mee omgaat. +:)+

Wat mij op de foto's die je plaatste opviel is de bult op de onderrug van de pony en dat deed me denken aan een "hunter's bump", weet de Nederlandse term even niet maar het is een probleem in het SI gewricht.
Wat ik er zo snel van lees hoeft dit niet persé voor grote problemen te zorgen maar misschien door de stress van alle verhuizingen is daar nu extra druk (pijn) ontstaan waardoor het vluchtgedrag?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:47

valiantS schreef:
Citaat:

Als zelfs volwassenen niet op het dier kunnen stappen zonder er onder terecht te komen omdat-ie stijl overeind komt en achterover klapt, voldoet het dier ook niet aan 'gewoon rijpaard'. Laat staan aan kinderpony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:58

valiantS schreef:
Citaat:

Er hoeft helemaal niets overboord want de bokker die dit zei is niet de koper of verkoper.

Op het moment dat iemand heel duidelijk aangeeft een fijn paardje te zoeken voor haar 9-jarige nichtje en het meisje zelfs de enige ruiter is die er op gaat bij het proefrijden, dan is het duidelijk dat het dier als kinderpony gebruikt gaat worden. Het proefrijden ging leuk, het leek een fijne match, maar als thuisgekomen blijkt dat ze niet eens op het dier kunnen stappen zonder gevaar voor eigen leven....dan heb je er verder niks meer aan dat het proefrijden fijn ging want je komt er niet eens op!

En ja, het zal vast op te lossen zijn, maar TS was nu juist niet op zoek naar een project.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-04-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:00

valiantS schreef:
Ibbel schreef:
Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.

Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.

Dan zal TS wel aan moeten tonen dat verkoper de pony heeft aangeboden als kinderpony !
Als dat niet specifiek het geval is , maar als pony voor volwassen ruiter waar af en toe een kind op rijd is juridisch gezien een heel ander verhaal !

StalNollie schreef:
Valiant dat heb ik al eens gevraagd in dit topic hoe werd de pony aangeboden. Helaas geen antwoord

er komt een 9 jarige proefrijden...onder wat schaar jij het dan?

Daar had een prof verkoper ook kunnen zeggen, nee hij is niet geschikt voor kinderen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-04-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:01

MightyMike schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb eventjes door de postst van ts gelezen en blijf even bij de OP

Ben ik de enige die vind dat ts echT VEELS te snel is gegaan? Arm dier.... Al in een week tijd 3 keer bereden??? Mag het dier niet eerst TENMINSTE anderhalve week wennen aannde nieuwe plek en eigenaren?! enkel wat poetsen en hoogstens wat werk aan de hand? Ik kan me hier zo boos om maken, echt arm arm dier.

Waarom is dat sneu? Alle nieuwe paarden komen bij mij direct op de wei, haal ze het liefst op de ochtend op, dan kunnen ze hier lekker rond kijken. Maar verder gaan we gewoon aan het werk, net wat het paard bij de oude eigenaar ook gewend is. Dat is toch helemaal geen drama met een dier dat al vol in het werk stond? Ik vind direct stilzetten zodat hij kan wennen en met gouden handschoentjes aanpakken veel nadeliger voor het dier. Natuurlijk is met rijden de kat wat uit de boom kijken etc, maar een dier dat gewoon onder het zadel is, stap ik hier ook gewoon op, ze gaan gewoon mee in de dagelijkse routine. Overigens houd ik wel van grondwerk en zit dat ook in de dagelijkse routin. Tenzij ze super gestresst zijn, zoals de oude leerpony die ik als voorbeeld in dit topic noemde, deze vond de verhuizing echt extreem spannend, dan pas je de nieuwe routine aan. Maar anders vind ik het voor een paard alleen maar goed dat je dezelfde routine aanhoud die het dier al gewend was.

Als dat kan, geen probleem maar dit dier is daarnaast ook pas 6. En grondwerk doen is geen vergif.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:04

Ibbel schreef:
Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.

Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.

Wie zegt dat het geen kinderpony is? Enkel TS die meteen teveel van dit dier vraagt.

Eigenaar vraagt te veel en dier is de pineut.

Gini

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:09

Vind je niet dat je nu een beetje overdrijft, Maartje1990? Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik vind dat je het wel heel extreem doortrekt. Als dit al te veel gevraagd is van het dier, dan is het zeker geen pony voor kinderen, dan zou ik het zelfs geen rijpaard meer noemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:10

Een pony die als braaf verkocht word moet daar gewoon tegen kunnen Maartje.
Vroeger deden we ongeveer niet anders.
Tegenwoordig moet er eerst 6 maanden gegrond werkt worden.

Vroeger gingen we op concours, bonden de pony's vast aan een touw. Tussen klapperende wagentjes van zeil in.
4tal 8tal, alles kon.
Was ook vreemd terrein.
Vriendinnetjes die er mee reden.

En nu mag hij totaal in paniek vliegen bij opstappen en dan is het de schuld van de eigenaar?
Wat de reden is doet er niet toe, het is niet de brave pony die is verkocht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:12

Gini schreef:
Vind je niet dat je nu een beetje overdrijft, Maartje1990? Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik vind dat je het wel heel extreem doortrekt. Als dit al te veel gevraagd is van het dier, dan is het zeker geen pony voor kinderen, dan zou ik het zelfs geen rijpaard meer noemen.

Nee ik vind niet dat ik overdrijf. Kijk als ze het dier 1.5 even de tijd had gegeven, wat poetsen, wandelen of ander licht werk aan de hand zou ik het heel anders hebben gevonden.

Hier een pensionklant nieuw pony gekocht die hebben gewoon rustig aan gedaan. Als het een goede pony is, dan is het toch zonde om het diertje al terug te doen als het enkel even zou moeten wennen?

Duopenotti: dat ben ik dus niet met je eens en ik heb het nergens over een half jaar grondwerk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:13

Nee dat half jaar was van mij inderdaad om te overdrijven, omdat ik het net zo overdreven vind dat een pony niet eens meer een rondje gereden mag worden.
Er worden geen prestaties verwacht.
Als braaf opstappen voortaan te veel is?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:15

Welnee, er wordt helemaal niet teveel gevraagd. Hou toch eens op zeg. Ik heb vorig jaar ook een pony gekocht voor mijn dochter. Dier is gewoon een dag later thuis door haar in de bak gestapt en 2 dagen later reed ze er een stapritje in het bos mee. Daar was dat dier ook voor gekocht en die was wedstrijden en verschillende ruiters gewend. Ze doet heus wel eens een stapje of sprongetje opzij, maar zorgt er wel voor dat mijn dame er niet af valt. En dat is een kinderpony, waar de prijs nog niet eens een kwart was dan wat er voor het dier van TS is betaald.

Als ik die prijs zou betalen dan zou ik willen dat ze er onder kon hangen, door een fanfare begeleid kan worden en er via de trampoline op zou kunnen springen.

Ik zie tegenwoordig een hele hoop ellende van dat getrut met die dieren, krijg er ook regelmatig eentje om te corrigeren.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:19

Ik zelf zou de pony terug geven.
De verkoper moet de pony terug nemen en je ook volledige geld terug geven.
Anders rechtsbijstand inschakelen, je staat in je recht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:21

Citaat:
Als dat kan, geen probleem maar dit dier is daarnaast ook pas 6. En grondwerk doen is geen vergif.

Op de grond is het dier super braaf, kijkt nergens naar en op zijn gemak. Dit schrijft ts...
Dus dan zou meteen / snel gaan rijden echt geen enkel probleem horen te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:22

Maartje1990 schreef:
Nee ik vind niet dat ik overdrijf. Kijk als ze het dier 1.5 even de tijd had gegeven, wat poetsen, wandelen of ander licht werk aan de hand zou ik het heel anders hebben gevonden.

Zit die grens tussen licht werk aan de hand en licht werk onder de man niet zozeer in ons hoofd en niet in dat van het paard? Een kind dat even een toertje door de bak op haar nieuwe pony wilt doen, schaar ik nog onder licht werk. Als ze nu meteen iedere dag flink dressuurmatig aan de slag gingen met het dier, was het een ander verhaal (en zelfs in dat verhaal zou omhoogkomen tijdens het opstappen enorm ongewenst zijn).
Maar ik denk dat het vooral een onderscheid in ons hoofd is. Voor een pony kan ik me namelijk voorstellen dat gaan wandelen veel enger is, dan een toertje door de bak.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:23

Er wordt hier van alles gespeculeerd. Als dit een gerenommeerde verkoper is, dan gaat die het netjes oplossen. Gewoon even afwachten dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:26

StalNollie schreef:

valiantS schreef:
Hoe is de pony aangeboden wat heeft de verkoper verteld aan de koper over de pony , wat heeft de koper aangegeven als gebruiksdoel , wat heeft de koper aangegeven wat haar nichtje wel of niet kan!

Wij vormen er zelf een beeld van , maar weten niet wat er echt bij aankoop besproken is.
Zaken die ons uiteraard ook niet aan gaan , maar wel zeer relevant zijn als zij de koop eventueel wil ontbinden op basis van non-conformiteit "geen kinderpony" !
Is de pony überhaupt verkocht met een koopcontract , wat je wel mag verwachten bij een prof handelaar.

TS zocht een pony voor haar kind en nichtje en er is een kind komen proefrijden van ca 9 jaar oud!. Dan moet het de verkoper toch duidelijk zijn dat de pony voor het kind wordt gekocht. En dan moet de pony daar ook geschikt voor zijn. Op basis van de filmpjes die TS toegestuurd werden leek hij dat ook te zijn en bij het proefrijden was het dier ook braaf. Dat het beest zo gevaarlijk is met opstappen, zelfs voor volwassenen viel voor TS niet te verwachten. Doet er echt niet toe dat je moet bewijzen hoe het dier is aangeboden; het is duidelijk genoeg hoe het dier is verkocht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:56

Vanuit hier een voorbeeld. Mensen komen 3 keer proefrijden. Kindjes 7 en 9 gaat super. Pony word niet geadverteerd als zijnde top kinderpony maar wedstrijd pony!

Thuis bij de mensen gaat de pony heeeel hard krijg dan ook enkele dagen later daar berifhtje over, advies laat de pony landen dit bij verkoop en in contract ook mede gedeeld. 2 weken later nu zelfs 4 maanden later eerste oefenwedstrijd erop zitten.

Dus hoe is de pony verkocht.... Kinderpony /sport pony er zit zoveel tussen in. Maar ts wat wil je nu eigenlijk met het hele topic? Je hebt overal je antwoorden al klaar en je weet je weg te vinden als de pony terug moet dus wat is nu je doel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:57

Als je 'juridisch advies' gaat geven is het beter om goed te weten hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt.

valiantS schreef:
De vraag van TS is ook niet wat de oorzaak is van dit gedrag , de vraag is of de koper dit op moet lossen of dat ze de koop moet ontbinden.
Het antwoord daarop is eigenlijk simpel , juridisch gezien moet je eerst met de verkoper in gesprek om te kijken of je samen dit probleem op kan lossen.
Hetzij door training door de verkoper of inruil bij verkoper met een andere geschikte pony.
Kom je daar samen niet uit dan is het juridisch gezien eventueel pas mogelijk om de koop te ontbinden.
Je mag de verkoper daarbij wel aan een tijdbestek vast leggen om in actie te komen, het mag niet zo zijn dat ze zegt ik kom over een week of 2 wel eens een keer .....

Dit is helemaal niet juist. TS hoeft helemaal niet in gesprek met de verkoper om te kijken of het probleem gezamenlijk op te lossen is. Koper moet - volgens de wet consumentenkoop - wel in gelegenheid gesteld worden om zijn plichten ten aanzien van de geleverde pony na te komen. Dat kan in dit geval alleen door het leveren van een andere wel brave pony die geschikt is voor kinderen.

valiantS schreef:
En zo als ik al eerder schreef , koop ontbinden op basis van 'mis-match' is echt nog niet kat in het bakje zoals bij een verborgen gebrek of non-conformiteit.

Dit IS non-conformiteit. Dat kan namelijk ook gedrag zijn. De pony is niet "conform" aan wat TS dacht te hebben gekocht namelijk, een pony die geschikt is voor kinderen. Het beoogde doel van TS is voldoende duidelijk geweest voor de verkoper, aangezien een kind is komen proefrijden en niet zij zelf. Daar is ook een filmpje van dus voldoende bewijs.

valiantS schreef:
Een 'mis-match' is juridisch een heel grijs en lastig gebied, en valt of staat met wat beide partijen hebben gezegd of aangeboden en of dit valt te bewijzen.

valiantS schreef:
Dan zal je van beide kanten met hele goede argumenten moeten komen, en dan maakt het in dit geval niet uit of het een prof verkoper betreft.

Dit is onjuist. Het enkele feit al dat TS de pony heeft gekocht bij een professionele koper maakt dit tot een consumentenkoop en valt deze koop dus onder de consumentenkoopwet. Dat betekent dat gedurende een half jaar na aankoop de bewijslast is omgekeerd. Dat betekent dat de verkoper en niet de koper het bewijs moet leveren dat de pony geschikt maakt voor het doel waarvoor het is gekocht.
Nu is het inderdaad gedrag en dat is best lastig, maar deze pony vertoont extreem gevaarlijk gedrag bij het opstappen en al direct nadat het dier bij TS is afgeleverd. Ook dit is aan te tonen met getuigen en een opname.
Daarbij zal een rechter zeker meewegen dat de pony te gevaarlijk gedrag laat zien in relatie met het doel waarvoor het is gekocht.

Ik denk dat TS zeker een hele sterke zaak heeft. En dat de verkoper er beter aan doet de pony terug te nemen en te verkopen aan iemand die er een betere match mee vormt.
Ik vind ook dat in dit opzicht de verkoper ook een zekere verantwoordelijkheid heeft. Ik vind dat de verkoper er nogal makkelijk overheen stapt dat hier een kind mee had kunnen verongelukken. Dit moet je als verkoper gewoon ook niet willen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:05

Ik vind eerlijk gezegd beide zadels niet goed liggen op de pony. In plaats van allerlei eigen zadels er op te leggen, zou ik een zadelpasser erbij halen. Die heeft er verstand van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:09

StalNollie schreef:
Vanuit hier een voorbeeld. Mensen komen 3 keer proefrijden. Kindjes 7 en 9 gaat super. Pony word niet geadverteerd als zijnde top kinderpony maar wedstrijd pony!

Thuis bij de mensen gaat de pony heeeel hard krijg dan ook enkele dagen later daar berifhtje over, advies laat de pony landen dit bij verkoop en in contract ook mede gedeeld. 2 weken later nu zelfs 4 maanden later eerste oefenwedstrijd erop zitten.

Dus hoe is de pony verkocht.... Kinderpony /sport pony er zit zoveel tussen in. Maar ts wat wil je nu eigenlijk met het hele topic? Je hebt overal je antwoorden al klaar en je weet je weg te vinden als de pony terug moet dus wat is nu je doel.

Er is 1 heel groot verschil hier. Jij hebt de kopers gewaarschuwd dat de pony scherp is en dat staat ook in het koopcontract. Dan nemen de kopers bewust dat risico.
Ik vind het overigens ook nog wel anders als een pony in een maat valt die hem als rijpony alleen geschikt maakt voor kinderen. Of als je ziet dat de kopers erg onervaren zijn. Als een pony dan te scherp is verkoop hem dan niet als rijpony (want je weet dan bijna van te voren al dat dat mis kan gaan) en verkoop hem dan als menpony of zo. Of aan een ander die wel voldoende ervaring heeft zo'n pony goed te begeleiden.

De pony van TS is niet zomaar scherp of fris. Als je er eenmaal op zit is hij zelfs nog heel braaf. Maar hij vertoont zulk extreem gedrag bij het opstappen dat zelfs een volwassen handige amazone er niet normaal op kan stappen. En zo te lezen heeft TS zelf voldoende ervaring
Dat gedrag is vreemd bij een pony die wel normaal te rijden is (als je er eenmaal op zit) en ook vriendelijk is, in de omgang. Dit lijkt mij o.b.v. wat TS vertelt, oud ingesleten gedrag, mogelijk trauma, wat moeilijk is op te lossen (anders was het namelijk al opgelost geweest).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:29

Babootje schreef:
Dat gedrag is vreemd bij een pony die wel normaal te rijden is (als je er eenmaal op zit) en ook vriendelijk is, in de omgang. Dit lijkt mij o.b.v. wat TS vertelt, oud ingesleten gedrag, mogelijk trauma, wat moeilijk is op te lossen (anders was het namelijk al opgelost geweest).

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het kan echt wel weg geweest zijn bij de verkoper en net weer omhoog komen in nieuwe omgeving en andere ruiter.
Ik heb er ook zo 1 gehad die enorm af kon gaan met opstappen. Daar was niks meer mee aan de hand bij de verkoper, maar het verschil is dat ik het wel te horen kreeg dat we daar op moesten letten en hoe we ermee om moesten gaan. Als het ritueel hetzelfde was was er niks aan de hand, was er wat anders of veel spanning door omgeving kon hij ontploffen. Dat is zijn hele leven zo geweest, alleen wisten wij dus hoe we het konden voorkomen en die spanning af te vloeien voordat er opgestapt werd. Opgelost dus nooit, maar wel te handelen. Het leek voor de buitenwereld wel opgelost en misschien kan je dat wel zo noemen als het misschien 1 keer in de 2 jaar fout ging en niet meer zo heftig als in het begin. Alleen wij wisten het van te voren en die was ook heel braaf zodra je eenmaal zat.

Hier trouwens ook elke pony en elk paard meteen in normale ritme mee laten draaien. Dus ook gewoon rijden, niks bijzonders, gewoon simpel een half uurtje loswerken. Paarden zijn ook gewend aan een bepaald ritme en zelfs degene die wat moeite hadden met nieuwe omgeving vonden het rijden juist heel normaal, want dat waren ze gewend. Ook diegene van het verhaal hierboven, verkoper zei juist gewoon vanaf dag 1 gaan rijden zodat normale ritme blijft. Daarnaast wat aan elkaar wennen, dat kostte soms wat tijd, maar het rijden bij geen enkel dier.

Sterkte ts, ik hoop dat het wat nuttigs oplevert als de verkoper langs komt. Wat de uitkomst ook is.