Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:33

flettie schreef:
Duitsers kunnen wat dat betreft echt rare eisen en verwachtingen hebben.

Dat heeft niets met Duitsers te maken. natuurlijk heeft ieder land/gebied z'n eigen gewoontes, maar "raar"... nee. Dit zijn gewoon de rotte appels geweest die je overal wel tegenkomt. Ik heb ze in Nederland ook genoeg meegemaakt :')

IMJ

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:40

Ik heb alleen je openingspost gelezen. Ik vind je totaal niet onredelijk.
Ik zou heel duidelijk afspraken maken. Niet omheen draaien gewoon to the point.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:41

Oh..ze zijn weg?

Hoe is dat dan gegaan?

Edit: toch naar alles gelezen. Mijn oren klapperen..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 00:06

Veel herkenning van mijn kant in dit verhaal!

Wij hebben ook een prive stal met stallers erbij omdat we die ruimte hebben en het trekt de kosten een beetje gelijk.
Na allerhande ergernissen van hoe anderen aan het uitmesten waren, hele sporen over het erf achterlaten, veel schoon stro eruit halen en vervolgens weer heel rijkelijk nieuw opstrooien... kost meer geld en tijd dan het opleverde (iedere week ook kruiwagens weggewaaid stro tussen de struiken en van het erf plukken en je blijft vegen als er hele poepsporen elke dag weer over t erf gaan). Dus toen besloten dat we volpension bieden incl uitmesten. Scheelt een hoop geld en ergernis.

Alles verder weer goed geregeld zou je denken. Maar alsnog zijn er pensionners die blijven eisen en vragen. Wij zijn dan wel weer zo dat alles gewoon bespreekbaar is en we doen wat we kunnen. Maar het blijkt soms ook erg moeilijk om een nee te accepteren. En als degene die de stal runt heb jij het dan meteen misdaan. Sta je dan met je goede gedrag!
Niet zo lang geleden vermeldde ik weer even ter herinnering dat de grote boxen die we hebben weer toekomen aan mijn drachtige merries ivm de bevallingen. Nou dat heeft wat losgemaakt kan ik je vertellen.
Maar op die manier is het op een gegeven moment ook gewoon echt niet leuk meer om mensen op pension te hebben.
Altijd je uiterste best doen, zowel voor de paarden als hun eigenaren en stank voor dank krijgen!

Als je echt een bedrijf hebt wbt pensionstalling, ligt het heel anders. Dan sta je er op een hele andere manier tegenover. Maar dat hele zakelijke is hier helemaal niet de bedoeling. Dat wordt nog wel eens vergeten. Ook hier kregen we naar ons hoofd dat we wel even met betalende klanten te maken hadden.
Dat klopt, en daarom is ook altijd alles bespreekbaar en proberen we ook alles zo goed we kunnen naar ieders wens te maken. Maar we hoeven ons niet alles te laten zeggen en onszelf in de meest onmogelijke bochten te wringen.

Probeer de eer aan jezelf te houden en het zo netjes mogelijk af te sluiten.
Als het niet meer gaat, dan houdt het gewoon op. In ons geval hebben we dan nog een flinke wachtlijst aan mensen die ook graag een plekje willen. Dus die stallen zijn zo weer gevuld.
Maar deze keer proberen we nog meer de problemen voor te zijn en van te voren meermaals goed uit te leggen hoe het hier werkt. Dan is het maar duidelijk en kunnen ze altijd voordat ze komen nog anders besluiten.
En wij zijn dan toch weer zo gek om er gewoon mee door te gaan. Nieuwe mensen nieuwe kansen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 01:43

Fijn voor je TS, en waarschijnlijk weer een hoop geleerd... Hoop dat het voor de paarden goedkomt, ik begreep dat je je daar nog wel wat zorgen over maakte.
Mocht je nog nieuwe klanten willen: misschien moet je gewoon afwachten wat langs komt. Ik heb nooit enige ruchtbaarheid gegeven of mensen gevraagd, maar altijd gewacht op wat zich aandiende. Is altijd goed gekomen. En we hebben ook een aantal keren mensen geweigerd - dwz na een goed gesprek begrepen ze dat ze waarschijnlijk niet pasten bij ons op stal...

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 02:27

Jeetje, wat een verhaal. Ik zou willen dat het in de buurt was en ik bij ts kon staan.. Ik sta sinds kort op een prive-pensionstalling. Ik kom van een manege af. En die was al enorm vrij, en dat ben ik nu nog steeds. Ja, op de manege was er een toilet. Die is er nu niet. Verder gedraag ik me netjes, hoop ik. Heb nooit klachten gehoord :P Ik veeg daar waar ik het vuil heb gemaakt, haal de mest weg uit de bak of wasplaats en werk dat weg op de mesthoop, ik ruim mijn spullen netjes op, alles gaat weer netjes dicht en op slot, ik hou me aan de openingstijden en doe daar ook niet moeilijk over. Daardoor kan ik ook dingen terugverwachten als er eens iets is. Ik doe niet moeilijk en hou me overal aan, dus zij zijn blij met mij en ponylief, waardoor alles bespreekbaar wordt. Heerlijk. Ik ben zo ook opgevoed en verbaas me daardoor vaak dat dat tegenwoordig meer uitzondering dan regel is... Ook al zijn er niet echt regels: Wat ik doe lijkt me niet meer dan logisch. Helaas denkt dus niet iedereen er zo over.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:29

Ikzelf als kleine pensionstalling,heb vooral het bijrijd gedeelte onder schat.Ipv 6 eigenaren heb je vaak eer dan het dubbel op je erf lopen.En eerlijk is eerlijk ik heb veel ruimte voor de paarden maar een relatief kleine zadelkamer , op de poetsplaats kunnen eigenlijk maar 3 paarden tegelijk vast staan.Parkeerplaatsen zijn beperkt.
Ik wil en mag ook eigenlijk van de gemeente niet,een deel wei als parkeerplaats of bij het stalgedeelte trekken.Voor de zadelkamer gaan we wel een oplossing moeten zoeken .

Soms begin je aan iets en al doende merk je pas waar je de fout in gaat.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:17

Poehh wat een verhaal zeg!
Ik ben zooo blij met mijn stalling, moet er niet aan denken zulke streken uit te halen.
Ik mag mijn grote ruin stallen voor 150 en mijn veulen staat er voor niks bij hun veulens. Dit op voorwaarde dat ze er geen extra omkijken naar hebben; dus wordt gevoerd met de rest mee, als de weides op zijn gaan ze met de anderen mee naar de andere weides, ook als die wat verderop liggen en rijden hier niet ideaal is.
Nu kom ik supergoed overeen met mijn stalbaas, het zijn nl ook mijn schoonouders, en heeft hij gewoon de hele winter thuis gestaan zodat ik met hem kon rijden, terwijl de andere paarden elders stonden.
Ik vind het dan ook gewoon normaal dat, als ik er ben, ik gewoon help met voeren/mesten/water geven etc... En dan zijn er hier ook soms mensen die zeggen: ik wil niet dat mijn paard op die andere weides staan, "ik betaal er toch voor". Ja, je betaalt 150€ en je hebt totaal geen omkijken naar je paard, wat wil je nog meer. Kan ik ook zo boos van worden. En als ik mensen meeneem die ze niet kennen laat ik dat op voorhand weten, vind ik logisch.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:47

Wat een verhaal zeg! Het klinkt alsof dit voor beide partijen de beste oplossing is. Wel vervelend dat dat op deze manier moest gaan! :)

Ik sta ook (nog wel) bij mensen aan huis. Maar heb gisteren besloten om een nieuwe plek te zoeken. Directe aanleiding is een appje gisteren dat ik opeens niet naar m'n paard mag komen met de Paasdagen. Ik heb voorgesteld om op vaste tijd te komen puur om haar even te verzorgen (zomereczeem) maar dat mocht ook niet. Ik kom meestal alleen en neem dan m'n paard vaak mee naar buiten. Ruim altijd m'n spullen op. Dus geen idee waar dit vandaan komt.

Verder betaal ik enorm veel geld (225 euro) voor 24/7 buiten met inloopstal zonder bak. Dat heb ik altijd geaccepteerd omdat m'n paard het naar haar zin had. Maar ben hierbij ook nog continue aan het uitmesten wat eigenlijk niet de afspraak is. Ook als de staleigenaren op vakantie gaan, komen dingen vaak op mij neer. Regelmatig ook zonder dat dat duidelijk gecommuniceerd wordt.
Doordat mijn paard er anders zelf de dupe van is, doe ik dat dan.
Dus heb gisteren voor mijzelf de knoop doorgehakt om zo snel mogelijk te verhuizen. :)

Creahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:29

Wat betreft het voeren en de peuken heb je gelijk en hier zou ik ook echt duidelijk in zijn.

Wat de bijrijders betreft vind ik dat ze gewoon mogen komen wanneer ze willen op normale tijdstippen, ik zou het als eigenaresse of bijrijder zeer vervelend vinden als ik enkel op vaste tijdstippen mijn paard mag bezoeken.

Over de stal sluiten tijdens feestdagen ben ik het niet eens.
Je weet wanneer je mensen in pension hebt dat ze dus ook graag op hun vrije dag vaak lekker willen rijden wanneer het hun uitkomt.
Je weet immers waar je aan begint als je zulke dingen aanneemt maar dat is mijn mening.

Evalueren heeft vaak weinig zin, gewoon duidelijke regels maken en anders volgen er consuqenties.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:48

Fijn dat ze vertrokken zijn. Het leverde bijna niks op qua geld en kostte je alleen maar energie.

Fijne pasen

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:58

Ik vindt je vragen absoluut niet onredelijk, zelfs te vriendelijk.
Ik zou zo wie zo geen roken bord ophangen ivm brandgevaar.
Een vreemde laten voeren is uit den boze, je weet niet wat ze voert en dan geef jij het voer dat je altijd doet en hoppa bv koliek, dus alleen zelf voeren.
En dat je prive wilt hebben is logisch veel stallen, waaronder wij zijn 1ste paasdag totaal gesloten ook voor prive klanten.
2de paasdag is alles gewoon weer open.
Oua prijs vindt ik persoonlijk dat je jezelf te kort doet, je hebt er ook werk mee tel dat er eens bij op.

Succes en Fijne paasdagen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:16

ik sta ook particulier, er staan daar 6 paarden waarvan 1 van hun zelf
sta all-in maar niemand is te beroerd om mee te helpen
de paarden en woonhuis zijn afgeschermd met een hek met klimop
de stalhouder kijkt regelmatig bij de paarden ,ze staan in de wintermnd 2 aan 2 in ruime paddocks met slowfeeder
nu hebben mijn vriendin en ik zelf een andere bak gekocht omdat we die van stal niet fijn vinden, was geen probleem
we vullen zelf vaak de waterbakken als we er zijn, de stalhouder werkt nl wisseldiensten
betaal ook 225 p/m en als ze op stal gaan s`nachts zetten we zelf krachtvoer klaar [ dat moet je zelf kopen ]
de wei is aan de overkant en het is met elkaar laten wennen en straks tot nov 24/7 wei
als we vragen hebben app je de stalhouder en bij spoed bel je hem
we kunnen 24/7 24uur bij je paard geen sluit[ wel mocht je in de nacht wegens iets moeten komen dat even laten weten]
medicatie wil hij ook geven, echt een super fijne plek!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:23

Eind goed al goed!
Fijne paasdagen :D

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 14:40

Deeskuh88 zulke stalklanten als jij kon ik er wel 10 van hebben :). Maar zij deden ook best veel, hoor. De laatste tijd dan. Ik was verschrikkelijk boos, maar totale aso's zijn het nou ook weer niet...denk achteraf dat het grootste probleem geweest is dat ik niet voor mezelf helder had wat ik wel en niet wilde..daardoor te lang meegaand ben geweest, en niemand hier meer wist waar ie aan toe was...volgende x een contract dus.

Roosvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:55

Bespreek je dingen, prijs omhoog en anders afscheid nemen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:09

Roosvdz schreef:

Misschien eerst even alles lezen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 15:11

genja schreef:
Roosvdz schreef:

Misschien eerst even alles lezen?

Nou ja...het zijn 11 pagina's inmiddels :D . Ik vat wel ff samen: erg veel gezeik. Heb ze verzocht per eind mei paarden hier weg te hebben en ze hebben ze gisteren opgehaald. Problem solved *\o/* *\o/* *\o/*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:18

Ik heb niet het hele verhaal gelezen. Lees op de laatste pagina dat ze vertrokken zijn?

Moet wel zeggen dat ik er wel een probleem mee zou hebben als ik op 1ste paasdag pas na 15:00 naar mijn paard zou kunnen.
Ik krijg zo eters dus dan kan je op je vrije dag niet naar je paard.

Even los van andere ergernissen over en weer uiteraard.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:23

IHN schreef:
Deeskuh88 zulke stalklanten als jij kon ik er wel 10 van hebben :). Maar zij deden ook best veel, hoor. De laatste tijd dan. Ik was verschrikkelijk boos, maar totale aso's zijn het nou ook weer niet...denk achteraf dat het grootste probleem geweest is dat ik niet voor mezelf helder had wat ik wel en niet wilde..daardoor te lang meegaand ben geweest, en niemand hier meer wist waar ie aan toe was...volgende x een contract dus.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je nog een pensionklant zou willen... Verdienen doe je er niet echt aan en wat voor afspraken je ook maakt, je bent een deel van je privé kwijt. Moest je het toch doen dan moet je inderdaad goed weten wat je wil en dit op een eerlijke en open manier op voorhand duidelijk maken.
Laatst bijgewerkt door Riel op 16-04-17 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:27

Riel schreef:
IHN schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je nog een pensionklant zou willen... Verdienen doe je er niet echt aan en wat voor afspraken je ook maakt, je bent een deel van je privé kwijt. Moest je het toch doen dan moet je inderdaad goed weten wat je wil en dit op een eerlijke en open manier op voorhand duidelijk maken.

Mee eens, maar als TS nieuwe klanten wil, misschien een prijsverhoging tegen die tijd?
En gewoon heel duidelijk zijn wat er van nieuwe klanten verwacht word.

TS, fijn dat ze weg zijn. Ik heb alles snel gelezen en vind dat je nochtans best schappelijk bent geweest!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:20

Riel schreef:
IHN schreef:

Omdat het ook gezellig is. Of kan zijn. Ik heb toen ze hier kwam vragen november aangegeven dat ik s avonds hooi voerde. Bakken vol dan hadden ze tot ongeveer 13 uur volgende dag...om 18 uur maakte ik dan weer vol...van 13 tot 18 moesten ze het dan even met alleen de weide doen. Toen viel er sneeuw en deden zij er ook s ochtends hooi in. Omdat ik hun beweegreden snapte dat zo gelaten..sneeuw was weer weg en toen ze huer s ochtends waren maakten ze steeds weer tot de nok toe vol...s avonds ook met kop erop trouwens zodat ik steeds 3 kruiwagens weg kon gooien. Aangegeven dat de bedoeling was alleen s avonds.. nee...geen voedingsstoffen meer in het gras en van 12 tot 18 zonder hooi is te lang. Okay...zit wat in dus vooruit..2x per dag. Hun pony werd magerder de mijne te dik...aangegeven dat hun pony een beetje at en dan naar de wei liep om te rusten...voorgesteld om kleinere porties en vaker te geven. Wilden ze niet. Bakken moesten gewoon steeds volgegooid. Ik heb toen gezegd dat dat echt niet ging voor die 80 euro die zij betaalden. Dus afgesproken dat hij 130 zou betalen, zij 100 per pony en dat ze dan de bakken vol mochten gooien wanneer ze wilden. Omdat dit echt extreem hard ging heb ik netten gekocht in overleg met hun. Netten zouden dan steeds gevuld kunnen worden. Maar...hij heeft ook een maand 130 voor volpension betaald. Dit is dus vervolgens omgewisseld voor hooi onbeperkt en zelfverzorging. Hij verweet me dus dat ik er niet voor zorgde dat de netten 24/7 vol waren maar afspraak was..iedereen mag pakken. Niet dat ik daar steeds voor zou zorgen (wat ik dus wel gedaan heb toen zij op vakantie waren maar ja..zaten ze ook wel eens een uurtje of mss 2 zonder).

Dit was dus allemaal te voorkomen geweest met een contract. Dan had ik kunnen zeggen: hier staat het. En zo blijft het of we moeten het over de prijs hebben en nieuwe afspraken.
Ik ben veel te meegaand geweest, zonder goed over de consequenties qua prijs etc. na te denken...goede les voor de volgende keer..

Overigens: ponys waren gisteren opgehaald. Hun kast en ruif nog niet. Ik heb ze geappt gisteren of ze die nig kwamen halen of dat dat dinsdag werd, want beide paasdagen wilde ik ze nu niet hier aangezien er geen ponys meer stonden...niks op gehoord. Vanochtend had ik wel beetje spijt van het feit dat ik gezegd had dat ze niet meer in de andere schuur mochten komen en ik het hooi dus pakte...beetje kinderachtig. Dus daarvoor excuses aangeboden. Gezegd dat ik het jammer vond dat het zo gelopen is en ze een fijne pasen gewenst. Van haar kreeg ik terug: is ok. Jij ook fijne pasen. Van hem iig antwoird maar: vandaag komen we de spullen niet ophalen omdat je bezoek hebt, maar 2e paasdag komen we de rest ophalen. Ik heb maar gezegd dat dat prima is...geen idee of ze zonder excuus vandaag hier gestaan hadden en dat het bedoeld is als: nou ja..we zijn de kwaadste niet en wachten dan wel een dag of dat het bedoeld is als ff het laatste woord willen hebben en toch 2e paasdag komen...maar goed...dat halve uurtje maakt ook niet uit..ik help ze desgewenst zelfs nog met sjouwen...ze zijn weg..ik heb mijn rust dus alles goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:41

IHN schreef:
Overigens: ponys waren gisteren opgehaald. Hun kast en ruif nog niet. Ik heb ze geappt gisteren of ze die nig kwamen halen of dat dat dinsdag werd, want beide paasdagen wilde ik ze nu niet hier aangezien er geen ponys meer stonden...niks op gehoord. Vanochtend had ik wel beetje spijt van het feit dat ik gezegd had dat ze niet meer in de andere schuur mochten komen en ik het hooi dus pakte...beetje kinderachtig. Dus daarvoor excuses aangeboden. Gezegd dat ik het jammer vond dat het zo gelopen is en ze een fijne pasen gewenst. Van haar kreeg ik terug: is ok. Jij ook fijne pasen. Van hem iig antwoird maar: vandaag komen we de spullen niet ophalen omdat je bezoek hebt, maar 2e paasdag komen we de rest ophalen. Ik heb maar gezegd dat dat prima is...geen idee of ze zonder excuus vandaag hier gestaan hadden en dat het bedoeld is als: nou ja..we zijn de kwaadste niet en wachten dan wel een dag of dat het bedoeld is als ff het laatste woord willen hebben en toch 2e paasdag komen...maar goed...dat halve uurtje maakt ook niet uit..ik help ze desgewenst zelfs nog met sjouwen...ze zijn weg..ik heb mijn rust dus alles goed.

gut wat denk jij veel na zeg :o
Het wordt opgelost, help ze een handje, wens ze veel plezier op de nieuwe stal en klaar.
Niet alles wat er gebeurt kapot analyseren ;)

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:50

Ik denk dat de opmerking naar mij toe ook niet te letterlijk genomen moet worden als in: Doe er direct maar 10 nieuwe bij. Zo werkt het nu eenmaal niet. Ik zou bij een eventuele nieuwe ook goed op papier zetten in contractvorm wat jij van hen verwacht en andersom. Daar hoeven echt geen gekke dingen in te staan, maar het schept veel duidelijkheid. Ik had toen op de manege ook met regels te maken en nu weer. En dat vind ik niet meer dan normaal. Zoals opruimen, zorgvuldig omgaan met geleende spullen, openingstijden, niet rijden zonder cap, etc. Imo hele normale en logische regels. Als ze niet op papier stonden, waren dat voor mij persoonlijk ook de normale dingen waar ik mij aan zou houden. Dat is echter helaas wel waar het vaak bij anderen op misgaat, omdat mensen vaak zodanig veranderen dat ze voor veel minder veel meer eisen. Reëel nadenken is er niet meer bij. En dat verpest veel. Helaas.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:56

Goof schreef:
IHN schreef:

gut wat denk jij veel na zeg :o
Het wordt opgelost, help ze een handje, wens ze veel plezier op de nieuwe stal en klaar.
Niet alles wat er gebeurt kapot analyseren ;)

Ja ik weet :D Dit is nog niks...haha...wilde dat ik die radertjes eens stil kon zetten haha...maar goed..ben al bezig met yoga..1x per week heb ik rust haha