Paard gekocht onder valse voorwendselen !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Re: Paard gekocht onder valse voorwendselen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:44

Idd dat slaan met het hoofd wat ze op het filmpje ook doet. Het steigeren op deze filmpjes is blijkbaar nog niks.
Jammer dat dat goede fokadres niet gevonden is, en ze weer bij een handelaar is belandt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:46

Ok, dus als ik het goed begrijp, ondanks gewoon ontspannen naar voren rijden en "niks in de krul" zeg maar komt ze willekeurig omhoog. Tja, dat is dan zo onvoorspelbaar dan kan je inderdaad niet zeggen dat het rijtechnisch is toch? Maar op basis van deze filmpjes kan ik me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die denken, och dat gaat mij wel lukken. Moet je gezien hebben denk ik en als het zo onvoorspelbaar is dan is dat lastig vast te leggen natuurlijk.

W_Empress schreef:
Idd dat slaan met het hoofd wat ze op het filmpje ook doet. Het steigeren op deze filmpjes is blijkbaar nog niks.
Jammer dat dat goede fokadres niet gevonden is, en ze weer bij een handelaar is belandt.

Maar slaat ze dan ook zo met haar hoofd als je het hoofd gewoon "laat" en naar voren rijdt? Want omdat de ruiter op het filmpje steeds probeert om haar rond te rijden snap ik op dit filmpje dan weer wel waarom ze dat doet.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:48

Citaat:
Het is een hele tijd goed gegaan met W-Vonia, tot wij een bosrit gingen maken, kwam ze uit het niets omhoog en klapte achterover ( we waren aan het stappen met een lang teugeltje ).

Ja dus.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:49

Dus ook Sam98 had de zelfde intentie's als de TS en toch is het paard in de handel gegaan.
Ik blijf het sneu voor het paard vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:50

uit het niets of schrok ze?
Ja, n.a.v de filmpjes heb ik er eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij. :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:50

Sam89 reed het paard bij Zweepje!

En volgens mij staat zij zelfs in het midden van de bak op de filmpjes.
Laatst bijgewerkt door Alja op 07-11-14 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:52

Waarom moet er met een paard dat niet te rijden is automatisch meteen maar gefokt worden? :?
Wie zegt dat ze daarvoor wel geschikt is?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:53

Cayenne schreef:
Waarom moet er met een paard dat niet te rijden is automatisch meteen maar gefokt worden? :?

dat is weer een andere discussie. maar je hebt wel gelijk

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:57

Er is niets te zeggen over wat er met dit paard wel of niet nog kan, zolang niet duidelijk is waarom ze dit gedrag vertoont. Of het dan over rijden, mennen of fokken gaat.
En eigenlijk heeft heel deze discussie niet eens nut... Paard staat inmiddels alweer bij een andere handelaar, en helemaal niemand in dit topic heeft ook maar enige toegang tot het dier. Kunnen we van alles bedenken, maar ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:58

Even een nieuwsgierig vraagje: als je er nou voor kiest om toch zo'n dier in goed vertrouwen aan iemand te verkopen voor de fok en je zou toch nog iets willen doen om te voorkomen dat mensen er een leuk rijpaard in gaan zien... Zou het dan helpen als je in het paspoort / stamboekpapier schrijft "ongeschikt als rijpaard wegens gevaarlijk gedrag" ?

Ik bedoel: ik weet natuurlijk dat je er niet 100% mee kunt voorkomen dat er ooit weer iemand op gaat zitten. Er zijn altijd mensen die denken "maar mij lukt dat wel!" En ik weet dat mensen een duplicaat-paspoort of papier kunnen aanvragen. Maar je maakt het in ieder geval weer een stukje lastiger om het beest als rijpaard te verhandelen misschien?

(Even los van de discussie of je dit paard als fokmerrie moet willen verkopen)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:01

Wordt er geen aantekening gemaakt in het paspoort van verzekeringstechnisch afgekeurde paarden?
Zou geen slecht idee zijn. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:01

Cayenne schreef:

Ja ik persoonlijk vind bij deze merrie met dit verhaal en afstamming dus niet.

Hier moet je juist niet mee fokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:07

safina schreef:
Even een nieuwsgierig vraagje: als je er nou voor kiest om toch zo'n dier in goed vertrouwen aan iemand te verkopen voor de fok en je zou toch nog iets willen doen om te voorkomen dat mensen er een leuk rijpaard in gaan zien... Zou het dan helpen als je in het paspoort / stamboekpapier schrijft "ongeschikt als rijpaard wegens gevaarlijk gedrag" ?

Ik bedoel: ik weet natuurlijk dat je er niet 100% mee kunt voorkomen dat er ooit weer iemand op gaat zitten. Er zijn altijd mensen die denken "maar mij lukt dat wel!" En ik weet dat mensen een duplicaat-paspoort of papier kunnen aanvragen. Maar je maakt het in ieder geval weer een stukje lastiger om het beest als rijpaard te verhandelen misschien?

Dan kun je het paard beter direct wegbrengen. Er is ook nog een optie van een duplicaat paspoort overigens.

Overigens, dit paard is van hand tot hand gegaan. Een paard heeft ong. een half jaar nodig om zich echt thuis te voelen in een nieuwe stal. De meeste paarden tonen na een week wel gewend, maar zijn dat nog niet volledig. Als dit nu een gevoelig dier is wat meer tijd nodig heeft? Dat krijgt het paard niet. De verkopers hebben mogelijk ook geen klik met het dier. Ik zie hier ondanks de verhalen nog geen paard wat onbetrouwbaar is (hoewel natuurlijk geen enkel paard 100% te vertrouwen is). Wel een lastig paard. Zelf zou ik er dan ook met enig wantrouwen opstappen. Maar ik denk dat dit net zo'n dier is als bijvoorbeeld 'Just in Time', die wilde ook niet, en uiteindelijk is het goedgekomen mits men hem in z'n waarde liet. Abgar xx was ook een lastig paard (lees maar de verslagen van z'n onderzoek na, hij vond het trekken van de sleep niets), maar wel een hele goede.

Zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 11:12

Ayasha schreef:
uit het niets of schrok ze?
Ja, n.a.v de filmpjes heb ik er eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij. :+

Ze doet dit echt uit het niets... of je er nu met een kort teugeltje rijdt of met een lang.
En dat hoofd slaan doet ze ook out off the blue... Er is een paar jaar geleden ook iemand bij mij geweest die een achterwaartse kopstoot (zware bloedneus) kreeg van haar terwijl die met een lange teugel alleen maar aan het stappen was.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:12

Ik zie haar niet meer te koop staan, is ze inmiddels verkocht of hebben ze haar uit de verkoop gehaald?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:13

Wat een verhaal zeg.

Is het overigens bekend waar ze staat? Ben namelijk wel benieuwd. Wij hebben een paard dat heftiger was (achterover klappen, aan de kletter in het algemeen, niet op te zadelen, soms blind van paniek etc etc) dan de videos die ik hier zie en die is nu goed te rijden als je weet hoe je met hem om moet gaan. We kunnen hem sowieso nooit meer verkopen, in verkeerde handen is hij onder het zadel echt gevaarlijk.

Ik zeg niet dat deze merrie zover gaat komen, maar misschien in de juiste handen met geduld en de juiste werkwijze is er dan best nog wat land mee te bezeilen.

Vind het in ieder geval een interessant paard.

Zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 11:15

germie schreef:
safina schreef:

Dan kun je het paard beter direct wegbrengen. Er is ook nog een optie van een duplicaat paspoort overigens.

Overigens, dit paard is van hand tot hand gegaan. Een paard heeft ong. een half jaar nodig om zich echt thuis te voelen in een nieuwe stal. De meeste paarden tonen na een week wel gewend, maar zijn dat nog niet volledig. Als dit nu een gevoelig dier is wat meer tijd nodig heeft? Dat krijgt het paard niet. De verkopers hebben mogelijk ook geen klik met het dier. Ik zie hier ondanks de verhalen nog geen paard wat onbetrouwbaar is (hoewel natuurlijk geen enkel paard 100% te vertrouwen is). Wel een lastig paard. Zelf zou ik er dan ook met enig wantrouwen opstappen. Maar ik denk dat dit net zo'n dier is als bijvoorbeeld 'Just in Time', die wilde ook niet, en uiteindelijk is het goedgekomen mits men hem in z'n waarde liet. Abgar xx was ook een lastig paard (lees maar de verslagen van z'n onderzoek na, hij vond het trekken van de sleep niets), maar wel een hele goede.

Ze heeft 5 a 6 jaar bij mij gestaan, dus lijkt mij lang zat om te wennen. Zie ook verhaal van SAM98

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:18

zijn de filmpjes bij jou gemaakt ts of bij iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:28

germie schreef:
safina schreef:

Joehoe, lees en ff wat er boven staat. Ik noem de mogelijkheid van een duplicaatpaspoort. ;) En inderdaad, je kunt hem natuurlijk beter wegbrengen, maar het gaat mij erom dat als iemand er tóch voor kiest hem weg te doen als fokmerrie.

Mijn gedachte erachter: je maakt het weer iets lastiger om het paard te verhandelen als rijpaard. Die eerste koper was waarschijnlijk gaan protesteren bij het voorstel om zoiets op het papier te zetten. Hij wist dat hij het paard niet zou lang zou houden en had ongetwijfeld geen trek in alle tijd en de kosten die het aanvragen van een duplicaat met zich meebrengt. En dan weet je dus meteen wat voor een vlees je in de kuip hebt met zo'n kerel.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:12

Het paard heeft bij ten minste 2 handelaren gestaan die {voor zover ik weet} niet altijd voorrijden. Zijn over het algemeen paarden die door hen verhandeld worden aan andere handelaren, dat gaat op uiterlijk paard af (goede bouw), hoe het loopt en/of springt en de afstamming. Als het dan interessant is zien ze er handel in... De handelaar die het paard weer terug heeft gebracht is er 1 die WEL voor rijd en ook geen 'gevaarlijke' of 'onbetrouwbare' paarden wil verkopen. :n

Waar het paard nu is geen idee... Misschien weet TS dat? Wellicht dat ze nog in Hellendoorn staat.

-----------------------------------

Wat het steigeren en in protest komen betreft, ik heb er ooit eens 1 gereden een ontzettend gave (dressuur) merrie. Kon super lopen, donders mooi beest, maar die was ook niet te vertrouwen. Nam ook geen druk aan en kwam ook gewoon (onverwachts) steil omhoog. Die heb ik gereden met een lossere teugel en vooral voorwaarts (inclusief hulp op de grond die haar voorwaarts dreef wanneer ze voor de ruiter dicht klapte). Hielp niet.. Het goed aan het werk zetten en continu voor proberen te blijven en voorwaarts houden mocht tot op zekere hoogte werken, mits je als ruiter maar niet verslapte in je aandacht en het paard echt continu enorm aan het werk hield dat het gewoon geen kans kreeg. We hebben met dat paard ook héél veel gelongeerd zodat het leerde om los te laten en te ontspannen en goed over de rug te gaan, dat leek en ging ook heel goed maar onder het zadel moest je gewoon continu het onverwachte verwachten. Wij konden er op geven moment aardig mee uit de voeten, kon er prima mee rond rijden. Maar toen ze dus weer verkocht werd (wij hadden die merrie toen in training voor een handelaar) is ze ook weer terug gekomen omdat dit gedrag er zo ingeslepen is, je blijft continu op je hoede en het kan een hele tijd goed gaan maar dan toch op een moment kan het goed voorkomen dat het ineens weer omhoog komt (vooral op momenten dat het bv. wat moeilijker word voor een paard, er wat spanning optreed door weet ik het wat etc. etc.). Wij hebben onze handen er toen van af getrokken omdat je elke keer weer opnieuw kan beginnen en ook gezegd dat het paard gewoon niet geschikt is om mee te rijden, laat staan voor de sport. Wat er uiteindelijk mee is gebeurd, geen idee...

Ik denk overigens dat als ik het zadelmak maken en alles nog had gedaan dit paard van dit topic ook bij ons in training had gekomen, eigenlijk vind ik het wel een beetje jammer had graag uit eigen hand geweten wat er met dit paard aan de hand is.

Wat het fokken met {niet rijdbare} paarden betreft, soms kan dat heel goed uitpakken hoor! Ken er nog een heel goed voorbeeld van, een merrie die echt mega super kon springen, waar ook mee geprobeerd was om te rijden maar die gewoon gevaarlijk was onder het zadel. Die is toen bij een fokker hier in de omgeving terecht gekomen die haar de rest van haar leven hebben gehouden en nooit meer hebben geprobeerd er op te rijden. Die merrie heeft toen nog een heel fijn leven gehad en heeft een aantal goede veulens op de wereld gezet met een fijn karakter. :)

Dit paard verdient het gewoon om bij echte paardenmensen terecht te komen die weten wat het beste is voor dit paard. En wat dat dan is kunnen we veel over speculeren maar ik denk dat je het paard daarvoor echt moet kennen, zien en daad werkelijk zelf in de hand moet hebben om daar over te oordelen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:17

Joolien schreef:
sneeuwpop schreef:
En medisch helemaal nagekeken is helaas geen garantie dat het paard ook daadwerkelijk geen pijn ervaart. Helaas kunnen mensen nog niet alles.
Een paard wat zich achterover laat vallen is al heel ver heen.

Dit hoeft niet perse pijn te zijn, ja 9 vd 10 keer wel, maar echt dominante paarden accepteren gweoon geen druk. Heb wel eens een hengst bezig gezien, was ook compleet doorgelicht medisch, die ging door de voorknieen en sloeg dan met zijn hoofd de ruiter, dat heeft niks te maken met pijn, maar het niet willen accepteren van druk, oftewel onderdrukking, en daar bedoel ik mee, zich over willen geven aan een ruiter, op wat voor manier dan ook.

Ja?, die zijn er idd ook. Maar ik ging in op het medische gedeelte.

Ene, geef die paarden eens ongelijk....een ruiter op je rug laten brrrrr ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:21

sneeuwpop schreef:
Joolien schreef:

Dit hoeft niet perse pijn te zijn, ja 9 vd 10 keer wel, maar echt dominante paarden accepteren gweoon geen druk. Heb wel eens een hengst bezig gezien, was ook compleet doorgelicht medisch, die ging door de voorknieen en sloeg dan met zijn hoofd de ruiter, dat heeft niks te maken met pijn, maar het niet willen accepteren van druk, oftewel onderdrukking, en daar bedoel ik mee, zich over willen geven aan een ruiter, op wat voor manier dan ook.

Ja?, die zijn er idd ook. Maar ik ging in op het medische gedeelte.

Ene, geef die paarden eens ongelijk....een ruiter op je rug laten brrrrr ;-)

Ja ik snap dat ook niet hoor, zo'n hobbelend mens op je rug pfff. Mijn niet gezien!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:21

:evaw: (berichten verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 07-11-14 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:24

Isaboy schreef:
Ik kan alleen maar bij die fimpjes denken laat verd*mme die voorkant los!!
De ruiter in het filmpje als die zo op mijn paard had gezeten had ik diegene er persoonlijk afgesleurd!

Als een paard al staakt en je weet dat hij dit kan doen waarom in godsnaam zo verschrikkelijk opgesloten rijden en ja dan is het vragen om het stijgeren, kan je vertellen dat de meeste paaden dan zullen doen,

Ook vind ik op de filmpjes lijken dat het paard wel degelijk last ergens van heeft
Ze slaat niet voor niets met haar hoofd, en dan lekker in de krul trekken |o

En waarom ik denk dat er wel degelijk wat aan de hand is?
Is dat een paard niet zomaar dit gedrag vertoond, en anders is het er wel met heel veel rust ,tijd en geduld uit te krijgen!

Mijn ruin kreeg last van een tumor was nog niets te zien...
Meneer begon uit het niets ineens te steigeren onder het zadel heeft zelfs een bit gebroken en een hoofdstelkapot getrokken..

En waarom? hij had juist ja pijn!

heb m laten opereren en t kwam weer terug,

weet je wat er toen gebeurde?

meneer werd weer (gevaarlijk) vanwege de pijn hij en ik heb toen mijn verandwoordlijkheid genomen en gezegd jongen tis genoeg geweest, en weet je waarom ik dat kon zeggen ? omdat ik mijn paard van top tot teen kon door en door kon, en heb speciaal niet gekozen voor de slacht weet je waarom?
omdat er wel eens paarden worden doorverkocht en omdat hij er vanbuiten heel goed uitzag wilde ik dat voorkomen dus gekozen voor een spuitje.

verder kruim ik weer onder mijn steen en tape mijn mond weer dicht :x

Als je kunt lezen, ts heeft t paard helemaal binnenstebuiten gekeerd. Paard vertoond ditzelfde gedrag ook aan een los teugeltje.
Nogmaals, dit paard moet je niet zien als ieder ander paard, maar een paard waar je echt de controle op moet nemen. Normaal zou dat natuurlijk niet de manier zijn, maar dit is geen normaal geval. As simple as that.

De beste stuurlui staan op stal :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:27

Joolien schreef:
Isaboy schreef:
Ik kan alleen maar bij die fimpjes denken laat verd*mme die voorkant los!!
De ruiter in het filmpje als die zo op mijn paard had gezeten had ik diegene er persoonlijk afgesleurd!

Als een paard al staakt en je weet dat hij dit kan doen waarom in godsnaam zo verschrikkelijk opgesloten rijden en ja dan is het vragen om het stijgeren, kan je vertellen dat de meeste paaden dan zullen doen,

Ook vind ik op de filmpjes lijken dat het paard wel degelijk last ergens van heeft
Ze slaat niet voor niets met haar hoofd, en dan lekker in de krul trekken |o

En waarom ik denk dat er wel degelijk wat aan de hand is?
Is dat een paard niet zomaar dit gedrag vertoond, en anders is het er wel met heel veel rust ,tijd en geduld uit te krijgen!

Mijn ruin kreeg last van een tumor was nog niets te zien...
Meneer begon uit het niets ineens te steigeren onder het zadel heeft zelfs een bit gebroken en een hoofdstelkapot getrokken..

En waarom? hij had juist ja pijn!

heb m laten opereren en t kwam weer terug,

weet je wat er toen gebeurde?

meneer werd weer (gevaarlijk) vanwege de pijn hij en ik heb toen mijn verandwoordlijkheid genomen en gezegd jongen tis genoeg geweest, en weet je waarom ik dat kon zeggen ? omdat ik mijn paard van top tot teen kon door en door kon, en heb speciaal niet gekozen voor de slacht weet je waarom?
omdat er wel eens paarden worden doorverkocht en omdat hij er vanbuiten heel goed uitzag wilde ik dat voorkomen dus gekozen voor een spuitje.

verder kruim ik weer onder mijn steen en tape mijn mond weer dicht :x

Als je kunt lezen, ts heeft t paard helemaal binnenstebuiten gekeerd. Paard vertoond ditzelfde gedrag ook aan een los teugeltje.
Nogmaals, dit paard moet je niet zien als ieder ander paard, maar een paard waar je echt de controle op moet nemen. Normaal zou dat natuurlijk niet de manier zijn, maar dit is geen normaal geval. As simple as that.

De beste stuurlui staan op stal :D

euhh paard is toch geopereerd aan het gebit??
Kan heel goed hoor