pony kwijt, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FladieShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:51

Ik heb toch enige twijfels aan het hele verhaal.
Want waarom gaan ze jouw opsluiten in een stal? Want je maakt mij niet wijs dat wanneer jij gewoon tegen hun zegt "ik neem m'n pony mee" ze jouw beetpakken in de stal duwen en hangslot erop.
Er zou gerust veel meer gebeurt zijn dat hier word gezegd.

En daarbij als de politie ter plaatsen is geweest en jij hebt de reden verteld, handelen ze dat echt wel verder af. In ieder geval dat jij haar bv de dag erna had kunnen ophalen.
Die willen meer weten waarom ze jouw "zomaar" opsluiten......

En ik snap werkelijk geen bal van je ouders in dit verhaal. Ik bedoel als je weet dat dit gebeurt is, ga je als ouder zijnde echt wel verhaal halen en het oplossen...

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:58

pmarena schreef:
Het is allemaal wel een beetje raar natuurlijk.

In dit verhaal mis ik toch wel wat meer informatie en de kant van het verhaal van de manege.

Waarom heb je besloten het dier daar naartoe te brengen? Had je geen tijd of geld om zelf de stalling te betalen en de verzorging te doen? Of vanwege problemen met je ouders?

En heb je nu dan wel weer die mogelijkheden? Heb je al een andere stal voor het dier?

Was het van de manege echt niet een duidelijke voorwaarde dat ze het dier van je wilde lenen tegen minimaal een bepaalde tijd, waardoor ze nu zoiets hebben van: je hebt ons alleen "gebruikt" om even jouw pony op te vangen en nu wil je hem weer meenemen terwijl we gepland hebben dat het dier hier nog tot de zomer zou zijn?

Sowieso, wat je ook afgesproken hebt, als het inderdaad zo is dat het dier op een onprettige manier gehouden en gereden wordt en er ondanks beloftes niets aan gedaan wordt....dan heb je groot gelijk als je het beestje gewoon mee wilt nemen want een slechte verzorging breekt de afspraken natuurlijk wel!

Als er geen contract getekend is dan zijn er geen afspraken over de verzorging, maar ook niet over de tijdsduur van de leen en als mijn pony op een vervelende manier behandeld werd en er geen verbetering daarin te krijgen zou zijn / gesprekken niks uithalen, zou ik ook als een speer een andere stal regelen en het dier gewoon ophalen en meenemen :j

Maar doordat je verhaal nogal wat gaten heeft en het allemaal erg raar klinkt met dat opsluiten enzo ben ik toch wel erg benieuwd wat het verhaal van de manege (en je ouders) is, dat zou best eens 1 een heel ander licht op de situatie kunnen laten schijnen.

Als je 100% de waarheid hebt verteld hier en een andere stal achter de hand hebt: gewoon ophalen en verhuizen die pony :j

Amen. Ben ook beniew
d naar het hele verhaal. :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:02

pmarena schreef:
Als er geen contract getekend is dan zijn er geen afspraken over de verzorging, maar ook niet over de tijdsduur van de leen en als mijn pony op een vervelende manier behandeld werd en er geen verbetering daarin te krijgen zou zijn / gesprekken niks uithalen, zou ik ook als een speer een andere stal regelen en het dier gewoon ophalen en meenemen :j

Ik hoop dat 1 van de juristen hier nog even op wil / kan reageren, want ik dacht dat mondeling gemaakte afspraken ook geldig zijn. Echter, deze zijn (lijkt me) lastiger te bewijzen, aangezien je achteraf leuk een welles-nietesspelletje kunt gaan spelen en bewijs dan maar wat er is afgesproken.

Ik ben het wel met je eens dat we (de lezers) nu erg weinig info hebben en ik vind dat veel mensen hier op basis van 1 kant van een verhaal heel makkelijk oordelen. Je kunt mensen van achter een computer heel makkelijk alles op de mouw spelden. Eind vorig jaar was ook zo'n soort topic van een "jonge man" in Enkhuizen die een paard voor zijn zus had gekocht. Hij zorgde nu voor dat dier, omdat de zus was overleden en dat dier was kennelijk gestolen en grote kans dat het dier naar zuid laren was aangeleverd. Dat (hele?) verhaal was gelogen en een stel Bokkers met een goed hart zijn voor die "jonge man" midden in de nacht in de auto gesprongen om te helpen zoeken op de markt. Achteraf bleek dat dit uit de dikke duim van de TS kwam, die zelf rustig op 2 oren lag.

Ik zeg hiermee niet dat TS liegt, maar een kleine slag om de arm als je op internet dingen van 1 kant leest en de situatie niet goed kent, lijkt me niet meer dan terecht.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:04

pmarena schreef:
Waarom heb je besloten het dier daar naartoe te brengen? Had je geen tijd of geld om zelf de stalling te betalen en de verzorging te doen? Of vanwege problemen met je ouders?

Ik vind het niet relevant voor ons om te weten waarom ts de pony heeft uitgeleend. Misschien leuk voor de nieuwsgierigen onder ons, maar absoluut niet interessant voor dit topic in mijn ogen.

Waar haar ouders in dit verhaal zijn wat betreft zoeken naar een oplossing vind ik dan wel weer relevant om te weten in deze situatie.

Ik geloof het verhaal van ts wel, al klinkt het allemaal wel bijzonder.
Ben benieuwd na de afloop.
Het feit dat een andere bokker ook hetzelfde verhaal verteld maakt het geloofwaardig.
En cayenne weet ook al meer over deze situatie af.
Dus voor mij is het sowieso geen gelogen verhaal, al kan het verhaal van de andere kant natuurlijk ander licht op de zaak werpen.

Katjekat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:22

De rede dat ts haar pony op desbetreffende manege heeft geplaatst was omdat ze daar stage ging lopen.

Ook haar andere pony stond daar waar ze netjes alles voor betaald heb!

De dag dat ze haar andere pony ging halen heeft ze lissie laten staan omdat ze de planning van de manege niet in de war wou schoppen ( wat erg netjes is van ts) maar ts loopt daar geen stage meer en ze mist lissie heel erg waarop ze meerder malen contact heeft opgenomen met de manege en daarop geen antwoord kreeg

Pas dagen later kreeg ze contact met de woorden je krijgt de pony niet terug en als je dat wel wil zal je moeten betalen!
Nog diezelfde dag ben ik met ts en nog een derde heen gegaan met de vraag waarom het zo moet en waarom de kosten antwoord daarop was dat ze niks aan de pony verdient hadden! Mijn vraag daarop was waarom dekt het wel alle kosten als ze meeloopt in de caroussel? Want na het seizoen zou ze lissie gewoon zonder kosten kunnen meekrijgen :s daarop zijn afspraken gemaakt die ik al eerder heb beschreven in een eerder bericht. Aan die afspraken houdt de manege zich niet! Dus heeft ts recht haar pony daar weg te halen. zelf heeft ts aangegeven eventuele kosten als hoefsmid dierenarts etcetera te willen betalen maar niet van de stalling omdat ze al die maanden geen gebruik heeft mogen maken van lissie!

En nog voor de mensen die zich afvragen of ze nu een stal heeft voor lissie.... Daarop kan ik alleenmaar zeggen ja dat is geregeld
En of ze dat kan betalen ja dat kan ze! bij onze stal zijn wij een grote familie en helpen wij elkaar!

Over ts haar ouders kan ik niks vertellen (is ook niet aan mij)
Ik zeg wel ik heb zelf 3 kinderen en dit gaat me echt aan het hart!
Ik zal ten allertijden haar bijstaan in dit proces!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:24

het hele waarheidsverhaal laat ik even in het midden. Het zit als volgt: je bent een overeenkomst van bruikleen aangegaan. Je bent daarbij (zij het niet expliciet) overeengekomen dat het een overeenkomst voor onbepaalde tijd zou zijn, met een minimum van een kalendermaand. Je bent ook overeengekomen dat er een optie in de overeenkomst zat om die minimumtermijn te verlengen. Niet vast staat dat die optie ook daadwerkelijk is ingeroepen, zodat je moet uitgaan van het onbepaalde tijd-criterium. Dat betekent dat je de overeenkomst altijd kunt opzeggen met inachtneming van een redelijke termijn, mede indachtig de belangen van de andere partij bij de overeenkomst. Jij wil je pony terug omdat je vindt dat er niet goed voor gezorgd wordt. De manege heeft er belang bij de pony tot de zomer te behouden in verband met de carrousel.

Met name omdat de manege pony's genoeg heeft, denk ik dat hun belang in verband met de carrousel niet zo zwaar weegt als jouw eigendomsrecht (het recht om over je eigendom te beschikken op de wijze zoals je dat wil), zodat je recht hebt de overeenkomst op te zeggen. Daarmee eindigt de afspraak dat zij gebruik mogen maken van jouw eigendom en ook dat jij niet hoeft te betalen. Je kunt dan (theoretisch) een overeenkomst van opdracht aangaan terzake de pensionstalling, waarbij de pony wel kan blijven staan waar hij staat, maar jij moet gaan betalen en zij m niet meer mogen gebruiken. Ik ga ervan uit dat je dat niet wil, zodat de overeenkomst eindigt en je die overeenkomst van opdracht elders kunt aangaan. Zij zijn gehouden je eigendommen aan jou te retourneren in de staat waarin je ze gekregen hebt (behoudens slijtage in verband met normaal gebruik), dus het achterhouden van de spullen van je pony is niet echt een optie.
ik zou:
1. de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Dat is een brief die je meeneemt als je met trailer en al je pony op gaat halen (anders kun je er wel vergif op innemen dat de pony elders gestald staat, of achter slot en grendel staat);
2. de pony meenemen;
3. wegen bewandelen teneinde je materieel terug te krijgen.

een aantal jaren geleden heb ik een dergelijke paardeneigenaar ook eens met succes bijgestaan, zie http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... t-oldenhof

Succes

nairtje

Re: pony kwijt, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:36

katjekat..... fijn om te weten dat ze de steun heeft van een volwassene.... Het lijkt me dat het dan allemaal wel goed moet komen... Succes!

Katjekat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:48

nairtje schreef:
katjekat..... fijn om te weten dat ze de steun heeft van een volwassene.... Het lijkt me dat het dan allemaal wel goed moet komen... Succes!

Zeker weten het komt helemaal goed ts wil echt de manege geen kwaad doen dat is niet de bedoeling!

Ik hoop dat de manege dat ook eens gaat inzien en hoop op een normaal gesprek met ze

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:50

Katjekat schreef:
nairtje schreef:

Zeker weten het komt helemaal goed ts wil echt de manege geen kwaad doen dat is niet de bedoeling!

Ik hoop dat de manege dat ook eens gaat inzien en hoop op een normaal gesprek met ze

Als ik jou was zou ik helpen een brief met TS opstellen volgens het advies van FloortjeM. Die is advocaat en weet echt waar ze het over heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:54

En gewoonweg vandaag of morgen de pony uit stal halen en meenemen, en voor de goede sier de stalling van februari betalen is geen optie?

Ik denk toch dat ik dat zou doen als het verhaal echt zo is als omschreven.

Via de juridische weg kun je wachten tot je een ons weegt en dan heb je nog niets...behalve een fikse rekening.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:57

pmarena schreef:
En gewoonweg vandaag of morgen de pony uit stal halen en meenemen, en voor de goede sier de stalling van februari betalen is geen optie?

Ik denk toch dat ik dat zou doen als het verhaal echt zo is als omschreven.

Via de juridische weg kun je wachten tot je een ons weegt en dan heb je nog niets...behalve een fikse rekening.

Welke juridische weg? Een brief opstellen en aangetekend verzenden is genoeg om de overeenkomst op te zeggen. Daarna kan ze de pony gaan ophalen, daar is geen tussenkomst van advocaten of rechter voor nodig :).
En mocht ze dan later wel met advocaten te maken krijgen (wat zeer onwaarschijnlijk is) staat TS een stuk sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:59

In die zin begrijp ik de manege ook wel. Ze hebben 3 maanden kosten gehad aan de pony en daar idd misschien nog niet aan kunnen verdienen.

Persoonlijk zou ik of de pony gewoon gaan halen. Of gewoon betalen.. Alles liever dan dat mijn pony daar zou blijven staan en slecht behandeld word.

Daarbij zou ik geen brieven gaan sturen. Dadelijk verplaatsen ze de pony of verkopen hem door. Dan heb je niks meer..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:06

Ik had trouwens ook nooit de papieren aan de manege gegeven...
Ik weet dat die officieel aanwezig moeten zijn bij het paard.. maar als ik hem zo zou uitlenen hield ik de papieren toch echt bij me.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:12

Maar dan snap ik nog 1 ding niet. Zal vast niets te maken hebben met het juridische deel.

TS heeft stagegelopen op deze manege. Aanname mijnerzijds: dan zal ze Lissie ook hebben zien lopen en gezien hebben dat de pony in haar ogen niet goed is behandeld. Waarom heeft ze toen al niet gezegd dat de pony / ponies weg zou(-den) gaan, vanwege in haar ogen oneigenlijk gebruik van Lissie. Katjekat zegt zelf dat ze na de stage haar pony mist en pas als ze haar pony niet meekrijgt, komt het verhaal dat de pony niet goed wordt behandeld.

FloortjeM: Geldt dit ten alle tijden? Waarom hoeft er geen redelijke (opzeg-)termijn te worden overbrugd. Stel (dikke duim) 2 weken, zodat de tegenpartij de boel op orde kan brengen, mits noodzakelijk? Lijkt mij redelijk, maar dat hoeft dus niet?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:24

Wat een gedoe. Zoiets met naam en toenaam op Bokt zetten is niet echt handig.
Een kortdaat persoon, een auto en een trailer en geen scene's. Dan is die pony zo thuis.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:42

Anoniem schreef:
In die zin begrijp ik de manege ook wel. Ze hebben 3 maanden kosten gehad aan de pony en daar idd misschien nog niet aan kunnen verdienen.

Persoonlijk zou ik of de pony gewoon gaan halen. Of gewoon betalen.. Alles liever dan dat mijn pony daar zou blijven staan en slecht behandeld word.

Daarbij zou ik geen brieven gaan sturen. Dadelijk verplaatsen ze de pony of verkopen hem door. Dan heb je niks meer..

Nou eh, als ik hoor in hoe een minuscuul stalletje die pony daar staat, kunnen de kosten niet erg hoog zijn. Vraag me zelfs af of het wel toelaatbaar is om een pony zo krap te huisvesten, zeker als hij er alleen uit komt om te werken. Met een uurtje per dag meelopen heb je de kosten er al ruim uit imo. In zo'n stalletje kun je toch geen ander dier onderbrengen.

Afgezien van alle andere dingen.

JessicaOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:45

BMHP schreef:
Als eerste is de pony niet gestolen.
Je hebt een mondelinge overeenkomst die blijkbaar geschonden wordt.

Het belangrijkste nu is zorgen dat je je eigen positie versterkt.

Schrijf een brief waarin je refereert aan de gemaakte afspraken.
Dat je het niet eens bent met het meelopen in de carrousel, dat als jouw paard nogmaals meeloopt je de overeenkomst per onmiddellijk beëindigd.

Daartegen moet je ook de consequentie nemen dat op de dag van beëindigen van de overeenkomst je ook weer stallingskosten betaald.

Vraag ook om een schriftelijke antwoord / bevestiging.

Als je die niet krijgt denk ik dat je de conclusies moet trekken dat de manege zich niet aan afspraken houd en jouw paard / pony daarin de speelbal is.

juridisch advies is goed, ook kan het belangrijk zijn om getuigen te hebben die jouw standpunt kunnen bevestigen.

Ik wens je succes
Ik wil dit bericht graag nog even quote omdat ik denk dat dit de juiste manier is om er mee aan de slag te gaan. Door duidelijk aan te geven wat de afspraken waren en aan te geven dat deze vanuit de manage niet aangehouden zijn dat dit de grond is voor het ontbinden van de overeenkomst. Laten tekenen voor ontvangst dan wel akkoord en dan zo snel mogelijk je pony ophalen. Wat je sowieso moet doen is even bij het juridisch loket of een andere instantie even wat advies inwinnen. Maar probeer zo veel mogelijk schriftelijk te krijgen. Heb je getuige bij het gesprek waarin alles is afgesproken? Mocht je er uiteindelijk voor kiezen dat je hem laat staan zou ik een echt contract laten opstellen waarin je zeker bent dat het jou pony is en blijft en deze ook terug komt in juni of juli (dit heb ik even niet paraat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:55

Anoniem schreef:
Als alles waar is (incl. Opsluiten) zou ik alberto stegeman een mail gaan sturen. Die krijgt bijna alles wel voor elkaar. Daarbij vind ik dat wanneer het opsluit verhaal waar is, de eigenaren met de grond gelijk gemaakt moeten worden. Zulken mensen horen geen manege te hebben..

Alberto Stegeman? Die is alleen aandachtsgeil en komt enkel om de hoek kijken als je zelf al wat hebt ondernomen. Wat een verhaal is dit geworden, succes TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:08

Hevonen schreef:
Anoniem schreef:

Nou eh, als ik hoor in hoe een minuscuul stalletje die pony daar staat, kunnen de kosten niet erg hoog zijn. Vraag me zelfs af of het wel toelaatbaar is om een pony zo krap te huisvesten, zeker als hij er alleen uit komt om te werken. Met een uurtje per dag meelopen heb je de kosten er al ruim uit imo. In zo'n stalletje kun je toch geen ander dier onderbrengen.

Afgezien van alle andere dingen.

Maar daarvan weten wij niks.

Daarbij als het echt zo verschrikkelijk is, Dan zorg je toch gewoon dat je die pony gaat halen.
schaar mee, slot eraf knippen en gaan. Wat willen ze doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-14 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Katjekat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:12

Ts is er nooit mee eens geweest hoe de pony was / wordt ingezet dat heeft ze meerdere malen aangegeven!

Ik weet dat dat niet goed opgepakt werd door de manege ik ga niet in detail treden over wat er is gebeurt maar leuk was dat zeker niet!

Ik ga niet met modder lopen gooien naar de manege. ik als volwassenen hoop dit op een volwassen manier op te lossen hoop dat de manege daar ook zo over denkt.

En nog even dit als de manege afspraken maken om lissie gratis te stallen in ruil voor lessen en ze hebben de kosten er niet uit is dat dan de schuld van ts of heeft de manege zijn inplanning niet op orde?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:02

Ik wil je heel veel succes wensen met het volwassen oplossen van deze kwestie met de manege.

Ik heb zelf hele nare ervaringen met deze mensen (en met mij vele anderen) en er was geen
volwassen gesprek of oplossing mogelijk :n

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:03

Volgens mij zet deze manege zichzelf alleen maar meer in kwaad daglicht.
Hoe dom zijn ze om dit minderjarige meisje op te sluiten, terwijl ze weten dat ze deze zotte situatie al "wereldkundig" heeft gemaakt.

Daarbij, als je zo met je klanten en leenpaarden omgaat, mag (of moet zelfs) iedereen dit weten.

Geen medelijden dus voor die manege eigenaren.

Sterkte TS!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:12

Hoe de waarheid ook precies is, maar iemand van zijn vrijheid beroven is toch wel heel ernstig, wat er ook vooraf is gegaan.
Daar zou ik op zijn minst toch aangifte van doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:36

Enige reden van de hangslot lijkt mij, om te voorkomen dat TS de pony meenam. Ik denk ook dat er iets gebeurd is waardoor de manege zich "bedreigd" voelde en aangezien TS bij haar pony was (die ze mist, dus waarschijnlijk nu nooit ziet). Ze waren denk ik bang dat TS de pony mee zou nemen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:44

Cardy schreef:
Enige reden van de hangslot lijkt mij, om te voorkomen dat TS de pony meenam. Ik denk ook dat er iets gebeurd is waardoor de manege zich "bedreigd" voelde en aangezien TS bij haar pony was (die ze mist, dus waarschijnlijk nu nooit ziet). Ze waren denk ik bang dat TS de pony mee zou nemen.

Dus zetten ze TS + haar eigendom maar achter slot en grendel ?
Als dit een rechtszaak word ben ik heel benieuwd naar de uitspraak.
Laatst bijgewerkt door moyra op 13-02-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt