Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:13

Ah op die manier! Zo komen we er wel uit :))

Nee schuur had meerdere deuren. Dit was de 'mensen'-ingang, deur naar ruimte om je te ontsmetten en om te kleden. Voer werd silo's in ge'perst' en de biggen kwamen via twee zijdeuren naar binnen en naar buiten. Mestbult lag er zoals gezegd net naast, de gierkelder lag er onder. Dus als een dier dusdanig lang lag dat hij onder de klep van de krengenbak door lekte dan lekte het zo weer de gierput in. Ach ja. Je wordt wel heel rationeel rond dode dieren op deze manier :))

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:18

Oh wat gek zeg! Gelukkig hoefden de biggen en het voer niet langs die hoop dan! Toch is er wel een beetje een schone en een vuile kant op deze manier. Lekken in de gierkelder/mesthoop is wel ietsjes minder erg. Dit is allemaal afval en gaat in principe de stal niet meer in. Nouja, we wijken inderdaad ook een beetje af van het topic zo. Ik heb geleerd tijdens mijn studie steeds meer op deze manier te denken. Heb zeker veel respect voor de levende dieren, maar dood is toch dood. Om op het onderwerp terug te komen: een crematie doe je echt alleen voor jezelf, niet voor je paard. Die heeft er niets aan. Voel jij je er beter bij dat jou beestje apart wordt verbrand van de rest en je hebt daar een flinke smak geld voor over, dan zeg ik doen! Maar ik vind het jezelf voor de gek houden :)
Laatst bijgewerkt door Nadine op 03-02-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:19

Kleinschalig bedrijf, zo vaak hadden we gelukkig geen dode dieren :)

Maar inderdaad, cremeren doe je puur voor jezelf. Ik vind het goed dat het bestaat en dat het op die manier ook mensen een bepaalde vorm van troost kan bieden. Zelf kies ik er niet voor, maar het is goed dat de keuze er is.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:28

Ik heb het cremeren in de verzekering zitten dus de keuze is snel gemaakt :)

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:25

Ewona schreef:
Ons oudje (shetje) gaat naar de oven.
We hebben speciaal voor crematie gekozen omdat ze zolang bij ons is.
Onze kinderen hebben nooit anders geweten dan dat ze er was.
Ieder van hun wil graag een beetje as van haar om bij te houden.

De grote paarden gaan volgens mij met rendac mee, of we moeten ons later nog bedenken, je weet maar nooit.
Zelf hecht ik niet zoveel belang aan het bijhouden van assen.
Ik hou meer van de herinneringen, die kan niemand je nog ooit afnemen.
Een pluk haar is natuurlijk ook altijd fijn.

precies zoals bij ons

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:21

Mootje1980 schreef:
Kwam toevallig in dit topic... Ik heb het nog niet aan de hand gehad maar vroeg of laat zal ook ik die keuze moeten maken. Maar... ik heb een keer iets gehoord en ik heb geen flauw idee of het waar is (ook niet heel het topic gelezen) waar ik wel van schrok. In de meeste crematoria zou een paard toch niet in zijn geheel in de over passen maar in stukken gezaagd worden. Misschien een broodje aap verhaal hoor, maar toch. Wat is dan de meerwaarde van het crematorium? Voor zo veel geld?

Toen vijftien jaar geleden mijn pony werd ingeslapen, vertelde de veearts ook dat het zo ging ja. Inmiddels ben ik bij crematorium de Hoeksche Hof geweest, om mijn kat te laten cremeren. Ik ben daar ook in de ruimte met ovens geweest en heb de paardenoven gezien, die is groot genoeg om ze er in één keer in te kunnen doen.

Ik ga ook voor cremeren. Ja, het kost een hoop geld. Maar als je ziet wat ik bij leven per jaar aan het beestje uitgeef (en die kosten vallen na haar dood allemaal weg), kan dat er ook nog wel bij. Ik vind de Rendac-taferelen ook niet zo aangenaam... Ik weet dat het puur voor mezelf is, dat zij het niet meer merkt, maar ik weet ook dat ik er veel troost uit zal putten als het allemaal netjes gaat. Dus dan is het me dat geld wel waard.

Dat het zoveel geld kost, vind ik trouwens niet erg. Ik heb de mensen van het crematorium gesproken en die zijn er echt mee begonnen omdat ze merkten dat er behoefte aan is, om mensen te helpen. Ze bieden een waardevolle dienst aan, en daar mag ook gerust een financiële vergoeding tegenover staan. Het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn - dat is mijn werk ook niet, ik wil ook gewoon betaald krijgen voor wat ik doe en er fijn van kunnen leven. Ondanks dat ik mijn werk (in de jeugdzorg) ook echt uit betrokkenheid doe, peins ik er niet over om het voor niks te gaan doen. Waarom zouden deze mensen dat dan wel moeten doen?

Ivleeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:36

Mijn Tinker is ook plots overleden heel onverwachts. Ik wist zelf nog niet echt wat de Rendac inhield. Toen ik het hoorde schrok ik.. Ze maken hier ook voer namelijk van. Ik heb besloten mijn paardje te laten cremeren in Rotterdam. Hele fijne service, en ook heel erg netjes en respectvol. Ligt denk ik ook aan de situatie.. Ik vond zelf omdat dit heel onverwachts was.. Dit is het laatste wat ik nog voor mijn beste vriend kan doen. As kan je bewaren in een urn of uitstrooien of bij het crematorium begraven. Of hun strooien het voor je uit over zee. Net wat je zelf wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:16

Dat voer mag toch al een tijd niet meer?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:36

Volgens mij ook niet meer..

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:37

Dat voer er van maken mag naar mijn idee dus niet. Je hebt geen idee wat voor medicijnen en dergelijke in de dieren zitten dus kun je er zeker geen voer van maken.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:46

Mijn beide paarden zijn ingeslapen bij ons op stal door de dierenarts en vervolgens door Rendac met individueel vervoer opgehaald. Dan komt er een man, die bij ons in beide gevallen heel keurig en netjes was, ook tegenover het paard, met een trailer je paard ophalen. Het paard wordt op een soort ijzeren plaat gerold en die plaat wordt met paard en al de trailer ingetrokken (met een soort automaat ofzo). Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:18

Mijn zus heeft net de pony van mijn nichtje in moeten laten slapen. Ze heeft vrijdag gelijk gebeld naar rendac hoe dat prc gaat met individueel ophalen. Haar werd verteld dat als ze individueel opgehaald werd, ze alleen in de vrachtwagen kwam te liggen maar dat ze alsnog met de grote stapel zou worden verbrand.

Ook zij heeft gekozen voor rendac. Het scheelt toch de helft van het geld, en als je een dierenarts een paar maanden over de vloer krijgt zijn dat ook dingen waar je rekenschap moet houden, dat zijn dan geen kleine rekeningen. Dit zijn natuurlijk ook dingen die in deze tijd mee spelen in bepaalde keuze die je moet maken.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:06

Voer wordt er niet van gemaakt. Dat mag niet. Er wordt iets van meel van gemaakt wat wordt verbrand om energie op te wekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:10

Niet alleen dat, er wordt bijv. ook gelatine van gemaakt. En dat is wél een bestanddeel van veel voedingsmiddelen.

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:50

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:31

Ik vind cremeren ook wel mooi. Het as zou ik uit gooien over de weides.
In Amerika worden top hengsten op de ranch waar ze woonden begaven. Dat mag daar. Ik vind dat prachtig!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:40

Gelatine is van varkens en soms koeien, blijkbaar.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:35

ik weet niet of het hier al ergens tussen staat. maar kun je je paard ook niet ergens laten begraven? dat deden we altijd met dode huisdieren (zelfs de vissen :P ) dan wel gewoon in de tuin.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:53

Ik heb laatst een filmpje voorbij zien komen over hoe paarden worden verwerkt bij de Rendac. Ze gingen niet op een grote stapel om vervolgens in vlammen op te gaan maar gingen in een soort vermaal machine. Niet heel prettig om te zien....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:56

mzara schreef:
ik weet niet of het hier al ergens tussen staat. maar kun je je paard ook niet ergens laten begraven? dat deden we altijd met dode huisdieren (zelfs de vissen :P ) dan wel gewoon in de tuin.

Huisdieren mag wel, paarden niet. Cremeren of rendac :)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:09

vuurneon schreef:
mzara schreef:

Huisdieren mag wel, paarden niet. Cremeren of rendac :)

ik snap dat je paarden niet in de tuin begraaft ;) maar is daar dan geen dienst voor?

ik las net voor het eerst van dat rendac. ik vindt het niet echt een leuk idee dat je paard daar heen gaat. Ben er niet op tegen . als ik ooit die keuze moet maken, zal ik dat waarschijnlijk ook kiezen. Verbranden vind ik nou ook niet echt een fijner idee. plus: het geld. ik zou een pluk haar willen en daar een sieraad van laten maken. En bij de Rendac wordt het blijkbaar nuttig gemaakt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 00:42

Hier in België mag je niks in de tuin begraven, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat mensen het niet doen of gewoon zijn.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:51

Tieneke schreef:
Hier in België mag je niks in de tuin begraven, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat mensen het niet doen of gewoon zijn.

ik was ook niet van plan om een paard in de tuin te begraven. dat deden we alleen met kleine huisdieren. maar misschien is er een soort paarden begraafplaats ofzo

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:39

Mzara: misschien wel een gat in de markt! :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:48

Er bestaan dierenbegraafplaatsen, weet alleen niet of deze ook geschikt zijn voor paarden.