Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:54

Moratoetje schreef:
Op zich zou het handig zijn, dat je een soort uittreksel van je paard kan opvragen. Dus een officieel papier van de instantie die het paspoort heeft uitgegeven, gewaarborgd, wat je dan aan de staleigenaar kan geven. Gewoon een A4'tje met alle benodigde gegevens en informatie, kan de staleigenaar dat in een map doen. Dat zou toch veel handiger zijn dan al die paspoorten los. Het originele paspoort kun je dan gewoon thuis bewaren.

Dat is idd een goed idee, net als dat je bij de gemeente een uittreksel bevolkingsregister hebt wat je afgeeft maar wel zelf je paspoort houdt.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:57

Inderdaad, kon even niet op de naam komen.... :D gewoon een soort uittreksel bevolkingsregister, die zijn toch ook veel makkelijker op te bergen door een staleigenaar.

Misschien moeten we er een voorstel van maken en deze indienen :o

Starbreeze

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:14

Hoe weet degene die controleert dan of het uittreksel nog actueel is? Ik doel nu op medicijngebruik, dit dient bij bepaalde stoffen direct in het paspoort vermeld te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:16

@STarbreeze: dit is alleen van toepassing als het paard afgemaakt moet worden. Dat is bij een controle niet aan de orde.
Een uittreksel is puur bedoeld als 'kopie' voor de stalbaas zodat de eigenaar van het paard het ding thuis kan houden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:18

Als een paard naar de slacht gaat, moet het paspoort mee!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:21

Ik ben wel benieuwd hoe ze die controle uitvoeren? Gaan ze bij elk paard de chip uitlezen en deze matchen aan een paspoort. Wordt nog een behoorlijke klus op een groot opfokbedrijf waar de staleigenaar niet weet welk paspoort bij welk paard hoort. Ben benieuwd hoe ze dat gedaan hebben bij degenen die al een controle hebben gehad.
Ook wij hebben 100 paarden op stal, niet elke roepnaam is dezelfde als de paspoortnaam, lijkt me een aardige klus.

Ik heb zelf ook gewoon mijn paspoort thuis, heb er nooit bij stil gestaan dat die bij het paard moet blijven. Bovendien zit onze stalhouder er ook niet op te wachten, dan is hij een dagtaak kwijt aan paspoorten uitdelen en weer innemen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:26

Ik heb contact gehad met de NVWA deze zeggen dat elk paard en paard achtige gechipt moet zijn en voorzien moet zijn van een paspoort.
Dus ook de dieren die nooit van het pad komen.
Verder is een kopie niet voldoende. En moet echt het orginele paspoort bij het paard aanwezig zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:38

Het paspoort van mijn paard gaat binnenkort op de post naar het stamboek om een verandering van eigenaar aan te laten brengen. Houdt in dat ik die denk ik wel een weekje kwijt ga zijn, dan ligt ie niet op stal en dan heb ik ook niet de mogelijkheid om het snel op stal te brengen mocht het nodig zijn. Wat zou er dan gebeuren?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:56

ruitje schreef:
Niet leuk? Serieus, doe mij ook zo'n geldboom :')

En kom op he, als een pensionstal houder een keer een paard verkoopt staat dat binnen 5 minuten op bokt en wil niemand meer bij je staan. Tenzij mensen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en toch bij die boer gaan staan die illegaal boxen verhuurd en ineens niet zo professioneel blijkt te zijn :+

Voordeel daarvan is dan weer dat die veel minder snel controle krijgt want die staat niet in het systeem :')

Wij hebben ook veel liever geen paspoorten, ongevraagd een hele administratie, verantwoordelijkheid en kans op klanten die vertrekken erbij....ik zie dit nou niet echt als kans om een paard zomaar te verkopen met gratis rechtszaken en negatieve pr erbij, eerder als een moeilijke situatie waarbij WIJ voor de boete opdraaien als JIJ je niet aan de wet wil houden :+

Hier ben ik het helemaal mee eens! Wij hebben dan niet zoveel paarden staan als ruitje, maar toch ook al gauw 25 en ik ben echt niet van plan op te gaan draaien voor de boetes die het op kan leveren als de paspoorten niet aanwezig zijn. Ik zit ook niet te wachten op alle rompslomp die het in bewaring houden van de paspoorten met zich meebrengt, maar ik snap ook niet waar mensen zich zo druk om maken. Zoals duidelijk moge zijn is een paspoort geen eigendomsbewijs en als je het paspoort niet aan je stalhouder toevertrouwt, waarom laat je er dan wel je paard achter?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:13

Nouja, ik had ook de paspoorten van mijn paarden achter gelaten op de stal waar ze staan echter toen ik op een goede dag op wedstrijd ging naar het buitenland was de stal eigenaar afwezig en lagen de paspoorten achter slot en grendel waar ik niet bij kon!! Dat was dus niet zo handig!!
Daarna de paspoorten maar weer mee naar huis genomen.

Mijn vraag dus en die zal vast al een keer hier in dit topic gesteld zijn, Volstaan copy's ook?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:19

secricible schreef:
Koper schreef:
Waarom iets invullen als je nu al denkt dat je het eventueel nog gaat veranderen?

Omdat ik niet beter weet dan dat het ingevuld moet zijn? -O-

Waar baseer je dat dan op? Ik krijg een beetje het idee dat je een aanname hebt gedaan. Inlegvel noch stamboek geven namelijk aan dat je wat moet invullen.

Je moet pas wat invullen als het einde verhaal is voor je paard. Of wanneer je medicijnen gaat geven waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:22

Moratoetje schreef:
Inderdaad, kon even niet op de naam komen.... :D gewoon een soort uittreksel bevolkingsregister, die zijn toch ook veel makkelijker op te bergen door een staleigenaar.

Misschien moeten we er een voorstel van maken en deze indienen :o

super idee!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:04

secricible schreef:
Koper schreef:
Waarom iets invullen als je nu al denkt dat je het eventueel nog gaat veranderen?

Omdat ik niet beter weet dan dat het ingevuld moet zijn? -O-

Waar baseer je dat dan op? Ik krijg een beetje het idee dat je een aanname hebt gedaan. Inlegvel noch stamboek geven namelijk aan dat je wat moet invullen.

Je moet pas wat invullen als het einde verhaal is voor je paard. Of wanneer je medicijnen gaat geven waardoor hij niet meer voor consumptie geschikt is.
Nergens op, gewoon op wat mij altijd door iedereen verteld is..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:15

Zo'n uittreksel heeft geen zin. De AID wil de medische behandeling pagina's zien. Een uittreksel is dus nooit actueel aangezien dit a la minute kan wijzigen op je paspoort. Tenzij de notitie "medische behandeling pagina aanwezig" voldoende is.

Vanaf 1 januari 2010 controleren de Algemene Inspectiedienst (AID) en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) op de aanwezigheid van pagina's 'Medische behandeling' in paardenpaspoorten.

In Nederland hebben paardenhouders al sinds 1 juli 2009 te maken met de verplichting om te beschikken over een paardenpaspoort met pagina's 'Medische behandeling' (dit mag ook een later toegevoegd inlegvel zijn). Op de pagina’s ‘Medische behandeling’ moet worden aangegeven of het desbetreffende paard wel of niet bestemd is om te worden geslacht voor menselijke consumptie. Is hier niets ingevuld, dan is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie. De dierenarts moet bij het behandelen van zo’n voor de slacht bestemd paard met bepaalde medicijnen, deze in het paspoort vermelden. Het betreft de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat. Uiteraard beslist de paardenhouder uiteindelijk of het paard daadwerkelijk voor de slacht wordt aangeboden.

Strafrechtelijk
Een paspoort zonder pagina’s ‘Medische behandeling’ (Hoofdstuk 9 of inlegvel) is een onvolledig en daarmee in beginsel een ongeldig paspoort. Een houder van een paard zonder een geldig paspoort is strafbaar en kan dus strafrechtelijk vervolgd worden.

De Europese wetgeving bepaalt, dat per 1 januari 2010 alle paspoorten voorzien moeten zijn van pagina's 'Medische behandeling', anders is men in overtreding.

Handhaving op de aanwezigheid van de pagina’s ‘Medische behandeling’ zal in Nederland met ingang van 1 januari 2010 plaatsvinden door controle van de AID) en/of de VWA.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:27

Een uittreksel zou voldoende informatie moeten bevatten en ook de medische informatie (wel of niet voor de slacht voor humane consumptie, etc).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:37

Moratoetje schreef:
Een uittreksel zou voldoende informatie moeten bevatten en ook de medische informatie (wel of niet voor de slacht voor humane consumptie, etc).

Dat is dus eigenlijk meer dan in het paspoort staat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:00

Ook lekker handig dit.. M'n verzorgveulen staat in de veulenopfok. Dan zouden ze daar ook alle paspoorten van al die paarden moeten hebben.. Niet handig als er elke week/maand paarden komen en gaan.. Dan wordt het echt zoeken...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:26

Oke, misschien domme vragen van mijn kant (en excuses als ze al gesteld zijn). :o

Ik heb een pony van 18 jaar die niet is gechipt en die geen paspoort heeft. De DA zal hem dus alsnog moeten chippen, maar hoe kom ik aan een paspoort? Het is een Dartmoor, kan ik dan gewoon bij het Dartmoorstamboek een paspoort aanvragen? Ik heb alleen een vaccinatieboekje en een bewijs van inschrijving van hem (veulenboek, wat niet op mijn naam staat) en kan dus niet aantonen dat hij van mij is.

Mijn andere pony is wel gechipt en heeft een paspoort, ook heb ik het bewijs van inschrijving. Niets staat op mijn naam, behalve het keuringsrapport :+ . Achterop het bewijs van inschrijving (bij het blanco "verkoop: ondergetekende verklaart het vorenomschreven paard te hebben verkocht aan:") staat wel een handtekening (geen idee van wie :? ), kan ik daar gewoon mijn gegevens invullen en dan opsturen naar het secretariaat voor een handtekening/stempel?
Dan het paspoort: mag ik op pagina 8 (eigendomsbepalingen) mijn gegevens invullen en dan opsturen naar het stamboek ookal heb ik geen handtekening van de vorige eigenaresse?
En bij de bijlage Medische behandeling ... moet ik daar deel 1 en deel 2 invullen, of alleen deel 2? En wie is de "bevoegde autoriteit die dit hoofdstuk van het identificatiedocument afgeeft" die een stempel en handtekening moet zetten?

Er is behalve het registratiebewijs, vader, moeder, pony zelf en opname in stamboek niets in het paspoort ingevuld ... dus geen schets, zwilwratten en vaccinaties. Kan dit ook problemen geven? Vaccineren is niet verplicht, maar ik doel meer op de oningevulde schets.

Btw: de pony's staan gewoon bij mij thuis.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:30

Ik denk dat je het beste even het stamboek (Dartmoorstamboek in dit geval. Welk ras is je andere paardje?) kan bellen of mailen. Zij weten precies hoe en wat. Elk stamboek is daar namelijk weer anders in. Het ene stamboek is bij voorbeeld gesloten (dus dan worden alleen raszuivere paarden opgenomen) en het andere niet, enz. De regeltjes zijn overal anders.

Als je Dartmoor wel veulenpapier heeft kan ik me niet voorstellen dat hij niet is geregistreerd in een stamboek. Anders heeft hij dat papier namelijk niet. Op z'n afstammingsbewijs staan de gegevens van je paard (dus z'n naam, geboortedatum, ouders enz) en de gegevens van de uitgevende instantie (dus het stamboek wat het papier heeft afgegeven) Je kunt het beste met dat stamboek even contact opnemen om een nieuw paspoort aan te vragen. Ze kunnen je dan meteen vertellen hoe dat in z'n werk gaat.

Chippen kun je laten doen door de veearts. Je kunt je paardje laten chippen als hij een paspoort heeft, de barcode van de chip wordt in het paspoort geplakt. Althans dat is bij mijn paspoort zo. Informeer bij het stamboek. Als je nu een paspoort aanvraagt zit het medisch inlegvel er al in. Je hebt alleen een los vel nodig als je een paspoort hebt van voor 2005. Die bevoegde instantie enz is het stamboek.

Qua dingen aanpassen (zelf opschrijven) op bewijs van inschrijving: dat zou ik niet doen, volgens mij maak je het bewijs daarmee ongeldig. Bel het stamboek, daar hoor je vanzelf wat je moet doen.
Van mijn paard zijn de haarwervels enz. ook niet ingetekend hoor. Zelfs z'n kleur en geslacht (hij is al een hele tijd ruin) staan er verkeerd in. Nóóit last mee gehad op wedstrijden of bij de veearts.

En zullen we nu weer on topic gaan? ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-10-13 14:38, in het totaal 3 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:33

Ik zie niet in waarom juist bij een opfok er problemen moeten zijn of een hoop administratief gedoe als je de paspoorten daar heb liggen? Juist dan is het handig om de paspoorten op stal te hebben ivm massale vaccinatie en paarden die pas het terrein af gaan als ze weer naar huis gaan. Gewoon grote archiefkast, tabblad voor ieder paard met evt. andere aanvullende informatie. Indelen per jaar, op alfabet of wat verder handig is. Zelfs 80+ papieren zou je zo netjes en ordelijk moeten kunnen houden.
Het wordt pas moeilijker wanneer de paarden regelmatig van stal af moeten en dus het paspoort gemakkelijk toegankelijk moet zijn voor de eigenaar. Wat dat betreft zou ik liever een opfok bedrijf hebben.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:35

Gewoon een kenteken bewijs en overschrijvings formulier. Net als bij een auto. Bij de rdw kunnen ze ook zo zien of je APK nog geldig is. En of je verzekerd bent. Nou dan is het bij een paard toch ook simpel. Van wie is het? Is hij voor consumptie of niet?. En dat is er vast wel een een of andere computer techneut die een programmaatje kan maken wat er voor zorgt dat alle gefactureerde medicijnen aan het chipnummer en dus het kenteken gekoppeld wordt.
Het is ook een kwestie van een oplossing willen hebben. Voor sommigen zou het misschien niet lekker zijn maar hoe fijn is het om al die info van een paard te hebben als je wat koopt. Of ... Jij weet dat hij nooit ziek is geweest en altijd van jou maar met het chipnummer zou een toekomstige eigenaar kunnen zien dat hij nooit voor ernstige zaken bij de dierenarts is geweest en dat jij de eerste eigenaar bent.

Er zou een hoop leed en verdriet bespaard kunnen worden en een aantal paarden zouden een stuk meer waard worden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:01

Cookies schreef:
Moratoetje schreef:
Ik heb gebeld met de AID, het klopt dat ze aan het controleren zijn. Maar het wordt hier wel een beetje opgeblazen. Je krijgt niet meteen een boete (althans dat zei de beste man), je moet het paspoort binnen 3 uur tonen. Onze paarden staan in een schuur zonder woning, dus ik ga daar geen paspoorten neerleggen. Dat kon de beste man begrijpen en daar doen ze ook niet moeilijk over, mits je de paspoorten binnen een gestelde tijd kan tonen. Kopieën zijn niet geldig, het moeten originele en geldige paspoorten zijn.

Meteen gevraagd over het hoofdstuk Medische behandeling, het is niet verplicht om in te vullen of het paard wel of niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie. Eventuele medicatie (bepaalde stoffen) moeten dan wel genoteerd worden in het paspoort. Is ingevuld dat het paard niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie dan hoeven medicijnen niet genoteerd te worden in het paspoort.

Dat geld inderdaad voor degene die ze niet bij iemand gestald heeft. Ze kunnen niet aan het paard vragen of ie z´n paspoort wil laten zien, vandaar dat je daar een tijdslimiet krijgt van 3 uur. De staleigenaar moet wel de paspoorten gelijk kunnen overleggen. De eerste keer dat ze komen krijg je alleen een waarschuwing om de boel in orde te maken. Daarna komen ze nog een keer om te kijken of je alle paspoorten hebt.
Ze zijn toevallig bij ons geweest een paar weken geleden.

Ik neem maar gewoon even aan dat het ook geld als je een terrein huurt van iemand die wel daar woont maar geen drol met het verhuurde te maken heeft buiten de huur ontvangen :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:05

Mijn paspoort ligt in de kast op stal, pension eigenaar en ik kunnen er makkelijk bij

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:05

ShamalArabs: Ja, want zo iemand is niet houder van je paard(en). Dat ben jij (de eigenaar) in dat geval zelf.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:09

Urielle schreef:
LaCiega schreef:
Volgens mij is het inderdaad of chippen of paspoort. Ds als het paard gechipt is dat het paspoort niet op locatie hoeft te liggen

Nee,
je bent in overtreding als
- je paard geen paspoort heeft op stal
- je paard niet gechipt is
- je paard niet gechipt is en ook nog eens geen aanwezig paspoort heeft

dat is de en/of ;)

Ah zo.... :Y) Dan heb ik niks gezegd.
Vind het dan inderdaad een vreemde regeling
Laatst bijgewerkt door Animal op 25-11-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gebruikersnaam in quote op verzoek aangepast naar nieuwe gebruikersnaam