Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:14

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:24

jolanda20 schreef:
http://www.infopolitie.nl/verkeer/het-r ... -rijbewijs

ik kreeg deze site doorgemaild. in de tekst staat een link naar een invul tabel.
Gewoon je E halen word er tegen mij gezegd.

Maar dan heb ik B-E en een leuke middenklasser die mag 1500kg trekken. Ik hang daar een trailer aan van 1600kg TMM en die belaad ik tot een gewicht van 1450kg (op de weegbrug) en een correcte last op de kogel. Mag dat dan opeens wel met een B-E rijbewijs??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:34

veerledec schreef:
Mist schreef:
ik rij al een dikke 10 jaar met 1.5prds trailer, maar heb ook al jaren als trekkende auto een Jeep (eerst Grand Cherokee en nu Cherokee) auto weegt 1980kg en mag 3500kg trekken. Mag 120kg kogeldruk hebben (of was dat de GC...deze iig meer dan de GC)

Kan er overigens prima mee overweg, achteruitrijden bochtjes, slalommen als het moet, geen centje pijn.

Wil echter wel binnenkort een 2prds kopen....beetje zuur dat doordat ik juist zo'n GOEDE auto ervoor heb ik dan toch mijn E moet gaan halen }:)

Maar de MTM van jouw auto zal toch wel meer dan 2500kg zijn. En dan mag je zonder BE rijbewijs niet met een trailer met een MTM van 1000 kg rijden.

zojuist nog gekeken, een wonderbaarlijke 2500kg :D maar volgens mij kan ie veel meer hebben, die auto is een monster !

jolanda20

Re: Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:41

met een BE rijbewijs mag je 3500kg trekken. los daarvan of je auto dat mag trekken.

tegen mij is altijd gezegd.. heb je een aanhanger die geladen mag worden tot 1600kg. dan moet je auto dit mogen trekken. Kan je auto maar 1500kg. trekken dan moet je de aanhanger terugkeuren.

en over de wettelijke regel waarin staat dat je een aanhanger van max. 1600kg laad tot 1500kg en ermee mag rijden... die kan ik niet vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:01

jolanda20 schreef:
met een BE rijbewijs mag je 3500kg trekken. los daarvan of je auto dat mag trekken.

Die snap ik even niet. Je moet toch altijd een auto hebben die mag trekken wat er achteraan hangt, ongeacht welk rijbewijs? Zou mooi zijn, dan zorg ik dat mijn instructeur met BE met mijn auto (die 1300 mag trekken op papier) even een tweepaards trailer met 2 paarden gaan aanhaken en zo op wedstrijd hoor.
Of bedoel je het dat je even de toelatingen van wat de auto mag terzijde laat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:08

jolanda20 schreef:

tegen mij is altijd gezegd.. heb je een aanhanger die geladen mag worden tot 1600kg. dan moet je auto dit mogen trekken. Kan je auto maar 1500kg. trekken dan moet je de aanhanger terugkeuren.

en over de wettelijke regel waarin staat dat je een aanhanger van max. 1600kg laad tot 1500kg en ermee mag rijden... die kan ik niet vinden

Ik heb al 30 jaar m'n rijbewijs, heb diverse artikelen gescheven over auto's, aanhangers en het bijbehorende papierwerk, maar zelfs de kundige juristen waarmee ik sprak hebben mij nooit op de noodzaak tot het terugkeuren van aanhangers gewezen omdat de auto de TMM ervan niet mag trekken. Ik heb in diezelfde tijd de gekste dingen gehoord en meegemaakt, maar dit ben ik nooit tegengekomen.

Dat hele gezeur over terugkeuren van trailers is voortgekomen uit de zuinigheidsoverweging om geen E-rijbewijs te halen door de trailer zodanig op papier te zetten dat het wel klopte in de regeling zoals die gold tussen 01-01-1984 en 19-01-2013.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:19

Varekaj schreef:
jolanda20 schreef:

Die snap ik even niet. Je moet toch altijd een auto hebben die mag trekken wat er achteraan hangt, ongeacht welk rijbewijs? Zou mooi zijn, dan zorg ik dat mijn instructeur met BE met mijn auto (die 1300 mag trekken op papier) even een tweepaards trailer met 2 paarden gaan aanhaken en zo op wedstrijd hoor.
Of bedoel je het dat je even de toelatingen van wat de auto mag terzijde laat?

ik kom terug op mijn bovenstaande uitspraak.
met BE mag je tot het trekvermogen van je auto een aanhanger trekken.
Laatst bijgewerkt door jolanda20 op 24-08-13 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:23

Of het nou mag of niet, dat zien we wel wanneer ome agent ons een keertje tegenhoudt :Y) Niet dat ik plannen heb om uit te testen hoe het nou echt zit, al die bekeuringen zouden me toch een duur grapje worden.

Waar ik het wél mee eens ben, is dat iedereen, zelfs voor een ongeremd aanhangertje van 750kg, toch wel wat lessen zou mogen volgen. Ik zie vaak genoeg chauffeurs waarvan ik denk "wow, mooi gereden, petje af" maar ik zie er nog meer waarbij ik denk "petje af dat je geen dodelijk ongeval hebt veroorzaakt met jouw rijkunsten".
Om die reden alleen al zou ik eerst zelf gewoon gaan lessen bij iemand die het geschikte rijbewijs heeft en er ook ervaring in heeft. En intussen een ervaren en capabel persoon, met BE liefst, met mijn combi laten rijden ook al is een B voldoende. En veel zelf oefenen voor je met een paard op de baan gaat, desnoods inderdaad gewoon alsnog je BE halen.

Nou vraag ik me af, zou het nuttig zijn om te oefenen op een verlatenterrein met een trailer waarin je eerst 2 grote rond tonnen met water legt? 1 die links en rechts meerolt, en 1 die van voor naar achter gaat? Kwestie van toch te leren hoe het voelt om een vracht achter je aan te hebben die beweegt...

@Jolanda20: Nu heb ik 'm. Dom dat ik dat zelf niet gezien heb.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:49

Op het eerdere wetsartikel wat ik al eerder postte na kom ik niet verder dan dit document:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... js-be.html
En deze app van de politie maar die geeft nog steeds geen antwoord op de openstaande vragen: http://apps.politieacademie.nl/rijbewijs/#4003

Dan moet ik er bij zeggen dat ik de regeling rijbewijzen, wegenverkeerswet, en de wetboek-online heb nagelopen op wetgeving/jurisprudentie. Wellicht is dit indirect ook een teken voor het ministerie van infra&milieu dat het ontbreekt aan informatie op dit punt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:03

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:17

Amaryllis schreef:
Misschien dat dit antwoord kan geven op de vragen? De regeling voertuigen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... rtikel5127

En begrijp mij niet verkeerd: ik probeer oprecht mee te denken in de zoektocht hier in :) (en kon mijn vorige post niet aanpassen)

Kijk, DAT zijn de antwoorden die hout snijden. Dank voor de moeite.

Ik had al de nodige zoektermen er tegenaan gegooid, maar die waren blijkbaar niet goed genoeg voor dit resultaat.

Even als interpretatiehulp: "last onder assen" is iets anders dan "maximale last onder assen"!! Het eerste is feitelijk gewicht en het tweede is het maximaal toegestane gewicht.
Daaruit kun je concluderen dat een auto nooit meer last onder de assen mag hebben dan de toegestane maximale last op het kentekenbewijs. Lees: het feitelijk gewicht van de aanhanger mag nooit meer bedragen dan het toegestane gewicht op het kenteken van het trekkend voertuig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 00:54

Als ik kijk op de site van het rdw, het kenteken van mijn auto invoer en de gewichten bekijk, dan staat daar een uitleg bij aanhangwagen geremd;

Citaat:
Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen.

Als ik dit goed interpreteer, kijk je dus naar het letterlijk gewicht en niet naar het maximum laadvermogen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 01:33

anneliesdj schreef:
Als ik kijk op de site van het rdw, het kenteken van mijn auto invoer en de gewichten bekijk, dan staat daar een uitleg bij aanhangwagen geremd;

Citaat:
Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen.

Als ik dit goed interpreteer, kijk je dus naar het letterlijk gewicht en niet naar het maximum laadvermogen.

Zoals ik al een paar keer gezegt had, correct.
Hier het artikel:

Citaat:
Artikel 5.18.17g

1. De op het Nederlandse kentekenbewijs van een bedrijfsauto of bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van een aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa

Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.

Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.

Terug keuren werd tot vorig jaar gedaan omdat, tot vorig jaar, om met B een aanhanger te mogen trekken, het Totale Maximum Massa van de aanhanger onder het ledig (!!!) gewicht van de auto moest liggen. Tegenwoordig is die eis vervallen en is er (qua rijbewijs) ALLEEN nog maar de eis dat totale combinatie totaal maximum gewicht onder de 3500 kilo moet liggen. Terug keuren is in de meeste gevallen dus niet meer nodig!

Dus: Welk rijbewijs je nodig hebt hangt af van de fictieve gewichten die op de papieren van aanhanger en auto staan, ook al belaad je niet tot dat gewicht.

Of je auto het mag trekken hangt af hoe zwaar je de aanhanger werkelijk belaad en heeft helemaal niets van doen met de gewichten op de papieren (haha, nja, tja, tenzij je eroverheen gaat natuurlijk, het heet niet voor niets maximaal toegestaan XD)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:03

Toydoll schreef:
Zoals ik al een paar keer gezegt had, correct.
Hier het artikel:

Citaat:
Artikel 5.18.17g

1. De op het Nederlandse kentekenbewijs van een bedrijfsauto of bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van een aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa

Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.

Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.

Je besteed er heel veel tekst aan maar het wordt er niet duidelijker op.
De quote die jij aanvoert heeft niets te maken met waar ik op inging maar zegt alleen dat je een aanhanger niet zwaarder mag beladen dan de max die op papier staat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:11

Mist schreef:
zojuist nog gekeken, een wonderbaarlijke 2500kg :D maar volgens mij kan ie veel meer hebben, die auto is een monster !

Dit verklaart in ieder geval waarom je trailer is teruggekeurd naar een TMM van 1000.

Ondanks dat je auto het gemakkelijk kan, kun je er op je B rijbewijs dus eigenlijk niets mee vervoeren.
Een gemiddelde 1,5 paards weegt ergens tussen de 600 en 700 kg, hou je nog ergens tussen de 300 en 400 kg laadvermogen over. Kun je nog geen paard in kwijt.

Hoe zit het dan als je er toch een paard in stopt en er gebeurd wat?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:20

Dat staat ook verstopt in de regeling voertuigen, maar na mijn zoektocht van gisteravond houd ik het even voor gezien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:20

De oude 1,5 wegen mss zoveel, tegenwoordig heb je toch echt lichtere modellen hoor. Maar in het geval van terugkeuren naar 1000kg blijft het inderdaad erg krap, want een gemiddeld paard weegt snel 500kg en een trailer <500kg vind je amper, tenzij je voor een 1-paards gaat. Denk ik.

In dit geval ben je dan én overladen, én je hebt niet het geschikte rijbewijs. Pittig.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:50

rumay schreef:
Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om leeggewicht + laadvermogen.

Gewicht auto (kilo)
Gewicht aanhanger (kilo)
Benodigd rijbewijs
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ code 96
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (voor 19 januari 2013), anders Rijbewijs C1 of C

Zo nu is de puzzel compleet geloof ik
Krijg het alleen niet goed geplaatst
1e rij is gewicht auto (2400kg, 2e rij gewicht aanhanger( 850, 1400, 2000 of 4000kg)

Hoe kom je aan B+ code 96?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:40

jolanda20 schreef:
http://www.infopolitie.nl/verkeer/het-r ... -rijbewijs

ik kreeg deze site doorgemaild. in de tekst staat een link naar een invul tabel.
Gewoon je E halen word er tegen mij gezegd.

Voor het gemak ben ik even op die site rare getallen gaan invullen en tot de conclusie gekomen dat deze site niet op to date is van de nieuwe regels van dit jaar.
Aan deze "rekentabel" heb je dus niks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:44

:')

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:13

Citaat:

Hoe kom je aan B+ code 96?[/quote]

Staat op de site van de rijksoverheid wat het precies is??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:26

rumay schreef:
Citaat:
Hoe kom je aan B+ code 96?

Staat op de site van de rijksoverheid wat het precies is??

B+ code 96 is een B-rijbewijs waarbij de rekensom TMM auto + TMM aanhanger is opgehoogd naar 4250kg (in plaats van 3500kg).
Als ik het goed begrepen heb, maak je bij het aanvragen van je E-rijbewijs de keuze voor B+ of B-E. Alleen malloten kiezen nu dus voor B+ rijbewijs maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat die scheiding in de toekomst strenger geregeld wordt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:49

Ik heb zelf het een en ander geprobeerd uit te vogelen maar ik kom er niet uit. Ik ben sowieso van plan m'n E te halen maar ben benieuwd of ik met deze combinatie met alleen een B rijbewijs mag rijden. Kunnen jullie mij ermee helpen?

Auto:
Mitsubishi Pajero
F.1 Technische max. massa voertuig 3030 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 3030 kg
Massa rijklaar 2340 kg
Massa ledig voertuig 2240 kg

Trailer:
1,5 paards Hotra Otello
Totaal draagvermogen 1300 kg
Ledig gewicht 520 kg
Laadvermogen 780 kg
Ledig gewicht 520 kg

Paard:
450/500 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:27

__Nicky schreef:
Ik heb zelf het een en ander geprobeerd uit te vogelen maar ik kom er niet uit. Ik ben sowieso van plan m'n E te halen maar ben benieuwd of ik met deze combinatie met alleen een B rijbewijs mag rijden. Kunnen jullie mij ermee helpen?

Auto:
Mitsubishi Pajero
F.1 Technische max. massa voertuig 3030 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 3030 kg
Massa rijklaar 2340 kg
Massa ledig voertuig 2240 kg

Trailer:
1,5 paards Hotra Otello
Totaal draagvermogen 1300 kg
Ledig gewicht 520 kg
Laadvermogen 780 kg
Ledig gewicht 520 kg

Paard:
450/500 kg

Ja, ik kan je daarbij helpen; nee, je mag hier niet mee rijden met een B-rijbewijs.

B rijbewijs: TMM voertuig + TMM trailer < 3500kg.
Jouw geval: TMM auto 3030 + TMM trailer 1300 = 4330kg = B-E rijbewijs (altijd!!!)

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:45

onverstandig om zonder BE opstap te gaan.