Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jolanda20 schreef:http://www.infopolitie.nl/verkeer/het-r ... -rijbewijs
ik kreeg deze site doorgemaild. in de tekst staat een link naar een invul tabel.
Gewoon je E halen word er tegen mij gezegd.
veerledec schreef:Mist schreef:ik rij al een dikke 10 jaar met 1.5prds trailer, maar heb ook al jaren als trekkende auto een Jeep (eerst Grand Cherokee en nu Cherokee) auto weegt 1980kg en mag 3500kg trekken. Mag 120kg kogeldruk hebben (of was dat de GC...deze iig meer dan de GC)
Kan er overigens prima mee overweg, achteruitrijden bochtjes, slalommen als het moet, geen centje pijn.
Wil echter wel binnenkort een 2prds kopen....beetje zuur dat doordat ik juist zo'n GOEDE auto ervoor heb ik dan toch mijn E moet gaan halen
Maar de MTM van jouw auto zal toch wel meer dan 2500kg zijn. En dan mag je zonder BE rijbewijs niet met een trailer met een MTM van 1000 kg rijden.
maar volgens mij kan ie veel meer hebben, die auto is een monster ! jolanda20 schreef:met een BE rijbewijs mag je 3500kg trekken. los daarvan of je auto dat mag trekken.
jolanda20 schreef:met een BE rijbewijs mag je 3500kg trekken. los daarvan of je auto dat mag trekken.
tegen mij is altijd gezegd.. heb je een aanhanger die geladen mag worden tot 1600kg. dan moet je auto dit mogen trekken. Kan je auto maar 1500kg. trekken dan moet je de aanhanger terugkeuren.
en over de wettelijke regel waarin staat dat je een aanhanger van max. 1600kg laad tot 1500kg en ermee mag rijden... die kan ik niet vinden
Varekaj schreef:jolanda20 schreef:met een BE rijbewijs mag je 3500kg trekken. los daarvan of je auto dat mag trekken.
Die snap ik even niet. Je moet toch altijd een auto hebben die mag trekken wat er achteraan hangt, ongeacht welk rijbewijs? Zou mooi zijn, dan zorg ik dat mijn instructeur met BE met mijn auto (die 1300 mag trekken op papier) even een tweepaards trailer met 2 paarden gaan aanhaken en zo op wedstrijd hoor.
Of bedoel je het dat je even de toelatingen van wat de auto mag terzijde laat?
Niet dat ik plannen heb om uit te testen hoe het nou echt zit, al die bekeuringen zouden me toch een duur grapje worden.
(en kon mijn vorige post niet aanpassen) Amaryllis schreef:Misschien dat dit antwoord kan geven op de vragen? De regeling voertuigen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... rtikel5127
En begrijp mij niet verkeerd: ik probeer oprecht mee te denken in de zoektocht hier in(en kon mijn vorige post niet aanpassen)
Citaat:Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen.
anneliesdj schreef:Als ik kijk op de site van het rdw, het kenteken van mijn auto invoer en de gewichten bekijk, dan staat daar een uitleg bij aanhangwagen geremd;Citaat:Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen.
Als ik dit goed interpreteer, kijk je dus naar het letterlijk gewicht en niet naar het maximum laadvermogen.
Citaat:Artikel 5.18.17g
1. De op het Nederlandse kentekenbewijs van een bedrijfsauto of bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van een aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa
Toydoll schreef:Zoals ik al een paar keer gezegt had, correct.
Hier het artikel:Citaat:Artikel 5.18.17g
1. De op het Nederlandse kentekenbewijs van een bedrijfsauto of bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximum te trekken massa van een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van een aanhangwagen mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximum te trekken massa
Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.
Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.
Mist schreef:zojuist nog gekeken, een wonderbaarlijke 2500kgmaar volgens mij kan ie veel meer hebben, die auto is een monster !
rumay schreef:Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het gewicht om leeggewicht + laadvermogen.
Gewicht auto (kilo)
Gewicht aanhanger (kilo)
Benodigd rijbewijs
2.400 850 Rijbewijs B
2.400 1.400 Rijbewijs B+ code 96
2.400 2.000 Rijbewijs BE
3.000 4.000 Rijbewijs BE (voor 19 januari 2013), anders Rijbewijs C1 of C
Zo nu is de puzzel compleet geloof ik
Krijg het alleen niet goed geplaatst
1e rij is gewicht auto (2400kg, 2e rij gewicht aanhanger( 850, 1400, 2000 of 4000kg)
jolanda20 schreef:http://www.infopolitie.nl/verkeer/het-r ... -rijbewijs
ik kreeg deze site doorgemaild. in de tekst staat een link naar een invul tabel.
Gewoon je E halen word er tegen mij gezegd.
rumay schreef:Citaat:Hoe kom je aan B+ code 96?
Staat op de site van de rijksoverheid wat het precies is??
__Nicky schreef:Ik heb zelf het een en ander geprobeerd uit te vogelen maar ik kom er niet uit. Ik ben sowieso van plan m'n E te halen maar ben benieuwd of ik met deze combinatie met alleen een B rijbewijs mag rijden. Kunnen jullie mij ermee helpen?
Auto:
Mitsubishi Pajero
F.1 Technische max. massa voertuig 3030 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 3030 kg
Massa rijklaar 2340 kg
Massa ledig voertuig 2240 kg
Trailer:
1,5 paards Hotra Otello
Totaal draagvermogen 1300 kg
Ledig gewicht 520 kg
Laadvermogen 780 kg
Ledig gewicht 520 kg