paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:35

Ik passeer ALTIJD in stap. Het is het eerste wat je leert tijdens buitenrijden, ruiterbewijs, koetsierbewijs whatever.
Dat het met een endurance rit of abop anders is, is logisch, maar dat weet je van tevoren. Net als met paardenvierdaagsen bijvoorbeeld.

Ik ben het helemaal eens met Mang, het is altijd veiliger en getuigd gewoon van goed fatsoen.
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of iemand dan bijvoorbeeld fietsers en voetgangers ook in handgalop passeert, want ook dat vind ik ronduit asociaal (tenzij je op het strand 100 meter verder galoppeerd ofzo, maar in bermen etc vind ik dit niet kunnen.

Mensen happen daarna zand en daarnaast is het gewoon niet netjes. Omdat soort acties worden ruiters naar mijn mening steeds meer geweert uit gebieden. helaas.

Ik doe dus inderdaad vlak voordat ik een tegenligger passeer terug naar de stap, elkaar rustig een meter of 10-15 voorbij en rustig weer aandraven en daarna naar handgalop.

Als ik achter iemand zit in bijvoorbeeld een ruiterpad heb ik dus pech, komt iemand bij mij achterop en ik wil verder gaan galopperen geef ik het aan, draaf rustig weg en galoppeer na een meter of 20-30? aan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:40

Gini schreef:
Bron: Vlaams Paardenloket

Paardrijden is populair en bijgevolg verschijnen er steeds meer ruiters in het straatbeeld. In Vlaanderen zijn ruiters en menners immers genoodzaakt om bepaalde delen van hun wandeling op drukkere, verharde wegen af te leggen.
Uit een studie van de vzw Vlaams Paardenloket bleek daarenboven dat weinig ruiters en menners zich veilig voelen op de openbare weg. Een enquête leert dat bijna 86 procent al werd geconfronteerd met bestuurders die niet vertragen wanneer er een paard nadert. Meer dan de helft maakte ook al mee dat het paard werd opgeschrikt door verkeerslawaai of door bestuurders die het dier te dicht naderen.

Zal ik je dan even vertellen dat ik me vandaag keurig aan de regels heb gehouden en ook gewoon op de weg heb gereden waar 80 km per uur gereden wordt terwijl er een fietspad naast ligt waar ik op had kunnen rijden? En paard, die deed geen stap verkeerd. Dus lijkt me niet dat het verkeer daar last van gehad heeft. :+

Gini

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:43

Ik snap het niet. Wat heeft dat te maken met het punt dat ik wil maken? Heel goed van jou dat je je aan de verkeersregels hebt gehouden. En zeer leuk dat jouw geen paard geen stap verkeerd zette. Meer kan ik er niet over zeggen, want ik snap de link met mijn stukje tekst niet. Misschien enige duiding? :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:46

Omdat in jou quite staat dat veel ruiters genoodzaakt zijn om bepaalde delen van de weg te gebruiken (dus drukkere) en ruiters zich daar niet veilig voelen.

Dan wordt er onderin nog aangegeven: Meer dan dehelft maakte ook al mee dat het paard werd opgeschrikt verkeerslawaai of door bestuurders die het dier dicht naderen.

Dat heeft allemaal te maken met ervaring van paard en ruiter.

Ik zou anders niet weten wat jij bedoeld met je tekst.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:51

somebitch ik geloof dat t beter is dat wij samen nooit een rit samen gaan doen...
Wij zouden samen superasociaal zijn en heel veel ritten verzieken voor anderen...

pfffff

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:55

Haha ja ik denk het ook. :') En al het verkeer haat ons. :+

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:09

Ruiteretiquette bestaat niet voor niets. Dus ja ik vind het jammer dat daar zo weinig respect voor is.
Ik ben mijn hele leven al een recreatieruiter die meer buiten rijdt dan in de bak, ook qua training, en ondanks dat mijn paard echt nergens bang voor is heb ik me er altijd aan gehouden.
Dus ja ik zou me er wel aan irriteren als anderen dat niet doen.

Maargoed, ieder zijn eigen mening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:14

@Yuri
Ik vind wel dat je best in draf kan inhalen, mits dit even van tevoren gemeld.
Als ik met mijn Fjord in stap wil inhalen, kan ik er beter achterblijven, zij stapt nl absoluut langzamer dan het gemiddelde paard.

Daarnaast viel Sun in stap bijna niet in te halen door de meeste omdat zij van nature een ruime/snelle stap heeft.
Ik vind het persoonlijk zelf vervelender als mensen binnen 1 meter in rengalop wegspurten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:36

Somebitch schreef:
^^ Maar connie64 is niet de enige die zo denkt. Ik denk net als haar. En net als haar blijf ook ik door draven / galloperen als er auto's langs moeten of me tegemoet rijden. :j

Je ging toch stappen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:37

Nee hoor dat heb ik nergens gezegd, ja bij ruiters, dat is wat anders als bij auto's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:38

Wat een verdraagzaamheid toch weer in dit topic... Rekening houden met elkaar, daar draait het om. Dus niet groep a moet rekening houden met groep b, maar groep b niet met groep a.
Als we nu allemaal eens rekening met elkáár zouden houden, zou dat een hoop frustraties schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:38

Somebitch schreef:
Gini schreef:
Bron: Vlaams Paardenloket

Paardrijden is populair en bijgevolg verschijnen er steeds meer ruiters in het straatbeeld. In Vlaanderen zijn ruiters en menners immers genoodzaakt om bepaalde delen van hun wandeling op drukkere, verharde wegen af te leggen.
Uit een studie van de vzw Vlaams Paardenloket bleek daarenboven dat weinig ruiters en menners zich veilig voelen op de openbare weg. Een enquête leert dat bijna 86 procent al werd geconfronteerd met bestuurders die niet vertragen wanneer er een paard nadert. Meer dan de helft maakte ook al mee dat het paard werd opgeschrikt door verkeerslawaai of door bestuurders die het dier te dicht naderen.

Zal ik je dan even vertellen dat ik me vandaag keurig aan de regels heb gehouden en ook gewoon op de weg heb gereden waar 80 km per uur gereden wordt terwijl er een fietspad naast ligt waar ik op had kunnen rijden? En paard, die deed geen stap verkeerd. Dus lijkt me niet dat het verkeer daar last van gehad heeft. :+

En de auto's reden vol gas langs je heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:39

Somebitch schreef:
Nee hoor dat heb ik nergens gezegd, ja bij ruiters, dat is wat anders als bij auto's.

Ik neem aan dat je fietsers en voetgangers niet galoperend passeert?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:39

Ja met 80 km per uur gezien ik op een 80 km weg reed. Wat doet dat er toe?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:42

Mindim schreef:
Somebitch schreef:

Ik neem aan dat je fietsers en voetgangers niet galoperend passeert?

Ja hoor, van de week nog een voetganger. Als het op gepaste wijze is met een handgalopje en er veel ruimte tussen zit zie ik het probleem niet. En de voetganger ook niet want die groette me zelfs nog.
Contact maken in het verkeer dat is iets waar mensen wat aan hebben. Zoals vragen of ze even willen wachten op het moment dat je paard zich niet helemaal ontspant op de plek waar je rijdt, mensen vragen door te rijden als ze met 5 km per uur willen naderen, Mensen bedanken, zwaaien onderweg, hallo zeggen als je een voetganger of fietser passeerd in welke gang dan ook. Dat waarderen mensen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:00

tot nu toe krijg ik alleen maar leuke reacties van voetgangers als ik in galop voorbij kom....
Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn enorme rengalop (ja die asociale)zachter gaat als menig drafje...

Ik maak ook veel contact onderweg, zal mensen bedanken als ze stoppen-langzamer gaan rijden-gewoon doorrijden, nogmaals het maakt mij niet uit wat ze doen.

Vaak even een praatje met mensen die in de tuin aan t werken zijn,mensen met (loslopende)honden,motors tja ik ben toch wel (a)sociaal eigenlijk.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:22

Ts ik zou zeker de ander aansprakelijk stellen, ik vind het zeer normaal dat je rekening houd met een ander tijdens je rit en ik vind het passeren op die manier niet normaal zeker niet als je ziet dat een paard nerveus word.
Ik kan me vreselijk ergeren aan die mensen die met vreselijk veel gang langs rijden, hier rijden ze de vouwen uit je broek, komen al toeterend voorbij als je niet even snel aan de kant gaat.
Mijn jongste zoontje van toen 4 jaar oud is wel eens vreselijk te val geraakt door een trekker die asociaal hard reed binnen de bebouwde kom met ontzetten veel decibel, viel vol op zijn hoofd op het asfalt gelukkig had hij een cap op.
Wij hebben zelf een melkveebedrijf zijn bekent met dieren en houden er rekening mee.
Een paard moet een keer wennen aan het verkeer is niet op stel en sprong verkeersmak, ik kan goed begrijpen dat een ander dat niet kan ruiken maar er is wel een verschil tussen asociaal gedrag en gewoon weg gedrag.
Hier afgelopen week ook loop met mijn 2 jarige hengst voor het eerst over de weg beetje spannend maar goed alles oke, een paar auto's voorbij dat was oke, een hele ''brom'' auto dat was oke, tot er 1 snel in dacht te halen terwijl er een tegenligger aan kwam en het eigenlijk niet meer kon, hij liep wat achteruit en eigenlijk liep het best af aangezien hij amper een halve meter achter hem langs ging.
Ik ben blij dat ik een brave tinker heb. <3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:24

Je zal maar bang zijn voor paarden... Eigenlijk...
Maar goed

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:48

Somebitch schreef:
Omdat in jou quite staat dat veel ruiters genoodzaakt zijn om bepaalde delen van de weg te gebruiken (dus drukkere) en ruiters zich daar niet veilig voelen.

Dan wordt er onderin nog aangegeven: Meer dan dehelft maakte ook al mee dat het paard werd opgeschrikt verkeerslawaai of door bestuurders die het dier dicht naderen.

Dat heeft allemaal te maken met ervaring van paard en ruiter.

Ik zou anders niet weten wat jij bedoeld met je tekst.

Ah zo, bedankt voor je uitleg.
86 procent voelt zich onveilig, dat is veel. Jij behoort dan tot de 14%. Dat percentage moet omgekeerd worden. En ruiters onderling moeten dan het goede voorbeeld geven. Als een ruiter zelf al als een zotte langs een ander paard scheurt, wat denk je dat automobilisten dan denken?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:11

Jeetje... open een topic over etiquette tijdens het buitenrijden... dit gaat wel erg offtopic...

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:09

Even een update. Ik heb alle reacties gelezen en het is wel duidelijk het is geen gesneden koek. Ik heb contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering en die willen het in behandeling nemen. Dus die zijn nu ingeschakeld. (Mijn insteek is dat het nu toevallig een paard en wagen was maar als het een bakfiets of een willekeurig ander voertuig zou zijn geweest ik ze ook aansprakelijk zou hebben gesteld).

Bijna iedereen is vergeten dat de hond ook een belangrijke rol heeft gespeeld. Als de hond niet zo te keer was gegaan was het mogelijk allemaal met een sisser afgelopen. (Nog zo n reden om toch aansprakelijk te stellen: als een hond mijn paard door het draad zou drijven dan zou ik de eigenaar van de hond ook aansprakelijk stellen).

Ook heb inmiddels contact gehad met de SRR en die hebben aangegeven dit soort schade uit te keren mits er een geldig koetsiers of ruiterbewijs is. Ik heb een vriendelijke/zakelijke brief gestuurd aan de menner en op advies van de SRR meteen een schadeformulier meegestuurd. Ik hoop heel ergdathet koetsiersbewijs in orde is want dat is de eenvoudigste oplossing.
De politie neemt in die geval geen aangifte aan. Zij vinden het een aansprakelijkheid kwestie.

Met het paard gaat het steeds een beetje beter en dat vind ik het belangrijkste.

Ik wil graag nog even uitdrukkelijk stellen dat ik er niet op uit ben om in een verschrikkelijke ruzie en verzekeringskwestie te belanden. Immers we zijn hier allemaal met dezelfde hobby bezig en ik kan en wil mij niet voorstellen dat iemand dit met opzet doet....
Laten we elkaar gewoon behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden.

Ik wacht de verzekering/koetsiersbewijs en/of de menner gewoon even af en hoop op het beste.
Ter lering en vermaak zal ik jullie informeren over afloop van zaken zodatwij er allemaal wat aan hebben.
Laatst bijgewerkt door MiraLooks op 27-05-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:12

Hou je ons op de hoogte van het verdere verloop (voor zover dat kan en mag uiteraard).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:03

Om het op de hond te gooien vind ik eigenlijk een beetje triest. Als je buiten gaat rijden kan je blaffende honden tegen komen, dat wéét je.
Dat een paard een aangespannen combinatie spannend vind kan ik inkomen. Diverse paarden op stal vonden mijn combinatie (shet met sulky ;) ) al verschrikkelijk.

Het hele aansprakelijk stellen vind ik eigenlijk te ver gaan, maar het lijkt een nieuwe hype te worden om overal maar kosten te gaan verhalen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:19

Als er geen getuigen zijn, zal die hond toch sowieso moeilijk worden. Menner kan zeggen dat zijn hond mak als een lammetje langs hem zat.

Daarom ben ik benieuwd naar het verdere verloop. Zou een gevaarlijk precedent kunnen worden. *ziet al hele Amerika-situaties voor zich*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:33

Verstandig om het gewoon aan de rechtsbijstand over te laten en dan zie je wel wat het resultaat is.

Fijn dat het met het paard weer wat beter gaat, sterkte met het verdere herstel.