Ethirty schreef:FlyAway schreef:Paard van 700 + ledig gewicht van de trailer is samen 1260, terwijl de trailer maximaal 1300kg mag wegen. Volgens mij ga je dat niet redden, B of E achter B. Een reservewiel er op, hooizak er in, binnenbeplating, etc. dan zit je zó over die 1300kg heen.
Dan vergeet je even voor het gemak dat je dan sowieso een bekeuring krijgt bij controle. Maximaal 1300kg is precies dat, het maximum.
Dus als je je aan de specificaties van genoemde auto en trailer houdt, dan mag je er met alleen B mee rijden.
Het lijkt me ook dat een paardentrailer als zodanig gekeurd en op kenteken staat, dus inclusief kap, afscheiding, laadklep etc. Hou je dus 740kg aan laadvermogen over, dat is paard en eventuele losse extra's.
Nope, FA maakt een terechte opmerking. Hierbij schrifelijke garantie dat de trailer fors meer weegt dan opgegeven en de trailer dus zeer waarschijnlijk overbeladen is en dan kun je rijbewijzen hebben tot je een ons weegt, overbelading is strafbaar = boete = boel laten staan = zorgen voor passende combi voordat je verder mag!!
Mijn advies: niet aan beginnen, tenzij je middels een weging aan kunt tonen dat zowel paard als trailer binnen de gestelde grenzen blijven (wat zeer waarschijnlijk niet gaat lukken).
44Myrthe44 schreef:Wat adviseren jullie mij:
Ik rij al ong. twee jaar met mijn trailer en B-rijbewijs naar wedstrijden. Ik kan echter alleen vooruit rijden met dat ding, achteruit is een ramp. Moet dus op wedstrijd altijd iemand vragen om de trailer er voor me uit te rijden. Dat doen ze graag, daar niet van, maar ik wil het toch graag zelf kunnen.
Adviseren jullie mij om mijn E-rijbewijs te halen, of om gewoon een losse les te nemen in het achteruit rijden?
Ik twijfel want opzich gaat het rijden gewoon prima, en een rijbewijs is ook weer erg duur. Zou een losse les ook voldoende zijn?
Yep, gewoon je E-rijbewijs halen. Als bijzondere verrichtingen het enige punt van aandacht is, is het kippetje-eitje om te halen.
. Moet dus op wedstrijd altijd iemand vragen om de trailer er voor me uit te rijden. Dat doen ze graag, daar niet van, maar ik wil het toch graag zelf kunnen. 
komt er weer zo iemand aan die komt vragen of je de trailer even achteruit wil rijden