En toen wou de oude eigenaresse van je paard je paard terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: En toen wou de oude eigenaresse van je paard je paard terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:11

Sja, rot voor de verkoper, maar beetje te laat om nu pas te gaan nadenken.
Jammer voor haar dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:11

Heb het wel gedaan, een minishet terug gebracht van Friesland naar Brabant. Toen ik hem kwam ophalen lagen er brieven en gedichtjes bij de wei, mensen huilden tranen met tuiten, paard overstuur... Maar ze hadden geen ruimte. En de volgende ochtend ging de telefoon. Ik had hem een dag dus was nog niet aan hem gehecht en het was zo dramatisch, dus toe maar. Achteraf toen ik de ruimte bij hen zag (ze hadden zowat een park achter huis) vond ik dat ze ontzettend stom waren geweest... Uit dezelfde omgeving een bont minishetje meegenomen dus eind goed, al goed :-).

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:42

Tja, ik denk dat ik haar het paard had terug verkocht .
Ik zou vragen waarom ze hem eerste wilde verkopen en nu niet meer ?
Snap het verdriet van de verkoper wel,en ik zou met die paar dagen
nog geen hele hechte band hebben met het paard, niet zoals de verkoper dat heeft.
Blijft natuurlijk verkocht is verkocht, maar ik zou haar eens kans geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:15

Nixxs schreef:
Tja, ik denk dat ik haar het paard had terug verkocht .
Ik zou vragen waarom ze hem eerste wilde verkopen en nu niet meer ?
Snap het verdriet van de verkoper wel,en ik zou met die paar dagen
nog geen hele hechte band hebben met het paard, niet zoals de verkoper dat heeft.
Blijft natuurlijk verkocht is verkocht, maar ik zou haar eens kans geven.

Ik snap je wel een klein beetje.
Maar ik weet niet of jij zelf ooit een paard gekocht hebt. Maar daar steek je ten eerste veel tijd in om er een te vinden, dan als het paard gekocht is zoek je stalling, misschien al wat spullen en je bent neem ik helemaal enthousiast als het paard gaat komen. Dan kun je die 2 dagen later toch niet zomaar terug brengen? Ik zou dat niet kunnen hoor. Als heb ik het paard een dag. De dag dat dan eindelijk je eigen paard komt, en dan ineens 2 dagen later weer terug verkopen aan de vorige eigenaar. En kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Tuurlijk zul je er uiteindelijk wel een vinden, maar je hebt alles geregeld voor dit paard en dan ben je blij dat ze er eindelijk zijn en dan is die weer weg. Net zo goed als de vorige eigenaar weer wel een ander paardje vindt, duurt alleen wat langer.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:19

Dit komt zoveel voor mensen verkopen hun paard en denken alleen aan de prijs die ze zullen krijgen en wat ze zullen besparen aan stalgeld,hooi,krachtvoer,... en denken achteraf maar aan de emotionele waarde van hun paard

ik zou hem houden
bij een paard verkopen moet worden nagedacht en niet achterna !!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:29

Tja, jullie kunnen wel hard roepen dat ze hem moet houden, maar is er ook maar iemand die even aan het PAARD denkt?
Waar denk je dat die gelukkiger is? Bij het baasje dat hij zijn hele leven heeft gehad of een nieuwe onbekende persoon op een onbekende plek bij onbekende andere paarden?
Een paard leeft gewoonlijk WEKEN met het idee dat hij nog terug naar "huis" gaat. Hij is niet op slag gelukkig ergens anders. Natuurlijk is hij blij om de nieuwe eigenaar te zien, hij is blij om ook maar iets te hebben om zich aan vast te klampen!
Het paard zal blij zijn al hij weer terug naar huis kan.
Als je het paard nog maar kort hebt is er nog geen echte band en is het vervangbaar voor een ander leuk paard, in mijn ogen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:38

Lusitana schreef:
Tja, jullie kunnen wel hard roepen dat ze hem moet houden, maar is er ook maar iemand die even aan het PAARD denkt?
Waar denk je dat die gelukkiger is? Bij het baasje dat hij zijn hele leven heeft gehad of een nieuwe onbekende persoon op een onbekende plek bij onbekende andere paarden?
Een paard leeft gewoonlijk WEKEN met het idee dat hij nog terug naar "huis" gaat. Hij is niet op slag gelukkig ergens anders. Natuurlijk is hij blij om de nieuwe eigenaar te zien, hij is blij om ook maar iets te hebben om zich aan vast te klampen!
Als je het paard nog maar kort hebt is er nog geen echte band en is het vervangbaar voor een ander leuk paard, in mijn ogen.

Dat ligt ook maar aan hoe het paard gestald wordt
En ook van die situatie weten wij niks af

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:46

vervelende situatie! je hebt dan ook hele vervelende mensen die niet weten wat ze willen en waar de dieren dan de dupe van zijn.
Ik zou het paard lekker houden!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:51

Lusitana, ben het deels met je eens..
Mijn pony is naar mensen gegaan die enorme stukken weiland hebben, hij komt daar met vriendjes, wordt heel anders mee omgegaan, gaat mettertijd fanatiek de sport in. Ik vraag me dan af of hij terug bij mij gelukkiger zou zijn.
Ik wil niet zeggen dat hij het hier slecht had (zou niet best wezen := ), maar wel anders. Hier was hij show- en dekhengst in spé, met bijbehorende huisvesting en manier van ermee omgaan. Kon hier in de omgeving nauwelijks een hengst kwijt maar had een heel fijn plekje gevonden waar hij een eigen paddock had (bij gebrek aan geschikte vriendjes/ruimte om samen te staan). Hij had bij mij echt een prima leven, maar het ís geen showpony in zn koppie. Ben er zeker van dat hij waar hij nu staat veel meer op zn plek is, ook omdat zij hem heel anders benaderen dan dat ik deed.
Wellicht zou hij me herkennen, misschien zou hij blij zijn om me te zien, dat weet ik niet. Heb wel gezien wat de hengst van mn pensionhoudster deed bij weerzien; die deed alsof hij zn baasje, wat hem van veulen af aan had, niet of nauwelijks kende, was niks meer tussen die 2. En hij stond er ook pas 2 weken..

Nee hoor, als je de knoop doorhakt om een paard te verkopen neem je onbewust toch een soort afstand. Ik heb het aan mn pony én aan die andere hengst gezien; die hadden héél goed door dat er iets gaande was en ze deden echt niet zo leuk in die periode. Niet gemeen, maar niet lief. Ik denk als je een paard eenmaal verkocht hebt het helemaal niet ondenkbaar is dat het voor het paard juist prettiger is om niet weer terug te gaan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:56

Gelukkiger zijn is iets dat de mensen voor de paarden verzinnen, soms zelfs om ons geweten te sussen.
Zij accepteren situaties zoals ze zijn, ze weten niet beter, ze verlangen niet naar meer of beter of mooier.
Als je afstand hebt genomen is het wat anders dan iemand die intens verdriet heeft om het afscheid.

Ojajoh schreef:
Dat ligt ook maar aan hoe het paard gestald wordt
En ook van die situatie weten wij niks af

Een paard gaat zelfs zijn brandende of smerige stal niet vrijwillig uit. Ze hechten aan de plek, ook als die niet je van het is. Ze hechten ook aan de mens.
Ik heb paarden gered die ik liever niet terug zie gaan naar hun oude sitautie, maar ik heb uit het verhaal van TS niet op kunnen maken dat het nou bepaald om een redding van een paard ging.

Verder moet ze het helemaal zelf weten wat ze doet, maar ik wilde wel even duidelijk maken dat we het wel over een levend wezen hebben met een verleden bij de vorige eigenaar, en niet over een auto.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:00

Natuurlijk denkt een paard niet ''goh, ik zou best wel eens een groot weiland willen'' of ''tsja, mn vorige plek was gezelliger'', dat lijkt me duidelijk :+
Toch ben ik er van overtuigd dat mn pony nu op een passender plek staat dan wat ik hem kon bieden (en daar doe je het natuurlijk ook voor en niet voor minder) en dat hij daar beter tot zijn recht komt. Denk dat dat voor veel van de verkochte paarden geldt..

En tsja, mn pony en de hengst gingen ook niet makkelijk weg, dat heeft veel pijn en tranen gekost. Is natuurlijk geen gedwongen beslissing (zoals bij bijv geldgebrek) maar ik denk dat je ook in het laatste geval op een bepaalde manier afstand neemt :) Denk dat het voor het paard verwarrender is om heen en weer te moeten...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:16

Ik heb ook tranen met tuiten gehuild toen ik mijn paard verkocht, maar het is een weloverwogen beslissing. Ik heb vantevoren goed nagedacht of ik echt wel wilde verkopen en of de koper wel geschikt zou zijn, en ook wel een koper afgewezen. Want: verkocht is verkocht.....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:27

Lusitana schreef:
Gelukkiger zijn is iets dat de mensen voor de paarden verzinnen, soms zelfs om ons geweten te sussen.
Zij accepteren situaties zoals ze zijn, ze weten niet beter, ze verlangen niet naar meer of beter of mooier.

Ik vind je reactie eigenlijk best wel vreemd. Aan de ene kant zeg je ‘een paard/ pony zal echt niet denken, goh wat ben ik gelukkig en ze accepteren situaties zoals ze zijn’ en aan de andere kant vind je het fair tegenover het dier om hem/ haar terug te geven. Moet je dan ook maar niet op concours gaan of naar de dierenarts omdat het paard dan uit zijn/ haar vertouwde omgeving gaat?

Mijn mening is dat het natuurlijk vervelend is voor de oude eigenaar, maar terug no way. Ze mag best nog wel eens komen kijken (niet tot vervelends aan toe) maar that’s it.
Verkocht = verkocht, niet zo zitten mutsen. Maar ik ben wat rationeler in dit soort dingen dan anderen. Dat besef ik me wel.

Wel terug = aankoopbedrag + kosten (kilometers, nieuwe spullen, stalling enz. enz.) + meerkosten voor zoektocht naar nieuw paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:39

uryanne schreef:
Ik vind je reactie eigenlijk best wel vreemd. Aan de ene kant zeg je ‘een paard/ pony zal echt niet denken, goh wat ben ik gelukkig en ze accepteren situaties zoals ze zijn’ en aan de andere kant vind je het fair tegenover het dier om hem/ haar terug te geven. Moet je dan ook maar niet op concours gaan of naar de dierenarts omdat het paard dan uit zijn/ haar vertouwde omgeving gaat?.

Ze leggen zich neer bij hoe het is, maar ze hebben wel tijd nodig om zich aan te passen! Kijk naar bv afspenen van veulens, dat is het meest intense voorbeeld. In die begintijd is er verwarring (stress) tot het gewend is.
In deze periode zie je vaak ook nieuwe eigenaren schrijven over zogenaamd uitproberen en gedragsprobelemen/veranderingen vergeleken toen ze het paard in eigen omgeving uitprobeerden.
Dezelfde verwarring ervaren ze op concours of in een kliniek, echter ze keren dan weer naar huis terug en na een paar keer hebben ze het vertrouwen dat ze altijd wel weer terugkeren en neemt de stress af.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:48

Nou TS aan ons heb je ook niet veel, hè? Iedereen geeft een andere mening.
Ik zal even zeggen wat ik er van vind, maar de keus blijft natuurlijk altijd bij jou. Een paard is geen pond suiker. Je koopt en verkoopt niet zomaar. Over de verkoop hoort goed nagedacht te worden. De voor en de nadelen met elkaar afwegen. De oud-eigenaresse heeft dit niet gedaan. Zij heeft niet stilgestaan bij het verdriet wat ze misschien zou krijgen bij de verkoop. Maar wat je verkocht heb ben je kwijt??
Er ging even een boosaardige gedachte door me heen. Misschien wil de eigenaresse het paard wel terug omdat ze er een betere prijs voor kan krijgen? Want als ze hem terugkoopt, is zij natuurlijk niet verplicht hem te houden. Hoe voel jij je dan?
Je bent niet gehecht aan dit paard. Er zijn nog genoeg kansen om een ander paard te kopen. Maar wil je met de verkoper haar spel meedoen en kopen en verkopen, omdat het kan?
Een besluit waarbij iedereen blij is, is er volgens mij niet. Jij kan beoordelen of het paard gelukkig is bij jou, zo ja, dan hou je het paard toch en wees er blij mee.
Persoonlijk zou ik niet in gaan op de mail van een vorige eigenaresse/eigenaar. Als het dier zo dierbaar is, ga je proberen face to face de koper over te halen. Tenzij deze echt veel te ver weg woont.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:59

Mijn mening is dat het paard gewoon verkocht is het jou eigendom is en ze hem niet zomaar terug kan "eisen".
Dan had ze er beter bij na moeten denken en niet nu al met berichten komen dat ze hem terug wilt.
Nee jammer dat als dat bij mij zou gebeuren had ik een net berichtje terug gestuurd, ze is akkoord gegaan met het verkopen anders had je hem nu niet op stal staan.
Nee ik zou ook niet zo zeer in dat soort zaakjes/spelletjes mee gaan want voor je het weet krijg je er problemen mee.
(trouwens wel een raar verhaal)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:06

Lusitana schreef:

Dan moet dus ieder paard dat gekocht word eigenlijk terug gebracht worden of op die zelfde stalling blijven staan ?

Imo niet eerlijk tegenover de nieuwe eigenaar.
Die koopt een paardje, met vreugde (hoop ik voor haar :P ) , heeft een nieuw paardje en helemaal blij ,maar omdat een ander niet goed nadacht moet ze hem maar weer afstaan?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:55

Ik vind het wel jammer dat TS helemaal niet meer reageerd

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:57

yvonnedv schreef:
Ik vind het wel jammer dat TS helemaal niet meer reageerd

nee inderdaad, was wel benieuwd hoe het is afgelopen

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:59

als je hem echt niet kwijt wil moet je hem niet terug verkopen, het is wel heel jammer voor haar maar jij had een band met dat paard dus ik zou het niet doen, maar afenzo dat ze wel zou mogen bezoeken
suc6

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:02

Ben ik de enige die het heel bijzonder vind, dat TS sind 6 december niet meer heeft gereageerd in haar topic van 11 pagina's. Het verhaal vind ik bijzonder, de discussie boeiend, maar aan de geloofwaardigheid van dit specifieke verhaal twijfel ik ernstig.

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:03

als je echt zo band met je paardje heb zal ik heb echt niet weer aan de oude eigenaresse terug geven verkopen ik bedoel verkocht is verkocht

micksage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:04

ja dat vind ik ook een beetje raar ja

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:05

In de loop der jaren heb ik geleerd:

"Uit het oog, uit het hart"

Wanneer iemand hier niet mee kan omgaan, dan veroorzaakt hij vaak meer leed voor het dier.

En in dit topic geldt dit voor de verkoper.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:07

DaiskeLover schreef:
als je hem echt niet kwijt wil moet je hem niet terug verkopen, het is wel heel jammer voor haar maar jij had een band met dat paard dus ik zou het niet doen, maar afenzo dat ze wel zou mogen bezoeken
suc6

na 2 dagen heb je nog geen band met een paard, misschien wel een klik, ik vind dit niet te vergelijken met iemand die het paard al drie jaar had en wat dacht je van dat dier, die is echt zn oude baasje nog niet vergeten hoor, vind het ook heel apart dat iedereen meteen maar denkt dat de oude eigenaresse dan maar een spelletje speelt, t is niet een auto die je weg doet, dan is verkocht idd verkocht en dan zelfs zie je mensen die hun auto graag terugwillen, dit gebeurt na 2 dagen al, zelf zou ik overigens persoonlijk contact opnemen en niet per mail, TS gewoon in overleg gaan en laat het haar maar uitleggen en geef ook jou kant aan en beslis dan wat je wilt doen, t is zowiezo niet makkelijk