Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:53

Siddieqje schreef:
Ik moet morgen, hopelijk neit te veel zenuwen zodat ik geen stomme dingen doe.

En hoe is het gegaan? Denk dat er vandaag hier weinig gereden zal worden met windkracht 8 :')

Ik vind het raar als die regel weer veranderd gaat worden. Ik vind dat het E-rijbewijs gewoon altijd verplicht moet zijn bij rijden met een aanhanger... Levensgevaarlijk die mensen die zomaar met karretjes de weg op gaan zonder ervaring :=

Lievemeid

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:56

Goldie ik ben het grotendeels met je eens. Rechtuit rijden kan iedereen denk ik wel, maar rijd je jezelf vast, dan heb je een groot probleem.
Ik vond mijn eerste les heel erg leuk. Binnenkort verder oefenen. De rijschool had een gemiddelde van 6 lessen voordat iemand examen mocht doen, dus ik ben benieuwd.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:14

Haha ja verbaasde mij ook dat ik het echt leuk vond, zag er zo tegen op eerst :P Jij hebt dus losse lessen :)?
Ja rechtuit rijden lukt idd wel :P

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:22

Ik heb gisteren mijn eerste les gehad. Heb inderdaad losse lessen. Dat vind ik fijner dan een dagcursus. Want dan kan ik zelf bepalen hoeveel ik er nodig heb. Gisteren ook smallere straatjes gereden (rechtuit), en achteruit gereden. Soms ging het 10 meter kaarsrecht achteruit. En soms ging het helemaal scheef. :P Ik vind de instructeur ook leuk. Is een beetje oudere man (ssst niet zeggen :P ) maar hij maakt wel veel grapjes en het kan ook een droogkloot zijn. Maar hij zegt ook wat ik allemaal goed doe. Dat heb ik echt nodig, want was best zenuwachtig in het begin.
Heb jij het al gehaald? En rijd je uiteindelijk vaak of valt dat wel mee?

Hoe gaat het als jullie een tijd niet hebben gereden met de trailer? Is dat spannend en weer even wennen of is het meteen vertrouwd?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:26

Haha ja mijn instructeur was ook zo, echt super gelachen en dat hielp echt tegen alle zenuwen :j Was wel echt gesloopt ook na zo'n lange dag rijden. Had een 2 daagse cursus, alleen dan zaterdag en dinsdag :P
Ik heb mijn E 19 juli gehaald. 2 weken later met de trailer en puppy-paard op pad naar Groningen naar mijn zus voor een weekje vakantie (wel met iemand mee, alleen lijkt me wel spannend nog). Verder nog niet gereden. Helaas heb ik nog geen geschikte auto voor mijn trailer en kan ik dus niet weg...

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:20

Bij mij ging het vandaag eindelijk eens een keer goed :j Bochtjes gingen goed, rijden ging goed, alleen achteruit bochtje om en tegen een laadruim zetten vind ik nog wat lastig maar uiteindelijk staat ie er voor. Volgende week vrijdag afrijden! Mag nu alvast wel beginnen met de valeriaan pilletjes :')

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:17

deze regel bestaat al!!! in 2013 gaat het gewicht waarschijnlijk van 3500 naar 4500 kg. Dat betekend dat heeeel veel mensen hun E niet meer nodig zullen hebben.

paars schreef:
In 2013 veranderen de regels....dan heb je aan je gewone ( voor 2013 behaalde) B rijbewijs weer genoeg om een trailer te mogen trekken waar je nu nog wel E voor moet hebben. Misschien goed om te weten voor sommigen ;-) . Totaal gewicht moet dan wel onder de 3500 kg blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:10

cocktail schreef:
deze regel bestaat al!!! in 2013 gaat het gewicht waarschijnlijk van 3500 naar 4500 kg. Dat betekend dat heeeel veel mensen hun E niet meer nodig zullen hebben.

paars schreef:
In 2013 veranderen de regels....dan heb je aan je gewone ( voor 2013 behaalde) B rijbewijs weer genoeg om een trailer te mogen trekken waar je nu nog wel E voor moet hebben. Misschien goed om te weten voor sommigen ;-) . Totaal gewicht moet dan wel onder de 3500 kg blijven.

*zucht* Dit is in ieder geval niet waar!!
Als de regels al op korte termijn gaan wijzigen, dan wordt de optelsom 4250kg en zeker GEEN 4500kg!!!

De volgende wijzigingen zitten in de pen:
Rijbewijs B: De regels blijven zoals ze zijn. Zie daarvoor dus Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Rijbewijs B-E1: Middels een cursus (examen) mag de optelsom van MTM auto en MTM aanhanger uitkomen op 4250kg. Overige regels blijven gelijk aan rijbewijs B.

Rijbewijs B-E: Zolang de auto de feitelijke aanhanger mag trekken, mag je ermee rijden. Het gaat hierbij om het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger (op de weegbrug) en niet wat de aanhanger op papier mag wegen!

LET OP!!! Dit is het VOORSTEL zoals het er nu ligt!!! Er is dus vooralsnog geen enkel recht aan te ontlenen! Het is dus ook niet zeker dat de regels daadwerkelijk zo zullen uitpakken!!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:11

Pfff, ik heb het verprutst. S morgens nog 2 u rijles gehad, alles ging perfect.
Dan mijn examen, achteruit rijden prima dan parkeren. Goed begonnen maar te dicht bij de stoeprand. Nog proberen recht te trekken maar ging niet goed, dan met mijn stomme kop, stap ik uit. Vergeten dat ik dan niet mee vooruit mag rijden. Heb het nog proberen te forceren maarja was niet goed é.
Moest gewoon terug uit gereden zijn en opnieuw begonnen. Bij zo een dingen presteer ik echt niet goed onder stress.
En het ergste vanal is dat ik het dus echt wel kan é, maar gewoon lomp geweest. Ben nog steeds kwaad op mezelf.

Vroegste plaats die vrij is om opnieuw te doen is 7 oktober, nog megalang.
Laatst bijgewerkt door Siddieqje op 06-09-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:14

@ Siddieqje. Ik had het ook verprutst op mijn examen. Puur en alleen door de zenuwen maakte ik stomme fouten als de handrem er meteen afhalen voor het aankoppelen en zulke domme dingen.. Hopelijk lukt het de volgende keer met valeriaan pilletjes en er vanuit gaande dat ik deze stomme fouten nu niet meer ga maken.. Lig er namelijk elke nacht nog aan te denken hoe ik zo stom heb ik kunnen zijn haha

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:27

Praktijkexamen E bij B €93,30
Toeslag spoedbehandeling praktijkexamen A, B, E bij B €16,20
Toeslag afroep-praktijkexamen A, B, E bij B €16,20
Tussentijdse toets E bij B €93,30
dit staat er op de site van cbr

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:46

Conny_ schreef:
@ Siddieqje. Ik h Hopelijk lukt het de volgende keer met valeriaan pilletjes en er vanuit gaande dat ik deze stomme fouten nu niet meer ga maken..

Die pilletjes had ik ook uit voorzorg genomen.. Ken mezelf ondertussen :+

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:03

voor de duidelijkheid:
auto weegt 2000 kilo
trailer 690 kilo
maximum laadvermogen is 2000

nu rijd ik dus met deze auto en trailer is totaal 2690 kilo
paardje weegt 450 kilo is dus 3140 kilo
ik zit onder de 3500 maar kijken ze nu naar t maximum laadvermogen ongeacht wat er in staat?

Ik bedoel met mijn rekensom mag ik dus met b rijden

tel ik 2000 auto en 2000 trailer maximum laadvermogen op en zit ik aan de 4000 en moet ik e achter b hebben?
wie weet hier t antwoord op

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:10

connie64 schreef:
voor de duidelijkheid:
auto weegt 2000 kilo
trailer 690 kilo

ik zit onder de 3500 maar kijken ze nu naar t maximum laadvermogen ongeacht wat er in staat?

tel ik 2000 auto en 2000 trailer maximum laadvermogen op en zit ik aan de 4000 en moet ik e achter b hebben?

Even voor de duidelijkheid: jij mag met deze trailer zo NIET rijden met een B-rijbewijs!!!!

Lege auto - volle trailer verhaal klopt inderdaad wel, echter de auto plus laadvermogen EN trailer plus laadvermogen zit ergens in de buurt van de 5000kg!! Ver over die toegestane 3500kg dus!!
Art 15 reglement rijbewijzen!! Of Tanja @ [TAO] FAQ TAO

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:14

Ik heb hem een week geleden gehaald :D Ben er super blij mee!
Heb 1 les gehad voor het examen en ben gelijk geslaagd.
Heb les gehad in Leiden en ben maar heel weinig geld kwijt geweest gelukkig. Ga morgen avond mijn rijbewijs aanvragen :)
Moet wel zeggen dat je al een jaar rond rij met een kleine aanhanger hoor :)

En over die nieuwe regel in 2013: het is toch altijd fijn je E te hebben. Een bevestiging dat je het wel kan en niet net als menig caravan rijders dus niet

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:43

Ik ben weeer gezakt! En ik baal godsgruwelijk hard want het had niet zo mogen zijn!!! Het rijden ging echt super lekker, was niet zo zenuwachtig als de vorige keer en het rijden ging dus ook vlot.. Bijzondere verrichtingen gingen goed en toen ging ik terug rijden en kwam ik op een kruising waar de stoplichten uitgeschakeld waren, dus ik moest naar links en kwam een auto aan maar die was nog ver weg maar ik moest wel stoppen voor fietser dus ik blokkeerde die auto en die vent begon kei hard te schreeuwen tegen mij van wat doe je nou en dit is niet normaal!! (was een ex millitair) en ik zeg van ja stoppen voor die fietser anders was het helemaal fout!! Dus we lopen die zaal in en die vent weer meteen schreeuwen dat ie me niet kan laten slagen want dat iedereen weet dat ik die auto voor had moeten laten gaan en dat het echt heel dom is en blablabla.. Vermeld die ook nog ff lekker: Je kunt super goed met die aanhanger rijden, je hebt er echt gevoel voor en je kijk gedrag is top maar ik laat je niet slagen!! Ik denk nou doe normaal!! Het is toch verdomme een EB rijexamen en dan gaat het toch over hoe ik met mijn aanhanger om ga en een fout kan iedereen maken als de stoplichten ineens uitgeschakeld zijn en je op dat moment iets moet verzinnen.. Ik ben zoo boos!!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:49

ze kijken naar het laadvermogen van de trailer dus wat de trailer weegt en mag laden.

je kan hier even je gegevens invullen dan weet je genoeg

http://caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

connie64 schreef:
voor de duidelijkheid:
auto weegt 2000 kilo
trailer 690 kilo

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:57

Conny_ schreef:
Ik ben weeer gezakt! En ik baal godsgruwelijk hard want het had niet zo mogen zijn!!! Het rijden ging echt super lekker, was niet zo zenuwachtig als de vorige keer en het rijden ging dus ook vlot.. Bijzondere verrichtingen gingen goed en toen ging ik terug rijden en kwam ik op een kruising waar de stoplichten uitgeschakeld waren, dus ik moest naar links en kwam een auto aan maar die was nog ver weg maar ik moest wel stoppen voor fietser dus ik blokkeerde die auto en die vent begon kei hard te schreeuwen tegen mij van wat doe je nou en dit is niet normaal!! (was een ex millitair) en ik zeg van ja stoppen voor die fietser anders was het helemaal fout!! Dus we lopen die zaal in en die vent weer meteen schreeuwen dat ie me niet kan laten slagen want dat iedereen weet dat ik die auto voor had moeten laten gaan en dat het echt heel dom is en blablabla.. Vermeld die ook nog ff lekker: Je kunt super goed met die aanhanger rijden, je hebt er echt gevoel voor en je kijk gedrag is top maar ik laat je niet slagen!! Ik denk nou doe normaal!! Het is toch verdomme een EB rijexamen en dan gaat het toch over hoe ik met mijn aanhanger om ga en een fout kan iedereen maken als de stoplichten ineens uitgeschakeld zijn en je op dat moment iets moet verzinnen.. Ik ben zoo boos!!

Jeetje wat balen conny! zeker omdat je alles gewoon goed heb gedaan!
Je heb wel pech zeg... ik moet dinsdag weer op, morgen weer voor het eerst na mijn examen met instructeur rijden.
heb wel veel met eigen trailer geoefend :j hoop zo dat ik het haal ;(

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:34

Straks mijn eerste les 2 uurtjes, hopelijk gaat het allemaal eenbeetje goed....!!

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:15

Ik heb mijn rijbewijs ook in 1 keer gehaald. Had 6 uurtjes les gehad en thuis ook nog 4 uur geoefend. Ervoor nog nooit met een aanhanger gereden.

Ik was ook zenuwachtig voor het examen heb zelfs van Bach spul ingenomen net voordat ik mijn examen in ging. Ik had een hele aardige examinator die mij echt op mijn gemak stelde. Het rijden zelf ging erg goed totdat ik mijn bijzondere verichtingen moest doen. Recht achteruit ging iets scheef dus heb ik een keer vooruit gereden en toen weer verder gegaan. Omdat dit niet helemaal in één keer goed ging mocht ik van hem een bochtje achteruit tijden. En dat ging echt fout heb 4 keer moeten steken :o . Met rijden zelf heb ik alles keurig gedaan had nog 2 aparte situaties gehad waarin een fietser voorrang nam en iemand mij afsneed. Omdat ik heb laten zien dat ik in het verkeer geen gevaar was en geen mensen in gevaar bracht ben ik toch geslaagd.
Had ik eerlijk gezegt niet verwacht omdat die ene bijzondere verichting echt niet goed ging.

Iedereen die nog op moet heel veel succes! Mij is verteld dat het rijden in het verkeer het belangrijkste is als een bijzondere verichting niet helemaal goed gaat is dat minder erg dan dat je een fout maakt in het verkeer.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:09

Conny wat vreselijk balen, dat is echt zo'n uitzonderlijke situatie. Ik blokte tijdens mijn examen ook een keer de weg, soms kan je echt even niet anders.
Ik zou als ik jou was trouwens een klacht indienen bij het CBR als een examinator zo tegen je tekeer gaat. Dat vind ik dus echt niet normaal!!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:57

@ zoedeloe.. Ik reed top mee in het verkeer! Zij examinator ook maar toch gezakt vanwege de Verichtingen die niet voldoende waren.. Het kan dus wel! ;) helaas...

Vanochtend 2 uur gereden na een maand niet hebben gelest ( wel
Op aanraden van instructeur zelf wezen hoeven)

Het ging top! Ook de bijzondere Verichtingen! Was zo blij en werd steeds minder onzeker.
1 ste examen heeft me toch best een onzekere klapper gegeven :j

Als het dinsdag zo gaat als vandaag heb ik er een goed gevoel over :j

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:18

Als ik alle verhalen hoor heb ik soms echt het gevoel dat er per regio? of examinator? heeel anders geoordeeld wordt. Bij de een is het al snel goed en bij de ander moet het bijna perfect..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:27

Debbie schreef:
Als ik alle verhalen hoor heb ik soms echt het gevoel dat er per regio? of examinator? heeel anders geoordeeld wordt. Bij de een is het al snel goed en bij de ander moet het bijna perfect..

Dat was dertig jaar geleden ook al zo; niks nieuws onder de zon.........

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:02

Nee dat snap ik, ik weet dat het bij je B rijbewijs ook altijd voor een groot deel met geluk te maken had, maar bij BE hoor ik van de ene persoon echt van: Nou ik moest een klein rondje rijden, een stukje achteruit wat niet helemaal goed ging en toen was het wel prima. En andere mensen moeten 3x afrijden voordat ze hem hebben. Kweet niet.. het verschil lijkt hier toch groter in dan bij het gewone rijbewijs.