Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nomes schreef:Betreft die kogeldruk: dat jouw trailer aangeeft een bepaalde maximale kogeldruk te hebben wil nog niet zeggen dat hij dit ook altijd daadwerkelijk heeft. Ligt ook aan hoever je paard naar achter/voor staat en hoe stil/onrustig ie staat. Het is dus niet zo dat je auto perse evenveel max kogeldruk moet kunnen hebben als je trailer. Dit blijft imo een moeillijk punt, want hoe meet je de kogeldruk...
yildiz schreef:Ik rij met m'n Landrover Freelander. Trekt ok, maar heeft wel beetje moeite met beladen bergop!
nomes schreef:Betreft die kogeldruk: dat jouw trailer aangeeft een bepaalde maximale kogeldruk te hebben wil nog niet zeggen dat hij dit ook altijd daadwerkelijk heeft. Ligt ook aan hoever je paard naar achter/voor staat en hoe stil/onrustig ie staat. Het is dus niet zo dat je auto perse evenveel max kogeldruk moet kunnen hebben als je trailer. Dit blijft imo een moeillijk punt, want hoe meet je de kogeldruk...
yildiz schreef:@Ikke: De 1, volgens velen niet de beste auto die Landrover heeft gemaakt. Volgens de dealer is de motor ook eigenlijk te licht voor het gewicht. Maar goed, we doen t er voorlopig maar mee, vind t toch n fijne wagen om te rijden.Anders schakelen is me idd al eerder aangeraden. Krijg alleen het vlot overschakelen naar een hogere versnelling niet uit m'n systeem..
GamblersCup schreef:Maar als het zo gecompliceerd is, vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk uit hebben gezocht wat de max. kogeldruk is van auto en aanhanger. Ben benieuwd naar reacties van andere mensen over dit onderwerp.
De auto is in iedergeval gisteren besteld.
GamblersCup schreef:Waar heb je dat overzichtje vandaan? Ergens op internet of aangevraagd? Ik zou wel willen weten wat de mijne dan heeft...
(308 Tendance HDI FAP 110 6-Gang 5-Türer Euro 5) Deze zie ik er niet tussen staan.
Paul11 schreef:Dat zou ik toch maar gaan doen, als een en ander niet klopt en er gebeurt wat, kan b.v. je verzekering je het behoorlijk lastig gaan maken, zo je dan niet onverzekerd bent.
En het gegeven, dat niemand ooit naar de kogeldruk heeft gekeken zou voor mij geen maatstaf zijn, reken maar dat als er wat gebeurt is ( wat niemand zich natuurlijk toewenst ), dat dan, dat soort zaken, als kogeldruk ook aan de beurt komt bij een onderzoek naar de oorzaken.
De meeste 1.5 paardstrailers zitten op een max kogeldruk van 75 kg, bij de personen auto's varieert dat van zo'n 50 tot 80, dus wel zaak om dat uit te zoeken.
Bij b.v. caravan controles wordt wel degelijk naar de kogeldruk gekeken, die kunnen immers volledig verkeerd geladen worden, waardoor de kogeldruk veel te hoog of te laag wordt, dat is dan simple op te lossen, door de lading van de caraven meer naar achterenof naar voren te plaatsen.
Bij trailers is het een ander verhaal, we hebben bijna geen invloed op de kogeldruk, we kunnen het paard niet ff vragen een stukje naar achter te gaan staan, anders dan de achterbalk of voorbalk toestaat.
Wil je dus zeker zijn van je zaak, zonder dat je de werkelijke kogeldruk opmeet, zal de maximale kogeldruk van trailer en auto/trekhaak overeen moeten komen.
nomes schreef:@Paull11 is de aanbevolen max kogeldruk niet gewoon een netjes woord voor het-is-heel-laag-maar-meer-is-niet-toegestaan-maar-marketing-technisch-staat-dit-beter?