[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:21

@Thats_me: een Citroën C4? Afhankelijk van de motor natuurlijk wat ie mag trekken, gemiddeld 1500. Als je een Ligne Business neemt heb je airco en de prijs is niet belachelijk hoog... (+/- 21.000)

Thats_me_
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:26

Dank je Nomes. Ik zal eens kijken.

GamblersCup
Berichten: 13439
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:28

Mag ik hier inbreken met een vraag?

Ik ga een Peugeot 308 bestellen, niet de station uitvoering. Deze auto mag 1500 kg trekken en is zelf 1462 kg.
Volgens de verkoper kan ik hiermee makkelijk een 1,5 paards trailer mee rijden. Is dit dan een "veilige" combinatie? (heb net een spookverhaal gelezen over een gekantelde trailer, iemand zei dat dit makkelijk kan gebeuren als je auto te licht is)

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:48

@GambkersCup Naar mijn bescheiden mening gaat dit wel lukken, een anderhalfspaardtrailer weegt zelf veelal rond de 600 kg met een paard erbij kom je op zeg maar 1200 kg uit ( tenzij je er een Belgisch trekpaard of iets dergelijks in gaat vervoeren :D ) dus je hebt t.a.v. het lediggewicht van de auto ruimte over.
Waar je even op moet letten is de kogeldruk, de meeste 1.5 paards hebben een max kogeldruk van 75kg en de peugeots zitten veelal aan een 60-65 kg, nu is dat vaak bij peugeots vermeld als aanbevolen kogeldruk en zegt in principe niks over de maximale kogeldruk.
Ik ben dit zelf aan het uitzoeken ( heb peugeot 407 berline ) en het is allemaal nogal wazig.
Voor mij zit er verschil tussen de aanbevolen kogeldruk en de maximale kogeldruk.
Ik beschouw de aanbevolen 60 kg kogeldruk als een maat voor het meest gunstige weggedrag van de kombinatie en de maximale kogeldruk als een grenswaarde, maar ik ben er nog niet uit.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:00

Betreft die kogeldruk: dat jouw trailer aangeeft een bepaalde maximale kogeldruk te hebben wil nog niet zeggen dat hij dit ook altijd daadwerkelijk heeft. Ligt ook aan hoever je paard naar achter/voor staat en hoe stil/onrustig ie staat. Het is dus niet zo dat je auto perse evenveel max kogeldruk moet kunnen hebben als je trailer. Dit blijft imo een moeillijk punt, want hoe meet je de kogeldruk...

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:05

Wij hebben diverse auto's om ervoor te hangen.

Moet ik alleen weg met mijn vriend dan gaat de Nissan Patrol ervoor of de Renault trafic en moeten we met meerdere weg gaat de Peugeot 4007 ervoor.

Over het algemeen trekt de Nissan het best, maar dit is 1 van de zwaarste auto's die er ooit gemaakt is. Zijn btw alleen in Spanje te vinden geloof ik.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:06

Ik rij met m'n Landrover Freelander. Trekt ok, maar heeft wel beetje moeite met beladen bergop!

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:53

nomes schreef:
Betreft die kogeldruk: dat jouw trailer aangeeft een bepaalde maximale kogeldruk te hebben wil nog niet zeggen dat hij dit ook altijd daadwerkelijk heeft. Ligt ook aan hoever je paard naar achter/voor staat en hoe stil/onrustig ie staat. Het is dus niet zo dat je auto perse evenveel max kogeldruk moet kunnen hebben als je trailer. Dit blijft imo een moeillijk punt, want hoe meet je de kogeldruk...

Nou, door de koppeling op een weegschaal te plaatsen? Zo moeilijk is dat niet........

yildiz schreef:
Ik rij met m'n Landrover Freelander. Trekt ok, maar heeft wel beetje moeite met beladen bergop!

Welke versie?
Wellicht eens een andere keuze maken op de versnellingsbak, waardoor je beter in je max koppel- en toerengebied zit?

Limonade

Berichten: 634
Geregistreerd: 02-01-11
Woonplaats: In de schappen bij je plaatstelijke supermarkt

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:04

Hier komt een SSang Young Rexton voor de trailer. Nog even wachten tot het paard er is ;)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:06

@Ikke: De 1, volgens velen niet de beste auto die Landrover heeft gemaakt. Volgens de dealer is de motor ook eigenlijk te licht voor het gewicht. Maar goed, we doen t er voorlopig maar mee, vind t toch n fijne wagen om te rijden. :) Anders schakelen is me idd al eerder aangeraden. Krijg alleen het vlot overschakelen naar een hogere versnelling niet uit m'n systeem.. :o

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:30

nomes schreef:
Betreft die kogeldruk: dat jouw trailer aangeeft een bepaalde maximale kogeldruk te hebben wil nog niet zeggen dat hij dit ook altijd daadwerkelijk heeft. Ligt ook aan hoever je paard naar achter/voor staat en hoe stil/onrustig ie staat. Het is dus niet zo dat je auto perse evenveel max kogeldruk moet kunnen hebben als je trailer. Dit blijft imo een moeillijk punt, want hoe meet je de kogeldruk...


Nee, dat klopt, maar ik denk wel, dat als je aangehouden wordt en de vermelde max kogeldruk op de trailer 75 kg is en die op de auto 60 kg , dat men toch wel wat kritischer gaat kijken.

ikke

Berichten: 38779
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:47

yildiz schreef:
@Ikke: De 1, volgens velen niet de beste auto die Landrover heeft gemaakt. Volgens de dealer is de motor ook eigenlijk te licht voor het gewicht. Maar goed, we doen t er voorlopig maar mee, vind t toch n fijne wagen om te rijden. :) Anders schakelen is me idd al eerder aangeraden. Krijg alleen het vlot overschakelen naar een hogere versnelling niet uit m'n systeem.. :o

Blijf met je grote poten van die pook af onder de 3000 toeren!!!

Zo, zou je dat helpen? :D Ik vrees van niet, eerlijk gezegd. :o

Ik erger me soms ook dood aan m'n automaat (ik ben helemaal geen automaten-mens) Voordat je een beetje op weg bent, zit dat ding al in drie, komt de toerenteller net boven de 1000 toeren....... Laatst met 2 ton aan de haak, vindt die stomme ZF nog steeds dat ie maar zo snel mogelijk door moet. Heb ik 'm maar even afgeleerd; handmatig geschakeld, bevalt toch beter. Auto trok het uitstekend, ondanks de zielige 170pk die uit zo'n amerikaan komt, maar ik moest 'm wel even in de toeren helpen. Zo'n V8 begint het pas te doen bij zo'n 2500 toeren.

Freebee 1 is best een goede wagen, zolang je een td4 hebt. De 4-pitter benzine is te zwak en de 6-pitter heeft soms last van rammelende bussen. Freebee twee is beter maar die bak weegt bijna 1800kg. Als het dan toch zo duur moet worden, grijp ik liever terug op een RR classic; weegt 100kg meer maar mag 4 ton trekken en heeft in de latere versies ook ruim voldoende power en hoe je het ook went of keert, zo'n V8 blaft toch net wat mooier dan zo'n 4-pitter....... :D

GamblersCup
Berichten: 13439
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:02

Van kogeldruk heb ik geen idee, ik heb ook verschillende trailers en aanhangers staan die er wisselend achter komen te hangen, dus dan zou ik het bij alle aanhangers na moeten kijken.... weten jullie allemaal de kogeldruk en houden jullie daar allemaal rekening mee? Heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd, ik krijg tot nu toe andere auto's mee met verschillende trailers en aanhangers, ik denk niet dat iemand ooit naar die kogeldruk heeft gekeken...

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:04

Dat zou ik toch maar gaan doen, als een en ander niet klopt en er gebeurt wat, kan b.v. je verzekering je het behoorlijk lastig gaan maken, zo je dan niet onverzekerd bent.
En het gegeven, dat niemand ooit naar de kogeldruk heeft gekeken zou voor mij geen maatstaf zijn, reken maar dat als er wat gebeurt is ( wat niemand zich natuurlijk toewenst ), dat dan, dat soort zaken, als kogeldruk ook aan de beurt komt bij een onderzoek naar de oorzaken.

De meeste 1.5 paardstrailers zitten op een max kogeldruk van 75 kg, bij de personen auto's varieert dat van zo'n 50 tot 80, dus wel zaak om dat uit te zoeken.
Bij b.v. caravan controles wordt wel degelijk naar de kogeldruk gekeken, die kunnen immers volledig verkeerd geladen worden, waardoor de kogeldruk veel te hoog of te laag wordt, dat is dan simple op te lossen, door de lading van de caraven meer naar achterenof naar voren te plaatsen.
Bij trailers is het een ander verhaal, we hebben bijna geen invloed op de kogeldruk, we kunnen het paard niet ff vragen een stukje naar achter te gaan staan, anders dan de achterbalk of voorbalk toestaat.
Wil je dus zeker zijn van je zaak, zonder dat je de werkelijke kogeldruk opmeet, zal de maximale kogeldruk van trailer en auto/trekhaak overeen moeten komen.

Zelf ben ik met man en macht proberen boven water te halen wat de max kogeldruk van mijn wagen is, de fabrikant, peugeot in dit geval geeft alleen een aanbevolen kogeldruk op, maar naar mijn mening zit er verschil tussen aanbevolen kogeldruk en maximale kogeldruk.
Mijn trekhaak geeft aan 75 kg max kogeldruk, maar dat is van de trekhaak en niet van de auto.
Normaal gesproken stemt de trekhaak leverancier de specificaties van de trekhaak voor dat merk/type auto af met de autofabricant, dus heeft de autofabricant hier specificaties voor en zijn de trekhaak specificaties daar een afgeleide van, maar of die afgeleide trekhaak specificaties dan ook wettelijk geaccepteerd zijn, is mij nog onduidelijk, daar verschillen de meningen zeer sterk over.
Met andere woorden een gecompliceerd verhaal.

GamblersCup
Berichten: 13439
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:09

Maar als het zo gecompliceerd is, vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk uit hebben gezocht wat de max. kogeldruk is van auto en aanhanger. Ben benieuwd naar reacties van andere mensen over dit onderwerp.

De auto is in iedergeval gisteren besteld.

SteffiiY

Berichten: 22609
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:10

Landrover Freelander 2

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:46

GamblersCup schreef:
Maar als het zo gecompliceerd is, vraag ik me af hoeveel mensen daadwerkelijk uit hebben gezocht wat de max. kogeldruk is van auto en aanhanger. Ben benieuwd naar reacties van andere mensen over dit onderwerp.

De auto is in iedergeval gisteren besteld.


Voor jouw plezier hier even een overzichtje van de peugeot 308 diverse modelen

308 1.4 VTI 3/5DRS. kogeldruk 58
308 1.6 VTI 3/5DRS kogeldruk 76
308 1.6 VTI/THP AUT. + 1.6HDIF 66/88KW INCL 2-TRONIC 3/5DRS kogeldruk 61
308 1.6 THP 150-175PK + 2.0HDIF AUT. 3/5DRS kogeldruk 66
308 2.0HDIF 3/5DRS kogeldruk 68
308 CC kogeldruk 64
308 SW 1.4 VTI kogeldruk 60
308 BR/SW 1.6 VTI kogeldruk 65/60
308 BR/SW 1.6 VTI AUT. kogeldruk 60/55
308 SW 1.6 THP 150-175PK + 2.0HDIF + AUT. kogeldruk 70
308 SW 1.6 THP AUT. 140PK + 1.6HDIF 66/88KW INCL. 2-TRONIC kogeldruk 60

Dat loopt dus van 55 tot 76 alleen al voor de diverse 308 modellen. :D

GamblersCup
Berichten: 13439
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:49

Waar heb je dat overzichtje vandaan? Ergens op internet of aangevraagd? Ik zou wel willen weten wat de mijne dan heeft...
(308 Tendance HDI FAP 110 6-Gang 5-Türer Euro 5) Deze zie ik er niet tussen staan.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:01

GamblersCup schreef:
Waar heb je dat overzichtje vandaan? Ergens op internet of aangevraagd? Ik zou wel willen weten wat de mijne dan heeft...
(308 Tendance HDI FAP 110 6-Gang 5-Türer Euro 5) Deze zie ik er niet tussen staan.


Gegoogled op internet "kogeldruk peugeot 407", dan zie je ergens staan eerste bladzijde onderaan "kogeldruk en dakbelasting", maar is een lijstje van 2009

Je hebt waarschijnlijk een nieuwer model, in iedergeval een 1.6L diesel gezien de HDI en pK's

ik schat zo, dat hij overeen komt met

308 1.6 VTI/THP AUT. + 1.6HDIF 66/88KW INCL 2-TRONIC 3/5DRS kogeldruk 61 kg

Waarschijnlijk is dat de geadviseerde kogeldruk en niet de maximale, die kan hoger zijn

Navragen bij de dealer.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:18

Paul11 schreef:
Dat zou ik toch maar gaan doen, als een en ander niet klopt en er gebeurt wat, kan b.v. je verzekering je het behoorlijk lastig gaan maken, zo je dan niet onverzekerd bent.
En het gegeven, dat niemand ooit naar de kogeldruk heeft gekeken zou voor mij geen maatstaf zijn, reken maar dat als er wat gebeurt is ( wat niemand zich natuurlijk toewenst ), dat dan, dat soort zaken, als kogeldruk ook aan de beurt komt bij een onderzoek naar de oorzaken.

De meeste 1.5 paardstrailers zitten op een max kogeldruk van 75 kg, bij de personen auto's varieert dat van zo'n 50 tot 80, dus wel zaak om dat uit te zoeken.
Bij b.v. caravan controles wordt wel degelijk naar de kogeldruk gekeken, die kunnen immers volledig verkeerd geladen worden, waardoor de kogeldruk veel te hoog of te laag wordt, dat is dan simple op te lossen, door de lading van de caraven meer naar achterenof naar voren te plaatsen.
Bij trailers is het een ander verhaal, we hebben bijna geen invloed op de kogeldruk, we kunnen het paard niet ff vragen een stukje naar achter te gaan staan, anders dan de achterbalk of voorbalk toestaat.
Wil je dus zeker zijn van je zaak, zonder dat je de werkelijke kogeldruk opmeet, zal de maximale kogeldruk van trailer en auto/trekhaak overeen moeten komen.


Maar dan nog: dan heb jij je max kogeldruk van je trailer en je auto op elkaar afgestemd, zeg 75 kg. En jij rijdt vervolgens rond met een werkelijke kogeldruk van 85 kg... Ben je ook fout! Met andere woorden, naar mijn mening heeft dit op elkaar afstemmen niet zo veel zin, als je echt veilig en volgens de regels wil doen dan hou je de laagste max. kogeldruk aan, bij jou dus je auto, en zorg je dat je werkelijke kogeldruk daar onder blijft.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:31

@nomes, natuurlijk ben je dan fout, maar de kans dat je boven die 75 uitgaat komen lijkt mij vrij gering.
Immers de trailer geeft aan 75 kg en ik denk niet dat de trailerbouwer een lagere max op gaat geven, dan de trailer in werkelijkheid gaat geven. Daarbij zoals reeds gezegd, onze invloed op de kogeldruk is heel weinig aangezien we de lading niet of nauwelijks kunnen verplaatsen. Je hebt bij een paardentrailer iets heel anders als bij een caravan.

Het probleem bij mijn auto is dat ik de maximale kogeldruk nu juist niet weet, ik weet alleen de aanbevolen kogeldruk ( zoals mijn instructieboekje dat aangeeft) en dat zijn, zoals ik reeds eerder hebt gezegd n.m.m. twee verschillende zaken.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 18-03-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

winny66
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:35

jongens even serieus de ideale trekauto is een land rover ik heb een freelander benzine mag max 2000kg trekken en bij gewoon gebruik zonder trailer loopt hij 1. op 12 dus ik vind dat netjes! nou zweer ik zowie zo bij de land rover,is ook de eerste terrein wagen de rest is allemaal nagemaakt.
En de kia rot onder je kont weg,dus kortom eens een land rover altijd :+:

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:37

@winny66, ik ben bloedserieus :D

Ik heb een peugeot 407 diesel, bij gewoon gebruik (wat het merendeel van het gebruik is ) loopt hij 1 op 20 en bij de huidige benzine prijzen is dat :D, als je bij de huidige brandstofprijzen uberhaupt al kan :D

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:28

@Paull11 is de aanbevolen max kogeldruk niet gewoon een netjes woord voor het-is-heel-laag-maar-meer-is-niet-toegestaan-maar-marketing-technisch-staat-dit-beter?

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:50

nomes schreef:
@Paull11 is de aanbevolen max kogeldruk niet gewoon een netjes woord voor het-is-heel-laag-maar-meer-is-niet-toegestaan-maar-marketing-technisch-staat-dit-beter?


Voor de volledige correctheid het is "aanbevolen kogeldruk", zonder de "max" ertussen en dat verschil is wel van belang, maar dat terzijde.

Zou goed kunnen dat dat de reden is, maar waarom worden er dan voor dat type auto goedgekeurde trekhaken onder gemonteerd met een max kogeldruk van 75 kg, om het helder te houden zou ik zeggen bouw er dan ook een trekhaak onder met dezelfde specificaties.

Daarnaast vraagt de wet om overeenstemming met de specificaties en niet om overeenstemming met de aanbeveling.

Als je op een weg rijdt ,waar aanbevolen wordt ( let wel niet verplicht ) om 60 km/uur te rijden en je rijdt er 75 ben je niet strafbaar.
als de max snelheid 75 km/uur is.
Andersom, als je 75 km/uur rijdt op een weg waar je maar 60 km/uur mag, ben je het haasje. ( tenminste als je gepakt wordt :D )