na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:29

Een vriendin van mij heeft een paard gekocht dat zo gewend was aan geblinddoekt laden dat hij voor de klep stopte, wachtte tot hij een jas over zijn hoofd kreeg en dan in zijn eentje de trailer instapte. Heeft wel lang geduurd voor hij weer zonder jas de klep op wilde.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:36

Sommige mensen hier houden er nogal gevaarlijke manieren op na om zo'n beest de trailer in te krijgen zeg! :=
Die methode van de longeerlijn onder de buik en door t halster heeft een stalgenoot van mij ook een tijd gehanteerd, totdat het flink fout ging en het beest helemaal in paniek raakte. (Zwaar leren halster kapot getrokken, beest pleurde ook zo'n beetje achterover van de klep af.) Je kunt dat touw ook nooit zo snel weer helemaal weg halen en voor je t weet ligt je paard ergens ondersteboven in de knoop met de lijn zichzelf te bezeren. -O-

Mijn zus heeft ook zo'n leuk paard, 1.83 groot, maar een heel heel klein hartje. Die krijg je er niet op met dwang, al ben je met 30 mensen sterk. Dat paard raakt zo in paniek dat ie zichzelf en al die 30 mensen zwaar gewond achter laat. Een hele tijd terug, toen hij het laden nog niet gewend was, moesten we voor foto's naar de kliniek. We zetten dan altijd de trailer in de stal, deuren aan de zijkant dicht (kon ie niet uitbreken) en dan kregen we m er op na een hele tijd. (vraag me niet hoe..) Eenmaal bij de kliniek zwaar(!) gesedeerd, beest was compleet dronken, maar de trailer weer op.. ho maar! Brak zo door de sedering heen. Beest van 1.83 in blinde(!) paniek is geen beginnen aan.

Mijn zus is toen met heel veel geduld bezig gegaan met de Monty Roberts methode, zonder de hekken ed om de trailer. Gewoon anderhalf paards. Tegenwoordig stapt ie er zo in, zonder enige aarzeling!

Net zoals al mijn paarden trouwens. Ook de jonkies heb ik op die manier het laden aangeleerd en die staan ook compleet rustig op de trailer. Zelfs de medewerkers van Monty Roberts waren onder de indruk toen ik eens een van mn paarden mee had naar zo'n show. Voor de rest was het een onbeleerde draak, maar op de trailer was geen probleem.
Mijn ervaren ponies lopen er zelfs gewoon zo in, ik gooi ze het touw om de hals en ze lopen zelf verder. Kan ik gelijk de stang er achter doen, wel errug handig als je zoals ik vaak alleen op pad bent. En dan hoor ik vaak mensen langslopen van 'wow was die van ons ook maar zo makkelijk.'
Iemand bij ons op de club dezelfde tip gegeven toen ze me een keer vroeg te helpen laden. Is ze thuis rustig mee bezig gegaan nadat ze wat filmpjes had bekeken van die methode en ook dat paard loopt er tegenwoordig zonder enig probleem op.

Dus ik zweer bij die methode... :j
(Al ken ik een fjord die ook van die methode niet onder de indruk is, van niets trouwens, en het alleen doet voor een paar brokjes :'))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:26

Jantine_ schreef:
Een paard van iemand die ik ken gaat er alleen in met een hengstenketting op 'r tandvlees. Is niet fijn natuurlijk, maar een paard dat zn benen breekt omdat ie steeds de trailer scheef afspringt is ook niks...
:x ;(
ook dát is te trainen, je kunt een paard sturen met zn hoofd in het achterwaarts gaan.
hengstenketting op het tandvlees???? pure onkunde vd eigenaar!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 01:18

Nou ja, lach maar om die boer...
Die meiden hebben anderhalve dag op een paardvriendelijke manier geprobeerd om de merrie erin te krijgen. Het zijn meiden die echt veel ervaring hebben met moeilijke paarden en met laden. Dus termen als ´paardenmiepjes - daar kan ik niet zo goed tegen. Dat zijn ze absoluut niet!
Ik neem mijn petje af voor hun geduld! Het paard is gewoon een slettebakje die toevallig erg onder de indruk was van een mannenstem ;) Gelukkig kon de DA afgebeld worden. Scheelt weer in de kosten.
Nu thuis gaan we het laden flink oefenen, en ga ik overleggen of we er prof. hulp bij moeten halen. Dat beslis ik natuurlijk niet, ik ben slechts de bijrijdster ;)
In elk geval super dat het paardje lekker thuis is op haar eigen landje, zonder dat er onorthodoxe middelen aan te pas hoefden komen. De laadsters waren behoorlijk moedeloos. Als er geen stoere boeren waren ;)
In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken!!
Groetjes

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 01:41

blij dat ie thuis is!
bedenk me net.. ik had vroeger ook een paard die wat lastig te laden was.
wij waren op (western) paardenkamp geweest. mn ouders kwamen mij en broer halen. paard van mn brier (quarter) liep er altijd zo op. mijn paard (geen papier) niet.
niet normaal wat ze allemaal geprobeerd hebben... echt alles... vriendelijk, niet vriendelijk, zweep, longeerlijn, enz enz alles wat hier genoemt is (muv de heftruck :-) ) ze hebben zelfs de traile rin de bak gezet en geprobeerd het paard met een lier erin te trekken....
3 uur teruggereden met 1 paard. dag erna weer terug.
mn vader pakt het paard(had het de eerste dag ook gedaan), zegt tegen hem 'nu loop gewoon mee die trailer in' en hij loopt ZO achter hem aan...
stom beest.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 01:54

Misschien een ander paard er eerst in zetten? Werkt bij mij altijd super!

Kheb 1 keer op wedstrijd gestaan en paard wilde er gewoon niet in. Had geen 10 uur de tijd, heb er iemand bij gehaald. Die heeft um een rotschop verkocht, en toen ging ie wel. Achteraf gezien niet correct natuurlijk, maar na 2 uur te klooien was dat de enige wanhopige poging die overbleef.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:55

Arianna1983 schreef:
ze staat erin!! Een boer kwam langs en vroeg of hij haar mocht, en die gaf een brul en ze liep er zo in!! Rare dramaqueen...

_O- :oo _O- :oo _O-

Ohw, soms zou je ze toch, die rare beesten!!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:03

Inderdaad ja, gek paard! Iemand van onze stal gaat met haar oefenen, die vrouw heeft veel ervaring en ook hoog gereden. Wie weet steken wij en het paardje daar wat van op ;) Maar als het ooit weer niet mocht lukken; gewoon n stoere boer erbij halen dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:16

Nou dan weet je wat je thuis hebt gekregen :+
Merrie heeft mooi visitekaartje mee genomen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:30

Whahaha, geweldig hoe dit is afgelopen!
Heb met m'n merrie ook eens eindeloos staan klooien, toen kwam dr iemand de bocht om die riep: 'Sien, ben je nou helemaal besodemieterd, ga die kar op!!' En hop, daar ging ze :wow:, dus heb ik die zin dr maar ingehouden als ik haar moest laden. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:53

Is niet negatief bedoelt zei ik toch al. Zelf ga ik er niet aan staan, daarom zorg ik altijd voor deskundige MANNEN :+ of een paard dat 100% laadt.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:35

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:37

wat een zieke oplossingen komen hier na voren...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 18:32

het paardje is bepaald niet populair meer op stal, iedereen zegt: daar heb je die k*tknol. Dat kan ik nou ook weer niet hebben... :S

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:41

Nou ja dat is ook kort door de bocht, alsof een ander dier nooit eens stout of bang is. Laat maar kletsen hoor, jij weet beter.
Overigens beter, een populair paard ben je ook mooi de sjaak mee want die gaat iedereen aaien en borstelen en snoepjes geven :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:10

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:14

heeft die boer dat boek gelezen dan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:18

Jantine_ schreef:
Een paard van iemand die ik ken gaat er alleen in met een hengstenketting op 'r tandvlees. Is niet fijn natuurlijk, maar een paard dat zn benen breekt omdat ie steeds de trailer scheef afspringt is ook niks...

HIHI..hadden er hier een en die ging alleen met een heksenbezem achter z'n kont!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:19

nee, maar die boer heeft wel het natuurlijk overwicht en de attitude die het paard nodig had blijkbaar.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:08

Jawel die boer heeft de eerste dag dat boek gelezen en bij dag 2 snapte hij het en paste hij zijn opgedane kennis toe :j
:+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:13

Je zult maar een trailerprobleem hebben en niet weten hoe het op te lossen. Dan kan heel erg frustrerend zijn.
En helemaal als zo´n boer dan om de hoek komt kijken al dan niet het boekje gelezen hebbend

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 01:28

Paarden hebben gewoon complexe instincten/angsten/dierenbreintjes. Ik vind het wel erg leuk dat zoveel mensen reageren!! Anyway - ik was blij mijn paardenvriendinnetje weer heelhuids op stal terug te zien! :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 01:35

cissy schreef:
Jantine_ schreef:
:x ;(
ook dát is te trainen, je kunt een paard sturen met zn hoofd in het achterwaarts gaan.
hengstenketting op het tandvlees???? pure onkunde vd eigenaar!

Een paard is veeeeeeele malen sterker dan de eigenaar zelf. Ik zie het liever in 1x zo dan het gekloothannes dat ik vaak genoeg op wedstrijd zie :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:10

Juist omdat een paard veel sterker is kun je het beter op een manier oplossen die niet op kracht gebaseerd is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:23

Ik weet dat t niet hoort, maar één merrie van mij heeft respect voor idd een man die haar leidt en ik met de sneeuwschep (plastic) erachter. Loopt ze er zo in... :+
Het gaat steeds makkelijker gelukkig, hoe vaker hoe beter!
Mijn andere 2 merries lopen er braaf op.
Moest ook lachen om de Fjord die alleen voor brokjes erin loopt en niet aan Monty Roberts doet.. :D
En uiteraard het verhaal van TO en de boer is echt om te gieren! Tis wel sneu dat iedereen het nu een rotpaard vindt. :(:)