Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:54

Mijn paard is 3 weken geleden naar de veearts gebracht met zand koliek. Duur sportpaard dus die breng je wel meteen nog geen 4 dagen later toen ze terug was hadden wij de eerste rekening binnen. Van jawel maar liefst 678 euro en ze is niet eens geopereerd.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:57

Wat de medicatie betreft, je moet ook rekening houden met de wettelijke verplichtingen. Het cascadesysteem is hier al meerdere malen uitgelegd.

1) je moet de medicatie voorschrijven voor de betreffende ziekte die geregistreerd is voor die diersoort. Stel dat er geen geregistreerde medicatie is voor die diersoort, dan mag je overgaan naar punt twee.

2) je mag kijken naar geschikte medicatie voor de aandoening bij een andere diersoort en die gebruiken. Stel dat er dan nog niets is, dan ga je naar punt 3.

3) is er bij geen enkele diersoort een geneesmiddel beschikbaar voor de aandoening, dan mag je het zelf maken met beschikbare middelen.

Dus het voorbeeld van de seacil: er is geen enkel middel op de markt voor paarden dat werkt tegen luizen/mijten, dus je mag zonder problemen koeien of schapen producten gebruiken.
Het voorbeeld van trimazine: er is een alternatief beschikbaar van hetzelfde middel voor paarden, dus je mag het niet geven aan paarden, niettegenstaande de trimazine veel goedkoper is. Een DA heeft het hier onlangs gegeven, en bij controle hebben ze dat ontdekt. Heeft hem 600 euro boete gekost. Een DA is ook geen weldoener voor de klant, nietwaar. Als je goede hulp wil, dan moet je er maar voor betalen. De DA doet dit als beroep, het doel van een beroep is er geld mee te verdienen om te kunnen leven. Zo simpel is het. Niemand verplicht je op dieren te houden. Dieren houden is een luxe, wil je het niet betalen, doe het dan niet.

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:58

Hier ook, dierenarts kosten zijn gewoon letterlijk onbeaalbaar aan het worden.. :n
Wij bedenken ons wel 10x voor dat wel bellen.. :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:02

Ik kan jullie de hand schudden. Afgelopen jaar is de dierenarts 2x keer komen enten, 2x langs gekomen voor een luizencheck + shampoo gegeven en later nog een keer omdat een van de shetten een kale rug had. En ik heb toen 2x een pot poeder gekregen tegen hoefbevangenheid. Dat grapje koste me in totaal 1000 euro. Nu heb ik een hoefbevangen shetlander staan, dus de rekening van dit jaar zal ook wel weer fixt oplopen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:02

Ik snap die prijzen zowieso niet...misschien nationaal reguleren oid.
Ik liet paard enten incl voorrijkosten (paar jaar terug) bijna 70 euro. Datzelfde paard moest later geopereerd worden, ze had tumor in derde ooglid.
Ik hield mijn hart vast voor de kosten, paard ook volledig onder narcose e.d.. ...rekening >150 euro..... nou dan snap ik het even niet meer...incl hercontrole en antibioticakuur, zalfjes en weet ik wat allemaal.
Nagels knippen konijn toen ik al op consult was voor iets anders, dacht is zo gebeurd en nu we er toch zijn.....alleen knippen >25 euro !!! Dat doen we dus ook niet meer, meneer konijn kreeg niet eens een thaise massage bij voor dat geld, flauw.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:03

Wij hebben laatst koliek gehad bij onze jaarling, rekening deze week gekregen €95,-- De injectie kost niet zo veel maar de spoedkosten, en ik was dit keer gezegend dat het op vrijdagochtend was. Normaal verzinnen mijn paarden dit ook in het weekend/avondtarief. Vorig jaar een operatie gehad vanwege koliek, dus bij de kleine symptonen van koliek hang ik aan de lijn en laat ik de DA komen, ondanks de prijs want door de operatie is het spaarpotje ook aardig leeg geraakt.

Alhoewel 95 euro valt nog mee in verhouding met die 255 euro

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:04

mltex schreef:
Nagels knippen konijn toen ik al op consult was voor iets anders, dacht is zo gebeurd en nu we er toch zijn.....alleen knippen >25 euro !!! Dat doen we dus ook niet meer, meneer konijn kreeg niet eens een thaise massage bij voor dat geld, flauw.

Wow dat is wel duur. Ik laat mijn konijnen altijd nakijken en nagels knippen bij een konijnenspreekuur. Dan betaal ik voor 2 konijnen 34 euro. Dus dat is enten, een globale gezondheidscheck en de nageltjes laten knippen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:17

Als ik dit topic lees ben ik weer zo ontzettend gelukkig met mijn DA.

Eind februari werd mijn shetje flink ziek. DA is 9x langs geweest, waarvan 2x in het weekend. Ze heeft 4x een penicilline spuit gehad, poederpijnstillers voor 2 weken, en een spuit pijnstillers voor 4 dagen. Verder heeft hij ook elke keer echt iets moeten doen als hij kwam, het was niet alleen kijken en controleren.

Ik zag echt tegen de rekening op, eerlijk is eerlijk. Het eerste bezoek viel nog in februari, en daar kreeg ik ook al snel de rekening van: 60 euro. Dit was in feite alleen een bezoek, echt heel veel hoefde hij toen nog niet te doen.

De andere bezoeken waren allemaal in de maand er na. Iedereen waarschuwde al: dit kan wel meer als 1000 euro kosten. Daar rekende ik ook echt op. Krijg ik die rekening, moest ik 170 euro betalen.. Nou echt.. Ik was zo opgelucht!

Mijn pony was bijna dood en hij heeft haar er weer bovenop gekregen zonder dat ze veel pijn hoefde te lijden, hij stond altijd klaar, was altijd bereidt om vragen te beantwoorden, ik mocht altijd bellen en dat heb ik ook zeker gedaan, en dat voor maar 170 euro. Nog veel geld, maar als ik zie wat hij er allemaal voor gedaan heeft.. Ik ben zo blij met die man! Al hoop ik wel dat ik hem voorlopig even niet meer nodig ben :')

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:32

Ben 1 x met mijn tinker naar de uni in Utrecht geweest. Zeer, zeer uitgebreid consult, ze zijn er zeker 3 kwartier met 4 man naar aan het onderzoeken geweest. Toen als service nog even huidafkrabsel onder de microscoop gelegd.
Kosten? totaal € 47,50......kijk, dat verschil met het koliekje snap ik dus niet.

Als ik dat lees van die zandkoliek trek ik wit weg. Ik wou dat er een fatsoenlijke ziektenkostenverzekering was, maar helaas, die is er alleen in combi met een afkeurings/overlijdensverzekering. en dan is de verzekerde waarde nooit hoger dan de waarde van een dier....en dat maximum geldt dan ook voor de ziektenkosten...
Gek toch?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:37

[quote="Sleeper"
Visite 36,50- exc, in het weekend 65.45 incl.[/quote]

Even mezelf aan halen.

Ik heb net een nieuwe rekening binnen van koliek. Nu zijn de visitekosten ineens 45.50 en de gedeelde visitekosten 28,- pp (er was 1 van de keren toevallig iemand anders die een da nodig had) Dus de gedeelde visitekosten komen op 53,-

Ik ga maandag eens even verhaal halen, want dit klopt natuurlijk niet. Of heeft iemand een verklaring hiervoor? Het was overdag, de avondspoedrekening moet nog komen (was andere da)

Even verder bestudeerd want zie dat voor dezelfde medicijnen, zelfde hoeveelheid, verschillende prijzen gerekend word. Meflosyl 5% 1ml de ene keer 7.92 de andere keer 6.60 Op 1 rekening.

edit Totale kosten: 234,45.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:25

Sleeper, hebben ze 1 rekening geschreven voor de gedeelde visitekosten?
Of staat alles op 1 rekening?

Ik vroeg laatst of de VA alle entingen voor de paarden op een aparte rekening wou zetten.
Hij raadde mij dat af omdat er dan anders fors wat administratiekosten bij zouden komen (+- € 5,-).
Wellicht is dat bij jou ook het geval.

Neemt niet weg dat ik het absurd hoge bedragen vind.
Ik zou dan ook zeker verhaal halen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:28

net de rekening gehad voor een bloedonderzoek en opvoelen na aanleiding van vage klachten, 280 euro en paard is nog slechter dan voor het bezoek, inmiddels zelf het probleem gevonden en bezig op te lossen...

280 euro, mijn mond staat nog open :oo

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:27

@annastasia, het staat op 1 rekening. Het is een rekening gemaakt over 2 dagen. Maar de andere die toevallig ook net een arts nodig had krijgt natuurlijk haar eigen rekening met de gedeelde visitekosten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:01

Nou ik heb net mijn trailer verkocht, heb ik toch niet meer nodig. Heb ik weer een spaarpotje voor rampspoed....hopelijk heb ik het niet nodig!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:33

Goh, ik vind de dierenarts kosten altijd wel meevallen eigenlijk..., maar dat komt misschien wel omdat ik vaste klant ben. ;) Ze komt sowieso elke zes weken.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:53

Zelf heb ik het idee dat de laatste jaren het bij dierenartsen steeds meer om het geld gaat, dan om hun hart voor dieren...
In elk geval de dierenartsen die ik heb meegemaakt.
Wel heel jammer.

Hopelijk komt het helemaal goed met het paardje!
Veel geluk! *D

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:02

Wij mogen echt niet klagen met onze dierenarts! :oo Laatst weer een rekening gehad. Was van 5 dagen in een keer. We krijgen niet zo vaak een rekening. :P
Dit was: 4 paarden tandencontrole en behandelen inclusief 2 verdoven (ondertussen heeft ze ook gelijk een controle gedaan bij het paard dat een kokerontsteking had, hierbij heeft ze hem ook gewassen en ons geholpen en dit werd niet eens gerekend), paard darmverstopping en gaskoliek dus 4 x langsgeweest in het weekend, 4,5 liter parafine, 4 x pijnstiller en de controles aan het hart/longen en opvoelen, paard scannen op drachtigheid, opvoelen en follikelcontrole en nog een consult van onze kat. Ook hadden we tussendoor nog een keer antibiotica gehaald en mokzalf en betadine voor het wassen. Nou, wij dachten nu komt het:
Maar de rekening was in totaal 500 €. We hadden wel minimaal de helft meer verwacht. En zijn er ook altijd snel, doen hun werk goed, dus wij willen geen andere meer! :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:26

Zou je ook kunnen onderhandelen over prijzen??
Zit me dat gewoon af te vragen...

Wij doen het wel eens met de tandarts (ook dierenarts), zorgen voor minstens 5 of 6 paarden, dan kun je wel wat regelen. Inderdaad 1 rekening (ik verrreken het dan weer met de anderen), scheelt toch al snel 20%.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:37

@ kendra, dat denk ik wel. Als de dierenarts bij ons komt laten we dit aan elkaar weten en als iemand dan ook wat heeft doen we dat in 1 keer. Heb je iig maar 1 x voorrijkosten en meestal krijgen we ook korting als de dierenarts komt voor meerdere paarden.

Ze zet het dan overigens wel op 1 rekening maar we verrekenen dat altijd met elkaar, net zo makkelijk.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:02

Boukelover schreef:
Zelf heb ik het idee dat de laatste jaren het bij dierenartsen steeds meer om het geld gaat, dan om hun hart voor dieren...
In elk geval de dierenartsen die ik heb meegemaakt.
Wel heel jammer.

Hopelijk komt het helemaal goed met het paardje!
Veel geluk! *D

Als je het voor het geld zou doen zou je wel een andere studie hebben gekozen. Helemaal diegene die het in loondienst doen. Sta je daar voor je 14 euro bruto per uur en dan nog zeggen dat je geen hart voor dieren hebt......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:38

Dus jij werkt voor 14 euro bruto per uur als gediplomeerde DA bij een kliniek?????

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:44

Dream on.
Het is keihard werken, dag en nacht klaarstaan. Soms tot 15 uur op een dag werken en dan nog nachtdienst er achteraan voor een doodgewoon loon.

Als je niet van het vak houdt en van dieren houdt, hou je dat bestaan écht niet vol. Voor het geld hoeven de meesten het écht niet te doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:50

ik heb ook even de huisartstarieven erbij gepakt. Die van de Gemoedsbezwaarden omdat die in principe onverzekerd zijn.

Citaat:
De maximumtarieven voor hulpverlening door zorgaanbieders die geneeskundige
zorg leveren zoals huisartsen die bieden aan Gemoedsbezwaarden als omschreven in
Artikel 2.2b van de Zorgverzekeringswet bedragen

code per Tarief

12510 consult € 26,99
12511 consult langer dan 20 minuten € 53,99
12512 visite € 40,49
12513 visite langer dan 20 minuten € 67,48

12514 telefonisch consult € 13,50
12516 vaccinatie € 13,50

12517 laboratoriumkosten kostprijs
12518 entstoffen in verband met vaccinatie kostprijs

Voorschriften en beperkingen:
1. De tarieven voor hulpverlening aan Gemoedsbezwaarden als omschreven in Artikel
2.2b van de Zorgverzekeringswet kunnen door de zorgaanbieder in rekening worden
gebracht op werkdagen overdag.
2. Kleine chirurgische ingrepen zijn in het consulttarief begrepen.
3. Het lezen en het maken van een ECG is in het consulttarief begrepen.
4. Telefonische consulten kunnen niet in rekening worden gebracht, tenzij deze
duidelijk dienen ter vervanging van een spreekuurconsult.
5. Een vaccinatie tijdens een (telefonisch) consult of een visite kan niet extra in
rekening worden gebracht.
6. De tarieven zijn exclusief de kosten van de door de zorgaanbieder verstrekte
entstoffen.
7. De kosten van de entstof kunnen voor de door de zorgaanbieder voor deze entstof
werkelijk betaalde prijs worden doorberekend.
8. De aan de zorgaanbieder in rekening gebrachte laboratoriumkosten kunnen voor
hetzelfde bedrag door de zorgaanbieder worden doorberekend.
9. De declaraties (honorarium en kosten) voor de door de dienstenstructuren
geleverde ANW-diensten lopen via de dienstenstructuur waaraan de zorgaanbieder is
verbonden. De aan een dienstenstructuur verbonden zorgaanbieders kunnen voor de
verrichte consulten niet zelf declareren.
...
B2. De maximaal door zorgaanbieders die niet participeren in een
huisartsendienstenstructuur in rekening te brengen tarieven voor prestaties voor avond-,
nacht- en weekendzorg bedragen

code per Tarief

12200 consult € 42,07
12201 consult langer dan 20 minuten € 84,13
12202 visite € 63,10
12203 visite langer dan 20 minuten € 105,17

12204 telefonisch consult € 21,03
12206 vaccinatie € 21,03

Goed nog even rekenen;
Visite avond/weekend 63,10
Buscopan 11,53
Bezodane 7,99
BTW 19% 15,70
Totaal 98,32

Ik citeer even uit mijn vorige bericht
beantsje schreef:
Dit is de schade van 1 zo'n koliekje:
visite weekend/avond 52,50
klinisch onderzoek 13,15
buscopan 11,53
inspuiten van de buscopan 7,18
bedozane 7,99
inspuiten van de bedozane 6,60
BTW 19% 18,80
totaal 117,75

Ik snap het!!
Ik kan beter voortaan de huisarts bellen dan ben ik goedkoper uit!!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:56

verschrikkelijk ja!
ijn instructrice heeft een paard met het sesambeentje gebroken
die heeft ze laten opereren maar dat is fout gegaan met een pees
nou moest ze op controle komen en was ze 200,- kwijt voor het daar komen
dan hebben ze nog niets gedaan alleen gezegt 6 weken stappen en terug komen
dat heeft ze gedaan en zo 7 keer achter elkaar
toen moest ze ergens op stage en daa bij de DA geweest en toen kreeg ze te horen dat het nooit meer goed zou kunnen komen
De mensen die zeiden dat ze terug moest komen hadden dit allang kunnen zien,
maar helaas is dit niet gebeurd dus isze enorm veel geld kwijtgeraakt voor een paard waar het niet meer goed mee ka komen

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:52

@ beantsje, vind het wel belachelijk dat jouw dierenarts én kosten rekent voor de producten zelf én kosten rekent voor het inspuiten daarvan!!!