Kan ik een paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Kan ik een paard betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:24

Ik zou het er wel mee kunnen redden. Alles incl. (voer, hoefsmid, tandarts verzekering enzovoort)

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:17

vwmissy schreef:
dat klopt maar mocht het wel nodig zijn kan je dan op hulp van je ouders of iemand rekenen ?

Dat staat in de beginpost, maar dan kan ik op iemand rekenen ja.
Groetjes Michelle

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:18

ik ben gemiddeld per maand ongeveer 200 euro kwijt.. stalling is 180 excl brok (maar die heeft ze niet nodig) en dan nog kosten van wormenkuur hoefsmid, ik zou zeggen me 150 red je het niet.. komen altijd kosten bij..

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:21

Mijn paard staat thuis, maar dan ben ik nog wel meer als 150 per maand kwijt (echt alles meegerekend zit ik ook zeker aan de 200). Dan heb ik het over voer, les, verzorging, hoefsmid/DA/enting enz. En ik heb een stal aan moeten schaffen. Water licht... Nee ik zou het met 150 euro niet aandurven. Denk er dan ook aan dat je verdere geen geld meer over hebt voor leuke dingen !

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:43

Ik heb mijn pony op een pensionstal staan, alles wordt geregeld (denk aan: binnen- en buitenzetten, voeren, mesten), en ik red het wel met €150 per maand hoor. Stalling incl voer, hooi en stro kost me €130 ong. Ontwormen om de 2mnd en hoefsmid 1x per half jaar. Dus sjah, het kán. Ik heb wel de afspraak met mijn ouders dat, mocht Cin ziek worden oid, zij bijspringen. Als jij dit ook kan regelen, zou je het kunnen proberen, maar dan moet je wel mazzel hebben met een goedkope stalling, geen lessen oid willen, geen dure spullen, etc. etc...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:20

Ik zou het niet doen. er komen altijd extra kosten bij. voorbeeldje, mijn paard kreeg rugproblemen en de gewone zadels paste niet. moest een compleet aangepast zadel hebben a 1500 euro. paardje heeft 2 weken op de kliniek gestaan a 2400 euro. wat als je paardje op ijzers moet a 80 euro per 8 weken of speciaal beslag of medicijnen?? en daarnaast nog het risico dat je misschien naar een andere en misschien ook duurdere stal moet verhuizen?? dat moet je ook kunnen betalen en ook rekening mee houden. toen ik mijn pony kocht, mocht hij gratis bij de vorige eigenaar blijven staan. dat was ook de reden dat ik hem van mijn ouders mocht kopen. ik dacht dat hij daar altijd zou kunnen blijven staan. totdat de mensen besloten om te gaan verhuizen :\
de goedkoopste stalling hier in de buurt was meteen bijna 150 euro per maand. gelukkig had ik een bijbaantje.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:48

Oke ik ben er eindelijk uit wat het nu "totaal".
Ik ben aan het rekenen gegaan en kom nu op een jaartotaal uit van 2400 uit in een jaar.
Ook heb ik stalling gevonden van 140 euro in de maand incl. stalstrooisel en brok/hooi.
Dus dan komt voor mezelf de hoefsmid, da, wormspuiten/entingen evt. andere (DA)kosten, extra voer enz. er dan nog bij.
140 x 12 = 1680 euro aan vaste stallingskosten.
En mijn ouders kunnen het voorschieten, mocht mijn paard echt ernstig ziek worden waardoor ik het eventueel niet meer kan veroorloven.
Ik twijfel nog wel, maar ik moet ook nog stage lopen waar ik ook betaald voor krijgen krijg.
Groetjes Michelle

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:50

je moet kijken dat je gem 300 euro per maand over hebt, wat je overhoudt per maand apart zetten voor je paardje.. als je precies uitkomt met je rekensom is het niet verstandig...

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:03

Doe mij ook maar een paard voor zo'n bedrag!!!!!!!!!

*\o/*

Niet dat ik je het niet gun hoor....absoluut niet. Het zou geweldig zijn voor jou als het kon. Maar ik zou niet eens weten hoe ik een paardje zou moeten bekostigen en dan verdien ik best aardig.....
Ik neem aan dat je meer moet bekostigen van je vediende geld, denk aan uitgaan, kleding enz.enz. En zoals ik even snel las ga je dat geld vedienen met stage. En als je stage dan ophoudt?

Misschien kan je wel er een verzorgster bij nemen die een bijdrage levert, dat kan je dan opsparen voor onverwachte uitgaves (denk aan dierenarts e.d.).

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:55

poepiej schreef:
...En mijn ouders kunnen het voorschieten, mocht mijn paard echt ernstig ziek worden waardoor ik het eventueel niet meer kan veroorloven.

Ik moet toch zeggen dat ik dit op z'n minst een erg frappante uitspraak vind :? . In de startpost van je andere topic schrijf je namelijk:

poepiej schreef:
Ik heb een leuk paard gezien en wil een afspraak maken maar mijn ouders zijn het hier niet mee eens. Niet zozeer om het paard maar juist omdat ze niet willen dat ik een paard koop.

Jij kunt wel vinden dat zij wel eventjes kunnen voorschieten in geval van grote onvoorziene kosten voor je paard, maar zolang je ouders je dit niet letterlijk hebben beloofd mag je daar niet vanuit gaan. Je weet dat zij er niet achter staan en dat jij in financiële nood op toch hen terug zult willen vallen: dan zet jij ze dus voor het blok en dat vind ik onvolwassen.

Als ik erover heen gelezen heb dat je ouders er inmiddels toch achter staan dan gaat bovenstaande natuurlijk niet op (maar ik heb dat dus nergens zien staan).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:57

Nee 150 euro is veels te weinig.

Of neem een hobbelpaard dan heb je aan eenmalig 150 euro genoeg ;) , nee ff serieus, 150 euro per maand is echt te weinig, tegenwoordig is 200 euro stalgeld per maand normaal, dan red je echt niet met de 150 per maand.

Maar is dat is sterk afhankelijk van wat je met je paard gaat doen en hoe je m houdt en stalt, en bij wie of waar.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-02-10 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos1603

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:03

Hallo,

Ik betaal geen stallingsgeld. (staat bij schoonouders).
Ik koop (goed) hooi bij een boer. (2,50 per baal)
Geen hoefijzers. Gezonde hoeven
Gezond paard!
Ontwormen op basis van mestonderzoek.
Ik ben per maand, echt niet meer kwijt dan 100 euro.

Helaas moet ik mijn paard gaan verkopen, omdat vriend en ik uit elkaar gaan. Ze kan dan niet meer bij schoonouders staan. De kosten worden dus hoger (ivm stalling). Ik kan het dan niet meer betalen.

Dus het ligt geheel aan je situatie of je het kunt betalen ja of nee

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:46

Ook ik denk dat 150 euro veel te weinig is. Je kunt misschien wel stalling/wei vinden waarvoor je niet veel betaald per maand maar je weet nooit wat je paard voor ziektes kan krijgen oid. Ik ben aan de mijne ook al veel meer kwijt dan ik in eerste instantie had gedacht..

Je zegt dat je ouders je financieel eventueel wel kunnen helpen. Maar is dat nog steeds zo? Aangezien zij niet willen dat je een paard koopt denk ik ook niet dat ze er aan mee willen betalen.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:47

Als je wat bijlegt wel !

Felinexpino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:52

Met 150 per maand haal je het niet, de meeste stallen zijn zowieso hoger dan 150 euro per maand, en er komen nog meer dingen bij kijken als alleen de stalling.

Horselove498

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:20

Ik wil zelf ook graag voor een paard sparen maar ik ben pas 12 weet iemand hoeveel ik ongeveer kwijt ben per maand als ik een goedkope stal en wei heb en hoeveel de rest kost daar heb ik geen idee van ik hè een wei en stal op het oog voor 50,- per maand maar hoeveel zou ik in totaal kwijt zijn met de rest van de kosten erbij?? Kan iemand me helpen aan dit antwoord??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:23

Horselove498 schreef:
Ik wil zelf ook graag voor een paard sparen maar ik ben pas 12 weet iemand hoeveel ik ongeveer kwijt ben per maand als ik een goedkope stal en wei heb en hoeveel de rest kost daar heb ik geen idee van ik hè een wei en stal op het oog voor 50,- per maand maar hoeveel zou ik in totaal kwijt zijn met de rest van de kosten erbij?? Kan iemand me helpen aan dit antwoord??

Wat komt er verder nog bij? Zit hooi inbegrepen en brok? Je hebt hoefsmid nog ik reken zelf altijd zo'n 50 euro bovenop de stallingskosten maar soms zit je er over en soms er onder. Als het hooi en brok eventueel stro er niet bij zit zul je daarvoor afhankelijk van het paard ook zeker 50 tot 100 per maand kwijt zijn. En dan nog de rest dus.

Horselove498

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:59

Wat denk je dan dat ik kwijt ben met de rest erbij ik moet idd het hooi en voer enzo nog zelf kopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:18

Wat voor paard wil je aanschaffen?
Pak hooi van 20 kilo betaal je zo'n 3 tot 5 euro voor. Afhankelijk van wat voor weide heb je in de zomer misschien geen hooi nodig dat scheelt maar in de winter kom je toch voor een paard(500/600 kilo) 8 tot 10 kilo per dag ligt eraan of ze in de weide ook nog wat hebben. Maar goed even ruim geschat bij een paard zou je dus per 2 dagen 1 baal hooi nodig hebben dat is 3,5 pak per week is 16 pakken per maand. Zeg dat ze 3 euro per pak kosten dat is 48 euro per maand duurdere pakken zo'n 5 euro kom je al aan 80 euro. Dat is alleen het hooi. Weet niet of stro nodig is voor in de stal maar weet ik zo gauw niet hoeveel dat kost. Dan heb je zak voer van 25 kilo zit je ook tussen de 9 en 15 euro per zak. Als je zeg maar een halve kilo per dag geeft doe je er iets langer dan een maand mee.
Dan zit je nog met je opslag heb je plaats om veel in te slaan want dat is vaak wel goedkoper in het geval van hooi en stro. Als je elke maand paar pakken moet halen ben je vaker duurder uit dan als je in een keer een pak of 100 koopt. Maar dan heb je plaats nodig.

Je hebt ongeveer 1,5 kilo ruwvoer nodig per 100 kilo. Maar als ze voldoende gras hebben kun je uiteraard minder ruwvoer voeren dat scheelt wel en heb je in de zomer misschien een stuk minder nodig.

Dus als jij 50 euro stallingskosten hebt en je daar dus die dingen nog bij moet kopen zou ik zeker 100 euro boven op rekenen. En dan moet je al geen gekken uitgave hebben. Hoefsmid is niet elke maand maar wat je de ene maand bespaart komt er de andere maand bij. Eventueel enting, wormenkuur. Hier is de hoefsmid bv 25 euro hij komt 1x in de 10 weken maar als je dat bij je maandelijkse uitgave gaat rekenen zit je zo op die 100 euro.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:29

Als je een paard net kunt betalen, kun je het gewoon beter niet doen. Ik heb het ook gedaan toen ik 13 was en dan maar hopen dat ze niet ziek word etc etc. Ze mankeerde dus van alles en mijn ma was klauwen vol met geld kwijt.. uiteindelijk moeten verkopen, wat nog veeeel erger is dan geen eigen pony hebben. Ik betaal nu 230 pm aan alleen stal incl voer, hooi stro en goede faciliteiten.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:20

Ik zou het met 150 wel redden, me stalling kost €50 incl. hooi + stro,weidegang hele jaar door, buitenbak, longeerpaddock, komt een wasplaats met warm en koud water nu alleen koud, en op 200 mtr afstand een binnenbak, daarnaast ben ik ongeveer 40 euro in de maand nodig voor brokjes (krijgt nu meer omdat hij van ver weg moest komen) en dan nog €30 euro in de maand aan prive les :) dan hou ik 30 euro in de maand over wat ik op kan sparen voor DA kosten,hoefsmid,tandarts etc.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:21

Wauw, wou dat ik dat had!!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:25

@kellaxy Komt ook omdat hij bij goede kennissen mag staan, eerst hoefde ik niks te betalen voor stalling maar dan zouden hun er teveel kosten hebben aan hooi en stro daarom hebben we samen een bedrag van 50 euro aan gebonden :) en in als ik hun nu niet had had ik eerst nog geen eigen paard kunnen hebben, mijn moeder werkt nu wel weer (waardoor als er nu is gebeurt ik wel volle pension zou kunnen betalen met hulp van mijn ouders) ben nu 16 maar werk er ook hard voor om extra achter de hand te hebben en om extra dingen te kunnen doen, daarbij komt dat mijn paard heel erg slecht uit zijn wintervacht is gekomen (overigens wel goedgekeurd door de da) en hele slechte hoeven had, nu problemen met het bit heb, dus nu kost hij meer dus straks als alles op regel is kost het me nog minder :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:28

Zo dan heb je geluk! Je woont dan zeker ook niet in de randstad? Ik woon in vlaardingen en alles is hier heel duur kwa stalling. Je kan goedkoper uit zijn maar dan heb je misschien net een simpel buitenbakje en thats it!

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:29

en nu moet ik zeggen dat ik sws niet op een dure stal sta alles wat ik boven genoemd heb incl uitmesten en naar buiten/binnen zetten kost het 125 euro voor de overige pensionklanten.