Er wordt niet betaald!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Er wordt niet betaald!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:42

Ik vind ook dat je ze steeds te lang de mogelijkheid geeft.

Je hebt lang genoeg de tijd gegeven kom zeg.
ik zou zeggen binnen 2 weken? is nog lang.

Ik zou het wel zakelijker opstellen dat het goed serieus genomen word.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:44

Wat dacht je ervan om de pony maar gewoon te gaan halen :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:44

Plaatsnaam, 09-12-2009

Betreft: ontbinden koopovereenkomst Romy

Geachte heer/mevrouw,(evt heer/mevrouw vervangen voor titel en achternaam koper)

Aangezien u tot op heden het resterende bedrag van € 400-, (vierhonderd euro) voor de koop van de pony Romy niet heeft voldaan ben ik helaas genoodzaakt de koopovereenkomst te ontbinden.
Op 27 oktober 2009 heb ik u reeds een aangetekende brief gezonden waarin ik u heb gesommeerd het resterende bedrag van € 400-, (vierhonderd euro) te betalen.
Deze bepaling is ook terug te lezen in punt 10 van het koopcontract wat op 05 juli 2009 is getekend door u.
Is het resterende bedrag van € 400-, (vierhonderd euro) niet voor 15 december 2009 bijgeschreven op onderstaand rekeningnummer dan de hieronder beschreven regeling.

U bent er verantwoordelijk voor om Romy inclusief haar eczeemdeken vóór 1 januari 2010 af te leveren op onderstaand adres.
De pony dient in goede conditie te verkeren, evenals de spullen die bij haar horen.
Is dit niet het geval dan worden eventuele reparatie –en dierenartskosten op u verhaald.
Voor het maken van een afspraak om Romy te brengen kunt u telefonisch contact opnemen, zie adres gegevens onderaan deze brief.
Uiteraard krijgt u bij aflevering van Romy het reeds betaalde bedrag ter waarde van € (zelf bedrag invullen en tussen haakjes erachter uitschrijven) terug.

Mochten wij Romy voor 1 januari 2010 niet terug in ons bezit hebben dan zijn wij genoodzaakt om een incassobureau in te schakelen, daarnaast zal er aangifte van diefstal worden gedaan en zal onze advocaat deze zaak in actieve behandeling nemen.
De kosten van transport evenals de eventuele eerdere genoemde kosten inclusief de kosten voor het incassobureau en de gerechtelijke kosten zullen dan op u verhaald worden.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Op deze brief alsmede op het originele koopcontract van 05 juli 2009 zijn de regels van het Nederlands Wetboek van kracht.

Mochten er nog vragen zijn dan kunt u contact opnemen met Dhr/Mevr. (zelf naam en tel nummer invullen) op nummer……………………………………………..

Hoogachtend,

(handtekening)

(eigen naam)

(eigen adres )

Aflever adres:
(aflever adres)

edit: toevoeging, ik heb expres de optie om haar af te betalen weg gelaten omdat dat onderhandelingsruimte biedt, het onderstreepte stuk kun je evt weglaten of er wel inlaten.
Edit: nog een toevoeging
edit: en nog 1 :D
edit spelfout
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 09-12-09 15:07, in het totaal 4 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

dat is een beter tekstje!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:59

Ik hoor hier van alles over incasso bureaus en de kantonrechter. Heb overigens niet alles gelzen er is zoveel gepost. Als je een incassobureau inschakelt en er wordt niet betaald, zal het bureau je adviseren naar de kanton rechter te gaan, reken er maar niet op dat je je incassokosten ook betaald krijgt als je gelijk krijgt.
Heb laatst een hele lezing gehad over deze kosten bij de kantonrechter, meestal moet je deze kosten zelf dragen of in ieder geval grotendeels, er wordt meestal(als je natuurlijk gelijk krijgt)alleen het bedrag dat je tegoed hebt(E400.-) en dan moet de tegenpartij de kosten van het kantongerecht betalen. Ik kan eventueel even kijken of ik het bijbehorende formulier nog heb over kosten en dergelijke.

Misschien ook handig om te kijken wat je volgens je contract moet doen en wat je rechten zijn volgens je contract.
Laatst bijgewerkt door sammie18 op 09-12-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:00

Dat is een nette tekst. Staat alleen een klein spelfoutje in bij "honderd" in het onderstreepte gedeelte. Ik lees al vanaf het begin mee. Ik ben zo benieuwd wat er gaat gebeuren.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:05

sammie18 schreef:
Ik hoor hier van alles over incasso bureaus en de kantonrechter. Heb overigens niet alles gelzen er is zoveel gepost. Als je een incassobureau inschakelt en er wordt niet betaald, zal het bureau je adviseren naar de kanton rechter te gaan, reken er maar niet op dat je je incassokosten ook betaald krijgt als je gelijk krijgt.
Heb laatst een hele lezing gehad over deze kosten bij de kantonrechter, meestal moet je deze kosten zelf dragen of in ieder geval grotendeels, er wordt meestal(als je natuurlijk gelijk krijgt)alleen het bedrag dat je tegoed hebt(E400.-) en dan moet de tegenpartij de kosten van het kantongerecht betalen. Ik kan eventueel even kijken of ik het bijbehorende formulier nog heb over kosten en dergelijke.

Misschien ook handig om te kijken wat je volgens je contract moet doen en wat je rechten zijn volgens je contract.

Er bestaan op vandaag vele zogenaamde "No-Cure No-Pay" incassobureau's. Bij deze bureau's hoef je geen verwerkingskosten te betalen indien de debiteur het incassobedrag niet betaald.

Ook hier iemand die erg benieuwd is of je zowel je pony als je geld nog gaat zien..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:07

mathes schreef:
Dat is een nette tekst. Staat alleen een klein spelfoutje in bij "honderd" in het onderstreepte gedeelte. Ik lees al vanaf het begin mee. Ik ben zo benieuwd wat er gaat gebeuren.

thanx, heb hem gewijzigd :o

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:10

Een incassobureau heeft weinig invloed behalve de schrik...
Zal een duidelijk tekstje voor jullie zoeken..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:12

Incassobureaus zijn niet aan wettelijke regelgeving onderworpen en feitelijk kan iedereen een incassobureau oprichten. In Nederland bestaan er derhalve op dit moment ca. 900 incassobureaus.
Enkel incassobureaus die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI) onderwerpen zich aan vaste gedragsregels en hanteren een geschillenregeling. Incassobureaus die niet zijn aangesloten bij de NVI, zijn in feite vogelvrij en hanteren hun eigen voorwaarden.

In de praktijk leidt dit ondermeer tot het voortbestaan van incassobureaus die voor hun dienstverlening ongelimiteerde hoge tarieven rekenen en een werkwijze hanteren die het daglicht niet kan verdragen.
Een incassobureau heeft geen gerechtelijke bevoegdheden en aan schuldenaren mogen dan ook slechts die maatregelen worden aangekondigd die ook daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. Een incassobureau dat dreigt met beslagmaatregelen gaat derhalve ongeoorloofd te werk nu slechts een gerechtsdeurwaarder hiertoe wettelijke bevoegdheden heeft.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:14

IK reageer even maar volgens mij kan een particulier geen incasso bureau inschakelen dat kan volgens mij alleen als je bedrijf bent. (spreek uit ervaring) wij verkopen nu ook alleen maar via ons bedrijf wij kunnen dus nu wel een incasso bureau inschakelen.

Ik bedoel dus een officieel incasso bureau wat ook erkend is en die via rechters ook ingezet worden.

(nogmaals het is al een aantal jaar geleden dat dit bij ons was dus ik wete niet zeker of dit nog steeds zo is)

Ohja ik zou gewoon je trailer pakken en er naartoe rijden tegenwoordig zijn mensen zo brutaal die het niets kan schelen die zijn echt
niet bang voor een brief;)

edit: toevoeging
edit: nog een toevoeging

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:20

Is het niet verstandiger om een duitse advocaat te raadplegen?
Kan dan wel zijn dat het contract in NL getekend is, maar het paard staat in Duitsland, ook al sta je in je recht, ik zou als pensionhouder de politie inschakelen als er een NL trailer komt voorrijden om een paard op te halen, als de, mij bekende, eigenaren niet aanwezig zijn cq toestemming hebben gegeven...
Het maakt je case in ieder geval niet sterker..

en dan dit icm de gelden wetten en regels in Duitsland voor het niet nakomen van verplichtingen etc...

maar dat is mijn bescheiden mening....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:48

tvp voor de afloop!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:52

Alane schreef:
Kan dan wel zijn dat het contract in NL getekend is, maar het paard staat in Duitsland, ook al sta je in je recht, ik zou als pensionhouder de politie inschakelen als er een NL trailer komt voorrijden om een paard op te halen, als de, mij bekende, eigenaren niet aanwezig zijn cq toestemming hebben gegeven...

en dan dit icm de gelden wetten en regels in Duitsland voor het niet nakomen van verplichtingen etc...

Komt dan toch precies goed uit wanneer de politie voor komt rijden?
Soms moet je praktisch zijn :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:53

stel dat je met een nederlandse trailer gaat rijden, zorg wel dat deze dan over een eigen groen kaart beschikt. Dit is nl in duitsland verplicht!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:58

Kriel schreef:
Alane schreef:

Komt dan toch precies goed uit wanneer de politie voor komt rijden?
Soms moet je praktisch zijn :+

Of de duitse politie dan zo praktisch meewerkt is een 2e...
in duitsland kennen ze een eigendomsbewijs, anders dan in NL... heb je die niet, dan kan een rechter wel uitspraak doen....

Het contract is in NL getekend, maar tussen een Nederlander en iemand die in Duitsland woont, en mischien ook duitser is....
het paard staat in Duitsland....
en vermoed zo maar dat dan de duitse politie dus geen partij gaat kiezen, en het paard blijft waar het is...

vandaar ook mijn idee, om een duitse advocaat te raadplegen....
weet nl ook dat die net iest anders omgaan met mensen die de rekeningen niet betalen....

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:06

Kun je het contract niet in nederland laten ontbinden door een rechter, dan sta je in je recht als je het paard ophaalt.

Hier ook weer ik weet niet wat er in je contract staat.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:12

Denk dat je een paar stappen te ver denkt Alana ;)
Er is een contract aangegaan tussen twee personen, die beiden nederlanders zijn.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:13

_Nathalie_ schreef:
Ik vind ook dat je ze steeds te lang de mogelijkheid geeft.

Je hebt lang genoeg de tijd gegeven kom zeg.
ik zou zeggen binnen 2 weken? is nog lang.

Ik ben 2 weken geleden bevallen. Ik had niet de tijd en de energie om hier nog even mee verder te gaan, vandaar dat ik het nu weer oppak.

sammie18 schreef:
Hier ook weer ik weet niet wat er in je contract staat.

Dit staat in mijn contract onder punt 10:
Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:21

Als je de vordering uit handen geeft kan je ook meteen een deurwaarder laten incasseren. Er zijn deurwaarderskantoren die dat erbij doen. Zo doen wij het op de zaak altijd (dit gaat dan wel om grotere vorderingen). Zo bespaar je op de kosten voor een incassobureau. Bovendien kan een deurwaarder je tot op zekere hoogte ook vertegenwoordigen voor de rechter en hoef je dus niet apart een advocaat in te schakelen. Heel veel mensen weten niet dat je het zo ook kan doen. Bovendien kan een deurwaarder gerechtelijk gezien meer stappen ondernemen en maakt het vaak meer indruk dan een incassobureau.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 16:32

Dus dan de in de brief het incassobureau veranderen in deurwaarder?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:34

Kriel schreef:
Denk dat je een paar stappen te ver denkt Alana ;)
Er is een contract aangegaan tussen twee personen, die beiden nederlanders zijn.

Mischien wel... maar je krijgt wel van doen met de duitse politie...
en de andere partij kan dan wel Nederlander zijn, maar als die in Duitsland woont, gelden er weer andere regels en wetten....

Ik denk dat je dan beter verder vooruit kunt en moet denken dan dat je dadelijk voor verrassingen komt te staan....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:37

Incasso of deurwaarder maakt in feite niet uit. Voordat de deurwaarder iets kan doen, zal hij een executotiale titel nodig hebben, veelal in de vorm van een vonnis.
Dus als Romy niet terug is op 1 januari, kun je haar dagvaarden. Daar komt dan een hele rechtszaak uit en als die positief afloopt, kun je een deurwaarder inschakelen...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:41

Die mening deel ik niet met je Liezel :n

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:42

want?