ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:39

Uit de geposte berichten van TS wat gequote:

cerescity schreef:
heb mijn ponny van 1.45 nu ruim 4 jaar en ik zal heel slecht zijn wss voor mijn paardje want heb haar vanaf veulen op stal gehad bij een boer en heb haar dagelijks in handen gehad dus geen opfok....

cerescity schreef:
en in het land graast ze maar als er mensen komen staat ze vooraan en wil ze knuffelen

cerescity schreef:
ons paardje heeft nooit 24 uur per dag in stal gestaan

cerescity schreef:
ze is vanaf veulen buiten geweest en savonds op stal
en liep daar in het land tussen de andere paardjes
maar ze vond t niks
en zodra ze mensen zag stond ze bij het hek

cerescity schreef:
ze heeft altijd overdag buiten gestaan en tegen 5 uur naar binnen
dat al 4 jaar

cerescity schreef:
uh ik heb haar 4 jaar geobserveerd
en ik ben niet dagelijks na 10 minuten vertrokken

cerescity schreef:
IN DE WINTER KAN ZE HET WEILAND NIET OP
dus staat ze dagen op stal met een uitloop
zelfde als nu dus thuis

alleen met meer aandacht nu

cerescity schreef:
en ze kan daar het land niet meer op
dus dan staat ze daar meer op stal dan hier thuis

Je spreekt jezelf wel heel erg tegen in de berichten!

Je zegt, dat je je pony 4 jaar lang hebt geobserveerd. Hoe heb je dat gedaan? Want je zegt zelf, dat als je pony mensen ziet, dat ze meteen naar het hek komt. Heb je je achter iets verschuild?

Je zegt, dat je pony in de winter niet de wei op kan, dat ze daar dan meer op stal staat dan thuis. Is er geen paddock waar ze los in kan?

En wat de aandacht betreft...als ze thuis staat, ga je er dan 24/7 bij zitten? Mag ze met jullie aan tafel eten?

Ik hoop voor je pony, dat het van de gemeente niet mag. En dat je buren wel varkens en kippen hebben...dat is toch wel heel iets anders dan een paard!!!

Alet74

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:58

Woon je in de stad Groningen TS? En is het huur of koop?
Ik kan me niet voorstellen dat een woningbouwvereniging er blij mee is als haar huurder paarden en pony's aan huis gaan houden.
Ook al is je paard nog zo menselijk (ik mag aannemen dat je dat niet echt meent, paarden zijn en blijven dieren, we denken soms dat ze menselijke eigenschappen hebben, maar dan zie je echt alleen dat wat je wilt zien! Eigenaren zijn niet objectief in dit soort kwesties).
Is er in de stad of in de buurt niet een wei waar het dier kan staan? Dat lijkt me toch veel prettiger dan deze semi-oplossing? En als je hem in de zomer ook niet n de buurt hebt, zal dat verder niet zoveel uitmaken waar hij staat.
Verder kunnen je buren er nu misschien geen moeite mee hebben, maar niets veranderlijker dan de mens. Relaties met buren zijn kwetsbaar, stel dat niet op de proef.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:13

Moderatoropmerking:
Graag normaal op elkaar reageren. En zorg voor een duidelijke, maar niet aanvallende onderbouwing!

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:18

Bij mij 'in de buurt' woont een vrouw met 2 mini-shetlanders in haar tuin, ook een rijtjeshuis. Maarja, je moet het gewoon even navragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:42

Miracle_ schreef:
Oké, dus, stel je voor: Jij wil dolgraag een paard, neemt een paard, hebt geen geld voor een 2e paard, wat dan? Einde droom? Manege paarden rijden je hele leven lang?
Goed, stel, je hebt een paard die ab-so-luut niet met andere paarden ken, geloof me, die zijn er wel degeleijk, ik spreek uit ervaring. Wat dan? Een pony erbij zetten uit medelij, omdat de ander dan alleen staat?
Kom zeg, oké ik geef je groot gelijk, een paard is officieel gezien een kudde dier. Maar als we de natuurlijke behoeftes van een paard allemaal na gaan leven, waarom rijden we er dan? Waarom proppen we er een bit in, vlechten hun staart, knotjes in de manen, wedstrijd na wedstrijd, ruiter na ruiter.. Da's toch ook niet "paardwaardig" dan? Want tja, in de natuur gebeurt dat ook niet.... :)

Je kunt tenminste je uiterste best doen om zoveel mogelijk te zorgen dat je paard zoveel mogelijk zijn/haar natuurlijke behoeftes na kan leven. Jij reageert veel te zwart/wit met deze argumenten. Persoonlijk snap ik je argumentatie ook niet helemaal. Alsof elke ruiter een bit er in propt (jouw eigen woorden), vlechtjes en knotjes maken, wedstrijd na wedstrijd rijden, ruiter na ruiter er op zetten. Ik herken het zelf in elk geval helemaal niet. :n

Nee, het gaat om het compromis dat je maakt met je paard: Naast het leven met jou als mens, hoort een paard ten alle tijde een paardenleven te hebben. Voor mij is dat het belangrijkst, anders was ik namelijk helemaal niet aan een paard begonnen zelfs.
Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat zelf niet kunnen bedenken en hun eigen egoisme najagen. Of alles te zwart/wit stellen: Dus omdat we (al dan niet dagelijks) rijden, hoor je je paard te lang op te sluiten en geen maatje (of maatjes) te geven?

Heb jij enig idee hoeveel uur wij dagelijks 'maar' besteden aan ons paard en hoe lang een paard een eigen leven heeft, als wij werken, naar school gaan, bij ons gezin zijn of met andere zaken bezig zijn? Wat is dan fijner dat je weet dat je paard zich niet verveelt en lekker sociaal contact kan hebben?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap werkelijk niets van mensen die zo aan zichzelf denken.........

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:46

Amen!

ik ben het geheel met jou eens

Mischien heb je wel een helegrote tuin dan een gemiddelt rijtjes huis ik zie dat je ook aan de bosrand woont

Maak dan een foto van je tuin en laat zien dat er wel plek is en van de stal natuurlijk

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:58

ik spreek mezelf niet tegen
staat toch duidelijk dat ik haar geobserveert heb
de mensen waar ze thuis heeft gestaan (boer) zijn goede vrienden van ons
en ook zij zagen hoe ze reageerde vanuit huis
ik vertel geen sprookjes die tijd heb ik wel gehad

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:02

Afgelopen zomer kwam er een vriendin langs met haar paard omdat ze dorst had en bij mij in de buurt was. Ik stelde voor om het paard in de tuin te zetten zodat wij even wat konden gaan drinken en het gras te hoog was :Y) Ik heb best een ruime tuin(ong. 240m2) maar na 20min. had het paard het gehad! Die wilde weg! Weer terug naar z'n vrienden. Hoe merkten we dat? Hij kwam naar ons toe en bleef voor ons neus staan, terwijl er genoeg gras was. (Kon ik alsnog maaien)

Mijn paard komt ook naar mij toe als ze op het land/ in de paddock staat. Maar dat betekend niet dat ze mij alleen maar wilt zien! Tuurlijk zal ze het vast en zeker leuk vinden dat ik, als mens, haar aandacht geef en wij samen dingen doen(rijden, wandelen, longeren). Als ze daarna maar weer terug naar haar soortgenoten kan..

Nog een voorbeeld: Mijn paard loopt altijd zonder mokken zijn stal in, waarom? Omdat ze daar haar eten krijgt. Maar wilt ze daardoor alleen maar op stal blijven staan? Nou ik denk het niet anders hadden de stallen geen sloten nodig }>

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:05

Ik denk dat het niet belangrijk is of je zelf in een rijtjeshuis woont of vrijstaand. Het gaat er in eerste instantie om dat je een paard kan bieden wat het nodig heeft. Dan vind ik een goede uitloop wel een eerste voorwaarde.
Maar als je dat kan bieden dan zul je toch moeten kijken of je geen overlast veroorzaakt. En dat heb je in een rijtjeshuis wel snel. Of je moet een hele lange tuin hebben zodat je je paard en de mesthoop achterin kan leggen.
In Heemskerk heeft er wel eens een shet in een schuurtje bij een rijtjeshuis gestaan. We waren al verbaasd dat de vuilnisbakken altijd vol stro zaten. Uiteindelijk hebben ze toch een andere plek voor de pony moeten zoeken.
Ik denk dat je beter bij een boertje een stal kan huren. In Groningen niet heel duur, en dan kan je paard ook de hele dag naar buiten.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:06

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:12

Ik wil me er verder niet mee bemoeien of het wel of niet mag (in mijn ogen NIET!), maar hoe kan je nou weten dat je paard geen sociaal contact met andere paarden heeft? Heeft de TS soms 24/7 een camera om te kijken hoe haar paard omgaat met de anderen? Als ik naar een paard ga komt ie ook bij mij aan het hek dus dat zegt niks of het nou wel of niet sociaal is met andere paarden.
En dat het paard alleen met kinderen wil snap ik ook niet, want ik denk dat JIJ dat alleen wil zien en niet wil zien dat het paard ook met andere paarden omgaat!

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:43

bemoei je er dan ook niet mee....
ze wil geen contakt met andere paarden DAT IS HAAR EIGE KEUZE
en ja er is 24 uur zicht op haar geweest de eerste 3 jaar
en ja natuurlijk komt ze naar het hek als je aankomt logisch
maar als ik dan naar binnen ging om koffie te drinken of de rest van de dag daar bleef dan liep ze weg maar niet naar de andere paarden ver er bij vandaan
tot vandaag aan toe is de situatie onveranderd........
ik heb niet tegen haar gezegd van he luister even jij mag geen contakt
alsof ik daar invloed op heb pff
ze is niet sociaal
wel naar mensen het is gewoon niet anders

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:05

Of je je paard achter je huis mag houden weet ik niet.
Maar ik weet uit ervaring dat er wel degelijk paarden zijn die meer om mensen geven dan om andere paarden. Ik heb er n.l. zelf ook zo één. Ik weet zeker dat ze mijn gezelschap zou verkiezen boven dat van mijn andere paarden. En hoewel ik ook vind dat over het algemeen een paard niet alleen hoort te zijn, zijn er echt wel uitzonderingen op deze regel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:16

cerescity schreef:
ze wil geen contakt met andere paarden DAT IS HAAR EIGE KEUZE
en ja er is 24 uur zicht op haar geweest de eerste 3 jaar
en ja natuurlijk komt ze naar het hek als je aankomt logisch
maar als ik dan naar binnen ging om koffie te drinken of de rest van de dag daar bleef dan liep ze weg maar niet naar de andere paarden ver er bij vandaan
tot vandaag aan toe is de situatie onveranderd........

En hoe reageerd ze als de paarden stuk voor stuk weggehaald worden?
Ik heb ook zo'n paard, en die loopt ook altijd alleen, maar wil wel andere paarden in de buurt hebben (op gepaste afstand dan)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:18

cerescity schreef:
hallo
wie weet of je je ponny thuis mag houden in een woonwijk rijtjes woning
ik woon in groningen
en hoorde dat je 1 ponny mag hebben
paard valt onder huisdier wie weet hier meer van ?

Afgezien of het een goede plek is voor een pony geloof ik niet dat het is toegestaan.

Een paard/pony is nl geen huisdier maar valt onder landbouwhuisdieren.

Vandaar ook de hele heisa om registratie van meds in paspoorten e.d. Paarden worden geslacht en gegeten en er mogen geen chemische residuen van meds e.d. in ons voedsel komen.
Hoe reëel dát is kun je ook grote vraagtekens bijzetten maar afijn, zo wil men ons doen geloven >;)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:19

Ik heb zelf ook in een rijtjeshuis gewoont huur woning en daar had ik een paard thuis met overigens wel een minishetlander ze hadden er ook gewoon een paddock en gingen er elke dag ook nog gewoon uit. Ik ben alleen wel van mening dat een paard een kudde dier is, en dat een paard niet alleen hoort te staan. Dus als het wel zou mogen, en er is genoeg ruimte is het dan geen mogelijkheid om een klein minishetje voor gezelschap erbij te zetten?

En jij zegt dat ze liever geen andere paarden om zich heen heeft, die van mij kunnen vaak niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar als ik de ene meeneem dan flipt de ander.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:48

guenivere schreef:
Ik ben alleen wel van mening dat een paard een kudde dier is, en dat een paard niet alleen hoort te staan. Dus als het wel zou mogen, en er is genoeg ruimte is het dan geen mogelijkheid om een klein minishetje voor gezelschap erbij te zetten?

En jij zegt dat ze liever geen andere paarden om zich heen heeft, die van mij kunnen vaak niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar als ik de ene meeneem dan flipt de ander.

Dat is bij ons ook zo, sommigen kunnen elkaar niet luchten of zien, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Wel is het zo dat een paard/pony/shetje een kuddedier is en altijd zal blijven. Desondanks hebben we ook begrip voor TS. Mogelijk is het nu eenmaal een pony die erg mensgericht is, dit gedrag is wellicht ontstaan vanaf geboorte. Maar ideaal is natuurlijk een andere shet of zo er bij. Hoe het zit met wetgeving en gemeenteverordeningen weten we niet, wellicht navragen bij de Gemeente... maar dan heb je weer kans dat ze in actie komen.
Het is niet altijd goed om alle menselijke eigenschappen in een andere diersoort te projecteren, maar tot op zekere (beperkte) hoogte kan dat wel immers een mens is ook een diersoort... wij behoren als mens ook tot de klasse zoogdieren.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:52

Zo heb even alles doorgespit :D
Wilde eigenlijk mijn visie op de band die TS met pony heeft gecreëerd neerzetten maar zie er vanaf ;)
Vind het alleen raar dat als je al zolang in de paardenwereld zit, je deze vraag stelt! Succes ermee!

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:06

Evelienepien schreef:
Zo heb even alles doorgespit :D
@TS: Mijn reactie op je vraag, heb ik al eerder gegeven :D . Maar als ik de band die jullie met jullie pony hebben (gecreëerd?) mag defineren dan schiet het woord: "symbiotisch" me te binnen. Ik vel daar geen oordeel over; dat heb ik met m'n Eef :o (dat is een poes)! Succes ermee!

Inderdaad, symbiotisch, die band heb en had ik ook met Dream, Sullivan's Dream of Magic, geboren in 2007, een troetelveulen van mij, Gert Jan... en dat heb ik geweten... :o 8)7 Dream heeft in de opfok later dit moeten bezuren... ik voelde mij heel schuldig, na 1 jaar opfok was ze weer op en top kuddedier, en nu staat ze samen met Abby, en dat gaat uitstekend. Nog steeds loopt Dream overal achter mij aan als ze de kans krijgt... Ze kan gewoon loslopen op het terrein, volgt mij overal naar toe en loopt zo met mij de bijkeuken in tot verbijstering van Diny... maar je kunt haar nu ook in elke kudde plaatsen...

Afbeelding

Priincessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:19

Mijn grote maat shetlander heeft vorig jaar ook 2 weken in de tuin gestaan, want ze was helemaal doorweekt van het slechte weer en stond helemaal te bibberen.
Mijn pony vond het hartstikke leuk en gezellig.
Maar na die 2 weken begon ze telkens s'nachts te hinniken, dus toen moest ze weer terug naar de wei haha!
En de mest is ook wel heel erg veel, dus dat is niet echt handig in een rijtjeshuis!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:29

Een oom en tante van mijn vriend wonen in Drachten in een rijtjeswoning (koop)
Achter hun huis ligt een stukje braakliggend land wat in de toekomst bebouwd zal worden.
Zij hadden 2 minishets gekocht en in hun schuurtje een stalletje gemaakt van 3 bij 3 meter.
De rest van hun tuintje 10 bij 15 gok ik, was bestraat.
Daar mochten de pony's regelmatig loslopen.
Iedere dag gingen de pony's aan het stik grazen op het landje en het dochtertje wandelde met de pony's.
Al gauw hebben ze de pony's op een boerderij gestald want het bleek niet echt te werken.
Ze zaten met de mestafvoer en de pony's werden te energiek voor de dochter om er nog mee te wandelen.

Mijn vriend is hoefsmid en kwam op een gegeven moment ook bij mensen die de shetlandpony van de overleden opa in de tuin hadden staan.
Zij woonden in een koopwoning, vrijstaand in een dorp.
Ze hadden een schuilstalletje, een zandpaddock en een mini weilandje gemaakt voor de pony.
Ook deze mensen hebben na korte tijd een andere oplossing gezocht voor de pony.

Dan ken ik nog een stel, die 2 shetlanders in de tuin houden.
Zij wonen in een (koop) rijtjeswoning in een dorp.
Hun hele tuin is zandpaddock geworden met een klein schuilstalletje.
De pony's krijgen hun beweging voornamelijk voor de wagen en af en toe mogen de pony's uitrennen in een weiland van kennissen.
Deze mensen houden de pony's al zo'n 2 jaar op deze manier.

Ik raad het je af om een pony in je tuin te gaan houden.
Zoek liever een plekje bij mensen die wel de ruimte hebben.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:50

Door de commissie Brambell (1965) zijn een vijftal vrijheden voor het dier geformuleerd.

Dieren zijn vrij:

1> van dorst, honger en onjuiste voeding;

2> van fysiek en fysiologisch ongerief;

3> van pijn, verwondingen en ziektes;

4> van angst en chronische stress;

5> om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Kan je hieraan voldoen, en het mag van de gemeente, zie ik het probleem niet.
Hoewel ik betwijfel of je hieraan kunt voldoen in een achtertuin..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:08

Ik denk dat het paardje van de TS aan de eerste 4 punten die Maaikemo aangeeft, prima voldoet als ze in de achtertuin komt te staan op stal.

Maar punt 5, nee, het is geen natuurlijk gedrag van een paard om zo op mensen gericht te zijn. Zonder soortgenoot op stal te staan. En dat dan op een plek waar ze voor een aantal maanden niet eens in de weide komt en dus alleen echt de benen kan strekken als het baasje daar de tijd voor vrij maakt.

TS of het mag of niet ligt neem ik aan aan de gemeente en de eventuele verhuurder.

Of het verstandig is, ik denk het niet. Een paard hoort bij soortgenoten te staan. Of tenminste er naast in bv het weiland als het samen niet lukt. Een paard hoort in een natuurlijke omgeving en niet in de bouw in een achtertuin.

Dat gericht zijn op mensen is naar mijn mening grotendeels aangeleerd gedrag. Wat altijd beloont is door haar te knuffelen, uit de weide te halen enz wanneer ze daar om vraagt.

Het is fijn dat je een goede band hebt met je paard. Maar of dit erg natuurlijk is dat ze bv liever op schoot zit bij wijze van dan dat ze in de weide graast daar plaats ik mijn vraagtekens bij.

Ik snap dat je kijkt naar het welzijn van je paard. Maar denk dat je mening ernstig verkleurd is door het gevoel dat jij de enige bent die je paard gelukkig maakt.

Wat ik mij wel af vraag is waarom je dit topic hebt geopend. Heel veel mensen geven aan dat het niet verstandig is om je paard in de tuin te zetten. Toch kom jij elke keer met andere tegenargumenten waarom het wel kan.
Als je er toch al uit bent dat het kan en dat je het wilt. Wat mij wel lijkt als de stal al klaar is. Waarom vraag je dan nog om een andermans visie als je er toch niet wat mee doet?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:42

Ts, heb je inmiddels al bij de gemeente geinformeerd? Gemeentes voeren hier namelijk geen eenduidig beleid in en daarom kan ik zo niet zeggen of het in jouw gemeente wel of niet is toegestaan.

Verder denk ik dat het best kan als ik jouw verhalen zo lees over grotere stal enzo.
Oke, hele jaar door weidegang is beter, maar of je de pony nou op een pensionstal ophokt of bij je thuis, dat maakt weinig uit lijkt mij.
In ieder geval succes!

1976sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:58

Het lijkt me niet praktisch maar zolang er geen overlast is lijkt het me geen probleem