Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kimmert schreef:Ja in vind het inderdaad onverstandig. Je kunt beter 1 a 2 jaar eerst rijervarig opdoen met je B en dan eens verder kijken. En tuurlijk geeft een rijschool jou die tip. die verdiennen aan jou. Maarja je moet het natuurlijk lekker zelf weten het is mijn mening.

maar in de kilometers die je daarna maakt. Daarom vind ik het onverstandig dat mensen gelijk door mogen voor hun E. Vind het ook erg dat mensen vroeger hun E erbij kregen, en dan nu ineens denken: o die heb ik toch al, dus mag er mee rijden. En dat allemaal zonder ervaring met een aanhanger.
.
Al snel ik ook best dat jullie snel voor je E wilden gaan.

Snoekiej schreef:Het maakt ook wel verschil hoe vaak je auto rijdt. Iemand die 1 keer in de week rijdt, krijgt die ervaring pas veel later dan iemand die elke dag rijdt. Ik rijd in principe elke dag.
biancavos schreef:Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het halen van je E-Rijbewijs, hoe moeilijk jullie het vonden, hoeveel uur les je hebt gehad etc.
Ik ga namelijk mijn E-Rijbewijs halen, heb 13 juli 4 uurtjes les, 17 juli 3 uurtjes en dan 20 juli nog 1,5 uur en daarna afrijden.
Ik moet zeggen dat ik het echt heel erg spannend vind...
.
. Amber_ schreef:Ho, je moet nog het gewicht van de aanhanger erbij rekenen he?
Niet alleen het Max gewicht wat hij mag.. Dus 1300 + gewicht van trailer zelf
Dan kom je over het gewicht van je auto heen, en moet je dus een E hebben.
Hallo, mag ik me hier ook melden? 
) Nu ben ik een beetje aan het rondkijken, het heeft geen haast, wordt waarschijnlijk pas over een paar maandjes dan (eerst even flink sparen weer
) maar hoe vind ik nou een goede rijschool? En wat is verstandiger, zo'n dagcursus doen, 2 dagen, of meerdere keren een paar uurtjes lessen? Wat zijn jullie ervaringen? 
Mijn B rijbewijs heb ik gehaald toen ik nog doordeweeks in Voorthuizen woonde, inmiddels ben ik terug op Texel en wil dus in Den Helder oid les gaan volgen, iemand ervaringen met een rijschool daar?
stefanvi schreef:Amber_ schreef:Ho, je moet nog het gewicht van de aanhanger erbij rekenen he?
Niet alleen het Max gewicht wat hij mag.. Dus 1300 + gewicht van trailer zelf
Dan kom je over het gewicht van je auto heen, en moet je dus een E hebben.
Die 1300 kg is inclusief het eigen gewicht van de trailer. Dus die 1300 min het eigengewicht is wat je mag laden.
Waar ik jullie niet over hoor is wat het trekkend voertuig daadwerkelijk mag trekken, en ook hoor ik jullie niet over de kogeldruk. Twee net zo belangrijke dingen.

appie01 schreef:zie hieronder:
Uw auto weegt op kenteken 1440 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 2070 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1300 kg.
Wendy15 schreef:Hallo, mag ik me hier ook melden?
Ben 20 jaar en heb inmiddels zo'n anderhalf jaar m'n rijbewijs en bijna een jaar een eigen autootje. Wilde eerst wat rijervaring opdoen voor ik voor m'n E zou gaan. Daarbij kan mijn eigen auto geen trailer trekken dus zag het nut nog niet zo erg. Nu ga ik de laatste tijd wat vaker op pad met mijn paard en ben dan dus afhankelijk van mijn vader om te rijden, nu zei hij dat als ik m'n E-rijbewijs haal dat wel makkelijk zou zijn zodat ik zelf met de pony op pad kan, en dus met zijn auto. (hij kan dan de mijne gebruiken dus dat is het punt niet) Nu ben ik een beetje aan het rondkijken, het heeft geen haast, wordt waarschijnlijk pas over een paar maandjes dan (eerst even flink sparen weer
) maar hoe vind ik nou een goede rijschool? En wat is verstandiger, zo'n dagcursus doen, 2 dagen, of meerdere keren een paar uurtjes lessen? Wat zijn jullie ervaringen?
We hebben ook een licht aanhangertje (waar ik dus gewoon met B mee mag rijden) en ik heb een trekhaak aan mijn auto, dus kan wel al wat gaan oefenen en het gevoel krijgen met achteruit rijden enzo en wil dat dan ook zeker gaan doenMijn B rijbewijs heb ik gehaald toen ik nog doordeweeks in Voorthuizen woonde, inmiddels ben ik terug op Texel en wil dus in Den Helder oid les gaan volgen, iemand ervaringen met een rijschool daar?
Daar zit Van Den Top, echt zon goede lesgever. Spreekt daar een examen af, en dan ga je lessen. Ik kon iedere avond, dus had ook al over 2 weken examen
.
.