ervaring halen E-Rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: ervaring halen E-Rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:08

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:35

kimmert schreef:
Ja in vind het inderdaad onverstandig. Je kunt beter 1 a 2 jaar eerst rijervarig opdoen met je B en dan eens verder kijken. En tuurlijk geeft een rijschool jou die tip. die verdiennen aan jou. Maarja je moet het natuurlijk lekker zelf weten het is mijn mening.

En hier ben ik het helemaal mee eens :)
Eerkeersinzicht krijg je niet tijdens je rijlessen :n maar in de kilometers die je daarna maakt. Daarom vind ik het onverstandig dat mensen gelijk door mogen voor hun E. Vind het ook erg dat mensen vroeger hun E erbij kregen, en dan nu ineens denken: o die heb ik toch al, dus mag er mee rijden. En dat allemaal zonder ervaring met een aanhanger.
Vind eigenlijk dat er een regel moet komen dat je minimaal 1 a 2 jaar je rijbewijs moet hebben wil je voor je E mogen. En dan eerst goed testen hoe het met het verkeersinzicht staat voor ze aan hun E mogen beginnen :)
Vind het gevaarlijk dat jonge meiden die net hun B hebben en dan hun E al gehaald hebben met grote autos en zware trailers de weg op gaan!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:44

Ik vind dat jullie nogal zeuren haha
Je hebt idd gelijk dat je pas ervaring op doet als je echt gaat rijden.
Maar dat het gevaarlijk is.. kom op zeg. ;).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:47

Zolang het goed gaat zal het wel loslopen, maar er kunnen situaties voorkomen dat je met meer rijervaring net het verschil met wel of geen ongeluk kunt hebben, omdat je door de ervaring weet wat andere weggebruikers gaan doen. Dus ik ben het er wel mee een beetje mee eens :) Al snel ik ook best dat jullie snel voor je E wilden gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:54

Jij vind het niet gevaarlijk dat jonge mensen met amper rijervaring met een lange, hoge en zware combinatie het verkeer in gaan? Waar ook nog andere mensen aan deelnemen?

Zolang het goed gaat zal het wel loslopen....
En als het dan een keer goed fout gaat? Je neemt een bocht te krap en je rijdt een fietser neer/dood/ernstig gewond? O je schat de snelheid van een medeweggebruiker niet goed in en je beland in de kant/sloot/vangrails?

Tuurlijk, kan ook gebeuren als je al jaren je rijbewijs hebt. Maar de kans is vele malen groter dat het gebeurt als je net pas je rijbewijs hebt....

Net als met alcohol in het verkeer, langere grens de eerste 5 jaar, daarna hogere grens. Of als bij de motoren: eerst een kleiner vermogen,na een tij een groter vermogen.
Dan eerste 5 jaar tot 1000 kg en een bepaalde lengte en daarna zonder beperkingen

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:19

De regel van 1 a 2 jaar je B hebben voor je je E mag halen lijkt me niet handig. De ene persoon rijdt in een maand meer dan een ander in een jaar. Maar snap wel wat je bedoeld met inzicht krijgen door kilometers rijden. Alleen iedereen is vrij hier zijn eigen keus over te maken. Ik zag mezelf in elk geval niet direct na het behalen van m,n B met de aanhanger rijden :+

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:08

Het maakt ook wel verschil hoe vaak je auto rijdt. Iemand die 1 keer in de week rijdt, krijgt die ervaring pas veel later dan iemand die elke dag rijdt. Ik rijd in principe elke dag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:33

Natuurlijk maakt dat verschil, was meer een voorbeeld dat je een bepaald aantal rijuren en kilometers moet maken.
Sommige mensen zijn nog wat bangig op de snelweg, moeten die dan ook maar met een aanhanegr gaan rijden? Lijkt me doodeng, bange mensen met zo'n grote combi :n

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:39

Dat begrijp ik wel :j
Nouja, ik ben iig niet bang, en ik zie wel hoe het gaat. Ben nog niet gebeld voor mijn eerste les, maar voor het einde van het jaar wil ik hem wel halen. Het is voor mij zo veel handiger!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:21

Snoekiej schreef:
Het maakt ook wel verschil hoe vaak je auto rijdt. Iemand die 1 keer in de week rijdt, krijgt die ervaring pas veel later dan iemand die elke dag rijdt. Ik rijd in principe elke dag.

Nou idd..
Ik rij hele dagen. Als agent zit je ook heel veel in de auto, wijken en snelwegen. Zeker 4 a 5 uur per dag.
Dus dan gaat ook veel sneller.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:51

biancavos schreef:
Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met het halen van je E-Rijbewijs, hoe moeilijk jullie het vonden, hoeveel uur les je hebt gehad etc.
Ik ga namelijk mijn E-Rijbewijs halen, heb 13 juli 4 uurtjes les, 17 juli 3 uurtjes en dan 20 juli nog 1,5 uur en daarna afrijden.
Ik moet zeggen dat ik het echt heel erg spannend vind...

hoi als je zelf een trailer hebt of goeie kennissen, ga na je 1e les oefenen, zodat je niks kan raken natuurlijk... het aller belangrijkste is dat je heel rustig blijft je kan het beter met 10km per uur doen maar veilig dan snel want daar zijn ze niet zo dol op. als bv je linkerboccht achteruit wel lukt maar de rechter niet vraag de instructeur of je vooral de moeilijker vaker mag oefenen, enz.

persoonlijk vond ik het erg meevallen maar ik heb ook dikke mazzel gehad want ik kan echt geen 1 bijzondere verrichting en heb slechte ogen maar ik heb het wel gehaald

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:18

Zelf heb ik mijn E gehaald ongeveer zo'n 8 maanden na mijn B.

Gezien het feit dat ik dagelijks behoorlijke afstanden reed en door een groot gedeelte van Nederland durf ik best te zeggen dat ik toen reeds behoorlijk wat ervaring had opgedaan.
Vooral het rijden in de randstad (kom zelf van het 'platteland') was in het begin erg wennen en anders.

Nu ik mijn E heb, rijd ik regelmatig met een aanhanger variërend van 2-3,5 ton. Totaalgewicht combinatie is dan zo'n 6 ton (auto + aanhanger).
Hier heb ik gelukkig totaal geen problemen mee, en heb al met heel wat aanhangers gereden, van een standaard tandemasser tot aanhangers van 8 meter lengte.
Achteruitrijden is ook totaal geen probleem, is zelfs een noodzaak gezien het feit dat je vaak niet de mogelijkheid hebt om vooruit weg te komen op krappe locaties.

Ik vind wel dat je eerst minimaal een paar maanden gereden moet hebben, dat is echt een voordeel. Ik denk dan voornamelijk aan verkeersinzicht en controle over de auto.
Maar 1 a 2 jaar moeten wachten vind ik wel wat veel.
Een half jaar vind ik daarentegen alweer een betere periode, of een bepaald aantal kilometers (maar ja, hoe houd je dit bij)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:27

Ik twijfel nog steeds tussen een B-rijbewijstrailer kopen of E halen..(en de trailer vd boer lenen)
Weet iemand al wanneer je voor alle paardentrailers E moet hebben of kan je nog lang gebruik maken van de tussenweg met een 1-paardstrailer?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:10

Men spreekt over 2012 dat de nieuwe regels voor B/BE van kracht worden.
Wat mij betreft kan dit niet vroeg genoeg komen, dan is er tenminste duidelijkheid.

1-paards trailers worden overigens niet meer gemaakt, en dat heeft een reden. Ze zijn namelijk wat aan de kleine kant (smal) en daardoor ook instabiel.

Haal gewoon je E, dan ben je tenminste zeker dat je ermee mag en kan rijden. En hoef je niet allerlei trucs uit te halen zoals terugkeuren en weet ik wat al niet meer om toch te mogen rijden.
Daarnaast heb je dat rijbewijs voor de rest van je leven, wie weet waar je het nog meer voor kunt/gaat gebruiken.

appie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:44

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:46

Dat is echt bijna een uitzonderingen
Mensen denken idd dat je zonder E Combi kan rijden, maar dat is vaak dus niet zo.

Want het trailer gewicht PLUS Maximale Laadvermogen van de trailer (dus niet wat er in staat) zijn vaak of al zwaarder dan auto er voor, of komen over de 3500 kilo heen ;).

Mijn auto weegt leeg 1300 kilo, mijn trailer is leeg maar 500, maar heeft laad vermogen van 1200 kilo. Dan zit je al samen op 1700 kilo en al dik over je lege auto heen :j.

appie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:56

Het gaat om het ledig gewicht en toegestane max. massa trekkend voertuig + max. massa ahw.

bijv. mijn auto is ledig gewicht 1440 kg
toegestane max. massa 2070 kg
ahw max. massa 1300 kg

Rijbewijs B is dus voldoende (je houd zelfs nog 130 kg over)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:00

Ho, je moet nog het gewicht van de aanhanger erbij rekenen he?
Niet alleen het Max gewicht wat hij mag.. Dus 1300 + gewicht van trailer zelf

Dan kom je over het gewicht van je auto heen, en moet je dus een E hebben.

appie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:08

Aangezien het gewicht van de ahw lager is dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig
kun je volstaan met B

zie hieronder:

Uw auto weegt op kenteken 1440 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 2070 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1300 kg. De toegestane maximum massa van de auto en de caravan (afzonderlijk) bij elkaar opgeteld is 3370 kg.
(N.b.: Deze opgetelde massa - dus van auto en caravan apart - hoeft NIET hetzelfde te zijn als het Maximaal Toegestaan Treingewicht zoals vermeld op het typeplaatje van de auto.)

Om met deze combinatie te rijden heeft u aan rijbewijs B voldoende, omdat het maximaal kenteken gewicht van uw caravan niet meer is dan het leeg kenteken gewicht van uw auto. Bovendien is het maximaal gewicht van uw auto en caravan niet meer dan 3500 kg.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:08

Amber_ schreef:

Die 1300 kg is inclusief het eigen gewicht van de trailer. Dus die 1300 min het eigengewicht is wat je mag laden.

Waar ik jullie niet over hoor is wat het trekkend voertuig daadwerkelijk mag trekken, en ook hoor ik jullie niet over de kogeldruk. Twee net zo belangrijke dingen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:19

:wave: Hallo, mag ik me hier ook melden? :)
Ben 20 jaar en heb inmiddels zo'n anderhalf jaar m'n rijbewijs en bijna een jaar een eigen autootje. Wilde eerst wat rijervaring opdoen voor ik voor m'n E zou gaan. Daarbij kan mijn eigen auto geen trailer trekken dus zag het nut nog niet zo erg. Nu ga ik de laatste tijd wat vaker op pad met mijn paard en ben dan dus afhankelijk van mijn vader om te rijden, nu zei hij dat als ik m'n E-rijbewijs haal dat wel makkelijk zou zijn zodat ik zelf met de pony op pad kan, en dus met zijn auto. (hij kan dan de mijne gebruiken dus dat is het punt niet :) ) Nu ben ik een beetje aan het rondkijken, het heeft geen haast, wordt waarschijnlijk pas over een paar maandjes dan (eerst even flink sparen weer :)) ) maar hoe vind ik nou een goede rijschool? En wat is verstandiger, zo'n dagcursus doen, 2 dagen, of meerdere keren een paar uurtjes lessen? Wat zijn jullie ervaringen? :)
We hebben ook een licht aanhangertje (waar ik dus gewoon met B mee mag rijden) en ik heb een trekhaak aan mijn auto, dus kan wel al wat gaan oefenen en het gevoel krijgen met achteruit rijden enzo en wil dat dan ook zeker gaan doen :j Mijn B rijbewijs heb ik gehaald toen ik nog doordeweeks in Voorthuizen woonde, inmiddels ben ik terug op Texel en wil dus in Den Helder oid les gaan volgen, iemand ervaringen met een rijschool daar? :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:42

stefanvi schreef:
Amber_ schreef:

Die 1300 kg is inclusief het eigen gewicht van de trailer. Dus die 1300 min het eigengewicht is wat je mag laden.

Waar ik jullie niet over hoor is wat het trekkend voertuig daadwerkelijk mag trekken, en ook hoor ik jullie niet over de kogeldruk. Twee net zo belangrijke dingen.

Ja dat snap ik, maar ging mij nu even puur om zonder E te rijden. :D

appie01 schreef:
zie hieronder:

Uw auto weegt op kenteken 1440 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 2070 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1300 kg.

Dus max laadvermogen is 1300 kilo max.
Maar daar zit geen eigen gewicht bij in?

Waar haal jij uit dat die 1300, ook het eigen gewicht is ?
Want een eigen trailer is rond 500/600 kilo. Dus dan zou laadvermgoen 700 kilo zijn ?
Dat vind ik erg weinig voor een trailer.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 05-09-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 17:43

het trekvermogen is wel erg belangrijk voor de vraag of je zonder E mag rijden, de auto moet dan namelijk ook minimaal de maximale massa van de trailer mogen trekken, ongeacht hoe zwaar de trailer op dat moment daadwerkelijk weegt.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:54

Wendy15 schreef:
:wave: Hallo, mag ik me hier ook melden? :)
Ben 20 jaar en heb inmiddels zo'n anderhalf jaar m'n rijbewijs en bijna een jaar een eigen autootje. Wilde eerst wat rijervaring opdoen voor ik voor m'n E zou gaan. Daarbij kan mijn eigen auto geen trailer trekken dus zag het nut nog niet zo erg. Nu ga ik de laatste tijd wat vaker op pad met mijn paard en ben dan dus afhankelijk van mijn vader om te rijden, nu zei hij dat als ik m'n E-rijbewijs haal dat wel makkelijk zou zijn zodat ik zelf met de pony op pad kan, en dus met zijn auto. (hij kan dan de mijne gebruiken dus dat is het punt niet :) ) Nu ben ik een beetje aan het rondkijken, het heeft geen haast, wordt waarschijnlijk pas over een paar maandjes dan (eerst even flink sparen weer :)) ) maar hoe vind ik nou een goede rijschool? En wat is verstandiger, zo'n dagcursus doen, 2 dagen, of meerdere keren een paar uurtjes lessen? Wat zijn jullie ervaringen? :)
We hebben ook een licht aanhangertje (waar ik dus gewoon met B mee mag rijden) en ik heb een trekhaak aan mijn auto, dus kan wel al wat gaan oefenen en het gevoel krijgen met achteruit rijden enzo en wil dat dan ook zeker gaan doen :j Mijn B rijbewijs heb ik gehaald toen ik nog doordeweeks in Voorthuizen woonde, inmiddels ben ik terug op Texel en wil dus in Den Helder oid les gaan volgen, iemand ervaringen met een rijschool daar? :)

Ik heb eerst een intakeles genomen. Dan krijg je handige tips en aanwijzingen waar je thuis mee aan de slag kunt. De instructeur kan dan ook vaak wel een advies geven of je een dagcursus kunt doen of misschien handig om eerst wat losse lessen te nemen. succes!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:57

Jammer dat je niet in Bennekom kan lessen Wendy15! :D Daar zit Van Den Top, echt zon goede lesgever. Spreekt daar een examen af, en dan ga je lessen. Ik kon iedere avond, dus had ook al over 2 weken examen :P.

Uiteindelijk heb ik 5 lessen gehad, en daarmee gered :D
Wel verspreid over 2 weken, want ik raak snel gefrustreerd als iets niet lukt, dus een dagcursus is niks voor mij :).