wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:59

kazary schreef:
Wat zie jij voor verschil in een leerpaard en een springpaard?
Een paard van bijvoorbeeld 12 dat braaf Z heeft gesprongen is voor mij een leerpaard in het springen.
Een paard van 12 dat fijn in de Z dressuur heeft gelopen is voor mij een leerpaard voor de dressuur.

jahh dat vind ik allebei leerpaarden, puur door de leeftijd al...maar met dat paard ga je niet nog een niveau hoger dan dat hij al behaald heeft.
ook heeft een leerpaard IMO een ietsie ander karakter, hij heeft alles al gezien en gaat nu alles wat hij weet aan jou leren
een springpaard is IMO meer een paard wat meer potentie heeft om te springen en dat jij dat eruit moet gaan halen.
met een springpaard ga je samen naar "de top" en met een leerpaard ga jij naar de top van je paard toe

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:01

kijk dat zijn uitzonderingen, dat wil niet zeggen dat haar fjord ook meteen goed kan springen, als er 3 zijn op de hele wereld die iets kunnen. ten tweede als dit meisje de sport in wilt, vind ik het persoonlijk zielig om met een fjord, tinker of haflinger te gaan springen, deze paarden zijn hier niet voor gebouwd... en van een onervaren paard kun je niks leren, dan kan je beter zoals eerder gezegd is een leerpaard kopen.. en vooral als je daar zelf ook meer plezier van hebt. er is vast wel iemand die een gezellig fjord in zijn achtertuin wilt hebben en af en toe lekker een rondje hobbelen...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:01

Maar wie op bokt springt er hoger dan het Z? Weinig. Dus hoger dan het niveau dat hij al heeft gehaald is ook helemaal niet nodig.
En meer potentie dan de Z springen, hoeveel paarden zijn er dat? Ook niet zo erg veel. Voor veel ruiters en paarden is Z in het springen de absolute top.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:04

mrie schreef:
Jeetje met een Fjord kun je echt veel lol hebben hoor. Begin daar nou maar eens mee.

mee eens fjordy hier op bokt is ook niet zo groot maar springt/crost echt
geweldig :D

opisop_shop

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:19

Rijd je al op je fjord, heb je buiten dit 'spring-issue' om wel een klik met haar? Als dat zo is zou ik haar nu nog mooi aanhouden. Je klonk eerst alsof je een springruiter was die "opgescheept" werd met een fjord, maar blijkbaar heb je dus nog zelf geen ervaring. Ga het dan gewoon lekker samen met je fjord ondervinden, voor hetzelfde geld blijk je buitenrijden straks leuker te vinden dan springen bijvoorbeeld en had je anders je fjord vor niets verkocht.
Zit iedereen bij jullie in het springen, dat je daarom zo graag wilt springen?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:23

maikeltje schreef:
laura1986 schreef:
Ik zeg dat ze verwend overkomt. Lezen!

Als je eens zou beginnen met het respect voor haar fjordje.. Ik vind die ambities om een prijs te winnen onzinnig, lijkt me duidelijk. Ik zou niet weten wat daaraan te respeteren valt. Ik zie wel graag mensen die goed met hun paard omgaan / rijden. Daar heb ik dan wel respect voor. Dus geen gezuer graag ´je hebt geen respect´.
Daag

Dus omdat zij het anders doet dan jij zou ze geen respect hebben voor haar fjordje? Omdat JIJ de ambities van TS onzinnig vindt? Ja dat is een zinnige bijdrage. :+

Ze zegt zelf dat ze de fjord niet wil omdat die niet goed genoeg voor dr kan springen. Dat vind ik heel erg verwend en respectloos naar de fjord toe. Kan hij er wat aan doen dat hij niet is geboren als springpaard?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:29

laura1986 schreef:
Ze zegt zelf dat ze de fjord niet wil omdat die niet goed genoeg voor dr kan springen. Dat vind ik heel erg verwend en respectloos naar de fjord toe. Kan hij er wat aan doen dat hij niet is geboren als springpaard?

Tuurlijk niet. Maar ik zou het juist eerlijk vinden tegenover de fjord, om er niet je eigen ambities mee af te dwingen, want dát zou ik pas verwend
vinden. Wees nou eerlijk, als je echt ver wil komen in de springsport, zul je gewoon een ander paard nodig hebben dan een fjord. Dat neemt niet
weg dat ze misschien van deze fjord nog best veel zou kunnen leren :) .

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:33

Sunrise_ schreef:
laura1986 schreef:

Tuurlijk niet. Maar ik zou het juist eerlijk vinden tegenover de fjord, om er niet je eigen ambities mee af te dwingen, want dát zou ik pas verwend
vinden. Wees nou eerlijk, als je echt ver wil komen in de springsport, zul je gewoon een ander paard nodig hebben dan een fjord. Dat neemt niet
weg dat ze misschien van deze fjord nog best veel zou kunnen leren :) .

Daarom kwam ik ook tot de conclusie dat ze de fjord beter kan verkopen aan iemand die wel blij is met een fjord. Maargoed, mn standpunt is denk ik wel duidelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:33

Als je echt ver wilt komen in de springsport zul je toch eerst moeten beginnen met springen :Y)
En dat kan toch prima op een fjord lijkt me? Mocht TS zelf de ambitie hebben om daarna (nadat ze de max. heeft bereikt van de fjord) nog verder te komen in de springsport kan ze tegen die tijd toch op zoek naar een geschikt paard? Grote kans dat ze dan een geschikter paard kan vinden dan wanneer ze nu -zonder springervaring- een paard koopt. Als je de fjord in die tijd veel hebt bijgeleerd zal hij dan ook prima verkoopbaar zijn, dat hoeft niet alleen voor nu te gelden.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:34

Als je met je fjord al niets durft hoe moet dat dan als je een springpaard koopt? Durf je dan wel? Lijkt me een beetje onzinnig. Kijk eens naar Guusje de fjord. Wat heeft die bereikt? Helemaal geweldig toch? Hij komt van een manege vandaan. Je hebt geen wedstrijd ervaring als ik het goed begrijp. Hoe kom je er dan op dat je met een fjord niets kunt bereiken?

ALs ik lees wat je allemaal schrijft wil je helemaal geen fjord en ben je er niet blij mee dat je hem hebt gekregen. Je wil liever een paard waar alle knopjes opzitten in de hoop dat je dan wel durft. Maar je vergeet dat je ook dan moet leren rijden en ervaring moet opdoen.

Misschien klets ik wel uit mijn nek hoor maar echt als ik lees wat je schrijft komt dit gevoel gewoon bij me boven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:15

kazary schreef:
Op een manege staan leer paarden tot aan B niveau, niet tot daar boven. En elke dag rijd er iemand anders om, dan kun je nooit een team gaan vormen.
En met een leerpaard kun je tot aan de Z, dat is heel wat.

au! Daar staan wel degelijk goede paarden, als je een goede manege hebt tenminste.
Meest hilarische bij ons op de manege was dat er niemand op de 2 aanwezige fjorden
wou, want dat waren geen rijtypische paarden. (vooral ouders hadden er moeite mee
als hun kind erop gezet werd)
Ze waren echter wel super braaf en allebei Z dressuur en gaven ruitertjes vertrouwen
(werden op dat moment door de eigenaren ook nog actief gereden en in de sport uitgebracht.)
Dat je het er dan niet uit kunt rijden, lijkt het me, dat het nog aanwezige gebrek van rijkunst
bij de ruiter en niet het feit dat het een lompe fjord is.

Ik zou als ik jou was en echt van die fjord af wou gave doorgereden super brave
spring pony kopen en lekker pony concoursen gaan rijden. (bij de pony's lijkt
me springen met een fjord ook niet zo'n probleem, maar ach)
Samen lol hebben en jij leren, dan kan erdaarna als je wel talent blijkt te hebben
nog steeds van alles gebeuren.

Even in mijn archief gegraven:
Ginny Banshee (Vinet) is Z2 dressuur bij de paarden, springt ook wel eens. Renswoude juni 2008
Afbeelding

Amber met Fjordy, B springen bij de paarden met winst en B sgw paarden met winst. juli 2008 Lunteren.
Afbeelding

oefencross Princenhage tussen de paarden 2008
Afbeelding

Afgelopen zondag tijdens crossles mijn favoriet! vond hem erg leuk.
Afbeelding

Oh en deze deed afgelopen zondag ook mee.
Afbeelding

Mijn gele pluis deed zondag ook mee (zie onderschrift)

Zou zeggen, dat er best fjorden zijn die een grappig sprongetje kunnen maken.
En als je bij de pony's kunt starten zeker.
Weet niet of jouw pony geschikt is, maar daar kan je maar op 1 manier achter komen.
Echter die weg moet je dan wel willen bewandelen.
Als je het niet wilt, doe hem dan weg naar iemand die wel de lol van een fjord inziet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:23

Leuk al die uitzonderingen, echt erg leuk. Want ook ik vind het erg leuke dieren.
Maar hoeveel % is dat? En dan spreken we over B springen, dan gaat het lekker en TS wil naar het L? Of M? Dat gaat gewoon niet met een fjord. Een enkeling haalt Z dressuur, maar in de springring heb ik er nooit een in een Z parcours gezien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:26

Nee, snap ik.
Maar ik gok het zo, dat TS morgen ook nog geen Z is.
(ongeacht het paard dat ze gaat rijden)
En dat is helemaal niet erg of een schande, maar soms
moet je onderweg je ambities bijstellen en roeien met de riemen die je hebt. Blijkt dan verderop je roeiboot niet meer snel genoeg, kun je altijd nog een speedboot kopen.

Vind persoonlijk het vertrouwen krijgen in een paard en met het springen belangrijker, dan de klassering en het paard zelf. (mits braaf) De rest komt dan vanzelf.

(bovendien hoeveel mensen halen er uberhaupt het Z?
wegens 10 miljoen verschillende redenen blijven er zat mensen
eerder steken.)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:29

Zoals de reden, ik koop geen sportpaard. :)
Ze heeft nooit voor dit dier gekozen. Ik zou haar verwend hebben gevonden als ze eerst had geroepen, ik wil een fjord, want die zijn dit en dat. En dan nu ineens, wil een springpaard want dit en dat.
Vertrouwen, krijg je dat op een 4 jarige? (welk ras dan ook?) Het kan natuurlijk wel, maar als je echt vertrouwen wilt krijgen zou ik voor een ervaren springpaard gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:31

Daarom zei ik geloof ik om ca 01.30 uur afgelopen nacht ook,
dat ik twijfelde of TS wel geschikt was om paard zelf op te leiden. (hoe leuk het ook kan zijn)
En vind eigenlijk spring paard ook niet geschikt, zie haar meer
op een gave doorgewinterde springpony leuk bij de pony's starten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:34

door gewinterde springpaard of pony dat maakt me niet zoveel uit. Bij springen zo mijn voorkeur net iets eerder naar een paard gaan. Die kun je dan uit blijven brengen na je 18. Een pony bij de paarden maakt het in de hogere klasses meteen moeilijker.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:39

Klopt, maar bij de pony's rijden lijkt me gezelliger.
(kan het mis hebben hoor)
En als je doorgewinterde al wat oudere springpony koopt, moet
ook die een keer met pensioen, of weer naar de volgende.

Er zijn verenigingen waar de goede pony's altijd van lid naar lid
verkocht worden als leerpaard, daarna komt dan het "echte" paard.

Maar je kan natuurlijk ook meteen goed paard kopen.

Heeft er trouwens iemand enig idee van het budget van TS?
Aangezien droompaarden soms meer kosten dan je te besteden hebt. (belangrijk deel van het geheel lijkt me)

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:28

nou daar was ik even weer heb weer heel veeeeeel moeten lezen maar ik wil even een paar vragen en punten vertellen ,

Myn Opa maakt het geen zak uit wat ik doe , die zegt zelf verkoop hem maar ,

Myn zus rijd inderdaad in de spring sport en rijd voor stallen enzo .

En ik zal even 1 ding heel duidelijk maken ! Ik vind mijn fjord wel geweldig ! heb ik gezegt dat ik dat niet vond dan ?

Ander mensen , Bedankt voor jullie reactie !! :D

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:37

Oja , ik heb hem op gemeten dus weet hoe groot hij is

hij is 1,40 en ik zal 1,82 ofzo zijn ,,

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:37

IniminiLover schreef:
Myn Opa maakt het geen zak uit wat ik doe , die zegt zelf verkoop hem maar

Oke dat is fijn, hoef jij je in elk geval te allen tijde niet schuldig te voelen.
Maar verkopen kan altijd nog!

IniminiLover schreef:
Myn zus rijd inderdaad in de spring sport en rijd voor stallen enzo .

Dan kan ik me voorstellen dat het jou ook erg leuk lijkt.
Kun je op een paard van je zus eens proberen, kijken of je het leuk vindt?
Desnoods af en toe daar op een paard rijden, maar ondertussen je fjord wel aanhouden?

IniminiLover schreef:
En ik zal even 1 ding heel duidelijk maken ! Ik vind mijn fjord wel geweldig !

Als je je fjord echt zo leuk vindt zou ik hem eerst houden. Neem dan gewoon springles en kijk hoe het gaat.
Als het een beetje leuk gaat, begin dan eens tussen de pony's eerst onderling en als dat wil en bevalt ga je officieel starten.
Lijkt me niet dat je bij voorbaat al een dier wegdoet waar je blijkbaar wel gek van bent, dus neem eerst de tijd om uit te zoeken voor jezelf hoe het zit :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:40

IniminiLover schreef:

Mijn tinker is ook 1.40, en ik ben zo'n 1.76, met lange benen := :j

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:42

@ opisop_shop .

Ik weet dat ik springen leuk vind & ik ga mischien ook op 1 van mijn zus rijden ,,

& ja maar bij ons zie je niet veel fjorden springen en fjorden vind ik zelf ook niks aan maar je bent toch altijd blij met je eigen pony !?

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:43

MelanieB schreef:
IniminiLover schreef:

Mijn tinker is ook 1.40, en ik ben zo'n 1.76, met lange benen := :j

Maar ik ben ook niet heel mager .. en tis ook geen dikke fjord ,,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:44

Ik begrijp dat er best emotionele waarde aan het beestje hangt, is het dan geen optie om die aan te houden en een van de paarden van je zus over te nemen/bij te rijden? Het zou zonde zijn als je hoge ambities hebt, maar er bijv. achterkomt dat je tien kleuren str.... sch.... als je een M-parcours in moet of iets dergelijks.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:44

:?
Je vind je fjord geweldig, maar fjorden vind je niks?

@ Urielle, haha, hoe jij dat omschrijft :)) :')