wat is de beste leeftijd om een pony te, verkopen/ te kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

de leeftijd om een pony tekopen

een veulen
8 (8%)
een jaarling
5 (5%)
een 2 jarige
7 (7%)
een 3 jarige onbeleerd
10 (11%)
een beleerde 3 jarige
9 (10%)
een 4 jarige
17 (19%)
een 5 jarige of ouder
33 (37%)

Totaal aantal stemmen: 89

opisop_shop

Re: wat is de beste leeftijd om een pony te, verkopen/ te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:39

Ik heb zelf pas een tweejarige gekocht, maar wel met de bedoeling om deze als 3jarige weer te verkopen (hopende dat het mij dan wel lukt ondanks/juist door de leeftijd Lachen ). 3,5 jarige braaf beleerde pony lijkt mij wel leuk verkoopspul.
Als ik voor mezelf eentje zou kopen om te houden zou ik ook graag een jonge willen kopen.
Mijn andere pony's heb ik beide als veulen gekocht.
Maar daarvoor had ik zelf toen ook de ruimte, oftewel; als ik op pension zou staan zou ik geen jonge pony kopen, puur omdat er zo ontzettend veel geld in gaat zitten door de hoge pensionkosten die je dan hebt.

Mocht ik wel eens wedstrijden willen gaan rijden en dus een paard wil kopen ipv ponys dan zou ik denk ik een 5jarige kopen, puur omdat ik zelf geen ervaring heb met paarden en het inrijeden daarvan dan weer net niet zie zitten, en bovendien een paard zou willen hebben die al wel een nette L-proef neer kan zetten.

Lastig dat het verkopen niet wil lukken, lag het echt steeds aan de leeftijd?
Misschien ook de advertentie dan goed duidelijk maken, zodat mensen ook echt weten wat de pony wel/niet kan enz?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:49

Ik heb heel bewust een jaarling gekocht..
Ik vind het helemaal geweldig om zo'n lelijk eendje uit te zien groeien naar een mooi paard..
Ook vind ik dat je zo een heel sterke band krijgt met je paard..

Maar ik denk niet dat je dat moet doen als je nog nooit een paard hebt opgevoed.. is toch een pittige klus.. als je het goed wil doen dan toch..

Marloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:55

Vind het fijner om een paard te hebben die al beleerd is, en al goed mak is.. niet ouder dan 5/6 jaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:56

2,5 tot 4 jaar, beleerd of onbeleerd. In jaarlingen zit geen handel, mensen kopen dan liever een veulen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:07

Wat kopen betreft hangt dat denk ik helemaal af van de wensen van de nieuwe eigenaar.
Voor een eerste paard lijkt het me sowieso verstandig om een iets ouder dier aan te schaffen (in de meeste gevallen, dan). Zelf ben ik dit ook van plan. Dan denk ik aan een leeftijd zo tussen de 10 en 15 jaar, maar in elk geval zeker niet jonger dan 8 jaar. En niet ouder dan 15 in verband met eventueel verzekeren...
Ik kan me echter ook heel goed voorstellen dat sommige mensen hun eigen paard van jongs af aan liever zelf willen beleren. En als ze daar voldoende ervaring voor hebben, is dat natuurlijk ook geen probleem.

Met verkoop heb ik geen ervaring, maar is dat niet gewoon afhankelijk van verschillende redenen? Denk bijvoorbeeld gebrek aan tijd of geld; daarbij speelt de leeftijd van het paard eigenlijk geen rol. Als een paard echt weg moet, dan moet het weg, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:50

Ligt er aan wat je er mee wilt Haha!
Ik heb van veulens tot 12 jarigen gekocht en van alles daar tussen in.
Vind gezondheid, karakter en bloedlijn belangrijker dan leeftijd.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:12

kies nu zelf voor hengstenveulen (5maand tot 1jaar)
omwille van: genoeg ervaring, kun je volledig naar eigen hand zetten. is weer eens iets anders.

heb er 2 gehad in het verleden van 4jaar. beiden licht aangereden, dit zou ik nooit meer doen. heb met hun allebei meer leed gehad dan met alle andere paarden en pony's die ik zadelmak heb gemaakt en ingereden.

heb er ook een gekocht gehad met 8 jaar, gereden tot op M niveau. deze gekocht gehad omdat ik op wedstrijd met springen met paard en al over kop was gegaan en mijn paard met zijn hele lichaam op zijn hoofd heb zien vallen. is daarna gestorven. en daar dus een enorme schrik van had opgedaan.

ik denk dat leeftijd echt afhankelijk is van voor welk doel je het paard koopt.

verder merk ik dat veel mensen die voor het eerst een eigen paard of pony kopen een jonge groene pony of paard kopen.
en dan ook geen geld willen uitgeven aan deskundige begeleiding. enorm spijtig