jolentinus schreef:oei ikke is gearriveerd... haha voor vragen.. /\
Ja, sorry hoor, ik was even een weekje naar Engeland en Wales...............
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jolentinus schreef:oei ikke is gearriveerd... haha voor vragen.. /\
Exodus schreef:Even een vraagje voor iemand die weet hoe het WETTELIJK zit:
Ik heb een auto die 1400 kg mag trekken. Nu heb ik een 2-paards trailer die 800 weegt en een paard die 500 weegt. Totaal als ik alleen Dock meeneem kom ik dan op een gewicht van 1300 kg. Dus in principe binnen de toegestane trekkracht van de auto.
Maar het maximum laadvermogen van de trailer is 1200 kg. Indien ik er dus 2 paarden op zou zetten van 600 kg ieder dan zou ik op een totaal van 2.000 kg komen. Dit mag die auto niet trekken.
Maar is het nu dan wel of niet toegestaan om met deze auto met alleen het paard van 500 kg te vervoeren??? Of moet de auto het maximale laadvermogen ook aan kunnen??? Dus moet de auto dan 2.000 mogen trekken? Ook al is het totaal gewicht op dat moment maar 1300 kg???
Voor de duidelijkheid. Ik heb zelf B-E rijbewijs.
beantsje schreef:ha, ik ga je even flauw maken;
het hangt ervan af wat voor kenteken je hebt.
Rijd je met geel kenteken, dan mag het:
- je hebt het goede rijbewijs
- je auto trekt niet teveel
- je hebt je aanhanger niet overbeladen
Echter, heb je een grijs kenteken, dan wordt te allen tijde gekeken naar het laadvermogen en dan mag het dus weer niet!
beantsje schreef:bedoel je het onderscheid tussen geel en grijs?
ikke schreef:jolentinus schreef:oei ikke is gearriveerd... haha voor vragen.. /\
Ja, sorry hoor, ik was even een weekje naar Engeland en Wales...............
ikke schreef:Vraag hem eens "fijntjes" naar artikel 15 van het regelement rijbewijzen, dat komt beter over........

stefje schreef:Op http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... wijs%20BE:
Rijbewijs BE
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.
In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.
-> hieruit lees ik -en ik heb dit ook altijd aangehouden- dat maximum massa = ledig gewicht+laadvermogen. Dus het VERMOGEN, niet wat je daadwerkelijk vervoert.
Exodus schreef:Ja maar bij wie zou ik dit dan kunnen checken? RDW??

cissy schreef:nog maar een keer.... Maya @ [TAO] FAQ TAO
Exodus schreef:cissy schreef:nog maar een keer.... Maya @ [TAO] FAQ TAO
Had deze even gemist het is me nu geheel duidelijk.
Het is dus WEL toegestaan.
Ik ga alleen wel voor de zekerheid de trailer op de weegbrug zetten en kijken of ik de kogeldruk kan laten meten. Als ik 4 a 5 uur in de trailer op de weg moet zitten wil ik dit heel zeker weten!
Thanks voor your help

Exodus schreef:ok goede tip. Bedankt. Ik ga eerst even nakijken wat de kogeldruk van mijn trekhaak is. Maar als dit boven de 100 kg is zit ik goed lijkt me of niet?

AngelsDitch schreef:Het gaat niet om de trekkracht van je auto.
Kijk eens op je auto papieren naar het gewicht van je auto.
En kijk op je trailer papieren naar het maximaal laadgewicht.
Je maximale laadgewicht mag niet hoger zijn dan het gewicht van je auto. En de combinatie mag niet meer zijn samen dan 3500 kg.
Bijvoorbeeld:
Het maximale laadgewicht van jouw trailer is 1200 kg. Dan moet jouw auto zwaarder zijn dan 1200 kg(let op naar het maximale trekken wordt niet gekeken).
Zeg dat jouw auto bijvoorbeeld 1300 kg weegt. Dan krijg je 1300 + 1200 = 2500 kg en dus onder de 3500 kg.
Snappie?
Dit geldt overigens alleen als je je geen B-E rijbewijs hebt. Heb je die wel dan gelden er andere regels.