4 uur in trailer, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amj

Re: 4 uur in trailer, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:45

Ik heb pas mijn merrie opgehaald. Zij stond in Groningen en moest naar Zeeland. Zij heeft toen zo'n 4,5 uur op de trailer gestaan. Dat ging prima. Ze heeft zich heel netjes gedragen, en lekker d'r hooinet leeggegeten. Onderweg zijn we nog wel even gestopt om te kijken hoe ze erbij stond.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:47

Oke, dat is dus nóg verder. Het gaat wel goed komen denk ik! Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:52

Ik rijd regelmatig van Zeeuws-Vlaanderen naar Drenthe met mijn merrie en geen centje pijn, hoor. Hooinet goed vullen, rekening houden met de stijl van rijden. Meestal rijden wij met een paar auto's achter elkaar en dat geeft ook rust, dat er geen vracht- of personenauto's achter je trailer hangen die vervolgens gaan inhalen. En inderdaad, als je onderweg stopt even proberen of ze water willen drinken. Verder heb ik een raampje voor in de trailer, dus kan heel handig onderweg zien of alles goed gaat. Let ook op dat sommige paarden het eng vinden om te plassen in een trailer als er geen stro in ligt (spat op tegen de benen).

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:53

Moet absoluut geen probleem zijn , wij vervoeren nog wel eens paarden naar hongarije ( ook niet naast de deur !! ) dan ben je ongeveer 24 uur onderweg met trailer. Alleen sportpaarden die op korte termijn moeten presteren hebben nog wel eens een tussen stop ivm stijfheid.
Dus dat kleine stukje redt je makkelijk.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:55

ps met tussenstop bedoel ik stalling op locatie aan de route en niet even kijken bij het tanken . Dat doen we bij de "gewone " paarden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:55

Bedankt allemaal! Haha!

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:57

ok veel plezier bij de trouwerij en op t strand !

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:58

Dankjewel! *LOL*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:58

moet alleen op korte termijn een zadelmaker vinden, anders word het niet rijden maar wandelen Clown

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:02

caboclo schreef:
heb t er al uit gehaalt... Bloos

maar ik zal persoonlijk als k kon stoppen om ze even hun benen te laten strekken
zal ik dat wel doen..
even de ontspanning op zoeken..
en even wat wandelen voor de door bloeding enzo..

dan wel bij een weiland of misschien een boer of andere stalling.
zeker niet langs de weg.!

Ja hoor.... en dan zeker ergens in the middle of nowhere staan en je paard(en) die niet meer de trailer op willen... dan ben je nóg verder van huis!
Gewoon inladen, goed hooinet erbij hangen, halverwege moet je ws toch tanken en dan kijk je of ze het niet te warm oid. hebben.
Drinken doen ze navenant toch niet in een trailer, dus je kan nog een nieuw net ophangen en meteen weer doorrijden.
Mijn ervaring (en die heb ik gelukkig!) is dat paarden alleen maar onrustig worden van stoppen en prullen onderweg.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:08

ik ga regelmatig met mijn paard van zeeland naar Drenthe, en dat gaat altijd hartstikke goed! we stoppen meestal 2x onderweg om hem drinken te geven (wat hij nooit hoeft Clown ) en als we er dan zijn halen we hem er pas uit, en dan laten we hem even aan de hand stappen om zijn benen te laten strekken. Hij heeft er nooit problemen mee.
Ik ben het alleen totaal niet eens met dat paarden geen tijdsbesef hebben Bloos Als ik met mijn paard een klein stukje met de trailer ben geweest loopt hij er de keer daarna makkelijk in, als we heen en terug (niet op 1 dag) naar Drenthe zijn geweest moeten we eerst weer een paar keer oefenen voor hij er weer gemakkelijk in loopt! Hij is het er dus eigenlijk niet mee eens om er zo lang in te staan Knipoog

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:40

ik vind het zielig om je paard zo lang in de trailer te laten staan. zelf heb ik ook een staand beroep en als ik vier uur lang stil moet staan (dus op 1 plek) dan is dit erg zwaar. ik denk dat dit ook geld voor een paard.
toch zou ik mijn paard voor zoiets wel vervoeren. het is maar 1 x... zolang het niet wekelijks is kan het vast geen kwaad...

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:44

Ik zal ze niet uitladen maar gewoon doorrijden. onderweg checken is natuurlijk geen probleem maar als ze rustig staan, water hebben en hooi is vier uur goed te doen. Let wel even op de weersomstandigheden en de bescherming van de benen. Als het warm is moet je voor ventilatie zorgen (de bovenklep achter open laten staan of het zeil omhoog laten. Als het koud is kun je een zweetdeken opdoen, deze absorbeert het lichaamsvocht maar maakt het paard niet te warm. Heel veel plezier op de trouwdag!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:45

wendietjuhhh schreef:
ik vind het zielig om je paard zo lang in de trailer te laten staan. zelf heb ik ook een staand beroep en als ik vier uur lang stil moet staan (dus op 1 plek) dan is dit erg zwaar. ik denk dat dit ook geld voor een paard.
toch zou ik mijn paard voor zoiets wel vervoeren. het is maar 1 x... zolang het niet wekelijks is kan het vast geen kwaad...

paarden staan zowieso toch bijna de volle dag op hun benen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:46

Ik wilde net zeggen. Een paard dat op stal staat heeft ook niet veel bewegingsruimte. En hij verdeelt zijn gewicht over vier benen terwijl een mens dat over twee benen doet. Niet helemaal te vergelijken. Paarden gaan ook nauwelijks zitten, mensen doen dat vrij vaak. Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:50

ragnhild schreef:
Moet absoluut geen probleem zijn , wij vervoeren nog wel eens paarden naar hongarije ( ook niet naast de deur !! ) dan ben je ongeveer 24 uur onderweg met trailer. Alleen sportpaarden die op korte termijn moeten presteren hebben nog wel eens een tussen stop ivm stijfheid.
Dus dat kleine stukje redt je makkelijk.

Dan stop je toch na 6 uur rijden ? Ik dacht dat dat met vee 6 uur doorijden zonder stoppen mag (wettelijk) en dat ze dan uitgeladen moeten worden..toch?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:51

Vorig jaar heb ik mijn pony opgehaald.
We gingen helaas van file tot file.
Uiteindelijk hebben we er 4,5 uur over gedaan.
We zijn wel twee keer gestopt om te kijken hoe het ging en voor een emmer water.
Eenmaal aangekomen op stal heeft ze eerst een poos in een paddoc gestaan.

Om te voorkomen dat de temp van de benen op zou lopen hebben we geen beenbescherming omgedaan.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:54

het kan hoor Lachen
mijn paard ( toen ik hem nog niet had ) komt uit duitsland, dacht oost,,
dus die heeft dus heeeel wat meer uurtjes op dr vrachtwagen gestaan !
gewoon zorgen voor goed hooi, en als je niet dezelfde dag terug gaaat, kan het geen kwaad vind ik.. niet dat het nou lekker staat 4 uur op de trailer maar toch Tong uitsteken

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:55

ik rijd wel vaker met mijn tinker meer dan 4 uur in de trailer soms staat hij er langer in
ik stop niet onderweg ik heb nooit problemen
hij maakt zich niet druk en is geeneens bezweet of iets komt er net zo fris weer uit vandaan

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:03

wendietjuhhh schreef:

Tjonge jonge, lekker pappotjes maken van je paarden! Een paard staat toch de hele dag op zn benen?
Moet gewoon kunnen hoor! Niet te veel stoppen, en het idee van uitladen vind ik helemaal van de zotte! (hoe maak ik mijn paard gek)
Mocht je je zorgen maken dat t paard dorst krijgt neem je een emmertje mee. Dit zou ik persoonlijk ook nog niet eens doen hoor.
Gewoon inladen en rijden! Hoe minder gerommel hoe rustiger!!

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:04

Overigens vind ik de vergelijking mens-paard een hele nutteloze vergelijking... Gaat volgens mij geenszins op...

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:34

nee niet zielig waarom in godsnaam?
paarden gaan niet dood hoor van 4 uur geen drinken...
ben pas vanuit zeeland naar diever gereden,was langer dan 4 uur...
bij aankomst lekker de wei in wat eten ff benen strekken en klaar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:44

Ik nam m'n paard wel eens mee voor een weekend van Westmaas naar Borger, ik reed dan gewoon in 1x door. Ik zorgde er wel voor dat ik niet in de spits terecht kwam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:47

Het langste dat ik met paarden op de wagen heb gereden was 16 uur...... op de vrachtwagen. Met de trailer 12 uur........ Is prima te doen hoor Lachen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:52

Gewoon inladen en gaan Lachen Niet te druk om maken, jij maakt er denk ik een groter probleem van dan je paardjes Haha! (tuurlijk goed dat je niet over een nacht ijs gaat). Ze staan toch neem ik aan wel eens vaker 4 uur stil (in de stal ofzo?) of gewoon 'op rust' ennuh...de beloning is groot; het strand Haha!