silmme haf vervelend bij trailer-laden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: silmme haf vervelend bij trailer-laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:02

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 20:02

Ik heb al eens geprobeert met een ander paard die er al in stond.
Ook hebben we bij het laden de deur aan de voorkant open. Bij de 2paards trailer (met vooruitstap) staat daar de voorklep open.

Het is niet mogelijk om de trailer langer dan 5 dagen te lenen.
En ik heb steeds een auto nodig als ik met de trailer wil oefenen:(
Dank voor de tips...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:48

Maar is ze nou echt bang of neemt ze je in de maling? Hoe staat ze tijdens de reis op de trailer? Is ze nat als ze er af komt?
Mijn paard laat echt niet meer als er slecht/te hard gereden wordt door de chauffeur, nu gelukkig zelf mijn E-rijbewijs dus ik neem lekker de tijd. Heel veel dingen spelen mee...
Waar staat je pony btw?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:26

Dan kunnen we wel tips geven, maar als je gewoon niet de spullen hebt om te oefenen zal het al lastig gaan.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 00:27

Een hoop slimme tips, maar met die tante van mij lukken ze allemaal niet. Ik heb mn hele trucendoos al meerdere malen open gehad, ook als ze er niet perse op moest (dus gewoon om te oefenen), maar mevrouw vertikt het gewoon.
Ze staat overigens heel stil en rustig op de trailer en is ook niet nat als ze eraf komt.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:28

ik heb precies hetzelfde als "cruesli" hier boven mij.
Ik heb weleens voor een langere tijde een trailer geleend maar dat werkt niet. ( en ik zit nu met auto)
Groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:47

er zijn diverse dvd's over trailerladen te koop, (Pat Parelli, het Balingehof, Clinton Anderson) misschien moeten jullie daar eens naar kijken of een cursus volgen?
Zo te horen zijn de meeste problemen hier de zgn dikke-vinger-paarden die lekker hun eigen zin doen. Zaak is om ze te overtuigen dat jij de baas bent en niet zij en dat leer je niet door alleen maar zelf te oefenen (zonder iemand die toekijkt en weet hoe het moet of een cursus te hebben gevolgd) daarmee leer je alleen maar nog meer om vooral niet te laden.

Steek er eens tijd en geld in en leer hoe je dit kunt oplossen, tips via internet gaan niet werken want we kunnen de reacties van het paard in kwestie niet zien en iedereen interpreteert de reacties anders en daar zit m de clou.... Het is gewoon te leren en een deel vd opleiding van je paard die door veel mensen voor het gemak maar vergeten wordt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:44

Die van mij kreeg vorige week de kolder in zijn kop en wilde dus niet meer trailerladen.. heb gelijk profesionele hulp erbij gezocht en die gaat het nu oplossen.
Dan kost het maar geld maar anders veel langer ellende...

Ik weet niet waar je woont... mss is 2moons iets voor je

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:31

Ik heb/had ook zo'n slimme tante..
Die zag de trailer al van verre en ging gewoon op de rem.. Ze is eens flink de trailer opgeslagen en sindsdien echt een ramp met laden!

Ik heb toen hulp ingeschakeld van een professional.

Sessie 1.. De gewenning..
Ze is begonnen met wat grondwerk (volgen, stoppen, achter etc) te doen naast de trailer, gewoon in de buurt van de trailer zodat mijn paard weer in de buurt van de trailer kwam. En er gewoon net werd gedaan alsof de trailer er niet stond.
Zodra ze dus echt met dr neus gewoon de trailer aanraakte zijn we toen gestopt..

Sessie 2.. Werken met hekken..
Nu mijn paard weer in de buurt van de trailer wilde komen hebben ze een soort ruimte rond de trailer gebouwd met hekken. Zodra ze in deze ruimte kwam werd de ruimte steeds kleiner gemaakt zodat ze gewoon de trailer opliep. Na een aantal keren herhalen liep ze netjes de trailer op, met hulp van hekken.. Toen zijn we de hekken weer gaan uitbouwen en liep ze nog steeds netjes op en af de trailer. Heel rustig.. Ja
Ook het jo-jo-en, 2 stappen op, 2 stappen af, 3 stappen op, 3 stappen af etc. voldeed ze prima.. Maak er een soort spelletje van, en beloon uitvoerig.. Wij deden dat met brok in de trailer..

Sessie 3.. Werken zonder hekken..
In de 3e les, een week later.. Zijn we eerst begonnen met de hekken ruim rond de trailer te zetten.. De eerste keer had ze nog even een klein duwtje in de rug nodig, dmv de hekken sluiten, om weer de trailer op te gaan. Daarna zijn ze begonnen met de hekken weg te halen.. Op het eind liep ze zonder hek de trailer op en af, ook met het jo-jo-en.

Nu kwam het volgende probleem, we hebben steeds geoefend zonder tussenschot.. En laat ze dat tussenschot nu juist eng vinden. Hier moeten we nog verder op trainen, maar ik ben al lang blij dat ze dus gewoon zonder problemen de trailer op loopt. Dat tussenschot oefenen we later wel als ze echt 100% goed en braaf, zonder flashbacks, de trailer op en af gaat. Als we haar nu zouden moeten vervoeren, vervoeren we haar dus in een 2 paardstrailer zonder tussenschot, maar dan met een brede achterstang.
Maar voorlopig moeten we niet meer weg..

Heb evt. ook filmpjes van de trailerlaadsessies..

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:47

Ik heb mijn paard goed leren laden met behulp van Parelli. Ik heb alle 7 games van Parelli (level 1) doorgelopen en deze uiteindelijk gebruikt voor het trailer laden. Dat heeft me op 1 dag 2 sessies van een uur gekost en sinds die tijd laad hij perfect.
Ik blijf naast de klep staan en hij loopt er in, zodat ik dan de stang erachter kan doen. Wel zorg ik er voor dat hij een beloning d.m.v. wat brokjes of muesli vindt in de trailer. Maar als ik dit een keer vergeet is dat ook geen probleem, hij blijft er gewoon netjes in gaan.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:50

zelf heb ik enorm veel resultaat gehad bij het aanleren van targetten! Heb nu sinds 7 weken een belgisch trekpaard in training, toen hij bij mij kwam verzette hij zich werkelijk waar tegen echt alles! Alles wat je vroeg was hem te veel! Dat uitte hij door zich los te rukken! en tja daar hield je niks aan door toen grondwerk te gaan doen heb ik veel resultaten geboekt maar helemaal door hem te laten targetten van mijn hand of een voorwerp. Toen we hem gingen halen, duurde het ruim 2 uur voordat hij erin stond. Nu duurde het gisteren na weer oefenen 20 min bedebktijd toen hij het eenmaal door had liep hij er zelfs zonder problemen en zelfs met heel veel plezier! OOk vandaag liep hij er weer met plezier in! Dus kan je dat targetten echt aanbevelen. Ik stond er in het begin echt heel sceptisch tegenover, want ja dat schooien en drammerig doen, maar je kunt dus ook leren je paard voedsel beleeefd aan te nemen, en als ik zie dat hij nu zijn voeten optilt het bit probleemloos op hapt, zich niet meer losrukt en verkeersmak maak! Om veven het verhaal van het targetten uit te leggen en het hoe,wat en waarom verwijs ik je na deze link!http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/targetten.html

OOk kun je bij mij terecht voor een cursus trailerladen! Ik werk met t-touches, desensibilisatie training en parelli en nu dus ook het targetten! Heb je nog vragen stuur gerust een pb
Groetjes,
Miranda

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:40

www.2moons.nl
www.balingehof.nl

Ik herken het. Was ook gemiddeld een uur aan het laden, zelfde symptomen als bij TS. Na één sessie met Petra Vlasblom (2moons) gaat het nu praktisch probleemloos (hooguit 5 minuten aan het laden) en zonder geweld.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:57

cruesli schreef:
Een hoop slimme tips, maar met die tante van mij lukken ze allemaal niet. Ik heb mn hele trucendoos al meerdere malen open gehad, ook als ze er niet perse op moest (dus gewoon om te oefenen), maar mevrouw vertikt het gewoon.
Ze staat overigens heel stil en rustig op de trailer en is ook niet nat als ze eraf komt.

Dan kun je misschien beter professionele hulp inwinnen, als alles niet lukt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:00

Vandaag is Petra geweest en onvoorstelbaar... Mannetje wilde eerst niet en op het laatst in draf de trailer op... echt geweldig.

Ik heb er geen spijt van dat ze is geweest, je leert er zoveel van.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:45

Voor mensen, of eigenlijk paarden, met trailer problemen.
Bij mijn onderschrift staat een topic vermeld, misschien de moeite van het lezen waard.
Ik kan jullie hierbij vertellen dat ik een panisch paard had en nu echt de trailer op huppelt.
Succes allemaal!!!!!