B of C rijbewijs voor vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Re: B of C rijbewijs voor vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:29

mauss schreef:
zelf rijden we met een auto die 3500 mag trekken en een grote trailer waar we makkelijk 2 grote paarden in kunnen vervoeren. hier hebben we dan ook veel mee naar Oostenrijk gereden.

Nou een auto die 3500 mag trekken vinden wij veel te duur in de belasting en verbruik.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:32

nobbygaard schreef:
mauss schreef:
zelf rijden we met een auto die 3500 mag trekken en een grote trailer waar we makkelijk 2 grote paarden in kunnen vervoeren. hier hebben we dan ook veel mee naar Oostenrijk gereden.

Nou een auto die 3500 mag trekken vinden wij veel te duur in de belasting en verbruik.

dat is het probleem met paarden wanneer je dus wat wilt doen. het is een prijzige hobby

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:09

mauss schreef:
nobbygaard schreef:

dat is het probleem met paarden wanneer je dus wat wilt doen. het is een prijzige hobby

Definieer "prijzig"
Ik weet niet wat jullie allemaal uitspoken, maar mijn vrachtwagenje kost ong 0,60/km all-in op basis van zo'n 5000km per jaar. Kunnen drie paarden in, al is het laadvermogen daar iets krap voor aan 1800kg, maar gezien de opbouw van de wagen, kan er zeker 300 - 400 kg aan gewicht bespaard worden (doen we nog) en aan 2200kg laadvermogen heb ik wel genoeg, gezien er ook nog 2000kg aan de haak mag hangen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:42

Aan de andere kant: Voor die 3000,- extra (want een personenauto heb je naast die vrachtwagen toch ook wel, neem ik aan?) kun je ook een auto kopen die wel een trailer kan trekken.
Hoef je niet eerst je rijbewijzen te halen (dus dat geld kun je er ook bij doen Knipoog )
Prijzig blijft t maar iedere hobby kost geld! Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:38

sflj schreef:
Aan de andere kant: Voor die 3000,- extra (want een personenauto heb je naast die vrachtwagen toch ook wel, neem ik aan?) kun je ook een auto kopen die wel een trailer kan trekken.
Hoef je niet eerst je rijbewijzen te halen (dus dat geld kun je er ook bij doen Knipoog )

Kopen misschien wel, maar rijden??

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:47

ikke schreef:
sflj schreef:

Kopen misschien wel, maar rijden??

Juist het kopen van een auto die het kan trekken vind ik niet het geld. Maar als ik nu al kijk wat wij kwijt zijn aan het verbruik, onkosten en de wegenbelasting dan vind ik dat het niet waard om voor die paar keer een nog duurdere auto te kopen. Een vrachtwagen lijkt mij dan qua verbruik en onkosten goedkoper.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:06

"voor die paar keer" zou ik geloof ik dan maar een auto huren (busje ofzo) en evt. de trailer ook... Als je echt niet vaak op pad gaat is dat nog het goedkoopste. Voor aanschaf + vaste lasten kun je heel wat keren huren hoor!
Je moet alleen wel alles goed plannen, je onafhankelijkheid en mogelijkheid tot spontane tripjes ben je wel een beetje kwijt, je moet voor jezelf bepalen of je dat al die extra centen waard is.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:53

Margreet schreef:
"voor die paar keer" zou ik geloof ik dan maar een auto huren (busje ofzo) en evt. de trailer ook... Als je echt niet vaak op pad gaat is dat nog het goedkoopste. Voor aanschaf + vaste lasten kun je heel wat keren huren hoor!
Je moet alleen wel alles goed plannen, je onafhankelijkheid en mogelijkheid tot spontane tripjes ben je wel een beetje kwijt, je moet voor jezelf bepalen of je dat al die extra centen waard is.

Nou echt heel weinig gaan we nu ook weer niet. Ik ga gemiddeld 30x per jaar met de paarden op stap. En de trailer word regelmatig voor andere vervoersklusjes gebruikt. Dus huren is voor ons veel duurder.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:00

een trailer is ook zeker een hele mooie verhuiswagen. Bij ons is het naast een paarden vervoermiddel ook zeker een verhuiswagen.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:04

Wij hebben ook nog een boot waar veel geklusd aan moet worden en voor het vervoeren van het hout gebruiken we de trailer. En elke winter halen we 1x per maand een trailer vol met hooi en stro.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:15

Wat is er trouwens waar van de geruchten dat het C-rijbewijs uit elkaar zou worden getrokken in een licht C-rijbewijs en een zwaar rijbewijs??

Als dit realiteit zou worden, wordt misschien voor een hoop paardensporters een stuk interessanter het C-rijbewijs te gaan halen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:16

Suzy schreef:
Wat is er trouwens waar van de geruchten dat het C-rijbewijs uit elkaar zou worden getrokken in een licht C-rijbewijs en een zwaar rijbewijs??

Als dit realiteit zou worden, wordt misschien voor een hoop paardensporters een stuk interessanter het C-rijbewijs te gaan halen.

Dat is waar. Ik meen dat het zelfs volgend jaar al ingevoerd wordt. Dus nu halen is handiger Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:25

Mijn vrachtwagen mocht 1235 kg laden, maar op zoek naar een wat nieuwere kwam ik ze regelmatig van een veel te laag laadvermogen tegen, zelfs een keer van 50 kg (dan moet ik zelfs nog op een heel streng dieet voordat ik erin mag). DE meeste C-vrachtwagens zijn teruggekeurd naar de voor B-rijbewijs benodigde 3.500 kg.
Laat de wagen ook wegen want vaak is het laadvermogen bepaald zonder inbouwpaket.

Ik vond een nieuwere gewoon te duur en ben daarom overgestapt op trailer. Voor die enkele keer dat ik een tweede paard vervoer moeten we dan maar een andere oplossing zoeken.

Maar qua gebruik (lekker binnen opzadelen en omkleden, gootsteentje, zithoekje zou je eigenlijk niet anders meer willen hebben dan een vrachtwagen.

Tricky_Dicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:54

nobbygaard schreef:
Wij zijn nu in het bezit van een 1,5 paard trailer voor mijn 2 fjorden. Maar onze auto (een suzuki Grand Vitara) mag maar 1500 kilo trekken en dat haalt hij dus net niet met 2 paarden.
Nu denk ik erover om eventueel mijn trailer te verkopen en een vrachtwagen te kopen waardoor ik wel 2 paarden kan mee nemen tegelijkertijd.
Ik bezit nu een BE rijbewijs. Mijn vraag is of ik qau gewicht een B-rijbewijs vrachtwagen kan kopen of dat ik dan alsnog een C-rijbewijs moet halen en een grote vrachtwagen moet kopen.
Wie kan mij daar opheldering overgeven Haha! ?

wanneer dit de originele vraag is, dan zou ik je aanraden om eens bij de eigen auto-dealer een zoekopdracht naar een auto neer te leggen..! het aanbod in gebruikte auto's welke wel met je trailer en twee fjorden kan rijden is voor hem heel makkelijk te traceren.

scheelt je zelf een hoop zoekwerk en je c halen voor 30 x per jaar? nee, dat zou ik niet zomaar doen. daarnaast ga je dan ook nog investeren in een vrachtwagen... voordat je al deze kosten terugverdiend hebt tegenover het meerverbruik aan brandstof van een zwaardere auto, dan ben je wel een paar jaar verder...

veel succes in je zoektocht naar de beste oplossing!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 06:37

Tricky_Dicky schreef:
wanneer dit de originele vraag is, dan zou ik je aanraden om eens bij de eigen auto-dealer een zoekopdracht naar een auto neer te leggen..! het aanbod in gebruikte auto's welke wel met je trailer en twee fjorden kan rijden is voor hem heel makkelijk te traceren.

scheelt je zelf een hoop zoekwerk en je c halen voor 30 x per jaar? nee, dat zou ik niet zomaar doen. daarnaast ga je dan ook nog investeren in een vrachtwagen... voordat je al deze kosten terugverdiend hebt tegenover het meerverbruik aan brandstof van een zwaardere auto, dan ben je wel een paar jaar verder...

veel succes in je zoektocht naar de beste oplossing!

Waarbij je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat een VRACHTwagen (> 3500kg TMM) altijd stabieler rijdt dan willekeurig welke auto-trailer combinatie! Zelfs een trailer achter een vrachtwagen is al beter dan achter willekeurig welke personenwagen.
Daarnaast zijn er voor schappelijke prijzen ook hele leuke, kleine vrachtwagens van 6 - 7 ton TMM, geschikt (te maken) voor twee of drie paarden.