Ervaringen verzekering Bierum?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

Re: Ervaringen verzekering Bierum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:58

toen ik ze belden (sprak met ineke) vertelde ze me dat deze verzekering niet aan "terugkopen" doet. Het paard blijft altijd en eeuwig van de eigenaar, en hoef je dus ook nooit terug te kopen. De eigenaar beslist wat ermee gebeurd... dat is mij verteld. wel raar dat andere mensen andere dingen te horen krijgen. Misschien ga ik dan toch nog eens bellen.

En dan nog iets, als je niet wilt dat je paard naar de slacht/inslapen/rusthuis gaat, moet je hem gewoon niet af laten keuren... Als je je paard als gezelschapsdier verzekerd mag je hem ook laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:00

Ik snap er even niets meer van... Ik ga ze maandag even bellen!

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:11

Ik heb deze verzekering in 2005 genomen en toen werd het mij echt verteld van dat terug kopen, maar buiten dat wil ik wel even voorop stellen dat als je je paard naar een rusthuis brengt dat dat is totdat ze ook echt niet meer kan en niet dat ze dan terecht kunnen komen bij adopteerders.
Dat vind ik een verkapte handel ook al zouden mensen gescreend worden zoals gezegd.

Af laten keuren is dus geen optie meer en dat is jammer want voor de dood op wat voor manier dan ook (inslapen/slacht) daarvoor heeft ze het nog veel te naar haar zin op de wei.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:38

mij werd verteld dat als je je paard gewoon thuis een oude dag wilde geven dat ook kon. maar dan moest je de problemen gewoon niet aangeven ofzo. raar, als iemand heeft gebeld, wil die het dan graag plaatsen? anders bellen we allemaal en worden ze gek.

trouwens de paarden worden verzekerd tot hun 16e, dus daarna is je paard gewoon weer helemaal van jou voor de kosten enzo (hoewel ze mij vertelden dat je paard altijd van jou is en blijft)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:04

klopt ook hoor tisje, hij zal altijd van jou blijven zolang je hem niet af laat keuren

Strotouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:53

Hallo allemaal!

Bij toeval kwam ik dit topic tegen. Mijn paard is ook verzekerd bij paardenverzekering Bierum.

Een tijdje geleden heb ik de voorwaarden nog eens opgevraagd en de afgelopen jaren zijn er geen wijzigingen geweest! Verder vind ik dat de voorwaarden erg duidelijk zijn. De ziektekostenverzekering loopt tot je paard 16 is en de basisverzekering tot je paard 26 is. Er staat duidelijk in wat er met je paard gebeurt als je paard wordt afgekeurd. Daarom heb ik juist ook voor deze verzekering gekozen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:10

wat kun jij dan vinden over terugkopen?

Strotouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:25

Ik heb de voorwaarden er even bijgepakt... daar staat over afkeuring het volgende:

Artikel 11. Sterfte en afkeuring
Bij sterfte van een verzekerd paard is de betrokken verzekerde verplicht daarvan zo spoedig mogelijk kennis te geven aan de maatschappij.

De schaderegeling is afhankelijk van het feit of het paard verzekerd is als gezelschapsdier of als paard dat bestemd is voor de slacht.

Dieren bestemd voor de slacht
Bij paarden in deze categorie geldt dat de slachtopbrengst van het paard ten goede komt aan de maatschappij. Wordt er voor euthanasie gekozen dan geldt er een aftrek op de uitkering van de geschatte slachtopbrengst. De kosten van euthanasie zijn voor eigen rekening van de verzekering.

Gezelschapsdieren
Bij gezelschapsdieren kan de eigenaar ervoor keizen om het paard te laten euthanaseren (meeverzekerd zijn dan de dierenartskosten tot €100,- per geval + de reguliere afvoerkosten van Rendac). Er bestaat ook de mogelijkheid om, in overleg met de maatschappij, het paard over te dragen aan een door de verzekering erkend paardenopvang- c.q. rusthuis.

Zoals je kunt lezen kun je een paard dus niet terugkopen als je hem laat afkeuren voor de verzekering.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:50

maar waar staat überhaupt dat je je paard moet moeten/kunnen terugkopen. ik heb het in maart toen ik ineke aan de telefoon had gevraagd, en toen zei ze dat het hele "terugkopen" bij deze verzekering niet aan de orde komt, omdat het paard ook nooit van de verzekering is/was/zal zijn.
dus wat jij zegt dat je je paard niet KUNT terugkopen is dus niet waar, omdat je paard altijd 100% van de eigenaar blijft en die beslist wat ermee gebeurd. dit is mij toen verteld.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:57

tisje schreef:
dus wat jij zegt dat je je paard niet KUNT terugkopen is dus niet waar, omdat je paard altijd 100% van de eigenaar blijft en die beslist wat ermee gebeurd. dit is mij toen verteld.

Als je paard is afgekeurd en is overgenomen door de verzekering zodat je je geld krijgt is het paard niet meer van jou. Op het moment dat jij het geld hebt, wordt het paard geslacht of 'vernietigd' (sorry voor de nare benaming).
Je kunt kiezen of je paard als slachtdier of als gezelschapsdier wordt verzekerd en op het moment dat het paard dan is afgekeurd door de dierenarts en jij besluit dat je het paard afstaat aan de verzekering zodat je geld krijgt, dan wordt hij dus geslacht of vernietigd. Dan bepaal je niet zelf meer wat er mee gebeurt.

Ik heb een paard die afgekeurd was ook afgestaan aan de verzekering (paard kon amper meer lopen) en zij zorgen ervoor dat hij in dit geval geslacht wordt en daar heb ik dan niks meer over te zeggen.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:52

maar ik heb mijn paard als gezelschapsdier verzekerd, mag ze dan als het zover is (hopelijk duurt het nog heeeeel lang) bij mij worden ingeslapen? of moet ze per se worden opgehaald. ze wordt sowieso niet geslacht omdat ze als gezelschapsdier verzekerd is...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:11

tisje schreef:
maar waar staat überhaupt dat je je paard moet moeten/kunnen terugkopen. ik heb het in maart toen ik ineke aan de telefoon had gevraagd, en toen zei ze dat het hele "terugkopen" bij deze verzekering niet aan de orde komt, omdat het paard ook nooit van de verzekering is/was/zal zijn.

Je kunt natuurlijk altijd kiezen om een afgekeurd paard te houden en als grasmaaier te gebruiken. Alleen krijg je er dan geen geld voor terug.

En als je wel besluit om het dier te slachten krijg je de slachtwaarde. Bij inslapen betaald de verzekering de kosten, maar krijg je de uitkering minus slachtwaarde terug.

Je hebt dus altijd de keus. Alleen scheelt het in het geld wat je terugkrijgt.

Strotouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:18

@ Tisje ik heb ook niet gezegd dat het paard niet van jou is. het paard is altijd jouw eigendom totdat je het door de verzekering laat uitkeren.

En idd zoals abeltje al zegt je kunt er ook voor kiezen om je paard als grasmaaier te houden en hem dus terug te trekken uit de verzekering. Daarin ben je altijd vrij... dan moet je alleen natuurlijk wel rekening houden met de opzegtermijn... weet zo uit mn hoofd even niet hoe lang dat ook alweer is.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:08

tisje schreef:
maar ik heb mijn paard als gezelschapsdier verzekerd, mag ze dan als het zover is (hopelijk duurt het nog heeeeel lang) bij mij worden ingeslapen? of moet ze per se worden opgehaald. ze wordt sowieso niet geslacht omdat ze als gezelschapsdier verzekerd is...

Ja volgens mij mag het paard ingeslapen worden als het als gezelschapsdier verzekerd is. Dit mag niet als het paard als slachtpaard verzekerd is ivm stoffen die in het vlees komen. Volgens mij zorgt de verzekering er dan alsnog voor dat het paard wordt opgehaald als het ingeslapen is. Het klinkt erg vervelend, maar je kunt het dier dan natuurlijk niet laten liggen.

Als een paard is afgekeurd dan kun je er uiteraard voor kiezen om het paard te houden, maar dan krijg je geen geld uitgekeerd.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:12

ik dacht dat je wel gewoon het totale bedrag uitgekeerd krijgt als je m als gezelschapsdier verzekerd hebt, en niet minus de slachtwaarde zoals abeltje zegt. want in princiepe heb ik nu al gekozen dat mijn paard nooit naar de slacht gaat. dus dat zou onzin zijn dat ze die opbrengst alsnog innen.

ik bedoelde meer met dat inslapen, dat het gewoon thuis op stal mag gebeuren en niet dat de verzekering hem ophaald en ergens inslaapt (waar je je paard dus uit t zicht verliest).

ik las van de week een artikel in de nieuwe bit over verzekeringen die toch nog dingen met je paard doen als ze zeggen dat hij afgevoerd wordt. daar schrok ik van. ben ook erg benieuwd om welke paardenverzekering het daar ging!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:28

Je kan bijverzekeren als je je paard laat inslapen, zodat je de totale waarden (dus incl.) slachtgeld uitgekeerd krijgt. Kost geloof ik 1% van de verzekerde waarde extra, maar dan krijg je dus wel volledig uitgekeerd ook bij inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:31

Ik ga ze nu even bellen, ook ivm verhuizing van stal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:54

Nou, ik heb Ineke ook aan de telefoon gehad (ze werdt een beetje moe van ons geloof ik :+ ) en mij is het hetzelfde uitgelegd als tisje! Dus dat verhaal klopt gewoon!

Wel is het zo dat ze idd geen rusthuis nu in samenwerking hebben, maar omdat het in hun voorwaarden staat zijn ze bij een dergelijke situatie verplicht om met de verzekerde samen tot een oplossing te komen!

Terugkopen is niet aan de orde juist om verhalen als in de bit te voorkomen! Je kan je paard wel bij afkeuring terugtrekken uit de verzekering en zelf als weidemaatje aanhouden!

Zelfs bij het slachten mag je als je er echt op staat mee, dan willen ze echter wel bewijs van de slacht!

Ik ben weer helemaal bij!

Overigens ook wel handig om te vermelden hier: Als je een behandeling bij 1 DA start, is het de bedoeling dat je die behandeling bij dezelfde DA afmaakt en dus niet halverwege van DA wisselt!

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:56

thanx dat je gebeld hebt! ik ben blij dat het nu verduidelijkt is!
Ik heb verder niet gebeld, dus moe kan ze niet van mij zijn geworden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:56

Ze had vrijdag nog 1 van ons aan de telefoon gehad en leest hier ook mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:57

Ze vroeg zo: je belt naar aanleiding van een forum? :')

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:58

haha, naja ik ben blij dat het nu duidelijk is... hopelijk heb ik mn verzekering nog laaaang niet nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:02

Ik helaas waarschijnlijk wel :+

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:44

tisje schreef:
ik bedoelde meer met dat inslapen, dat het gewoon thuis op stal mag gebeuren en niet dat de verzekering hem ophaald en ergens inslaapt (waar je je paard dus uit t zicht verliest).

Denk wel dat dit gewoon thuis kan gebeuren. Kan me niet voorstellen dat dat niet zou mogen, want dan kun je net zo goed geen onderscheid maken tussen wel en geen gezelschapsdier. Je kunt dan nooit nagaan wat er mee gebeurt als het op gehaald is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:45

Dat mag idd thuis :j