Waarom links opstappen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josie

Re: Waarom links opstappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:01

tweede antwoord

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:04

Is me laats op gevalln ja dat iedereen links op stapt. Ik stap zelf meestal rechts op, doe eerst links alles goed en dan rechts en dan stap ik daar gelijk op, maar ken het beide, even makkelijk

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:15

Wist je dat... Het links opstijgen uit de riddertijd afstamt. De ridders hadden namelijk zwaarden hangen aan de linkerkant zodat ze die met hun rechterhand makkelijk konden pakken. Opstijgen moest dus wel aan de linkerkant gebeuren zodat het zwaard niet in de weg zat. Eigenlijk is het veel beter om links en rechts op te stijgen. (bron:paarden hier mysites)

Op iedere manege leren ze je dat je links moet opstijgen. Maar waarom moet dat dan? Gebeurt er iets ergs als je van rechts opstijgt? Nee, het is zelfs goed om rechts op te stijgen! De reden dat je links moet opstijgen komt, zoals zoveel fabeltjes, uit het verleden. Dressuur is afgeleid van de cavalerie: de militairen dus! En vroeger droegen die een sabel, zwaard, of wat voor wapentuig dan ook, en dat droegen ze altijd aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden. Maar met een sabel aan de linkerkant is het zo goed als onmogelijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dus doen we dat vandaag de dag nog steeds, zonder er bij na te denken, gewoon omdat iedereen dat zo doet!
Ondertussen zitten we met stijgbeugelriemen die ongelijk uitrekken, maar die kun je af en toe nog verwisselen. Erger is het voor de bespiering van je paard, die kun je helaas niet verwisselen... Bovendien leer je je paard op deze manier dat je alles aan de linkerkant doet, en vervolgens kun je je afvragen waarom je paard zo veel makkelijker linksom longeert dan rechtsom, terwijl je hem zelf aanleert om altijd met zijn linkeroog op jou te blijven letten! En omdat hij linksom makkelijker longeert dan rechtsom ontwikkelt die ene kant zich beter, en kun je je daarna weer gaan afvragen waarom de linkergalop nou zo veel makkelijker gaat dan de rechtergalop...
Wie zijn verstand gebruikt laat deze militaire traditie voor hij is en doet wat het beste is voor zijn paard: Links en rechts afwisselend opstijgen! Bron: paard natuurlijk)

2 x een uitleg over het ontstaan van links opstijgen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:53

cissy schreef:
een ridder als heks? dat waren toch meestal vrouwen? nog nooit een vrouwelijke ridder gezien....

Jeanne d'Arc. Pling

Maar die deed net alsof. Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:55

Ik weet wel dat sommige mensen hier raar aan kijken als ik rechts op stap.

Het komt geloof ik van vroeger.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:57

ja, Karin gaat door voor de wasmachine!!! hahaha!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:03

Dat van de ridder tijd. Anders zat hun zwaard in de weg ja Ja Heb het in een boek gelezen van school.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:22

cissy schreef:
een ridder als heks? dat waren toch meestal vrouwen? nog nooit een vrouwelijke ridder gezien....

Klinkt alsof je pas nog een mannelijke ridder tegen bent gekomen Knipoog

Ik heb inderdaad ook gehoord dat het uit de riddertijd afstamt, maar helaas, ik heb over het algemeen geen zwaard bij me, en wissel dan ook lekker af met opstappen Clown

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:34

Het komt inderdaad uit de riddertijd, bij het rechts willen opstijgen zit het zwaard in de weg... Alleen... wanneer had ik ook al weer voor het laatst mijn zwaard meegenomen??? Dat kan ik me niet herinneren Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:12

randie schreef:
Omdat ik het rechts niet kan Nagelbijten / Gniffelen ..Moet je voor de lol eens proberen als je een paard
hebt van 1.73. Het gaat echt niet... Vork

ik heb een paard van 1m70 en ik kan mits wat oefening ook rechts opstappen...