Huur stal omhoog, kan dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Re: Huur stal omhoog, kan dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:05

bij ons op de manege zijn ze in een jaar tijd wel 50 euro per maand omhoog gegaan. 25 euro in een half jaar omhoog en werd ons op t laatste moment verteld. er zijn er destijds ook veel vertrokken waaronder ik ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:17

Frieke84 schreef:
Even voor alle duidelijkheid: voor die 90 euro hebben we 'enkel' een kale stal een weide van 30*40m en het gebruik van de piste. We moeten dus zelf nog hooi, stro en voer kopen, zelf mesten, weide volledig zelf onderhouden (kunstmest wordt wel door verhuurder aangekocht, maar meestal pas na vijf keer vragen :wink), en voor de voerbeurten hebben we een beurtrol uitgewerkt.

ipv kunstmest kan je beter de paardenmest composteren en weer opbrengen, hoef je meteen geen mest meer af te voeren om vervolgens andere mest te kopen (scheelt ook 2x betalen). Kunstmest is ook slecht voor een (paarden)wei trouwens.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:01

Nogmaals zoals ik het lees gaat het Frieke niet om die 5 euro maar om het principe. Daar geef ik dr groot gelijk in. Zelf kreeg ik op mijn vorige Pensionstalling waar ik met 90 euro begon zo`n 7 jaar geleden(hier zat voer ex biks in en gebruik van bak bodembedekking en een hele gezellige sfeer) bij in. Als het stalgeld hier verhoogd wer dan werd dit netjes ruim van te voren gemeld. Zo`n 2 maanden) Het werd dan ong met 10 euro per keer verhoogd. Uiteindelijk ben ik daar geeindigd met 135euro Helaas ben ik toen verhuisd en kon ik mijn paard wel dichterbij kwijt wat belangerijk was omdat ik nu een kleine heb van 3 maanden. Ik sta op de nieuwe stalling sinds februari dit jaar en het is in de tussentijd van 127.50 naar 135 gegaan. Dit is een gemiddeld van het hele jaar 7maanden stalling en ong 5 maanden weidegang dag en nacht. Nu zijn ze eerder binnen gekomen vanwege het slechte weer en moeten we tot okt zelf het vlas betalen. Volgend jaar is het de bedoeling dat de stalling naar 125 euro gaat. Dit is dan huur box incl. ruwvoer, gebruik bakken. We moeten dan zelf vlas kopen en uitmesten. Je hoort van alle kanten dat de prijzen van het stro e.d. de pan uit gereisd zijn dus logisch dat dit aan de klant door berekend word. Echter ben ik het eens dat ze er wel wat eerder mee hadden mogen komen in haar geval. Knipoog

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:01

Goh 5 euro is wel heel veel hea, laat gewoon, je moest van te voren weten dat een paard heel duur is, als je dit niet had verwacht had je beter geen paard kunnen nemen Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:07

Persoonlijk zou ik zeggen: 5 euro, waar praat je over? Maar ik snap TS wel. Want wanneer komt de volgende verhoging en hoe hoog is die?

Maar of het 'zomaar' mag, is de vraag. het mag nl. alleen maar als in het stallingscontract (als dat er al is) is overeengekomen, dat er een prijsverhoging mag komen.

Zo niet, dan mag het dus niet! in feite zegt de pensionhouder de overeenkomst op. Voor opzeggen gelden opzegtermijnen, je hebt 'huurbescherming' ook als pensionklant.

Argumenten als extra faciliteiten of gestegen kosten gelden niet; dat is zijn probleem en extra faciliteiten had je immers niet om gevraagd.

Het idee hierachter is dat een stalhouder zo niet zijn klanten opeens kan 'wegpesten' dmv een forse prijsverhoging.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:12

tamary schreef:
Kunstmest is ook slecht voor een (paarden)wei trouwens.

Volledig off topic, maar dit is grote onzin. Teveel kunstmest is slecht voor iedere wei (en voor je portemonnee), maar kunstmest naar behoefte is het behoud van je wei en van de kwaliteit van je ruwvoer.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:20

Het kan gewoon hoor

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:22

fammiepammie schreef:
Het kan gewoon hoor

niet zomaar wat zeggen, eerst even uitzoeken hoe het zit.

mijn info komt uit 'pleidooi voor het paard' een heel leuk boekje over juridische kwesties rondom het kopen en houden van een paard.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:33

Ik denk idd ook dat het de TS meer om het principe gaat dan om de 5 euro.En helaas gebeurd het op veel stallen zo dat het gewoon zo is.
Als ik mijn pony nog op mijn eerste stal had staan dan had ik nu het dubbele moeten betalen zo sterk stegen daar de prijzen terwijl de stalling er geen haar beter op werd.
Ik snap zeker dat kosten ed omhoog gaan maar sommige staleigenaren maken ook wel misbruik van hun positie (in deze regio moeilijk aan goede betaalbare stalling te komen dus je gaat ook niet zo snel weg)

Bij mijn vorige stal (2e stalling) gingen de prijsstijgingen in goed overleg dis is in 6 jaar tijd ook eenmalig geweest dus het kan ook anders.

op mijn huidige stalling is het ook zeer netjes geregeld,in het weideseizoen betaal je niet het volle pond omdat je geen hooi/stro en stalling gebruikt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:27

Ik werk hier met contracten en prijswijzigingen moet ik 2 maanden van tevoren melden aan de pensionklanten.
Toen ik de pensionprijs verlaagde met € 50,- hadden velen moeite om die 2 maanden te wachten Haha!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:32

Tuurlijk kunnen ze dat maken.
Anders zouden hun er verlies op leiden, lijkt me neit de bedoeling..

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:58

Ik hoorde afgelopen week dat onze stalling voor 2 paarden 258 euro duurder werd. pfff daar schrok ik toch wel van.

We stonden in een oude schuur in een zelfgemaakte box 4.5x5.5m voor 258 euro Alles zelf doen wel incl stro, grashooi,biks en muesli.

Nu zijn we over gegaan naar mooie nieuwe boxen 3x3.50m en nu gaat het 258 euro per box worden.excl. biks en muesli + nog steeds alles zelf doen.
Daar heb ik elders een all incl. stal voor met rijbak. ( we hebben nu alleen stal + land).

Zijn er meer mensen die 258 euro moeten betalen voor alleen een box met land,zonder krachtvoer en alles zelf moeten doen.? ben heel benieuwd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:01

Nou dat vind ik wel behoorlijk veel geld hoor @Zomon!!

Wat betreft regels mbt verhogen van prijzen: die zijn er wel degelijk hoor! Een pensionhouder mag maar een bepaald percentage per jaar de stalhuur verhogen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:13

dat is natuurlijk onzin, alles wordt duurder, en gaat het pensiongeld mee omhoog

zou een mooie zaak zijn als een pensionhouder paarden voor een ander gaat onderhouden Koe

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:42

Beaux schreef:
Nou dat vind ik wel behoorlijk veel geld hoor @Zomon!!

Dan ben ik gelukkig niet de enige die het te veel geld vind voor de aangeboden faciliteiten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:47

wees blij dat het 5 euro is! Bij ons is het eens omhoog gegaan met 75euro!!!

Wees dus maar blij Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:25

Officieel kan het niet. Als je een mondelinge afspraak hebt over bijvoorbeeld stalhuur voor 100 euro per maand dan blijft deze afspraak in principe tot in lengte der dagen van kracht.
Maar ja er is natuurlijk geen stalhouder die niet na een periode toch wel de noodzaak van verhogen voelt. Je kunt daar dan tegenin gaan omdat hij dat eigenlijk niet kan doen, maar daar krijg je alleen maar vervelende discussies van en de relatie met je stalhouder is er een om zuinig op te zijn.
In de praktijk kun je er dus niets aan doen. Je hebt een keuze, blijven en niet zeuren of vertrekken....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:30

wat een gezeik hier zeg over: wat is 5 euro nou, ik betaal wel zoveel!! Nou fijn dat jullie wel veel betalen.. en dat TS volgens jullie in haar handjes mag knijpen. Ik vind 5 euro per maand extra wel veel geld.. maar daar gaat het nieteens om!.. TS als ik jou was zou ik ff overleggen met je stalbaas.. Hoe dit precies in zijn werking gaat, en of dit zomaar kan.. zodat je op een nette manier kan overleggen, en kan weten of dit vaker gaat gebeuren:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:36

Geldt hier niet net als bij het huren bij een huis dat je een maximaal percentage per jaar kan stijgen?
Ik neem aan dat de eigenaar wel water en electriciteit betaalt? Daar zijn de prijzen ook van gestegen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:38

Nope, over een huis waar in gewoond wordt en andere onroerende zaken gelden compleet verschillende regels.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:09

Echt niet waar hoor mensen!

sterker nog, als in de stallingsovereenkomst niets staat over een prijsverhoging, dan mag het dus niet zomaar verhoogd worden.
Tuurlijk een beetje absurde situatie maar wel de werkelijkheid.

In ieder geval zijn dingen als gestegen kosten, verbeterde faciliteiten enz. GEEN reden tot prijsverhoging.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:18

Is dat ergens online terug te vinden beantsje?
Wel handig om bij de hand te hebben als we morgen ons gesprek met stalbaas hebben...

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:56

als pensionklant, komt het er eigenlijk opneer dat je vaak maar moet schikken in de grillen en grollen van de stalhouder...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:04

Hmm, ik zou ook wel eens willen weten uit welke bronnen die info gehaald is Beantsje. Welke uitspraken van een rechter liggen hier onder?
Voor mijn werk heb ik regelmatig te maken met verhuur van onroerende zaken, en de regels zijn erg vaag.
Onder huurverhogingen uitkomen, ook al is er een contract, dat lukt niet zomaar. Zeker niet als er goede argumenten voor zijn ( zoals dus bijvoorbeeld de verhoogde kosten van het mesttransport ). Ik ben benieuwd of iemand het ooit heeft laten toetsen door een rechter. Tot nu toe heb ik ( o.k. in een ander verband ) andere ervaringen dan wat beantsje opschrijft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:05

hallo

bij ons gaat het stalgeld met 15 euro omhoog , maar meer door de stijgende prijzen van de bodembedekking en het voer ...
wij hebben netjes een brief gekregen begin deze maand met de rekeing van september dat dit per 1 november gaat gebeuren ...
het schijnt dat er in januari al prijsverhoging is geweest van 25 euro , maar toen stond ik daar nog niet .
dus 40 euro in een jaar omhoog , wij gaan dus 280 euro per maand betalen !!!

maar wat wil je n goede locatie , waar alles navenand is , en wat meer betalen ???

of n minder goede plek die goedkoper is ?

vindt 5 euro niet zo veel verhoging ,

wijs mijn de locaties maar eens waar ik n paard kan stallen onder de 200 euro binnen een straal van zeg 10 km , waar ze een goed stalbed hebben minimaal 6 uur per dag buiten staan met n vriendje een goede bodem in de binnen en buitenbak etc.

ze zijn haast niet te vinden

het was wel netjes geweest als jou stalhouder het per persoonlijk briefje had gedaan en dan per 1 november
ipv 10 dagen van te voren via n mededelingen bord

succes