Paard meegegeven aan de verzekering, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: Paard meegegeven aan de verzekering, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:30

Ik heb één keer meegemaakt dat een pension klant van ons haar paard af had laten keuren en dat hij opgehaald moest worden door de verzekering (daar hadden die mensen geen problemen mee) maar ik zou dat zelf nooit hebben gedaan, ik was het er ook niet mee eens dat het dier dood moest en het leek mij meer een kwestie van geld, dus ik wilde er niet bij zijn.

Toen kwam mijn zus me na een tijd halen dat ze al ik weet niet hoe lang bezig waren om hem op de vrachtwagen te krijgen en of ik alsjeblieft kwam helpen omdat hij veel vertrouwen in mij had...
In de vrachtwagen stonden al een stel koeien en paarden, allemaal zonder schot en gewoon aan de wand geknoopt, het zag er al vreselijk uit, paardje had zijn knieën al kapot van het verzetten en het vallen en toen ik er aan kwam keek hij me echt aan van; gelukkig dat je er bent want ik vertrouw het niet!
Het was een hele steile klep waar hij op moest en halverwege viel hij weer, maar hij keek me aan, stond snel op en liep verder achter mij aan.. Zo vreselijk!!!
Het ergste vond ik nog dat ik wist dat dit waarschijnlijk nog maar een begin was van de hel die hem te wachten stond.

Ik heb lopen huilen, zo lang, terwijl de eigenaar binnen een paar dagen al een ander paard had, nu gelukkig niet meer bij ons..

Tegenwoordig vertel ik dit verhaal ook aan onze klanten en iedereen die zou zeggen dat die hier ook voor zou kiezen kan zo snel mogelijk een andere stal kiezen, zo gaan wij hier niet met dieren om en niemand meer op ons erf!

Had het een heel ander verhaal gevonden als ze het beestje zelf met de trailer naar de slager hadden gereden en hadden geweten dat hij niet op transport naar het buitenland was gegaan.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:32

ik geef mijn paard ook niet aan de verzekering mee.
ik heb teveel rare dingen gezien en gehoord om nog vertrouwen te hebben in de procedure van een verzekering.
ik heb mijn verzekering er ook op uitgezocht dat ik mijn paard OF terug kan kopen OF zelf weg kan brengen.
er is nu een nieuwe regel,bij het te verzekeren paard moet je aangeven of het een slachtdier of huisdier is,dit ivm de medicijnen en of het wel of niet geslacht of afgespoten word.
je kunt het wel veranderen als je van gedachte verandert.
een "huisdier" kost ongeveer 1,5% meer in de verzekering.
ik heb mijn oude dampige pony van de verzekering terug gekocht,die heeft nog jaren als grasmaaier gediend.haar heb ik in laten slapen.
mijn paard was verzekerd,en omdat je geld terug krijgt als je hem laat slachten hebben we toen daar voor gekozen,we hebben hem zelf weggebracht.heel netjes geregeld,kon maandagochtend als eerste geslacht worden en het was een klein slachthuis hier in de buurt.
helaas heb ik er achteraf heel veel spijt van,het paard was helemaal over de rooie toen hij naar binnen moest.
achteraf hadden zowel mijn moeder als ik het idee om hem weer mee terug te nemen en thuis in te laten slapen(helaas hebben we dat toen niet tegen elkaar gezegd en zitten we allebei met een schuldgevoel).
bij mijn pony ging het erg netjes,kreeg 3 spuiten en heeft totaal niet gevochten,ze was er zelf ook echt klaar mee.
met het paard is het ook echt netjes gegaan,mijn moeder heeft hem vast gehouden,paard werd op zijn gemak gesteld door de slager(helaas lukte dat niet,maar was goed bedoeld)
ook de rest van het personeel was erg vriendelijk en meelevend.
ik vind wel dat je naar het paard moet kijken als je beslist of het ingeslapen of geslacht moet worden,maar ik zou er ALTIJD zelf bij zijn.
ik heb plezier en vriendschap van zo'n dier gehad,dan moet ik ook dat laatste stukje begeleiden.
ikzelf vind het egoïstisch om te zeggen dat je dat niet kunt,je verschuilt je achter een ander die het "klusje" opknapt.
het afgeven van je dier hoort er nu eenmaal weleens bij,dat is een risico wat je loopt als je een dier hebt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:39

Ik geef mijn paard ook niet mee aan de verzekering. Nooit.
Bij een aantal maatschappijen zal het goed gaan, maar dat risico loop ik liever niet.

Ik respecteer ieder zijn/haar keuze hierin.

(bij mijn vorig paard die was afgekeurd, heb ik de verz.maatsch. gebeld. Ze konden hem dezelfde middag al ophalen, dan zou hij eerst naar een soort verzamelplaats gaan (waar wilde de maatsch. niet zeggen) en de volgende dag zou hij dan naar het slachthuis gaan in het zuiden van het land (de maatsch. wilde niet zeggen welk slachthuis en waar). Toen wist ik genoeg, mijn paard breng ik zelf weg)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:40

volkomen begrijpelijk! Zou ik denk ik ook hebben gedaan. Denk alleen dat ik het eerder zou terugkopen en inslapen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:41

C_arola schreef:
volkomen begrijpelijk! Zou ik denk ik ook hebben gedaan. Denk alleen dat ik het eerder zou terugkopen en inslapen

Dat kan ook natuurlijk.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:42

ieder zijn keuze, zolang je er maar achter staat

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:45

ondanks dat het voor mij een groot deel inkomen is geweest is er nooit een paard meegegeven met de verzekering.........

altijd tot op de dood gezorgd voor de paarden, ook de handelspaarden.

veel te veel ellende gezien

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:46

sterke beslissing, alleen niet iedereen denkt er zo over. Ben het wel met je eens dat het ontzettend goed is!

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:04

Ik zou mijn paard, als ze artrose hebben oid nooit naar de slacht doen..
ik zou ze laten inslapen denk ik Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:05

ik denk dat het per persoon en situatie verschillend is

xxromeoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:04

Ik zou nooit mijn paard naar de slacht laten gaan, dit vind ik gewoon niet kunnen!! En dan ook nog eens dat hij bij iemand op zijn bord beland, nee hoor gatver. Ik zou er echt nooit voor kiezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 21:47

Slacht of inslapen is een persoonlijke keuze/ voorkeur.

Ik zou dus zelf ook dat je een paard tot het laatst toe moet begeleiden hier in. Is toch het laatste wat je voor hem kunt doen en kan zoveel ellende voorkomen.

Ik ken inmiddels ook paard die door de verzekering was opgehaald en die bleek later door verhandeld en werd in Belgie terug gevonden.

Verzekeringen hebben tenslotte uiteindelijk 1 belang en dat is hun eigen portemonee.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:59

Gaan we hier weer verder penny'en dames? Scheve mond Hou toch op...

Anyway... slachten of inslapen is een keuze die ieder zelf maakt. Voor allebei zijn dingen te zeggen. Ik zou zelf denk ik eerder voor slacht kiezen, gaat veel sneller (zei zelfs mijn vriend de veearts).

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:04

hier zijn al meerdere topics over geopend. Ga daar discuseren of je wil laten inslapen of slachten. Dit gaat over de verzekeren niet over inslapen/slachten!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:56

@ blue_eyes:penny'en??
@C_arola:inderdaad,maar het gaat er ook over of je een keus hebt als het paard door de verzekering overgenomen word,oftewel of je zelf nog kan beslissen of het geslacht/ingeslapen moet worden en of je het terug kan kopen.

zoals ik al eens aangegeven heb in een ander topic heb ik paarden gekend die door de verzekering door verkocht werden aan de manege om de hoek.de verzekering zei ook letterlijk: als het paard er goed uitziet en niet duidelijk mankt(cq op 3 benen loopt) dan wordt het dier niet geslacht.

dus nee,nooit of te nimmer dat ik mijn afgekeurde paard aan de verzekering mee geef.hoewel ik wel vertrouwen heb in de verzekering die ik nu heb.
ze zijn ook niet moeilijk met uitkeren als het paard afgekeurd(kan) word(en).

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:13

Nancy1983 schreef:
Nou ik had mijn paard ook kunnen terugkopen en op een weiland zetten maar dat werd niet aangeraden door de dierenarts omdat mijn paard teveel pijn had.
Dus vandaar dat ik heb gekozen voor de slager.
Het bedrijf wat trouwens kwam was Kroon uit Apeldoorn
Ben er echt supertevreden over.

dacht het uit je eerste bericht al te herkennen. Ik ga hier helemaal in mee ook fijne ervaring met de heer en (per telefoon) mevrouw Kroon, trouwens met die man van de Hippo ook.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:28

Mijn paarden zijn niet verzekerd, dus ik beslis lekker zelf.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 00:49

Misschien ben ik nu heel erg blond Blond hoor, maar ik begrijp het niet helemaal Bloos

Je verzekert je paard, paard wordt afgekeurd. Bepaald de verzekering dan wat er mee wordt gedaan of jij? En wat wordt er bedoelt met terugkopen? Het paard is toch al van mij?

Stel mijn pony krijgt een dusdanig blessure, dat er niet meer mee gereden kan worden. Dan mag ik haar toch lekker op het land neerzetten bijv?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 01:17

De verzekering neemt als je hem laat afkeuren van je over en je ontvangt dan een X bedrag. Zij laten hem dan slachten (als het goed is) en krijgen op die manier er nog wat geld voor terug. Wil je je paard behouden dan koop je hem terug. Dat kost je overigens in mijn geval duidelijk meer dan de slachtprijs.
Overigens toen ik mijn paard heb laten afkeuren heb ik nog uitgebreid met de man aan de telefoon gezeten en die heeft me zeer zeer uitgebreid proberen over te halen het paard af te staan. Mijn manneke staat nu nog gewoon lekker hier te genieten zo lang dat nog gaat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:50

Maar heeft het dan ook meerwaarde om je paard te verzekeren als je niet wil dat het dier ingenomen wordt? Kun je dan niet beter geld opzij zetten voor jezelf mocht het zover komen dat je daarvan dan een ander paard kunt kopen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:52

saroanda schreef:
Misschien ben ik nu heel erg blond Blond hoor, maar ik begrijp het niet helemaal Bloos

Je verzekert je paard, paard wordt afgekeurd. Bepaald de verzekering dan wat er mee wordt gedaan of jij? En wat wordt er bedoelt met terugkopen? Het paard is toch al van mij?

Stel mijn pony krijgt een dusdanig blessure, dat er niet meer mee gereden kan worden. Dan mag ik haar toch lekker op het land neerzetten bijv?

Dit ligt eraan...als jij je paard hebt verzekerd en je wilt geld ontvangen omdat je paard onbruikbaar is geworden,zijn er een aantal voorwaarden die verschillen per maatschappij.

Bij sommige maatschappijen kun je,na uitkeren van het verzekerde bedrag,je paard voor de slachtprijs terugkopen van de verzekering.Daarna kun je dus zelf bepalen wat je met je paardje doet....afhankelijk van het probleem bij je paard kun je ervoor kiezen of hij als grasmaaier kan dienen,de recreatie inkan of laten slachten/inslapen.
Vooral sportpaarden kunnen nog wel als recreatiepaard dienen als ze op een klein probleem worden afgekeurd.Niet meer geschikt voor topsport maar wel als bosklosser omdat daar vaak minder strenge eisen aan worden gesteld.

Er zijn ook maatschappijen die alleen uitkeren als je je paard inlevert,het paard wordt dan eigendom van de maatschappij en dan heb je er niets meer over te zeggen.

Het is dus belangrijk om na te gaan wat de mogelijkheden zijn bij een maatschappij als je je paard gaat verzekeren en je het belangrijk vind wat er met je paard gaat gebeuren in het geval van afkeuren Knipoog

MISTRAL94 schreef:
Maar heeft het dan ook meerwaarde om je paard te verzekeren als je niet wil dat het dier ingenomen wordt? Kun je dan niet beter geld opzij zetten voor jezelf mocht het zover komen dat je daarvan dan een ander paard kunt kopen?

Hangt af wat je paardje waard is en voor welk bedrag je hem laat verzekeren,bij mij zit er ook een ziektekostenverzekering aan gekoppeld....

bram123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:15

Maar kan je dan ook je paard alleen voor ziektekosten verzekeren? Dus als ie afgekeurd zou worden dat dat dan je eigen risico is...
Heb (nog) geen eigen paard dus ook geen verzekering.
Kan me voorstellen dat als je echt een peperduur sportpaard hebt, je dan wel een X bedrag uitgekeerd wil krijgen in geval van afkeuring,
maar bij een gewoon huis-tuin-en keuken paard ( Clown ) zou ik gewoon zelf die beslissing willen nemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:22

Bram...dat is dus een keuze,mijn paard is verzekerd bij een maatschappij waar ik zelf kan beslissen of ik hem,na afkeuren,terug wil kopen.
Er zijn verschillende pakketten per maatschappij,het ligt er maar net aan wat je wilt en vooral ook hoe oud je paard is.Verzekeren kan maar tot een bepaalde leeftijd namelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:24

Ik had mijn paarden altijd in de onderlinge verzekering dat heb ik jaren gedaan nu heb ik ze niet meer verzekerd. Ik zou ze namelijk niet in laten nemen door de verzekering dus moet ik ze weer terug kopen aangezien ik 2 huis tuin en keuken paarden heb heeft het na mijn idee geen meerwaarde meer. Dan kan ik beter elke keer wat geld opzij zetten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:30

Kroon heeft mijn oude merrie ook begeleid.
Mijn kennis heeft haar naar van Veen gebracht en daar gewacht tot het klaar was. En de staart mee terug genomen.
Verder dat gezeur over doorverkopen. Er zijn ook verhalen bekend van eigenaren die hun afgekeurde paard doorverkopen. Ook al is het als recreatiepaard.