Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein84

Re: Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:27

Ik ben zelf helemaal klaar met die paardenverzekeringen. Mijn pony, die nu 24 is, heeft nooit wat gemankeert en wij hebben jaren netjes premie betaald. 4 jaar geleden kreeg zij een heel groot gezwel op kaak, ter grootte van een halve voetbal, zodat zij niet meer kon eten. Zij heeft toen in het totaal 3 maanden op de kliniek gestaan en is 4x geopereerd. Toen wij de rekening wilden claimen bij de verzekerings maatschappij, kregen wij te horen dat we niets vergoed zouden krijgen omdat de situatie niet levensbedreigend zou zijn geweest. Nu mag ik misschien een simpele ziel zijn, maar naar mijn idee is het toch behoorlijk levensbedreigend als een paard niet kan eten. Na veel gebakkelei en door de tussenkomst van de behandelende dierenarts hebben we het uiteindelijk allemaal vergoed gekregen. Maar haar mond en gebit zijn wel uitgesloten door de verzekeringsmaatschappij. Zodat we de onderhoudende behandelingen die elk half jaar uitgevoerd moeten worden niet vergoed krijgen.

We hebben nu een spaarrekening geopend voor de paarden waar we elke maand een bepaald bedrag opstorten, zodat we als er nu wat aan de hand is het gewoon kunnen betalen, zonder eerst te moeten vechten voor je geld.

Waar een verzekeringsmaatschappij aan moet voldoen om mij nog eens als klant te krijgen? Kappen met het uitsluiten van lichaamsdelen waaraan wat mankeert. En als ze het dan zonodig willen uitsluiten, zorgen dat de premie dan omlaag gaat.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:01

Das inderdaad wel bizar....

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:03

Lovely schreef:
20% van 3000 is toch nog steeds 600 euro die je dus bij die 300 op moet tellen, dat maakt 900 en dus dat je na 4 jaar aan het bijbetalen bent.

Dat is alleen als je de verzekering nodig hebt, anders niet...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:22

detour schreef:
Zit ook bij EFO, basisverzekering, paard kreeg griffelbeen breuk en wilden ze eerst niet vergoeden want was niet acuut!?!?!?! Clown

Ben boos geworden, erachter aan en nu is het opgelost. Pling

Viel me erg tegen. Verder prima verzekering.

Ik heb dit ook met EFO, mijn paard is kreupel en ik heb de beperkte ziektekosten + a tarief, maar omdat het niet levensbedreigend is krijg ik niets vergoed.
Het brutale vond ik nog dat ze me op 1 dag een brief sturen dat ze niet uitkeren en meteen ook een acceptgiro van 125 euro erbij doen voor mn kwartaal premie..

Ik ben geneigd niet te betalen ROFL

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:29

Ik vind 3000 magertjes en geen uitkering bij ongeschiktheid of overlijden zou ik ook niet mee accoord gaan. Mijn geld gaat op naar mijn paard dus als hij komt te overlijden kan ik geen ander paard kopen als men niet uitkeerd.
Ik zit nu bij Hippozorg en daar ben ik behoorlijk tevreden over, ze keren snel uit, 75%.
Tevens weet ik van mijn manege dat ze de leeftijd van 16 als grens om te kunnen verzekeren veeeeeel te laag vinden, daar zou je bv wel wat mee kunnen doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:56

MD-->TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:44

CielitoLindo schreef:
detour schreef:
Zit ook bij EFO, basisverzekering, paard kreeg griffelbeen breuk en wilden ze eerst niet vergoeden want was niet acuut!?!?!?! Clown

Ik heb dit ook met EFO, mijn paard is kreupel en ik heb de beperkte ziektekosten + a tarief, maar omdat het niet levensbedreigend is krijg ik niets vergoed.
Het brutale vond ik nog dat ze me op 1 dag een brief sturen dat ze niet uitkeren en meteen ook een acceptgiro van 125 euro erbij doen voor mn kwartaal premie..

Als hij bijvoorbeeld naar aanleiding van deze kreupelheid ingeslapen zou worden, kun je hem ook niet claimen voor het verzekerde bedrag. In principe gooi je dus 500 euro per jaar in de verzekering voor een zeer beperkt aantal gevallen waarin de verzekering gaat werken. Dat kan zijn bij zichtbare schade aan de buitenkant, koliekoperaties (gewone thuiskoliek weer niet) of meer van dat soort bijna-nooit gevallen, het loont de moeite om de voorwaarden er goed op na te slaan, ook met name over hoeveel veeartsen vergoed worden en hoe dat werkt na doorverwijzing. Kijk vooral goed hoe 'blijvende onbruikbaarheid' beschreven staat en hoe de voorwaarden onderling verbonden zijn.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:44

Ik heb mijn pony ook verzekerd bij EFO en daar zijn 80% van de kosten gedekt (voor koliek fysio, shockwave therapie en bepaalde medicatie/behandelingen).

Ik heb mijn pony in 'bruikleen' gegeven aan mensen, hun dochter brengt haar uit in de sport. Maar om scheve gezichten te voorkomen bij ziekte/blessures heb ik haar verzekerd.
Hun betalen haar onderhouds kosten (stalling, hoefsmid entingen etc) en ik deze verzekering (300 euro per jaar)
Gelukkig heb ik er nog geen gebruik van hoeven maken Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:46

CielitoLindo schreef:
detour schreef:

Dit vind ik ook wel erg brutaal hoor, zou daar toch wel een schrijven aan wijden.
Ik zou echt wel ontploffen als ze mij zoiets zouden flikken Stoom uit je oren

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:49

ik zou een simpele verzekering willen voor ziektekosten; niet alles maar alleen de dure dingen/operaties. Bijv. een verzekering met een eigen risico van 500 - 1000 euro ofzo. En dan een wat lagere premie.
En dan het liefst losgekoppeld van een overlijdens-/afkeurverzekering.
Helaas heb ik dat nu nog niet kunnen vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:54

beantsje dat lijkt mij ook wel wat, alleen de hele dure behandelingen.
hoe meer in je pakket, hoe meer je ook betaald, lekker simpel houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:14

Ik vind het erg jammer dat er niet een paardenverzekering bestaat waarbij je zelf het pakket kunt samenstellen, zoals bij FBTO bijvoorbeeld.

Vaak is het zo dat een verzekeringspakket voor je paard niet geheel aansluit op wat je wilt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:35

@ Lovely bij mijn vorige paard had ik exact dezelfde verzekering en daar kreeg ik thuis koliek ook altijd vergoed, dus het klopt niet helemaal wat je zegt. En ik heb gebeld met EFO om te vragen wat er zou gebeuren mocht mijn huidige paard in het ergste geval bijvoorbeeld ingeslapen moeten worden ivm artrose oid en dan krijg ik ook mijn verzekerde bedrag uitgekeerd omdat hij blijvend ongeschikt is voor de sport, dat valt onder het A tarief.

Dus je informatie is niet juist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:34

@ Cielitolindo, bij andere maatschappijen staat het anders geformuleerd dan bij de EFO en zijn gevallen van koliek waarbij niet geopereerd hoeft te worden, niet automatisch vergoed volgens een beperkte ziektekostenverzekering. EFO gaat in hun omschrijving uit van levenbedreigend en dat is elke vorm van koliek in wezen ook, dat is een verschil met andere maatschappijen. Het blijft alleen zo dat in jouw geval de kreupelheid niet vergoed wordt en je wel premie betaalt voor vormen van veterinaire hulp die heel erg weinig voorkomen en je dus waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Premie betalen heeft eigenlijk alleen zin als het zich op een of andere manier ook terug betaalt en dat doet het op deze manier niet.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:55

Dat ben ik niet helemaal met je eens, wat mensen vergeten is dat dit een risicoverzekering betreft, mensen hebben behoefte om zich in te dekken voor het risico van een gebeurtenis die zich in de toekomst mogelijk zou kunnen voordoen, daar betaal je premie naar. Dit wil dus niet zeggen dat het ook werkelijk gebeurd en dat de verzekering ooit tot uitkering komt en ik ben het dus niet met je eens dat het water naar de zee dragen is want zodra het risico waar jij tegen verzekerd bent zich voordoet zouden ze wel moeten uitkeren en betaald het zich dus wel terug.
Als uiteindelijk je verzekering nooit tot uitkering komt heb je dus eigenlijk de mazzel dat je paard nooit wat gemankeerd heeft maar is het achteraf vind ik geen weg gegooid geld. Als het risico zich zoals in mijn geval wel heeft voorgedaan, had ik het geld niet gehad om de rekening te betalen (in het geval van mn vorige paard die voor 1000 euro op Utrecht gestaan heeft met zn koliek aanvallen en dan nog de rekeningen van al die huisbezoeken op de gekste tijdstippen omdat meneer weer op zn kant lag)

Maar het is dus niet waar dat EFO ook niet uit zou betalen als mijn paard afgemaakt zou moeten worden in het ergste geval door deze kreupelheid.

De voornaamste reden dat ik deze verzekering afgesloten heb is om mijzelf in te dekken voor (koliek)operaties en tegen het onverwachts sterven van mn paard zodat ik een nieuw paard kan aanschaffen.

Vroeger op de site van EFO vond ik het alleen niet heel duidelijk omschreven wat er nou onder kreupelheid viel en wat niet met de beperkte ziektekosten, dat hebben ze nu wel verbeterd geloof ik.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:58

Overigens iedereen met een koophuis heeft als het goed is ook een levensverzekering en/of overlijdensrisicoverzekering moeten afsluiten om het overlijden in te dekken, maar als je na die 30 jaar looptijd nog in leven bent krijg je die risicopremie toch ook niet terug. Alleen hebben mensen vaak geen flauw benul van wat ze afsluiten en weten ze dus niet dat een deel van de premie die ze betalen voor sparen is en een deel ook risicopremie betreft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:01

In de nieuwe uitgave van BIT staat een groot artikel met een overzicht/vergelijking van de meest bekende paardenverzekeringen, met de kosten erbij en ook summiere informatie wat er wél of niet verzekerd is. Het blijft oppassen want als je de 'kleine lettertjes' doorspit, blijken de verzekeringsmaatschappijen goed ingedekt te hebben tegen claims.. in veel gevallen weten ze zich op basis van hun voorwaarden heel fijn aan hun verantwoordelijkheden te kunnen onttrekken en jij uiteindelijk toch met een portie gebakken peren blijft zitten!
Hoe je je ook verzekerd.. het blijft altijd verstandig om ergens een potje te sparen voor 'onvoorziene' rampen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:09

CielitoLindo schreef:
detour schreef:

Apart. Ik had mijn Haflinger verzekerd in het B-tarief en beperkte ziektekosten. Zij had ook een gebroken griffelbeentje, kreeg alles vergoed. Heb er ook helemaal geen moeite voor hoeven doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:14

Ik heb Equinerisk (voorheen interpolis) en heb niets te klagen. Ik heb al elk jaar meer kosten gehad dan ik premie betaald heb en kreeg altijd alles keurig terug inclusief een dure antibiotica in pasta vorm. Mijn ervaring is dat als je van te voren even belt met uitleg en je formulier zeer uitgebreid invult dat ze nooit moeilijk doen. Ik had voorheen een belgische verzekering en daar had ik ook nooit problemen mee. Ze hebben altijd keurig betaald (elke 8 weken een scan voor een peesblessure bijvoorbeeld).

bebikaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:23

Ik ben verzekerd bij de Hippozorg, alles uitgebreid, ook de zieketekosten en naar alle tevredenheid, doen niet moeilijk, en ze betalen snel uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:34

@Cielitolindo. Heel in het kort is een verzekering bedoeld om je in te dekken voor risico's die je zelf niet kunt dragen. Tot zover zijn we het denk ik wel eens. Wat betreft het deel voor de ziektekosten begint die regel wat betekenis te verliezen als je beperkt verzekerd bent. Je kiest ervoor om het toch te verzekeren voor het geval er een koliekoperatie plaats moet vinden, dat is prima.

Jannepauli, zo zie ik het inderdaad ook.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:01

Ik heb mijn paard al 6 jaar verzekerd bij Hippo. Uitgebreide ziektekosten. Premie € 660 per jaar.

In die 6 jaar heb ik nog nooit iets hoeven declareren. Nu heb ik onlangs iemand laten komen voor zijn ernstige mok en hij is onderzocht op zijn longen en luchtwegen (diagnose:cornage).\
Ik wacht op de rekeningen en hoop dat het net zo vlekkenloos gaat als bij anderen die hier positief zijn over Hippo.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:03

Marjolein84 schreef:
Ik ben zelf helemaal klaar met die paardenverzekeringen. Mijn pony, die nu 24 is, heeft nooit wat gemankeert en wij hebben jaren netjes premie betaald. 4 jaar geleden kreeg zij een heel groot gezwel op kaak, ter grootte van een halve voetbal, zodat zij niet meer kon eten.

Ik dacht dat paarden vanaf hun 18e niet meer verzekerd konden worden?????

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:07

Lovely schreef:
@Cielitolindo. Heel in het kort is een verzekering bedoeld om je in te dekken voor risico's die je zelf niet kunt dragen. Tot zover zijn we het denk ik wel eens. Wat betreft het deel voor de ziektekosten begint die regel wat betekenis te verliezen als je beperkt verzekerd bent. Je kiest ervoor om het toch te verzekeren voor het geval er een koliekoperatie plaats moet vinden, dat is prima.

Jannepauli, zo zie ik het inderdaad ook.

Ik ben je even kwijt bij deze zin:

Wat betreft het deel voor de ziektekosten begint die regel wat betekenis te verliezen als je beperkt verzekerd bent. Je kiest ervoor om het toch te verzekeren voor het geval er een koliekoperatie plaats moet vinden, dat is prima.

Wat bedoel je daar mee?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:20

Ook ik heb het artikel over de verzekeringen in de BIT gelezen, mijn conclusie: betaal zelf maar de veearts rekeningen.
Veel dingen worden uitgesloten zoals kreupelheden, kliniekbezoek, rontgen foto's etc.
Dit zijn nou juist dingen die ik wil verzekeren, vervolgens een torenhoge premie per jaar.
Dan stort ik liever die premie op een eigen rekening en betaal de veearts zelf.