stands verboden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmaddyx

Re: stands verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:24

De shetlanders en de welsjes staan in ruime stands waarin ze zich ook kunnen omdraaien. Het is beter om ze in een box te doen maar echt zielig vind ik het niet.

lis1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:29

stands worden verboden, helaas mag je als je stands hebt staan ze wel houden....

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:32

waar ik vroeger (5jaar geleden) leste hadden ze ook stands ( nu nog)
worden ze alleen ingezet om op te zadelen,poetsen Lachen daarna gaan ze de les in of naar buiten+stal Lachen

[edit]

Mijn moeder heeft zelf een keer meegemaakt dat een drachtige merrie (wat ze NIET wisten) er in werd gezet. Ze moest bevallen. Veulen is dus op de grond gevallen(paard hoogte) en merrie kon het veulen niet bevrijden van het vlies.
Gewoon gestikt dus Scheve mond
ben er super tegen . maar zoals ze ze daar gebruiken (zie bericht voor mijn edit) vind ik het wel goed Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:37

de manege waar ik reed heeft ze inderdaad ook. enkel de pony's (en dan de kleintjes) mogen in de stands Knipoog verder staan de paarden en grotere in boxen. Pony's gaan meer en langer naar buiten dan de paarden (al scheelt dit 1 a 2 uur, dan nog is het wel even.) maar als je het eens goed bekijkt : een paard van 1.90 in een normale (dus zeg kleine) box, moet er schuin instaan om niet tegen een wand aan te zitten hoor Lachen en een pony van 1.10 in een stand van 1,5 x 3 heeft hier echt geen moeite mee Knipoog

Ze kunnen liggen, zelfs rollen (dr zijn dr die dat doen ja Knipoog) en komen bijna de hele dag eruit, enkel onder de lessen en s'avonds/s'nachts niet.. maar met les lopen ze vaak mee. en s'avonds slapen ze op stand. Verder komt het gemiddeld standpaard toch bijna 2a3 uur langer uit zijn stal dan een boxpaard (hiermee bedoel ik de overstelling: eigenpaard en een manegepaard Knipoog)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:13

VSW-->TAO

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:02

xmaddyx schreef:
De shetlanders en de welsjes staan in ruime stands waarin ze zich ook kunnen omdraaien. Het is beter om ze in een box te doen maar echt zielig vind ik het niet.

huh? dan wordt het toch gewoon een box? Het hele punt van een stand is toch dat ze vast staan aan de voorkant en zich dus niet kunnen omdraaien? of zie ik dit verkeerd?

Maar idd, er zijn volgens mij nog heel wat manege's met stands, mijn oude manege en een andere in de buurt ook, en niet van die goeie... en 2010 duurt nog anderhalf jaar, lijkt lang, maar voor een grootscheepse verbouwing is dat relatief kort...Maar hoop idd dat manege inzien dat boxen gewoon ook een beter beeld geven voor klanten, dus reclame, dus meer inkomsten.

Of stands nu persé slechter zijn dan boxen vraag ik me af. Als de paarden in kwestie genoeg beweging krijgen en verder goed verzorgd worden...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:08

De manege waar ik rij heeft ze ook, ze staan met 2 paarden in een brede stand, en die is sept. 2007 nog uitgekozen door de FNRS als beste manege, dus het is zeker niet verboden door de FNRS

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:57

Ik zie liever een manege met stands, waar ze dagelijks op de wei komen, dan een met boxen, waar ze alleen in de les lopen en niet buiten komen.
Bovendien is het wel sociaal, de oudere pony's staan vaak liever in hun standje dan in een box (onze oude pony, mocht met pensioen in een box, en zodra die deur openstond, liep ie zo terug naar z'n vriendjes in de stands)

XNonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:07

volgensmij is het niet meer toegestaan maar
hebben nog veel mensen het want de manege
waar ik eerst altijd reed hebben ook nog stands
ik vind het echt zielig voor die ponys
die daar in moeten staan Verdrietig

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:54

creabea schreef:
Ik zie liever een manege met stands, waar ze dagelijks op de wei komen, dan een met boxen, waar ze alleen in de les lopen en niet buiten komen.

Hier ga ik in mee! Bij de FNRS manege waar ik rijd, staan er ook paarden in stands, maar ook mogen ze regelmatig naar buiten, de paddocks in. Beter dan paarden die alleen maar in hun stal staan, paar uurtjes mogen werken en weer terug naar stal gaan.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:46

Ik vind stands persoonlijk maar niks ..
Het liefst zie ik paarden die overdag op de wei gaan ,
en 's avonds lekker in hun box kunnen..
Zoals de mijne,,
Die gaat overdag op de wei,,
En het eerste wat hij doet als ie in zijn box komt is rollen en naar haar voerbak vliegen,,
Ik vind zoiets echt heerlijk om naar te kijken Clown

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:17

Waar ik vroeger heb gereden staan de manege pony's ook in een stand en de paarden in een box. De pony's kunnen er wel liggen maar ze zaten ok nog eens vast dus als het touw te kort was ging dit al niet. Gelukkig liggen ze nou niet meer vast. Maar ik ben hier ook niet zo'n fan van. Je moest er van achteren inlopen dus ze wouden nog wel eens schoppen en pletten was ook een van de favoriete bezigheden en dan heb je natuurlijk ook nog dat als een paard bang wordt en jij staat bij zijn hoofd, dan kun je geen kant op. Gelukkig worden ze daar ook weizer en gaan de oude, de wat grotere, de gevaarlijke en de pony's die weinig lopen naar een box als er plek is

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:58

Mag ik vragen wat stands precies zijn Bloos

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:25

BLK schreef:
Mag ik vragen wat stands precies zijn Bloos

dat je paard aan de muur vastgebonden staat, tussen twee schotten in, daar past ie precies tussen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:37

Dat klinkt inderdaad niet zo fijn. Maar dan kunnen ze toch ook amper bewegen en eigelijk alleen maar met hun hoofd diezelfde kant op kijken? En daar staan ze dan de hele dag in? Jeetje..

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:13

ja meestal kunnen ze nog wel liggen (op hun knieen dan) languit kunnen ze natuurlijk niet. Verder als een stap opzijn en 2 naar voren en 2 naar achteren komen ze inderdaad niet. tja dat neem gewoon niet zoveel ruimte in beslag he en daar daat minder stro etc in. Maar ik ben er ook echt tegen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:17

zo ken ik ook wel een manege waar paarden in een klein schuurtje propje naast elkaar staan.. en op de stenen, alleen achter bij de kont ligt stro..

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:54

BLK schreef:
Dat klinkt inderdaad niet zo fijn. Maar dan kunnen ze toch ook amper bewegen en eigelijk alleen maar met hun hoofd diezelfde kant op kijken? En daar staan ze dan de hele dag in? Jeetje..

Dat ligt er natuurlijk aan hoe strak je ze aan bindt en hoe ruim de stands zijn.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:02

Bij manege spaarnwoude hebben(hadden) ze ook stands. Eigenlijk alleen voor de pony's, maar soms staat er ook wel een groot paard in. weet niet of ze nu weg zijn, maar ze zouden al weggaan toen ik er wegging en dat is al heel wat jaartjes geleden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:02

Ik heb altijd te horen gekregen dat pas als een stal met stands van eigenaren verwisseld het verplicht is de stands af te schaffen en dat er stallen moeten komen. Op de stal waar ik rij hadden ze eerst ook stands voor de pony's, waarbij ze overigens wel ruimschoots met elkaar konden snuffelen maar ze waren bepaald onveilig. Deze hebben ze dan ook nu laten weghalen.
Vind het absoluut geen fijne manier van 'opsluiten', maar als je er over nadenkt zijn stallen dat éigenlijk ook niet... Knipoog

Edit @ hierboven: ik ben laatst bij Spaarnwoude geweest en ze hebben inderdaad nog wel wat stands. Zijn zeker nog niet allemaal weg, heb er ook een paar paarden in zien staan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:42

BLK schreef:

ja erg he? ik zou dat toch niet graag meemaken dag in, dag uit naar de dezelfde muur staan staren in dezelfde positie!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:29

Stef_Winston schreef:
sparretje schreef:
Voor zover ik begrepen heb zijn stands op FNRS aangesloten maneges niet meer toegestaan. De Amsterdamse Manege is daar echter een uitzondering op aangezien het een monumentaal gebouw is.

Manege Beresteijn in Den Haag heeft ook nog stands en zit ook bij de FNRS

Ik heb ook in het beleid van de fnrs gelezen dat stands verboden zijn, of vergis ik me nu.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:31

nimbletje schreef:
Bij manege spaarnwoude hebben(hadden) ze ook stands. Eigenlijk alleen voor de pony's, maar soms staat er ook wel een groot paard in. weet niet of ze nu weg zijn, maar ze zouden al weggaan toen ik er wegging en dat is al heel wat jaartjes geleden.

Daar heb ik nog gewerkt heel wat jaartjes geleden, toen de eerste eigenaren er nog waren, tjee dat die stands er nu nog zijn, vroeger stonden daar de lesponies in.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:41

Bij de manege waar ik rijd staan de ponys ook in stands (de paarden in een box). Maar eigenlijk staan ze er vrijwel nooit in. Aangezien ze of in de les lopen, of in het land staan. En als ze erin staan hebben ze alsnog best veel ruimte, want ze kunnen liggen en (als ze los staan) draaien in hun stands. En ze kunnen een heel end achteruit lopen, iets waar sommige ponys graag gebruik van maken als hun band aan de achterkant niet dicht is Vork En zoals creabea al zei, zie ik liever paarden in stands die er vaak uitkomen dan paarden die de hele dag in een box staan!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:38

ik zit er ook niet zo mee, het is meer de manier waarop stands gebruikt worden.
Op onze manege staan de lespony's 24/7 in het land en worden ze voor de lessen binnengehaald. Nu staan ze gewoon aangebonden in het gangpad als er geen stallen meer vrij zijn. In zo'n situatie zouden stands toch ideaal zijn? Vooral als het regent en ze moeten een uurtje opdrogen.