Steppen met paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Steppen met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:13

kavama schreef:
Mij lijkt dat steppen minder gevaarlijk dan op de fiets ernaast of met skeelers, dat las ik laatst ook ergens.
Zo'n step spring je zo vanaf, maar zie die skeelers maar eens uit te krijgen zo snel als je paard er vandoor gaat.

Jij springt niet van die step, je ligt al op je platte gezicht voodat je aan springen kunt denken!
Op het moment dat en paard opeens iets anders verzint dan de geplande route, dan is ie weg en heb je het nakijken. Waar je te voet en op de fiets nog de kans hebt een ruk aan het touw te geven en daarmee het paard te corrigeren, lig je met de step op je plaat, zonder maar de kans gehad te hebben een ruk te geven.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:47

ikke schreef:
mizzpoez schreef:
Met de step die ik heb is het makkelijk met 1 hand steppen, alleen houd je dat niet lang vol. Ik heb niet zo'n klein voorbandje als op de genoemde voorbeeldsite, het lijkt mij dat steppen met 1 hand op zo'n step nog moeilijker is, shoot me if I'm wrong!

Het is niet alleen dat steppen met één hand, je balans is zwakker (lees: je bent gemakkelijk uit balans te brengen). Waar je op de fiets nog wel een ruk aan het touw kunt handelen, ga je met de step onherroepelijk op je plaat!! Verkijk je niet op de balns die je als fietser hebt, enkel omdat je met je kont op het zadel zit!

Het is niet de eerste keer dat Frans' step hier langskomt en ook nu weer valt het me op dat dit soort "nieuwe" ideeën gelijk worden opgepakt, terwijl er niet of nauwelijks wordt nagedacht over voor- en nadelen en vooral de risico's.
Roep hier dat je regelmatig gaat fietsen en half Bokt stort over je heen om je op alle mogelijke en onmogelijke risico's te wijzen maar als Goeroe paardnatuurlijk iets te berde brengt is het gelijk goed, erg vaag. Het feit dat Frans z'n paarden goed opvoed, betekend niet automatisch dat alle paarden goed zijn opgevoed. In de techniek is 1+1 altijd 2; bij paarden wil dat weleens 3 of 4 zijn..........

Ik vraag hier niet om meningen. Ik vraag om ervaringen. Ik zie ook wel in dat steppen met paard gevaarlijk kan zijn. Maar ben wel van mening dat het minder gevaarlijk is dan fietsen of skaten o.i.d.
Ik ben niet zo te spreken over heel die site. De manier waarop zij dingen uitleggen enzo. Dus ik neem zeker niet klakkeloos aan wat hun op de site zetten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:50

Maar waarom is jouw mening/idee dan dat steppen minder gevaarlijk is dan fietsen? Echt waar zo'n steppie stelt geen reet voor terwijl een fiets heel wat steviger is en veel meer kan hebben. 1 rukje van je paard en je gaat onderuit, op je fiets kan je nog een beetje tegengas geven.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:08

Ik heb altijd gefietst met m'n verzorgpony. Toen had ik zo'n opoefiets en dat ging goed. Maar nu heb ik een gewone fiets met dus een wat breder stuur en handremmen. Dit gaat veel minder goed. Het stuur zit in de weg, komt snel tegen de pony aan. En remmen gaat lastiger. En in stap ben ik erg onstabiel op m'n fietsie. (Langzaam fietsen is moeilijker dan hard toch)
Als ik van m'n fiets val, of de fiets tegen m'n pony, hebben we veel sneller een 'blessure' dan als ik van een step val, of de step tegen m'n pony.
Daarbij denk ik dat als m'n pony opzijspringt, en ik zit op mijn fiets, wordt ik naar de zijkant getrokken, raak ik uit balans en ga ik op m'n plaat. Reken maar dat mijn pony een vallende fiets enger vind dan een vallende step. De kans dat de step tegen m'n pony aan komt is ook nog eens een stuk kleiner aangezien een fiets groter is (en ook nog eens zwaarder, dus meer verwonding)

Maja, dat is mijn mening Knipoog (Nou doe ik het zelf ook Bloos )
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-07-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:12

Je hebt op een paar puntjes gelijk, maar als het fietsen met een opoefiets prettiger is dan is de oplossing dan toch om met ene opoefiets te fietsen. Ik vind trommelremmen juist veel fijner. In stap heb ik 1 hand aan het stuur de andere met halstertouw op zn schoft, of hangend. Maar onstabiel, neuh valt best mee. Een vallende fiets is makkelijker te ontwijken, groot, dan een vallende step wat toch een behoorlijk stuk kleiner is. Ook schaart een step veel meer dan een fiets wanneer deze zou vallen.
Maar goed jij wil steppen Haha!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 18:11

Dat was inderdaad de oplossing geweest als ik niet het step-idee had gekregen Tong uitsteken.
Ik vind het wel onstabiel. Waarom is iets groots makkelijker te ontwijken dan iets kleins? Die logica zie ik niet echt. Misschien bedoel je omdat het beter zichtbaar is ofzo?
En als er geen mogelijkheid van ontwijken is........
Als een step valt, schaart hij volgens mij niet. Als je vooroverkiept echter wel.

Om maar op de ervaringen weer over te gaan Knipoog Ik heb 'm hoor! De postbode kwam ineens een pakje brengen, en jahoor, t was de step. Nagelbijten / Gniffelen Van m'n vader gehad! Lief he. Ik heb 'm net uitgeprobeerd. In de kamer had ik zoiets van, tis toch wel onstabiel, en niet zo licht als ik had verwacht(om op te tillen). Maar toen ik met m'n pony ging steppen viel het reuze mee. Met 1 hand steppen kan makkelijk, je houd het alleen niet zo lang vol. Pony corrigeren gaat ook goed. Ze vond het wel raar, want je maakt best drukke bewegingen natuurlijk. Als ze te hard ging kon ik makkelijk even af stappen, haar achteruit zetten en weer doorgaan.
De step maakt weinig geluid, en je gaat er snel hard mee. Wel vind ik de rem wat 'gevaarlijk' Je kiept best snel voorover denk ik, als je een helling af moet en je remt. Ik denk dat als de step schaart, en tegen je paard aan komt, het weinig kwaad kan. Dat deel van de step is namenlijk erg ligt, is allemaal netjes afgerond en er steken geen dingen uit.
Heb nog maar een klein stukje gestept, dus verder moet ik er ook maar even achter komen Knipoog

sstier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:07

ik had er nog nooit van gehoord maar het klinkt zo best wel positief, ik denk dat ik er ook maar een ga bestellen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:33

snap niet dat er mensne zijn die een step gevaarlijker vinden als een fiets.
als jouw paard er vandoor gaat geef jij op de fiets ook echt geen ruk maar aan het touw.
je zit op de grond met het stuur in je maag voordat je eraan denkt.
een fiest is stevig maar als ik naast jouw fiets ga lopen en met 200 kilo even een ruk geef en ga rennen.
moet jij grote moeite doen om je stuur recht te houden en kun je echt niet gaan rukken aan het touw ofzo.
dit kun je zelfs met 2 mensen al oefenen.

zou er alleen al het geld niet voor over hebben.
en vindt wandelen net zo leuk.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:48

Marlous, wat leuk dat je hem hebt. Wat een lieve papa heb jij OK dan! Het zal wel even oefenen/wennen zijn, maar veel plezier met steppen met je paard!

Ik geloof ook niet dat het gevaarlijker is dan wandelen of fietsen met je paard. In alle gevallen geldt: gaat je paard echt rennen dan hou je hem toch niet hoe je er ook naast staat. En met de step ben je zelf eerder in balans dan met een fiets denk ik zo. Je staat in ieder geval zo op de grond, makkerlijker dan met een fiets.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:53

lijkt me leuk Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:22

De laatste keer dat mijn paard het aftaaide op straat, had ik voor ik het wist het uiteinde van de longe in mijn hand, paard liep inmiddels minstens tien meter achter me de andere kant op.
Ik hou het maar bij gewoon te voet!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:13

oh skeeleren met de pony levensgevaarlijk.

Bij mijn moeder in het dorp hebben ze bij een camping pony's staan die gebruikt mogen worden door campingkinderen(onder begeleiding uiteraard). En die hebben ook allemaal verzorgers uit het dorp.

1 keer hadden 2 meisjes bedacht dat het wel leuk was te gaan skeeleren met de pony's.

Het zwaar smoordruk in het dorp. fietser, wandelaars auto's enz enz.

Ze moesten een heuvel af, meisje kon niet remmen, vliegt voorbij de pony, pony schrikt en vliegt er vandoor zo de weg op.. Auto's vol in de rem, pony vliegt stoep op en meisje klapt vol op de rand.... meisje had beide armen gebroken en de pony hebben ze 5 km pas kunnen vangen.. zo in paniek was hij.

Dan liever de step waar je dan nog af kunt springen.

Fietsen doe ik nooit weer. Heb ik 1 keer gedaan met een shetlander die moest afvallen(had ik geen ruitertje voor op dat moment, was vakantie)..
In stap pony was harstikke braaf, luisterde goed naar stem. Dus ik een drafje proberen. 1 hand aan het stuur, andere hand pown vast... dus wij draven rustig en groete een buur..... Jamie das lekker gras denkt pown. Vol op de rem en ik lag op mijn plaat...